Advertenties


Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205

Gestart door adinsx, 29 mei 2018, 14:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

adinsx

Comfort vind ik niet prettig rijden. Constant het gevoel dat ie wat inhoud. Dus eigenlijk altijd in Neutral of Sport. De werking van een EDC/DSG ken ik tot in de details, hebben er veel technische artikelen over gemaakt op mijn werk.
Dit langer in de versnelling blijven heeft niet zozeer te maken met de voorselectie overigens. Gaspedaal in één stand voor constante versnelling blijft hij in de 3 of 4 hangen terwijl er niet zozeer tekenen zijn dat hij terug zou moeten in plaats van op. Begreep dat in Actis staat dat het een bekent probleem is, en dat er nieuwe software voor beschikbaar is. Zou dus moeten helpen.
De vertraging die je noemt komt inderdaad heel soms voor op de momenten die je beschrijft, en soms grijp ik dan even in met een van de flippers.


600-700 km op een tank? Nee, dat haal ik niet. Met gemiddeld 1:10 - 1:11 kom ik tot 400-450 km.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Laatste tankbeurt afgelopen vrijdag heb ik 43,69 liter getankt en had 577 km gedaan.
Komt dus neer op 7,57 liter op 100 km of 1 op 13,21.

Het gevoel van inhouden dat jij beschrijft bij comfort vind ik net aangenaam bij gewoon rijden, in de andere standen is hij te agressief wat je ook ervaart wanneer je rustig wilt parkeren, dat lukt dan niet echt bij normaal of sport.
Wanneer ik dan eens goed wil doorrijden is sport natuurlijk wel interessant. (ik denk dat ik overall kan stellen dat ik 60% van de tijd in Comfort en 40% in Sport rijd)

adinsx

Citaat van: knight-rider op 10 juni 2018, 22:26:45
Laatste tankbeurt afgelopen vrijdag heb ik 43,69 liter getankt en had 577 km gedaan.
Komt dus neer op 7,57 liter op 100 km of 1 op 13,21.

Het gevoel van inhouden dat jij beschrijft bij comfort vind ik net aangenaam bij gewoon rijden, in de andere standen is hij te agressief wat je ook ervaart wanneer je rustig wilt parkeren, dat lukt dan niet echt bij normaal of sport.
Wanneer ik dan eens goed wil doorrijden is sport natuurlijk wel interessant. (ik denk dat ik overall kan stellen dat ik 60% van de tijd in Comfort en 40% in Sport rijd)

Heb nog een goede 1/4 in de tank, dus ga hem goed leeg rijden komende dagen en dan kijken hoe vol ie kan.

Mooi verbruik trouwens, hier staat ie gemiddeld na 11.000 km op 1:10,2. Rij wel veel korte stukken en aardig door.
En ik schat ook 60% Neutral, 40% Sport.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

haelewyn

Dat metaalachtige geluid hoor ik ook soms, bij de 1,2 TCE 132 pk.
Ik heb ooit gedacht dat het van de ketting kwam. Marc29 hier zei eens dat mensen het geluid van de hogedrukleiding wel eens verwarden met een schurend geluid van een ketting. Het doet me ook aan een aanlopende rem denken maar aangezien de auto het ook doet als hij stilstaat... zal het dat wel niet zijn.
Nog niet op gelet of het airco gerelateerd is. Het komt en gaat alleszins. Het is er niet altijd.

Ik tank nooit meer dan 43 liter.
Op mijn auto houdt de aanduiding van actieradius er mee op rond de 100 km. Soms van 110 naar 'niks meer'.
Ik denk dat er op dat moment minstens nog 5 liter reserve in de auto is. Het zouden er ook wel meer kunnen zijn. Als er in de tank inderdaad 47 liter in kan, of 50, moet de reserve rond de 10 liter bevatten. Uiteraard heb ik het nog niet uitgeprobeerd.

Ik haal zelf tussen de 600 en 650 met een tank benzine als ik op de snelweg rij, de ganse tijd.
Met gewoon verkeer erbij haal ik dat niet.
Mijn gemiddeld gebruik is 6,7 maar daar doe ik wel moeite voor, om het te halen.
Mijn laagste verbruik ooit gehaald was 5,7 maar dan heb ik gereden als iemand met een lam voetje.

mark29

Hoi.
Maar kettingen vervangen is ook eem hot item.
Laat eens iemand met verstand kijken voor de boel kapot is.

haelewyn

Ai.. ik ga al vast op zoek naar iemand met verstand  :x
Ik ga de auto nog even binnen doen voor de garantie uit is. Als ik het geluid weet te reproduceren tegen die tijd... zal het mooi zijn.
Ik hoor vanalles, ... maar leg dat maar eens uit in een garage aan een receptionist die het dan op zijn/haar beurt vertelt in staakwoorden op de werkbon. Daar heb ik al vaker zuur om gelachen.
Als je geluk hebt is dat geen griet van een jaar of 20 die zoveel verstand van auto's heeft dan ik van varkens slachten. Dat valt bij mijn dealer wel goed mee, gelukkig.

larsdijkstra

Laat een monteur dan gewoon mee rijden, veel makkelijker dan alles uitleggen aan de balie...
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

adinsx

Dat sowieso. Overigens, bij mijn III TCe130 had ik ook last van die ketting. Bij 40.000 km hoorde ik een vreemd rateltje / geluid. Op de brug en bij het specifieke toerental kwam het. Dus ik met het gaspedaal spelen en twee monteurs er onder, maar of ze hoorden het niet (iets oudere oren ;) ) en konden het niet vinden. Wat later bleek was dat de kettingspanner niet meer zo goed zijn best deed, de ketting rekte, en uiteindelijk bij 81.000 km resulteerde in een motor die nauwelijks aansloeg, op drie poten liep waarna op wens van Renault FR een nieuw blok is gemonteerd.

Goed, 19 juni is de auto bij de dealer voor de controlebeurt en komt die tankinhoud en wat andere dingen vast ter sprake.
Inmiddels nog een puntje voor erbij. Het zachte schuim onder de dakdragers voor komt er onderuit. Waarschijnlijk door de warmte/hitte van afgelopen weken.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark29

Ja idd ff de hoofdpunten op de bon. Is handig om af te vinken voor de monteur dat ie niks vergeet.
En als eerst een rondje doen met de chef of een co techer. Is heel gebruikelijk.

haelewyn

#24
Bij mijn huidige dealer : geen probleem. Inderdaad. Daar zijn ze wel bereid...

Ooit anders geweten. .. Ik kloeg erover dat er geen lucht uit de ventilatie kwam, in de cabine, maar dat de ventilator wel werkte. Het was een van de eerste auto's van een ander merk waar airco in zat. Bleek dat ik op een goed jaar 100.000 km had en de interieurfilter moest vervangen worden. Was nog nooit gedaan.
Een interieurfilter was nog een redelijk onbekend onderdeel.

De receptionist had echter op de bon gezet "ventilator werkt niet goed". In de werkplaats had men een andere thermostaat in de koeling gestoken. Redenering : de ventilator slaat niet meer aan, het zal daar wel aan liggen / thermostaat zal wel stuk zijn in geopende positie.

Had niet eerst iemand met verstand gesproken. Toen ik de auto ophaalde wist ik wel al onmiddellijk dat het probleem niet zou opgelost zijn..
In die garage reed een technicus nooooiiittt mee. Geen goed idee :-).

De rijmodi : ik vind 'eco' rottig rijden. Moet je maar eens proberen.  >:D

Ketting : je zou het moeten horen rammelen met een stethoscoop.  Geen idee of technici daar handig mee zijn. We hopen het beste van de ketting en vragen er zeker naar in de garage.
Eerste vraag : is er al een update voor de multimedia ?  l-

knight-rider

Citaat van: haelewyn op 11 juni 2018, 23:34:42
De rijmodi : ik vind 'eco' rottig rijden. Moet je maar eens proberen.  >:D

Die optie zit (gelukkig??) niet op de GT

adinsx

Inderdaad, geen Eco-modus op de GT. Je kan hem zelf trouwens ook uitzetten healewyn, via Developermodus. Zie renaultforum.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

haelewyn

#27
Ecomodus werkt met een drukknop op het dashboard in mijn 'gewone' Megane.
Inschakelen kan met de drukknop en in het menu van de multimedia + met de toets voor rijmodi in de buurt van de handrem.
Uitschakelen kan met alles behalve de drukknop.

Ik heb ECO geprobeerd, ooit eens, kort. Maar nu rijd ik er nooit meer in. Dat rijdt niet plezant en houdt nog vaker in dan ... normaal.
Helemaal eruit halen vind ik niet nodig. Alles mag erop blijven wat in de prijs inbegrepen was.
Wel jammer dat er niet ergens een knop kan geprogrammeerd worden om meer simpel de verwarming (aanjager) harder of minder te doen blazen. Dat had ik liever gehad dan 3 bedieningen voor rijmodi.. Maar ieder zijn zin.

Edit : op mijn auto zit alleen eco, neutraal en sportief. Ik gebruik 'neutraal'.

knight-rider

Ik heb sinds ik de Megane heb nog nooit aan de instellingen van de verwarming moeten "prullen", dat staat bij mij gewoon op automatisch.

Maar drie rijmodussen? Heb jij de mogelijkheden "Comfort" en "Persoonlijk" niet??
Ik dacht dat ze allemaal 5 mogelijkheden hadden, alleen de GT die er maar 4 heeft (geen "Eco").

haelewyn

#29
Ik ben even gaan kijken naar wat je met de motor (gasrespons) kan regelen.
En dan heb ik alleen eco, sport en normaal.  Dat is de enige setting als ik het goed heb die echt over het rijden en de gasrespons gaat.

De rijmodussen (multi sense) in het algemeen : daar heb ik zeker al (uit het hoofd) eco, sport, persoonlijk,  normaal, comfort.
Maar die zijn elk een samenraapsel van meerdere andere instellingen.
Ik gebruik in die lijst de modus 'persoonlijk' met de instellingen die ik het liefste heb.

Verwarming : wil ik in de winter volledig in de hand hebben en bijsturen. De macht der gewoonte..
In de zomer of bij warmer weer gebruik ik de knop 'auto' maar wil ik al eens de airco manueel uit of aan zetten als ik bv met de ruiten open wil rijden (airco uit) of als ik het graag kouder wil hebben binnenin (airco aan).
Al bij al lukt het wel. Niets onoverkomelijk. Ik mis gewoon de aanjagerknop een beetje maar ik kan leven zonder.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev