Advertenties


Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205

Gestart door adinsx, 29 mei 2018, 14:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

adinsx

Zo, een update over dit lijstje, waaronder het 'tankprobleem'.
Gister was de auto mee met m'n pa naar de dealer voor de controlebeurt met daarbij onderstaande doorgegeven punten:

Motorkap klappert
De motorkap klappert / beweegt behoorlijk op de snelweg bij voorliggers (luchtwerveling), ik vermoed dat de slotvanger wat strakker afgesteld moet worden. De klep is te bewegen als deze dichtzit.

-> Motorkapslot is wat strakker afgesteld. Opgelost dus.


Koelvloeistof op minimum
Waarschijnlijk heeft er een luchtbel in gezeten, het peil staat op of net onder minimum

Is bijgevulg, opgelost

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht te kijken of je hem in de auto had gelegd Robert. Wel nodig i.v.m. vakantie / verplichting in het buitenland.

Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?

Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?

Helaas, geen bekend probleem en ook lastig te simuleren. In de herfst kijken we er weer naar

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.

Was al bekend, er is nieuwe software beschikbaar sinds kort wat dit probleem weg moet nemen, en daarnaast de EDC soepeler én sneller laat reageren. En in de praktijk? Zeker merkbaar in Neutral. Je voelt minder een 'schok' bij vooral terugschakelen. In Sport gaat het nog altijd razend snel, dus dat is lastig aan te voelen. Terugschakelen gaat wel soepeler.
In ieder geval blij mee  !-!


Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?

En ook hier speelt software een rol. De interpretatie van vlottermeter naar dashboard en dus ook het reservelampje is een aanpassing op. Kortom, ook nieuwe software en zou nu goed moeten zijn. De tank zit nog vol, dus dat wordt pas einde week duidelijk. Wel zag ik met een tankgemiddelde van 1:10,7L/100 dat hij nog 490 km inschat. Dat lijkt hoopgevend. ;)

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.

Helaas, ook niet te simuleren. Ze hebben de auto ruim een half uur laten draaien met de climate op standje vrieskist, maar er werd geen geluid hoorbaar. Ik hoor het dan weer wel als je enige tijd op pad bent. Lastig uit te leggen, maar ik ga het na de zomervakantie maar eens proberen op te nemen.


Al met al, nuttige dingen en nog wat puntjes ter aandacht voor na de zomervakantie. Vanavond haal ik de caravan uit de stalling en mag de GT alvast een stukje wennen aan 1500 kg vooruit trekken.  Y
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Abdelitto

Citaat van: adinsx op 20 juni 2018, 08:47:14

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht te kijken of je hem in de auto had gelegd Robert. Wel nodig i.v.m. vakantie / verplichting in het buitenland.

Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?


Life hammer bij mij zit rechts gemonteerd bij de passagierbeenruimte aan de middenpaneel/console vast. Dus waar de passagier de hendel trekt voor om zijn stoel naar voren of achteren te schuiven zit het daar net iets naar voren op de middenpaneel.

haelewyn

Godsamme .. ik heb vandaag zo maar even 49,81 liter in mijn Megane IV op benzine getankt, daar waar de handleiding zegt dat die een nuttige inhoud heeft van 45 tot 50 liter.
De auto stond bij het tanken wel lichtjes schuin naar de goeie kant (om veel in te kunnen) en ik denk dat dat 5 a 7 liter uitmaakte die er meer in ging (tov van wat ik had verwacht inzake verbruik).
In ieder geval kan ik, 60 km ongeveer nadat het lampje ging branden dat hij leeg was, nooit veel meer hebben over gehad.
Was een beetje een gevalletje 'noodzaak'. Ik ben geen voorstander van de tank echt leeg te rijden.

Jacob

Citaat van: Abdelitto op 20 juni 2018, 18:54:22
Life hammer bij mij zit rechts gemonteerd bij de passagierbeenruimte aan de middenpaneel/console vast. Dus waar de passagier de hendel trekt voor om zijn stoel naar voren of achteren te schuiven zit het daar net iets naar voren op de middenpaneel.

Daar zat de life hammer bij mij ook in de 4. Als bestuurder ga je die afstand alleen nooit halen (normaal niet en helemaal niet in geval van nood), vreemde plaats voor de life hammer. Dat werd overigens bij mij ook al aangegeven bij aflevering bij de dealer. 

mark

Dat is de standaard plek, waar deze volgens Renault gemonteerd moet worden. ¯\_(ツ)_/¯

adinsx

Citaat van: haelewyn op 13 juli 2018, 01:44:26
Godsamme .. ik heb vandaag zo maar even 49,81 liter in mijn Megane IV op benzine getankt, daar waar de handleiding zegt dat die een nuttige inhoud heeft van 45 tot 50 liter.
De auto stond bij het tanken wel lichtjes schuin naar de goeie kant (om veel in te kunnen) en ik denk dat dat 5 a 7 liter uitmaakte die er meer in ging (tov van wat ik had verwacht inzake verbruik).
In ieder geval kan ik, 60 km ongeveer nadat het lampje ging branden dat hij leeg was, nooit veel meer hebben over gehad.
Was een beetje een gevalletje 'noodzaak'. Ik ben geen voorstander van de tank echt leeg te rijden.

Afgelopen donderdag teruggekomen van een heerlijke 2,5 week Kroatië met de sleurhut. En toch, best lastig hoor dat ie na 200-225 km al begint te piepen dat het tijd wordt om te tanken.
En alle keren ging er zo'n 33-38 liter in. Op de terugweg afgelopen woensdag in Oostenrijk gewoon wat langer doorgereden. Actieradius zakte naar 20 km en toen '---' in beeld. Alsnog 40 km doorgereden (best een gokje met een verbruik van 1:7 met 1500 kg aan de haak), en dus verwachte ik veel te kunnen tanken. Met moeite, ja echt met moeite, kreeg ik er 42 L in.
En wéér staat het tankmetertje niet op de 1/1, maar er een paar mm onder.

Ik vermoed steeds meer dat de vlotter/tankmeter niet helemaal strookt met de daadwerkelijke inhoud van de tank. Komende week ga ik nog maar eens 'gokken' en kijken hoever ik kan doorrijden met brandend lampje, maar anders mag de dealer weer even gaan zoeken. Auto moet er toch nog even heen om de rubbers onder de dakdragers te vervangen. Die zijn uitgezet door het warme weer en komen onder de voetjes van de dragers uit.

De lifehammer? Die vergat ik te monteren voor vertrek en ligt dus nog los in het deurvak. Handig want dan valt ie op het dak bij het op de kop liggen  o-) ;)


Edit: Heerlijk gereden overigens met de GT. Gewoon met twee vingers in de neus andere caravaners voorbij stuiven bult op die niet de 100+ weten vast te houden. Of van die kleine koekblikken met 60 pk toch maar voorbij trekken bult op.  :D
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Afgelopen vrijdag 48,22 liter getankt.
Dat is voor mij het meeste dat ik er tot nu toe heb in gekregen.

Wanneer de pomp de eerste keer afslaat tank ik nog altijd bij tot hij de tweede keer afslaat, dan staat het streepje altijd net boven maximum.

Ook voor de eerste keer meer dan 700 km gedaan met een volle tank in de GT

adinsx

Als ie bij mij de eerste keer afslaat kan ik rustig nog wat verder klikken, maar meer dan een litertje gaat er dan echt niet bij in. Ook al eens even de auto op en neer geschut, hielp ook niet.
Wat ik nog kan proberen: voltanken, dan even een blokje om (links-rechts, remmen-optrekken), en dan kijken of er nog meer in kan. Zo niet, dan denk ik echt dat de vlotter/tankmeter even gekalibreerd moet worden.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Tris

Als je dat probeert zou ik voor de zekerheid een jerrycan meenemen. Vaak is de minimale afname hoeveelheid 2 of zelfs 5 liter, dus als er dan net een druppeltje bijgaat is het zonde.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

haelewyn

Ik heb al minder dan de 'minimale afnamehoeveelheid' gekocht en ik moest ook maar betalen wat er uit de pomp kwam.

Het heeft naar het schijnt te maken met het ijken van de hoeveelheid die je krijgt. Als je minder dan die 5 liter tankt garandeert de pompeigenaar niet dat je precies krijgt wat de hoeveelheid is die op de pomp aangeduid is en kan de afwijking (procentueel) hoger zijn dan toegelaten.
Er blijft wat zitten in de slang  en die hoeveelheid is variabel of zoiets...

adinsx

Gister getankt zonder heel lang met een brandend lampje door te rijden (moest nog weer verder einde middag), en er ging 41,5 liter in. Is dat nou goed? Mwa, ik blijf er over twijfelen.

Wie kan als hij zijn Mégane (liefst GT benzine) heeft volgetankt even een foto maken van de tankmeter? Die van mij staat altijd zoals op de foto, een stukje onder de 1. Mij lijkt nog steeds dat bij een volle tank de meter op de 1 of zelfs er iets boven moet staan. Althans, zo was ik het gewend. ;)



Moet binnenkort toch weer even naar de dealer voor nieuwe rubbers onder de dakdragers (linksvoor is ie er door de warmte onderuit gedreven). Die zijn al binnen.
En ik wil de airco opnieuw laten vullen. Systeem werkt wel, maar ik blijf dat licht suizen / metaalachtige geluid houden. Volgens mij had @A110 er ook last van in zijn IV.

Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

haelewyn

#41
Mijn meter staat net hetzelfde maar moet nu even niet meer tanken. Ik tank soms niet eens elke maand.
Ik heb het altijd zo begrepen dat, waar de wijzer nu staat op de foto, aan het einde van de reeks streepjes die dicht bij elkaar staan, dat dat het VOL punt is. En dat die extra streepjes die verder staan er eigenlijk alleen maar zijn voor het design.
Met deze aanduiding is de 1 nog zichtbaar bij VOL en staat die boven de wijzer, zoals het voor mijn part ook hoort.
Ik maakte me ook al wel de bedenking dat het handiger en duidelijker geweest was als ze die hadden weggelaten.
Om mijn idee te staven : ook onder het NUL punt heb je zo'n design streepjes aan de buitenkant.
Përsoonlijk denk ik dat de wijzer niet eens verder kan en dat dat zijn maximum uitslagpunt is.

Geen GT in mijn geval, zoals je weet. Wel dezelfde meter en dezelfde aanduiding bij vol op TCE 130, 1.2 liter motor.

Adinsx : heeft nog nooit iemand jou gezegd : 'You worry too much'    :)
Niet slecht bedoeld hoor...    !-!

adinsx

Haha, ik maak me ook geen zorgen, maar irriteer me aan tanken bij brandend lampje en er dan maar 38 liter in krijgen. Met gemiddeld 1:10 sta ik dan geregeld te tanken ;)
Mijn III met 1.2 TCe130 welke jij nu hebt deed het beter. Qua tankinhoud dan. Verbruik was met 1:11 tot 1:12 niet heel veel beter.

Iets met korte stukjes rijden en door rijden.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

haelewyn

Ik kom van een diesel met een actieradius van meer dan 1000 km. Dat meer moeten tanken is inderdaad minder aangenaam.

Ik heb een Megane IV , by the way. Met de TCE 130.
En ik maak me daar ook wel eens te vaak zorgen in.
Bv als ik met een goedkoop Coltje rijd, driecilinder, of met een andere auto, merk ik dat de Megane toch totaal niet soepel rijdt in vergelijking daarmee.
Meer wat horten en stoten. Boven de 20 graden hebben ze het niet op punt. Hij blijft 'te arm' lopen.
Dan denk ik aan tuning, maar ...   gaat dat dan bij alle temperaturen goed gaan ?

Gisteren voelde de deuropener anders en slapper aan.
Ik maak me dan zorgen in :  wat ga ik met deze auto zoal meemaken. Motor.. vervuiling.. reputatie van sommige Renault producten..
Ik hoop maar dat ik er niet te veel kosten aan krijg want dat vind ik het grootst mogelijke minpunt van een auto. Eigenlijk wil ik er een waar nooit iets stuk aan gaat in de eerste acht jaar / 120.000 km.

adinsx

Ik bedoelde de 1.2 TCe130, niet de III als model, maar het staat er wat vreemd inderdaad haha.

Het enige mankement dat ik met de III had was een kettingprobleem met dat blok. Resulteerde in een heel nieuw blok. Verder eigenlijk geen gedoe, maar dat bleef wel knagen. Eerst wilde ik de III overnemen om in de familie iemand blij mee te maken. Het laatste jaar toch maar besloten dat niet te gaan doen.

De IV had even een valse start met wat kleine puntjes, maar qua aandrijflijn houdt alles zich prima. Meer dan want het is een genot om mee te rijden.
Hoewel ik vooraf wel even twijfelde of het met de EDC goed zou gaan i.c.m. de caravan. Maar, tjonge wat is de GT dan een genot om 1500 kg de bergen over te sleuren. Dikke prima.



Als het tankissue geen issue blijkt, dan blijft het maar zo. Elke week een keer tanken is ook niet erg, en het levert Airmiles op ;).
Overigens, op lange ritten haalt ie gemakkelijk 1:13.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev