Advertenties


Wanneer ga jij over op winterbanden?

Gestart door Tedo, 24 oktober 2015, 23:31:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark29

Uhh mark weet niet in hoeveel verschillende renault s je rijd voor je werk.
Maar denk dat je een beetje voor beoordeeld bent, er zijn er zat met gecupte banden hoor.
Niet minder dan andere merken, dat geloof ik niet.

Tedo

@Jeroen; jij rijdt dus achter met winterbanden en voor met all-season? Ik las op internet dat dit geen ideale combinatie is. Voor zomerbanden en achter winterbanden is ronduit gevaarlijk vanwege de verschillende rijeigenschappen.

mark

Bijna alle renault's die ik op mijn werk wissel (en dat zijn er toch wel aardig wat) hebben geen last van cuppende banden.

A110

Citaat van: Tedo op 25 oktober 2015, 19:07:44
@Jeroen; jij rijdt dus achter met winterbanden en voor met all-season? Ik las op internet dat dit geen ideale combinatie is. Voor zomerbanden en achter winterbanden is ronduit gevaarlijk vanwege de verschillende rijeigenschappen.

Ik zou niet weten waarom het gevaarlijk moet zijn. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee, het rijd prima. En een all-season heeft ook de eigenschap van een winterband. Ik heb wel voor hetzelfde merk gekozen, er zaten nieuwe winterbanden van Michelin op en heb nu 2 nieuwe all-season van Michelin gemonteerd zodat ik wel rondom op hetzelfde merk staat. En qua profiel zijn ze ook bijna gelijk aan elkaar.

Verder rijd de Megane er heerlijk op. En ik zit niet heel de dag op de weg. Ik maak per dag een ritje van 25km heen en terug door de polder.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Tedo

#19
De ANWB zegt:

Op twee wielen is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen leveren een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.

Het verschil tussen allseason banden en winterbanden is weliswaar kleiner dan tussen zomerbanden en winterbanden, maar toch.

A110

Citaat van: Tedo op 26 oktober 2015, 10:26:31
De ANWB zegt:

Op twee wielen is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen leveren een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.

Het verschil tussen allseason banden en winterbanden is weliswaar kleiner dan tussen zomerbanden en winterbanden, maar toch.

Ach als de ANWB het aangeeft zal het wel maar ik ervaar nooit geen problemen of onvoorspelbaar gedrag, het is ook je eigen aanpassen aan de omstandigheden. Ik kan mijn het wel voorstellen in de landen waar veel sneeuw en ijzel/ijs voorkomt maar hier in Nederland. Als de winterbanden versleten zijn ga ik die ook vervangen door all-seasons maar eerst rijd ik ze lekker op.

Maar in ieder geval bedankt voor de link naar de ANWB, ik kon het nergens vinden.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Rogier

Ik rij elke winter op winter banden, ook om het feit dat ik dicht bij DL werk en woon. Ik kom daar nog met regelmaat om er te tanken. En daar zijn ze verplicht of je bent de sjaak als er wat gebeurt.

mark29

Gisteren de wielen van het zoldertje gehaald op het werk, de boel eens gebalanceerd.
Nu nog weer monteren.

Snijworst

Ik rijd al 25+ jaar zonder winterbanden en nog nooit iets gehad. Gewoon een kwestie van je kop erbij houden en je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden, iets waar vooral "de leaserijders" onder ons doorgaans moeite mee lijken te hebben.

Het zijn vaak de nieuwere auto's die bij barre omstandigheden toch altijd weer de neiging lijken te hebben om iedereen links en rechts in te moeten blijven halen want druk, druk, druk.

Daarnaast hebben ze bij het leasecontract een A4-tje vol afkortingen gekregen als ABS, TCS, HDC en ga zo maar door. Afkortingen waarvan ze niet weten wat het betekend, laat staan dat ze weten wat het doet, maar het zit in, op of aan je auto en dus wanen ze zich onschendbaar. Jammer...

mark29

Hier ook klanten die menen meer dan 50 jaar te rijden.
Maar vergeten te zeggen dat ze maar 5000 per jaar rijden.
Wij hebben 2 autos. de ene rijd 30 a 35000 per jaar. de andere 15000.
En voor het werk rijd ik veel met een service auto, ik wil niet voor verrassingen staan.
Heb oostenrijk en duitsland in de sneeuw gereden, was je niet mee weg gekomen met zomerbanden.
Hoeveel rijd je dan? Als je 100 heen 100 terug moet in de sneeuw zijn ze echt prettig hoor.

hansenn

winterbanden heetten vroeger sneeuwbanden, maar om er meer van te verkopen wordt er gezegd dat wanneer de temperatuur onder de 7 graden zakt, het beter is om er winterbanden onder te doen. In mijn ogen puur commercieel (in NL dan). Ik heb tests gezien dat een (goede) zomerband op zowel droog als nat wegdek superieur is aan een winterband.

Dus eigenlijk zou men gewoon de term sneeuwband moeten blijven gebruiken.

BadEend

Winterbanden zijn alleen beter in de sneeuw en als het vriest, dus de kreet onder de 7 graden is puur commercie.

Willem

Winterbanden zijn ook beter in de regen en als de temperatuur onder de 7 graden komt kan het aan de grond al vriezen, dus in mijn ogen niet puur commercie.


Tedo

Natuurlijk zit er een hoop commercie en marketing achter. Vooral lekker vroeg wisselen, dan slijten je winterbanden sneller en moet je dus ook sneller nieuwe. Vooral leasemaatschappijen doen daar aan mee, al zijn die door de crisis ook meer op de centen gaan letten.

Echter wanneer het er echt op aan komt onder winterse omstandigheden mag je toch blij zijn dat je winterbanden hebt. Dat blijkt ook uit de tekst in de link hierboven.
In 90% van de ritten zal je met zomerbanden (van een goed merk en met voldoende profiel) ook wel goed weg komen, maar ja, die overige (kritische) 10% hè?.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev