Advertenties


Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205

Gestart door adinsx, 29 mei 2018, 14:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

adinsx

Iemand met een GT (of gewone IV, geen idee of er verschil is) die ook last heeft van dat er maar weinig benzine in de tank gaat?
De GT heeft een 50L tank standaard (gewone uitvoeringen 47 L), en al tijden (eerste 10.000 km staan op de klok) krijg ik er maar 35 tot 39 liter in. Ik rij nagenoeg altijd wel tot het lampje brandt.
Natuurlijk, dan is er nog reserve. Mijn III GTline had een 58 liter tank en daar kreeg ik max 50-54 liter in.

Van het weekend op de terugrit van een weekend Texel zou ik volgens de boordcomputer nog 20km actieradius hebben nadat ik al een tijdje met het lampje aan reed. Uiteindelijk niet naar de vaste pomp in het dorp gereden om niet de gok te nemen, maar even langs de snelweg. Ik verwachte dus eindelijk eens goed vol te kunnen tanken, maar opnieuw stopte hij bij 38-39 liter. En weer krijg ik er niet meer in. De tankmeter staan dan ook een paar mm voor het 1/1 teken, dus er zou meer in moeten kunnen.

Iemand tips? Ideeën? Anders geef ik het mee op het lijstje voor de dealer voor de controlebeurt binnenkort.


Het zou namelijk wel lekker zijn die paar liter meer met de caravan aan de haak straks op zomervakantie. Dan is het verbruik toch al richting 1:6,5 (1:6,2 met de III 1.2 tce) maar om dan elke 225 km al aan de pomp te staan...  :x


Andere kleine puntjes:
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling)
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest)
Life-hammer mist :?
En in Neutral blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is

Verder bevalt ie uitstekend  !-!


Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Abdelitto

is het 47 liter standaard? ik dacht iets minder. Het is bij mij 2x gebeurd dat ik onder de laatste streep zat en elke moment verwachte dat de auto zou hikken, dan gooide ik het vol maar kwam nooit boven de 43 liter, dat is nog met druppeltje na druppeltje volgooien.

adinsx

Standaard 47 inderdaad alleen de benzine GT heeft 50L aldus de prijslijst van begin 2018 toen de GT nog leverbaar was. Ik kom absoluut niet over de 40. De Clio IV gaat nog meer in met brandend lampje haha.

Maar goed, er kan dus wel meer in want de tankmeter blijft iets onder vol staan. Weet dat de eerste serie Clio IV ook tank problemen hadden, maar bij de Megane eigenlijk nog weinig te vinden
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Ik heb geen enkel probleem met het tanken van meer dan 40 liter.
Meer nog het gebeurd maar zelden dat ik minder dan 40 liter tank, ondertussen al 5 keer 47,** liter kunnen tanken. Maar de 48 liter nog niet gehaald.

De actieradius gaat bij mij maar tot 70 km, daarna worden het 3 streepjes (---), het is al gebeurd dat ik dan nog dik 100 km gedaan heb, meer dus dan wat de actieradius nog aangaf.

Hans 1982

nu je het zegt, ik krijg altijd maar 42 liter er ongeveer in.


Tedo

Is de GT niet meer leverbaar op dit moment? Vanwege de komst van de RS?
En die die liter extra tankinhoud snap ik ook niet echt. Want dat zet ook geen zoden aan de dijk, die 30 tot 50 km die je daar verder mee komt (maar wel twee soorten tanks in het productieproces).

adinsx

@Knight-rider
Hmm apart, onze auto's zijn in principe toch hetzelfde op de multimedia na (3.3.*). Inderdaad tot 70 of 60 km geeft hij aan. Ik moest zondag nog 40 km naar huis toen de boordcomputer nog 60 km actieradius aangaf. Had wel gekund, maar met twee slapende dochters en slapende wederhelft na een lekker lang weekend Texel wilde ik maar niet de gok nemen. Misschien is de boordcomputer wel wat te voorzichtig afgesteld? Ga hem deze week eens goed leegrijden en dan met tanken proberen er meer in te krijgen.

@Tedo
Nee, niet vanwege de RS maar vanwege de WLTP homologatie. Ik verwacht de GT pas terug bij de facelift en dan met de 1.8 TCE225 welke ook in de Clio V gaat komen.

En tja, die twee verschillende tanken weet ik ook niet. Wellicht is de tankvorm anders bij de GT i.v.m. standaard 4Control, welke op normale uitvoeringen niet leverbaar is.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Ja, als er echt 50 liter (of nog iets meer zoals bij de meeste auto's) in kan heb ik toch nog een mooie reserve.
Ik moet dus nog verder gaan om aan die 50 liter te geraken.
Bij mijn vorige auto's is dat al gelukt. Bij mijn Citroën Saxo (45 liter) heb ik er eens dik 47 liter in gekregen en bij mijn Citroën C4 (60 liter) ging er net geen 62 liter in toen die volgens mij zo goed als helemaal leeg was.
De boordcomputer is altijd wel wat (te) voorzichtig heb ik de indruk.
Citroën Jumper op het werk (die zijn boordcomputer telt letterlijk af tot 0), nog dik 50 km gedaan toen die op 0 stond en toen ging er nog maar een dikke 87 liter in (90 liter).

Op de Belgische configurator staat die GT wel nog altijd heb ik gezien. Zal misschien een foutje zijn?

Ik vind dat ook wel raar dat de GT een grotere tank heeft, je zou net denken dat die bij de GT kleiner zou zijn door die 4Control.

adinsx

Tja, in de prijslijst stond echt 50L voor de GT en 47L voor de normale versies. Wellicht in de Belgische prijslijst nog wel? In Nederland is ie geschrapt omdat de WLTP-gevolgen nog niet duidelijk zijn. VEelal levert het een hogere CO2 waarde op en in Nederland betekent dat direct een (fors) duurdere auto i.v.m. de extra belasting op CO2-uitstoot. Daarom is de RS ook zo prijzig hier...

In Frankrijk kan je hem ook nog samenstellen, dus zowel daar als in België nog gewoon leverbaar. Wel staat bij beide nog de NEDC-uitstoot van 136 g/km.


Nog heel wat anders. Wie hoort er ook een licht metaalachtig suizend geluid met radio uit? Het is niet altijd goed hoorbaar, en als ik de airco handmatig uitschakel verdwijnt het vaak.
Beetje lastig uit te leggen, maar als je stilstaat voor het stoplicht of op lagere snelheid is het soms best storend.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

Citaat van: adinsx op 31 mei 2018, 09:40:08
Nog heel wat anders. Wie hoort er ook een licht metaalachtig suizend geluid met radio uit? Het is niet altijd goed hoorbaar, en als ik de airco handmatig uitschakel verdwijnt het vaak.
Beetje lastig uit te leggen, maar als je stilstaat voor het stoplicht of op lagere snelheid is het soms best storend.

Schrijf dan maar een volgend punt op je lijstje voor aandacht bij de eerste beurt. Dit duid op een airco die niet helemaal gevuld is. Vanuit de fabriek doen ze maar een minimale vulling erin.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

Citaat van: A110 op 31 mei 2018, 09:45:06
Schrijf dan maar een volgend punt op je lijstje voor aandacht bij de eerste beurt. Dit duid op een airco die niet helemaal gevuld is. Vanuit de fabriek doen ze maar een minimale vulling erin.

19 juni gaat de auto voor controlebeurt met een stuk of zeven aandachtpuntjes. Ik vermoed inderdaad ook de aircovulling. Weet niet of ze al 1234yf kunnen vullen bij de dealer, meen dat ze het altijd naar hun tweede bedrijf (Universeel en tevens Euromaster) doen. Morgen namelijk met de Clio IV heen voor airco-onderhoud.
1234yf servicen hebben ze er meen ik nog niet.


Andere puntjes welke ik heb doorgegeven en ze alvast voor aan het zoeken gaan in Actis:
Citeer
Motorkap klappert
De motorkap klappert / beweegt behoorlijk op de snelweg bij voorliggers (luchtwerveling), ik vermoed dat de slotvanger wat strakker afgesteld moet worden. De klep is te bewegen als deze dichtzit.

Koelvloeistof op minimum
Waarschijnlijk heeft er een luchtbel in gezeten, het peil staat op of net onder minimum

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht te kijken of je hem in de auto had gelegd Robert. Wel nodig i.v.m. vakantie / verplichting in het buitenland.

Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.

Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Jacob

Windgeruis had ik ook (i.c.m. de afstelling van de deuren). Bij mij bleef de bijrijdersportier bij het openen helemaal bovenin een klein beetje "haken" achter de strip van het achterportier, portieren toen afgesteld en dat probleem verholpen. Nadeel is dat er windgeruis voor terug is gekomen.

Probleem qua tanken had ik ook, heb volgens mij nooit meer als 40 liter getankt. Dat viel gelijk op als verschil t.o.v. de Megane 3 : de beperkte actieradius van de 4. 

adinsx

Deuren, klep, e.d. hangen prima gelukkig. Zag laatst een begin 2017 model waarbij de achterklep er ook scheef in hing. Zonde.

Windgeruis is er alleen bij zijwind. Anders niet.

En Ehh tja ik sta met de GT elke 360-400 km aan de pomp. Tenzij ik een lange rit heb voor het werk. Heen en weer Texel gelukt in 1:12,5 ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

amvih

Heb wel een diesel-estate bose (110) waar volgens mij 47 liter in kan.
Op het moment dat het oranje lampje gaat branden, staat er als actieradius nog 110/120 km vermeld.
Meestal zo rond de 80 verdwijnt de actieradius en zie alleen nog maar streepjes.
Ik ben iemand die zo weinig mogelijk bij de pomp wil staan en rijd dus meestal ver door, dus tot echt onder de rode streepjes op het dashboard, dit is ongeveer nog 120 km nadat het oranje lampje aangaat. Bij mijn vorige Megane (versie 3) ook altijd gedaan en daar nooit geen problemen mee gehad.
Daarna met tanken, stopt deze automatisch voor de eerste keer meestal met 41 a 42 liter, handmatig kan er dan gemiddeld door de tank heel langzaam vol te laten lopen nog zo'n 3 a 4 liter bij.
Dus leeg nog steeds niet helemaal. Het meeste wat ik ooit getankt heb was 46,66 ltr.
Actieradius per tank 47 liter ligt meestal net iets boven de 900 km.
De vorige Megane (versie 3) kon meestal tot net onder de 1200 km, dus wel 300 km ingeleverd.

knight-rider

Ik rij altijd in Comfort of Sport, Neutraal gebruik ik bijna nooit.
Maar dat hij soms langer in een versnelling blijft hangen heb ik ook al gehad, maar daar zou een verklaring voor zijn.
De EDC is immer geen automaat, maar een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.
Voordeel van de dubbele koppeling is dat die de volgende versnelling al selecteert om sneller te kunnen schakelen, maar dit kan soms ook een nadeel zijn.
Stel nu dat je aan het optrekken bent, dan gaat die hogere versnelling voor selecteren, wanneer je op die moment echter zwaar moet afremmen dan klopt die selectie niet meer en moet die naar een lagere versnelling, dat zorgt dan voor een vertraging.
Of omgekeerd, je bent aan het afremmen, de bak selecteert al een lagere versnelling, maar dan ga je plots toch terug versnellen, dan klopt de selectie niet en moet die terug naar die hogere versnelling gaan wat voor een vertraging zorgt.
In sportstand merk je dat minder snel omdat die dan al automatisch hoger in toeren gaat en het schakelen sneller verloopt.

Om nog even op het probleem met de tank terug te komen, ik hoor toch wel heel veel dat mensen nogal weinig kilometers doen.
Ik haal meestal zo'n 600 tot 700 km uit een tank, maar dan gaat er dus wel een dikke 47 liter in.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev