Renault Mégane Club

Mégane 4 Technisch 2016-Heden => [Mégane 4] Overig => Topic gestart door: adinsx op 29 mei 2018, 14:53:43

Titel: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 29 mei 2018, 14:53:43
Iemand met een GT (of gewone IV, geen idee of er verschil is) die ook last heeft van dat er maar weinig benzine in de tank gaat?
De GT heeft een 50L tank standaard (gewone uitvoeringen 47 L), en al tijden (eerste 10.000 km staan op de klok) krijg ik er maar 35 tot 39 liter in. Ik rij nagenoeg altijd wel tot het lampje brandt.
Natuurlijk, dan is er nog reserve. Mijn III GTline had een 58 liter tank en daar kreeg ik max 50-54 liter in.

Van het weekend op de terugrit van een weekend Texel zou ik volgens de boordcomputer nog 20km actieradius hebben nadat ik al een tijdje met het lampje aan reed. Uiteindelijk niet naar de vaste pomp in het dorp gereden om niet de gok te nemen, maar even langs de snelweg. Ik verwachte dus eindelijk eens goed vol te kunnen tanken, maar opnieuw stopte hij bij 38-39 liter. En weer krijg ik er niet meer in. De tankmeter staan dan ook een paar mm voor het 1/1 teken, dus er zou meer in moeten kunnen.

Iemand tips? Ideeën? Anders geef ik het mee op het lijstje voor de dealer voor de controlebeurt binnenkort.


Het zou namelijk wel lekker zijn die paar liter meer met de caravan aan de haak straks op zomervakantie. Dan is het verbruik toch al richting 1:6,5 (1:6,2 met de III 1.2 tce) maar om dan elke 225 km al aan de pomp te staan...  :x


Andere kleine puntjes:
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling)
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest)
Life-hammer mist :?
En in Neutral blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is

Verder bevalt ie uitstekend  !-!

(https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/64be8460b86ddf037ee21a434eb2ddea/5BA9C3A6/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/33210212_1706976909389001_1128140432367157248_n.jpg)
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Abdelitto op 29 mei 2018, 20:55:11
is het 47 liter standaard? ik dacht iets minder. Het is bij mij 2x gebeurd dat ik onder de laatste streep zat en elke moment verwachte dat de auto zou hikken, dan gooide ik het vol maar kwam nooit boven de 43 liter, dat is nog met druppeltje na druppeltje volgooien.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 29 mei 2018, 21:27:05
Standaard 47 inderdaad alleen de benzine GT heeft 50L aldus de prijslijst van begin 2018 toen de GT nog leverbaar was. Ik kom absoluut niet over de 40. De Clio IV gaat nog meer in met brandend lampje haha.

Maar goed, er kan dus wel meer in want de tankmeter blijft iets onder vol staan. Weet dat de eerste serie Clio IV ook tank problemen hadden, maar bij de Megane eigenlijk nog weinig te vinden
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 29 mei 2018, 22:18:36
Ik heb geen enkel probleem met het tanken van meer dan 40 liter.
Meer nog het gebeurd maar zelden dat ik minder dan 40 liter tank, ondertussen al 5 keer 47,** liter kunnen tanken. Maar de 48 liter nog niet gehaald.

De actieradius gaat bij mij maar tot 70 km, daarna worden het 3 streepjes (---), het is al gebeurd dat ik dan nog dik 100 km gedaan heb, meer dus dan wat de actieradius nog aangaf.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Hans 1982 op 30 mei 2018, 00:52:12
nu je het zegt, ik krijg altijd maar 42 liter er ongeveer in.

Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Tedo op 30 mei 2018, 07:40:21
Is de GT niet meer leverbaar op dit moment? Vanwege de komst van de RS?
En die die liter extra tankinhoud snap ik ook niet echt. Want dat zet ook geen zoden aan de dijk, die 30 tot 50 km die je daar verder mee komt (maar wel twee soorten tanks in het productieproces).
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 30 mei 2018, 09:42:43
@Knight-rider
Hmm apart, onze auto's zijn in principe toch hetzelfde op de multimedia na (3.3.*). Inderdaad tot 70 of 60 km geeft hij aan. Ik moest zondag nog 40 km naar huis toen de boordcomputer nog 60 km actieradius aangaf. Had wel gekund, maar met twee slapende dochters en slapende wederhelft na een lekker lang weekend Texel wilde ik maar niet de gok nemen. Misschien is de boordcomputer wel wat te voorzichtig afgesteld? Ga hem deze week eens goed leegrijden en dan met tanken proberen er meer in te krijgen.

@Tedo
Nee, niet vanwege de RS maar vanwege de WLTP homologatie. Ik verwacht de GT pas terug bij de facelift en dan met de 1.8 TCE225 welke ook in de Clio V gaat komen.

En tja, die twee verschillende tanken weet ik ook niet. Wellicht is de tankvorm anders bij de GT i.v.m. standaard 4Control, welke op normale uitvoeringen niet leverbaar is.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 30 mei 2018, 22:42:35
Ja, als er echt 50 liter (of nog iets meer zoals bij de meeste auto's) in kan heb ik toch nog een mooie reserve.
Ik moet dus nog verder gaan om aan die 50 liter te geraken.
Bij mijn vorige auto's is dat al gelukt. Bij mijn Citroën Saxo (45 liter) heb ik er eens dik 47 liter in gekregen en bij mijn Citroën C4 (60 liter) ging er net geen 62 liter in toen die volgens mij zo goed als helemaal leeg was.
De boordcomputer is altijd wel wat (te) voorzichtig heb ik de indruk.
Citroën Jumper op het werk (die zijn boordcomputer telt letterlijk af tot 0), nog dik 50 km gedaan toen die op 0 stond en toen ging er nog maar een dikke 87 liter in (90 liter).

Op de Belgische configurator staat die GT wel nog altijd heb ik gezien. Zal misschien een foutje zijn?

Ik vind dat ook wel raar dat de GT een grotere tank heeft, je zou net denken dat die bij de GT kleiner zou zijn door die 4Control.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 31 mei 2018, 09:40:08
Tja, in de prijslijst stond echt 50L voor de GT en 47L voor de normale versies. Wellicht in de Belgische prijslijst nog wel? In Nederland is ie geschrapt omdat de WLTP-gevolgen nog niet duidelijk zijn. VEelal levert het een hogere CO2 waarde op en in Nederland betekent dat direct een (fors) duurdere auto i.v.m. de extra belasting op CO2-uitstoot. Daarom is de RS ook zo prijzig hier...

In Frankrijk kan je hem ook nog samenstellen, dus zowel daar als in België nog gewoon leverbaar. Wel staat bij beide nog de NEDC-uitstoot van 136 g/km.


Nog heel wat anders. Wie hoort er ook een licht metaalachtig suizend geluid met radio uit? Het is niet altijd goed hoorbaar, en als ik de airco handmatig uitschakel verdwijnt het vaak.
Beetje lastig uit te leggen, maar als je stilstaat voor het stoplicht of op lagere snelheid is het soms best storend.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: A110 op 31 mei 2018, 09:45:06
Citaat van: adinsx op 31 mei 2018, 09:40:08
Nog heel wat anders. Wie hoort er ook een licht metaalachtig suizend geluid met radio uit? Het is niet altijd goed hoorbaar, en als ik de airco handmatig uitschakel verdwijnt het vaak.
Beetje lastig uit te leggen, maar als je stilstaat voor het stoplicht of op lagere snelheid is het soms best storend.

Schrijf dan maar een volgend punt op je lijstje voor aandacht bij de eerste beurt. Dit duid op een airco die niet helemaal gevuld is. Vanuit de fabriek doen ze maar een minimale vulling erin.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 31 mei 2018, 10:25:41
Citaat van: A110 op 31 mei 2018, 09:45:06
Schrijf dan maar een volgend punt op je lijstje voor aandacht bij de eerste beurt. Dit duid op een airco die niet helemaal gevuld is. Vanuit de fabriek doen ze maar een minimale vulling erin.

19 juni gaat de auto voor controlebeurt met een stuk of zeven aandachtpuntjes. Ik vermoed inderdaad ook de aircovulling. Weet niet of ze al 1234yf kunnen vullen bij de dealer, meen dat ze het altijd naar hun tweede bedrijf (Universeel en tevens Euromaster) doen. Morgen namelijk met de Clio IV heen voor airco-onderhoud.
1234yf servicen hebben ze er meen ik nog niet.


Andere puntjes welke ik heb doorgegeven en ze alvast voor aan het zoeken gaan in Actis:
Citeer
Motorkap klappert
De motorkap klappert / beweegt behoorlijk op de snelweg bij voorliggers (luchtwerveling), ik vermoed dat de slotvanger wat strakker afgesteld moet worden. De klep is te bewegen als deze dichtzit.

Koelvloeistof op minimum
Waarschijnlijk heeft er een luchtbel in gezeten, het peil staat op of net onder minimum

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht te kijken of je hem in de auto had gelegd Robert. Wel nodig i.v.m. vakantie / verplichting in het buitenland.

Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.

Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Jacob op 31 mei 2018, 15:35:40
Windgeruis had ik ook (i.c.m. de afstelling van de deuren). Bij mij bleef de bijrijdersportier bij het openen helemaal bovenin een klein beetje "haken" achter de strip van het achterportier, portieren toen afgesteld en dat probleem verholpen. Nadeel is dat er windgeruis voor terug is gekomen.

Probleem qua tanken had ik ook, heb volgens mij nooit meer als 40 liter getankt. Dat viel gelijk op als verschil t.o.v. de Megane 3 : de beperkte actieradius van de 4. 
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 31 mei 2018, 16:56:30
Deuren, klep, e.d. hangen prima gelukkig. Zag laatst een begin 2017 model waarbij de achterklep er ook scheef in hing. Zonde.

Windgeruis is er alleen bij zijwind. Anders niet.

En Ehh tja ik sta met de GT elke 360-400 km aan de pomp. Tenzij ik een lange rit heb voor het werk. Heen en weer Texel gelukt in 1:12,5 ;)
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: amvih op 31 mei 2018, 19:58:32
Heb wel een diesel-estate bose (110) waar volgens mij 47 liter in kan.
Op het moment dat het oranje lampje gaat branden, staat er als actieradius nog 110/120 km vermeld.
Meestal zo rond de 80 verdwijnt de actieradius en zie alleen nog maar streepjes.
Ik ben iemand die zo weinig mogelijk bij de pomp wil staan en rijd dus meestal ver door, dus tot echt onder de rode streepjes op het dashboard, dit is ongeveer nog 120 km nadat het oranje lampje aangaat. Bij mijn vorige Megane (versie 3) ook altijd gedaan en daar nooit geen problemen mee gehad.
Daarna met tanken, stopt deze automatisch voor de eerste keer meestal met 41 a 42 liter, handmatig kan er dan gemiddeld door de tank heel langzaam vol te laten lopen nog zo'n 3 a 4 liter bij.
Dus leeg nog steeds niet helemaal. Het meeste wat ik ooit getankt heb was 46,66 ltr.
Actieradius per tank 47 liter ligt meestal net iets boven de 900 km.
De vorige Megane (versie 3) kon meestal tot net onder de 1200 km, dus wel 300 km ingeleverd.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 1 juni 2018, 01:07:21
Ik rij altijd in Comfort of Sport, Neutraal gebruik ik bijna nooit.
Maar dat hij soms langer in een versnelling blijft hangen heb ik ook al gehad, maar daar zou een verklaring voor zijn.
De EDC is immer geen automaat, maar een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.
Voordeel van de dubbele koppeling is dat die de volgende versnelling al selecteert om sneller te kunnen schakelen, maar dit kan soms ook een nadeel zijn.
Stel nu dat je aan het optrekken bent, dan gaat die hogere versnelling voor selecteren, wanneer je op die moment echter zwaar moet afremmen dan klopt die selectie niet meer en moet die naar een lagere versnelling, dat zorgt dan voor een vertraging.
Of omgekeerd, je bent aan het afremmen, de bak selecteert al een lagere versnelling, maar dan ga je plots toch terug versnellen, dan klopt de selectie niet en moet die terug naar die hogere versnelling gaan wat voor een vertraging zorgt.
In sportstand merk je dat minder snel omdat die dan al automatisch hoger in toeren gaat en het schakelen sneller verloopt.

Om nog even op het probleem met de tank terug te komen, ik hoor toch wel heel veel dat mensen nogal weinig kilometers doen.
Ik haal meestal zo'n 600 tot 700 km uit een tank, maar dan gaat er dus wel een dikke 47 liter in.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 1 juni 2018, 10:34:56
Comfort vind ik niet prettig rijden. Constant het gevoel dat ie wat inhoud. Dus eigenlijk altijd in Neutral of Sport. De werking van een EDC/DSG ken ik tot in de details, hebben er veel technische artikelen over gemaakt op mijn werk.
Dit langer in de versnelling blijven heeft niet zozeer te maken met de voorselectie overigens. Gaspedaal in één stand voor constante versnelling blijft hij in de 3 of 4 hangen terwijl er niet zozeer tekenen zijn dat hij terug zou moeten in plaats van op. Begreep dat in Actis staat dat het een bekent probleem is, en dat er nieuwe software voor beschikbaar is. Zou dus moeten helpen.
De vertraging die je noemt komt inderdaad heel soms voor op de momenten die je beschrijft, en soms grijp ik dan even in met een van de flippers.


600-700 km op een tank? Nee, dat haal ik niet. Met gemiddeld 1:10 - 1:11 kom ik tot 400-450 km.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 10 juni 2018, 22:26:45
Laatste tankbeurt afgelopen vrijdag heb ik 43,69 liter getankt en had 577 km gedaan.
Komt dus neer op 7,57 liter op 100 km of 1 op 13,21.

Het gevoel van inhouden dat jij beschrijft bij comfort vind ik net aangenaam bij gewoon rijden, in de andere standen is hij te agressief wat je ook ervaart wanneer je rustig wilt parkeren, dat lukt dan niet echt bij normaal of sport.
Wanneer ik dan eens goed wil doorrijden is sport natuurlijk wel interessant. (ik denk dat ik overall kan stellen dat ik 60% van de tijd in Comfort en 40% in Sport rijd)
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 11 juni 2018, 10:54:32
Citaat van: knight-rider op 10 juni 2018, 22:26:45
Laatste tankbeurt afgelopen vrijdag heb ik 43,69 liter getankt en had 577 km gedaan.
Komt dus neer op 7,57 liter op 100 km of 1 op 13,21.

Het gevoel van inhouden dat jij beschrijft bij comfort vind ik net aangenaam bij gewoon rijden, in de andere standen is hij te agressief wat je ook ervaart wanneer je rustig wilt parkeren, dat lukt dan niet echt bij normaal of sport.
Wanneer ik dan eens goed wil doorrijden is sport natuurlijk wel interessant. (ik denk dat ik overall kan stellen dat ik 60% van de tijd in Comfort en 40% in Sport rijd)

Heb nog een goede 1/4 in de tank, dus ga hem goed leeg rijden komende dagen en dan kijken hoe vol ie kan.

Mooi verbruik trouwens, hier staat ie gemiddeld na 11.000 km op 1:10,2. Rij wel veel korte stukken en aardig door.
En ik schat ook 60% Neutral, 40% Sport.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 11 juni 2018, 19:04:28
Dat metaalachtige geluid hoor ik ook soms, bij de 1,2 TCE 132 pk.
Ik heb ooit gedacht dat het van de ketting kwam. Marc29 hier zei eens dat mensen het geluid van de hogedrukleiding wel eens verwarden met een schurend geluid van een ketting. Het doet me ook aan een aanlopende rem denken maar aangezien de auto het ook doet als hij stilstaat... zal het dat wel niet zijn.
Nog niet op gelet of het airco gerelateerd is. Het komt en gaat alleszins. Het is er niet altijd.

Ik tank nooit meer dan 43 liter.
Op mijn auto houdt de aanduiding van actieradius er mee op rond de 100 km. Soms van 110 naar 'niks meer'.
Ik denk dat er op dat moment minstens nog 5 liter reserve in de auto is. Het zouden er ook wel meer kunnen zijn. Als er in de tank inderdaad 47 liter in kan, of 50, moet de reserve rond de 10 liter bevatten. Uiteraard heb ik het nog niet uitgeprobeerd.

Ik haal zelf tussen de 600 en 650 met een tank benzine als ik op de snelweg rij, de ganse tijd.
Met gewoon verkeer erbij haal ik dat niet.
Mijn gemiddeld gebruik is 6,7 maar daar doe ik wel moeite voor, om het te halen.
Mijn laagste verbruik ooit gehaald was 5,7 maar dan heb ik gereden als iemand met een lam voetje.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: mark29 op 11 juni 2018, 19:49:23
Hoi.
Maar kettingen vervangen is ook eem hot item.
Laat eens iemand met verstand kijken voor de boel kapot is.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 11 juni 2018, 20:32:02
Ai.. ik ga al vast op zoek naar iemand met verstand  :x
Ik ga de auto nog even binnen doen voor de garantie uit is. Als ik het geluid weet te reproduceren tegen die tijd... zal het mooi zijn.
Ik hoor vanalles, ... maar leg dat maar eens uit in een garage aan een receptionist die het dan op zijn/haar beurt vertelt in staakwoorden op de werkbon. Daar heb ik al vaker zuur om gelachen.
Als je geluk hebt is dat geen griet van een jaar of 20 die zoveel verstand van auto's heeft dan ik van varkens slachten. Dat valt bij mijn dealer wel goed mee, gelukkig.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: larsdijkstra op 11 juni 2018, 22:16:05
Laat een monteur dan gewoon mee rijden, veel makkelijker dan alles uitleggen aan de balie...
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 11 juni 2018, 22:46:04
Dat sowieso. Overigens, bij mijn III TCe130 had ik ook last van die ketting. Bij 40.000 km hoorde ik een vreemd rateltje / geluid. Op de brug en bij het specifieke toerental kwam het. Dus ik met het gaspedaal spelen en twee monteurs er onder, maar of ze hoorden het niet (iets oudere oren ;) ) en konden het niet vinden. Wat later bleek was dat de kettingspanner niet meer zo goed zijn best deed, de ketting rekte, en uiteindelijk bij 81.000 km resulteerde in een motor die nauwelijks aansloeg, op drie poten liep waarna op wens van Renault FR een nieuw blok is gemonteerd.

Goed, 19 juni is de auto bij de dealer voor de controlebeurt en komt die tankinhoud en wat andere dingen vast ter sprake.
Inmiddels nog een puntje voor erbij. Het zachte schuim onder de dakdragers voor komt er onderuit. Waarschijnlijk door de warmte/hitte van afgelopen weken.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: mark29 op 11 juni 2018, 22:50:59
Ja idd ff de hoofdpunten op de bon. Is handig om af te vinken voor de monteur dat ie niks vergeet.
En als eerst een rondje doen met de chef of een co techer. Is heel gebruikelijk.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 11 juni 2018, 23:34:42
Bij mijn huidige dealer : geen probleem. Inderdaad. Daar zijn ze wel bereid...

Ooit anders geweten. .. Ik kloeg erover dat er geen lucht uit de ventilatie kwam, in de cabine, maar dat de ventilator wel werkte. Het was een van de eerste auto's van een ander merk waar airco in zat. Bleek dat ik op een goed jaar 100.000 km had en de interieurfilter moest vervangen worden. Was nog nooit gedaan.
Een interieurfilter was nog een redelijk onbekend onderdeel.

De receptionist had echter op de bon gezet "ventilator werkt niet goed". In de werkplaats had men een andere thermostaat in de koeling gestoken. Redenering : de ventilator slaat niet meer aan, het zal daar wel aan liggen / thermostaat zal wel stuk zijn in geopende positie.

Had niet eerst iemand met verstand gesproken. Toen ik de auto ophaalde wist ik wel al onmiddellijk dat het probleem niet zou opgelost zijn..
In die garage reed een technicus nooooiiittt mee. Geen goed idee :-).

De rijmodi : ik vind 'eco' rottig rijden. Moet je maar eens proberen.  >:D

Ketting : je zou het moeten horen rammelen met een stethoscoop.  Geen idee of technici daar handig mee zijn. We hopen het beste van de ketting en vragen er zeker naar in de garage.
Eerste vraag : is er al een update voor de multimedia ?  l-
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 11 juni 2018, 23:56:36
Citaat van: haelewyn op 11 juni 2018, 23:34:42
De rijmodi : ik vind 'eco' rottig rijden. Moet je maar eens proberen.  >:D

Die optie zit (gelukkig??) niet op de GT
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 12 juni 2018, 09:54:41
Inderdaad, geen Eco-modus op de GT. Je kan hem zelf trouwens ook uitzetten healewyn, via Developermodus. Zie renaultforum.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 12 juni 2018, 10:10:04
Ecomodus werkt met een drukknop op het dashboard in mijn 'gewone' Megane.
Inschakelen kan met de drukknop en in het menu van de multimedia + met de toets voor rijmodi in de buurt van de handrem.
Uitschakelen kan met alles behalve de drukknop.

Ik heb ECO geprobeerd, ooit eens, kort. Maar nu rijd ik er nooit meer in. Dat rijdt niet plezant en houdt nog vaker in dan ... normaal.
Helemaal eruit halen vind ik niet nodig. Alles mag erop blijven wat in de prijs inbegrepen was.
Wel jammer dat er niet ergens een knop kan geprogrammeerd worden om meer simpel de verwarming (aanjager) harder of minder te doen blazen. Dat had ik liever gehad dan 3 bedieningen voor rijmodi.. Maar ieder zijn zin.

Edit : op mijn auto zit alleen eco, neutraal en sportief. Ik gebruik 'neutraal'.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 12 juni 2018, 22:07:43
Ik heb sinds ik de Megane heb nog nooit aan de instellingen van de verwarming moeten "prullen", dat staat bij mij gewoon op automatisch.

Maar drie rijmodussen? Heb jij de mogelijkheden "Comfort" en "Persoonlijk" niet??
Ik dacht dat ze allemaal 5 mogelijkheden hadden, alleen de GT die er maar 4 heeft (geen "Eco").
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 12 juni 2018, 22:27:39
Ik ben even gaan kijken naar wat je met de motor (gasrespons) kan regelen.
En dan heb ik alleen eco, sport en normaal.  Dat is de enige setting als ik het goed heb die echt over het rijden en de gasrespons gaat.

De rijmodussen (multi sense) in het algemeen : daar heb ik zeker al (uit het hoofd) eco, sport, persoonlijk,  normaal, comfort.
Maar die zijn elk een samenraapsel van meerdere andere instellingen.
Ik gebruik in die lijst de modus 'persoonlijk' met de instellingen die ik het liefste heb.

Verwarming : wil ik in de winter volledig in de hand hebben en bijsturen. De macht der gewoonte..
In de zomer of bij warmer weer gebruik ik de knop 'auto' maar wil ik al eens de airco manueel uit of aan zetten als ik bv met de ruiten open wil rijden (airco uit) of als ik het graag kouder wil hebben binnenin (airco aan).
Al bij al lukt het wel. Niets onoverkomelijk. Ik mis gewoon de aanjagerknop een beetje maar ik kan leven zonder.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 20 juni 2018, 08:47:14
Zo, een update over dit lijstje, waaronder het 'tankprobleem'.
Gister was de auto mee met m'n pa naar de dealer voor de controlebeurt met daarbij onderstaande doorgegeven punten:

Motorkap klappert
De motorkap klappert / beweegt behoorlijk op de snelweg bij voorliggers (luchtwerveling), ik vermoed dat de slotvanger wat strakker afgesteld moet worden. De klep is te bewegen als deze dichtzit.

-> Motorkapslot is wat strakker afgesteld. Opgelost dus.


Koelvloeistof op minimum
Waarschijnlijk heeft er een luchtbel in gezeten, het peil staat op of net onder minimum

Is bijgevulg, opgelost

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht te kijken of je hem in de auto had gelegd Robert. Wel nodig i.v.m. vakantie / verplichting in het buitenland.

Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?

Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?

Helaas, geen bekend probleem en ook lastig te simuleren. In de herfst kijken we er weer naar

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.

Was al bekend, er is nieuwe software beschikbaar sinds kort wat dit probleem weg moet nemen, en daarnaast de EDC soepeler én sneller laat reageren. En in de praktijk? Zeker merkbaar in Neutral. Je voelt minder een 'schok' bij vooral terugschakelen. In Sport gaat het nog altijd razend snel, dus dat is lastig aan te voelen. Terugschakelen gaat wel soepeler.
In ieder geval blij mee  !-!


Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?

En ook hier speelt software een rol. De interpretatie van vlottermeter naar dashboard en dus ook het reservelampje is een aanpassing op. Kortom, ook nieuwe software en zou nu goed moeten zijn. De tank zit nog vol, dus dat wordt pas einde week duidelijk. Wel zag ik met een tankgemiddelde van 1:10,7L/100 dat hij nog 490 km inschat. Dat lijkt hoopgevend. ;)

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.

Helaas, ook niet te simuleren. Ze hebben de auto ruim een half uur laten draaien met de climate op standje vrieskist, maar er werd geen geluid hoorbaar. Ik hoor het dan weer wel als je enige tijd op pad bent. Lastig uit te leggen, maar ik ga het na de zomervakantie maar eens proberen op te nemen.


Al met al, nuttige dingen en nog wat puntjes ter aandacht voor na de zomervakantie. Vanavond haal ik de caravan uit de stalling en mag de GT alvast een stukje wennen aan 1500 kg vooruit trekken.  Y
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Abdelitto op 20 juni 2018, 18:54:22
Citaat van: adinsx op 20 juni 2018, 08:47:14

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht te kijken of je hem in de auto had gelegd Robert. Wel nodig i.v.m. vakantie / verplichting in het buitenland.

Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?


Life hammer bij mij zit rechts gemonteerd bij de passagierbeenruimte aan de middenpaneel/console vast. Dus waar de passagier de hendel trekt voor om zijn stoel naar voren of achteren te schuiven zit het daar net iets naar voren op de middenpaneel.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 13 juli 2018, 01:44:26
Godsamme .. ik heb vandaag zo maar even 49,81 liter in mijn Megane IV op benzine getankt, daar waar de handleiding zegt dat die een nuttige inhoud heeft van 45 tot 50 liter.
De auto stond bij het tanken wel lichtjes schuin naar de goeie kant (om veel in te kunnen) en ik denk dat dat 5 a 7 liter uitmaakte die er meer in ging (tov van wat ik had verwacht inzake verbruik).
In ieder geval kan ik, 60 km ongeveer nadat het lampje ging branden dat hij leeg was, nooit veel meer hebben over gehad.
Was een beetje een gevalletje 'noodzaak'. Ik ben geen voorstander van de tank echt leeg te rijden.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Jacob op 14 juli 2018, 23:03:39
Citaat van: Abdelitto op 20 juni 2018, 18:54:22
Life hammer bij mij zit rechts gemonteerd bij de passagierbeenruimte aan de middenpaneel/console vast. Dus waar de passagier de hendel trekt voor om zijn stoel naar voren of achteren te schuiven zit het daar net iets naar voren op de middenpaneel.

Daar zat de life hammer bij mij ook in de 4. Als bestuurder ga je die afstand alleen nooit halen (normaal niet en helemaal niet in geval van nood), vreemde plaats voor de life hammer. Dat werd overigens bij mij ook al aangegeven bij aflevering bij de dealer. 
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: mark op 15 juli 2018, 01:30:53
Dat is de standaard plek, waar deze volgens Renault gemonteerd moet worden. ¯\_(ツ)_/¯
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 23 juli 2018, 13:45:04
Citaat van: haelewyn op 13 juli 2018, 01:44:26
Godsamme .. ik heb vandaag zo maar even 49,81 liter in mijn Megane IV op benzine getankt, daar waar de handleiding zegt dat die een nuttige inhoud heeft van 45 tot 50 liter.
De auto stond bij het tanken wel lichtjes schuin naar de goeie kant (om veel in te kunnen) en ik denk dat dat 5 a 7 liter uitmaakte die er meer in ging (tov van wat ik had verwacht inzake verbruik).
In ieder geval kan ik, 60 km ongeveer nadat het lampje ging branden dat hij leeg was, nooit veel meer hebben over gehad.
Was een beetje een gevalletje 'noodzaak'. Ik ben geen voorstander van de tank echt leeg te rijden.

Afgelopen donderdag teruggekomen van een heerlijke 2,5 week Kroatië met de sleurhut. En toch, best lastig hoor dat ie na 200-225 km al begint te piepen dat het tijd wordt om te tanken.
En alle keren ging er zo'n 33-38 liter in. Op de terugweg afgelopen woensdag in Oostenrijk gewoon wat langer doorgereden. Actieradius zakte naar 20 km en toen '---' in beeld. Alsnog 40 km doorgereden (best een gokje met een verbruik van 1:7 met 1500 kg aan de haak), en dus verwachte ik veel te kunnen tanken. Met moeite, ja echt met moeite, kreeg ik er 42 L in.
En wéér staat het tankmetertje niet op de 1/1, maar er een paar mm onder.

Ik vermoed steeds meer dat de vlotter/tankmeter niet helemaal strookt met de daadwerkelijke inhoud van de tank. Komende week ga ik nog maar eens 'gokken' en kijken hoever ik kan doorrijden met brandend lampje, maar anders mag de dealer weer even gaan zoeken. Auto moet er toch nog even heen om de rubbers onder de dakdragers te vervangen. Die zijn uitgezet door het warme weer en komen onder de voetjes van de dragers uit.

De lifehammer? Die vergat ik te monteren voor vertrek en ligt dus nog los in het deurvak. Handig want dan valt ie op het dak bij het op de kop liggen  o-) ;)


Edit: Heerlijk gereden overigens met de GT. Gewoon met twee vingers in de neus andere caravaners voorbij stuiven bult op die niet de 100+ weten vast te houden. Of van die kleine koekblikken met 60 pk toch maar voorbij trekken bult op.  :D
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: knight-rider op 24 juli 2018, 22:34:03
Afgelopen vrijdag 48,22 liter getankt.
Dat is voor mij het meeste dat ik er tot nu toe heb in gekregen.

Wanneer de pomp de eerste keer afslaat tank ik nog altijd bij tot hij de tweede keer afslaat, dan staat het streepje altijd net boven maximum.

Ook voor de eerste keer meer dan 700 km gedaan met een volle tank in de GT
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 25 juli 2018, 08:43:17
Als ie bij mij de eerste keer afslaat kan ik rustig nog wat verder klikken, maar meer dan een litertje gaat er dan echt niet bij in. Ook al eens even de auto op en neer geschut, hielp ook niet.
Wat ik nog kan proberen: voltanken, dan even een blokje om (links-rechts, remmen-optrekken), en dan kijken of er nog meer in kan. Zo niet, dan denk ik echt dat de vlotter/tankmeter even gekalibreerd moet worden.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: Tris op 25 juli 2018, 14:30:48
Als je dat probeert zou ik voor de zekerheid een jerrycan meenemen. Vaak is de minimale afname hoeveelheid 2 of zelfs 5 liter, dus als er dan net een druppeltje bijgaat is het zonde.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 25 juli 2018, 14:36:30
Ik heb al minder dan de 'minimale afnamehoeveelheid' gekocht en ik moest ook maar betalen wat er uit de pomp kwam.

Het heeft naar het schijnt te maken met het ijken van de hoeveelheid die je krijgt. Als je minder dan die 5 liter tankt garandeert de pompeigenaar niet dat je precies krijgt wat de hoeveelheid is die op de pomp aangeduid is en kan de afwijking (procentueel) hoger zijn dan toegelaten.
Er blijft wat zitten in de slang  en die hoeveelheid is variabel of zoiets...
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 30 juli 2018, 09:46:51
Gister getankt zonder heel lang met een brandend lampje door te rijden (moest nog weer verder einde middag), en er ging 41,5 liter in. Is dat nou goed? Mwa, ik blijf er over twijfelen.

Wie kan als hij zijn Mégane (liefst GT benzine) heeft volgetankt even een foto maken van de tankmeter? Die van mij staat altijd zoals op de foto, een stukje onder de 1. Mij lijkt nog steeds dat bij een volle tank de meter op de 1 of zelfs er iets boven moet staan. Althans, zo was ik het gewend. ;)

(https://i.imgur.com/dGTVNABl.jpg)

Moet binnenkort toch weer even naar de dealer voor nieuwe rubbers onder de dakdragers (linksvoor is ie er door de warmte onderuit gedreven). Die zijn al binnen.
En ik wil de airco opnieuw laten vullen. Systeem werkt wel, maar ik blijf dat licht suizen / metaalachtige geluid houden. Volgens mij had @A110 er ook last van in zijn IV.

Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 30 juli 2018, 10:19:18
Mijn meter staat net hetzelfde maar moet nu even niet meer tanken. Ik tank soms niet eens elke maand.
Ik heb het altijd zo begrepen dat, waar de wijzer nu staat op de foto, aan het einde van de reeks streepjes die dicht bij elkaar staan, dat dat het VOL punt is. En dat die extra streepjes die verder staan er eigenlijk alleen maar zijn voor het design.
Met deze aanduiding is de 1 nog zichtbaar bij VOL en staat die boven de wijzer, zoals het voor mijn part ook hoort.
Ik maakte me ook al wel de bedenking dat het handiger en duidelijker geweest was als ze die hadden weggelaten.
Om mijn idee te staven : ook onder het NUL punt heb je zo'n design streepjes aan de buitenkant.
Përsoonlijk denk ik dat de wijzer niet eens verder kan en dat dat zijn maximum uitslagpunt is.

Geen GT in mijn geval, zoals je weet. Wel dezelfde meter en dezelfde aanduiding bij vol op TCE 130, 1.2 liter motor.

Adinsx : heeft nog nooit iemand jou gezegd : 'You worry too much'    :)
Niet slecht bedoeld hoor...    !-!
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 30 juli 2018, 10:32:00
Haha, ik maak me ook geen zorgen, maar irriteer me aan tanken bij brandend lampje en er dan maar 38 liter in krijgen. Met gemiddeld 1:10 sta ik dan geregeld te tanken ;)
Mijn III met 1.2 TCe130 welke jij nu hebt deed het beter. Qua tankinhoud dan. Verbruik was met 1:11 tot 1:12 niet heel veel beter.

Iets met korte stukjes rijden en door rijden.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 30 juli 2018, 10:50:08
Ik kom van een diesel met een actieradius van meer dan 1000 km. Dat meer moeten tanken is inderdaad minder aangenaam.

Ik heb een Megane IV , by the way. Met de TCE 130.
En ik maak me daar ook wel eens te vaak zorgen in.
Bv als ik met een goedkoop Coltje rijd, driecilinder, of met een andere auto, merk ik dat de Megane toch totaal niet soepel rijdt in vergelijking daarmee.
Meer wat horten en stoten. Boven de 20 graden hebben ze het niet op punt. Hij blijft 'te arm' lopen.
Dan denk ik aan tuning, maar ...   gaat dat dan bij alle temperaturen goed gaan ?

Gisteren voelde de deuropener anders en slapper aan.
Ik maak me dan zorgen in :  wat ga ik met deze auto zoal meemaken. Motor.. vervuiling.. reputatie van sommige Renault producten..
Ik hoop maar dat ik er niet te veel kosten aan krijg want dat vind ik het grootst mogelijke minpunt van een auto. Eigenlijk wil ik er een waar nooit iets stuk aan gaat in de eerste acht jaar / 120.000 km.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: adinsx op 30 juli 2018, 11:15:34
Ik bedoelde de 1.2 TCe130, niet de III als model, maar het staat er wat vreemd inderdaad haha.

Het enige mankement dat ik met de III had was een kettingprobleem met dat blok. Resulteerde in een heel nieuw blok. Verder eigenlijk geen gedoe, maar dat bleef wel knagen. Eerst wilde ik de III overnemen om in de familie iemand blij mee te maken. Het laatste jaar toch maar besloten dat niet te gaan doen.

De IV had even een valse start met wat kleine puntjes, maar qua aandrijflijn houdt alles zich prima. Meer dan want het is een genot om mee te rijden.
Hoewel ik vooraf wel even twijfelde of het met de EDC goed zou gaan i.c.m. de caravan. Maar, tjonge wat is de GT dan een genot om 1500 kg de bergen over te sleuren. Dikke prima.
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36383488_1712674392133991_1154858521972441088_n.jpg?_nc_cat=0&oh=bb6d7b100b762f333320120020fab20f&oe=5C076325)


Als het tankissue geen issue blijkt, dan blijft het maar zo. Elke week een keer tanken is ook niet erg, en het levert Airmiles op ;).
Overigens, op lange ritten haalt ie gemakkelijk 1:13.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: henkwijers@hotmail.com op 30 juli 2018, 11:23:40
Hallo Haleweijn,


Misschien  een sport luchtfilter van K en N proberen.

Je oude luchtfilter er uit en nieuwe erin  zo gepiept bij mij op de Megane 3 cc. bouwjaar 2012.
Ik heb hem met 25000 km op de teller er in gedaan  staat nu op  ongeveer 39000 km   geen problemen.
De auto loopt veel rustiger loopt veel rustiger en soepeler.
Prijs ongeveer  euro 50-
Proberen waard.
Succes.    Henk.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: haelewyn op 30 juli 2018, 11:25:15
Ik was eerder al erg bezig met verbruik en zo en kocht een hybride Auris.
De Megane rijdt veel plezanter en geeft meer vermogen,  trekt beter op, ook al lopen de pk's gelijk.
Bij de Auris geef je gas, krijg je veel lawaai, maar er gebeurt niets.
Als je de Megane op zijn staart trapt gaat hij tenminste vooruit.

Van de Auris was ik wel een verbruik gewoon van 5,6 liter. Met de diesel nog minder.
Toen ik bij Renault langs ging vonden ze het een moeilijke opgave dat ik het verbruik van 5,6 liter al veel vond. Ze zeiden : koop zeker geen Scenic. Daar ga je niet gelukkig mee zijn.
Met de 6,7 die ik nu opteken met de Megane ben ik tevreden, zonder meer. Jammer dat het niet beter kan..
Als ik altijd autosnelweg zou rijden kan het zeker beter maar soms rij ik gewoon ook kortere rondjes.

Luchtfilter : maakt het zoveel verschil ? Hier zit het op de IV wel degelijk bij het motormanagement die de auto 'arm' doet draaien, daar ben ik ondertussen wel zeker van. Zoals ik elders schreef : het is zoals rijden met de choke uit als hij aan moet zijn.
Titel: Re: Max. 39 liter tanken ipv 45+ in GT205
Bericht door: A110 op 30 juli 2018, 19:28:22
Citaat van: adinsx op 30 juli 2018, 09:46:51
En ik wil de airco opnieuw laten vullen. Systeem werkt wel, maar ik blijf dat licht suizen / metaalachtige geluid houden. Volgens mij had @A110 er ook last van in zijn IV.

Klopt, net of er een lager kapot was van de aircopomp. Dat is bij mij nu helemaal verdwenen. Ik weet dat ze er vanaf de fabriek maar echt net genoeg koudemiddel erin stoppen. En dan vooral met deze temperaturen dan vraagt dat enorm veel van zo'n airco-systeem.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev