Advertenties


Wanneer ga jij over op winterbanden?

Gestart door Tedo, 24 oktober 2015, 23:31:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LJ

Gewoon volgens norm als de temperatuur de 7 graden Celcius aantikt (tussen 07.00u en 17.00u overdag) gaan we over op wisselen van zomer naar winterbanden!


Nikk

Sneeuwbanden vindt ik sowieso niet geschikt voor mijn situatie, rondrijdend in de randstad dus nooit sneeuwbanden.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Als het echt vies bah smerig weer is, en dan wanneer ik tijd heb. Dus ik wissel altijd te laat, en de zomer gaat er ook altijd te laat weer eronder.
En ondertussen altijd voor klanten maar wisselen  :D

Vuistregel is als het gemiddeld onder de 7 graden blijft ivm meer kans op gladder weer, en sneeuwval, ijzel etc. Maar met veel regen etc is een winterband ook fijn. Mits kouder weer natuurlijk.

adinsx

1) Wanneer het me uitkomt
2) Wanneer de kans op vorst flink toeneemt
3) Wanneer er al veel met zout gestrooid wordt. De 18" GT-wielen wil ik liever niet teveel in het zout hebben lopen

Ik heb zelfs speciale toestemming van Leaseplan dat ik de wielenset zélf mag wisselen.  o-)
Scheelt een afspraak maken bij Euromaster, wachten, etc.
Dus ik wissel ze thuis achter het huis, of bij mijn ouders (2-kolommer in de garage)



Of op een zaterdagochtend bij Euromaster samen met een techneut. De profieldiepte moet namelijk geregistreerd worden.


Daarna was ik de set die eraf komt, gaat die in de wax en hup de schuur in.


En dan natuurlijk aftellen naar de lente zodat de lekkere set er weer op kan  !-! ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark

Maar als je tot het laatste moment wacht met een afspraak maken, moet je ook niet raar opkijken dat je een maand later pas aan de beurt bent voor de wissel.

knight-rider

Ik heb Michelin CrossClimate's op de Megane liggen, dus moet me geen zorgen maken over een bandenwissel.
De banden doen het trouwens uitstekend, zowel bij warm weer als bij koude, bij regen en bij sneeuw.

mark

Toen ik m'n tce180 kocht stond die ook op crossclimates.
Ik krijg in de sneeuw het vermogen gewoon niet aan de grond. :D hoef het gaspedaal maar aan te raken en ik heb wielspin, ook als ik in de 3e versnelling weg rijd.

Inmiddels 2 winterbanden op de achteras. deze winter de andere 2 crossclimates op roken, dan kunnen daar ook 2 winterbanden op.

larsdijkstra

Citaat van: mark op  3 november 2019, 19:58:15
Toen ik m'n tce180 kocht stond die ook op crossclimates.
Ik krijg in de sneeuw het vermogen gewoon niet aan de grond. :D hoef het gaspedaal maar aan te raken en ik heb wielspin, ook als ik in de 3e versnelling weg rijd.

Inmiddels 2 winterbanden op de achteras. deze winter de andere 2 crossclimates op roken, dan kunnen daar ook 2 winterbanden op.

Oproken ook gewoon  :q !-! :D
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

adinsx

Hier legde Euromaster er een snelheidsindex H op toen ik de auto net afgeleverd had gekregen (op de 18" zomerset). Wel keurig de Alpin 5 van Michelin zoals ik wilde.
Op mijn vraag waarom geen V of hogere index was het verhaal, dat H de policy was. Scheelt in bandprijs ongeveer niets. Maar... ze waren wel vergeten het even te melden. Niet dat ik dagelijks 210+ rij, maar op 10 km van de Duitse grens wil ik nog wel eens daar wat tempo maken.

Conclusie van leasemij was: Wij hebben geen policy, dus fout van Euromaster. Maar... band voldoet, dus je doet het er maar mee.
Eens kijken of ik ze op krijg voor de lente.

Plan nu is halverwege november wisselen.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Citaat van: mark op  3 november 2019, 19:58:15
Toen ik m'n tce180 kocht stond die ook op crossclimates.
Ik krijg in de sneeuw het vermogen gewoon niet aan de grond. :D hoef het gaspedaal maar aan te raken en ik heb wielspin, ook als ik in de 3e versnelling weg rijd.

Inmiddels 2 winterbanden op de achteras. deze winter de andere 2 crossclimates op roken, dan kunnen daar ook 2 winterbanden op.
Dat heb ik nogal gehoord, toch wel heel vreemd dat ik dat niet heb.
De enige manier waarop ik wielspin krijg is als ik het zelf uitlok, maar nooit ongewild (of ja, wanneer de weg één ijspiste was, maar daar helpen enkel spijkerbanden op).

Tedo

@Mark: is het wel verstandig om met twee bandensoorten te rijden? Ik heb begrepen dat dit afgeraden wordt (iig zomer en winterbanden gecombineerd, misschien is dat met 4 seizoensbanden minder).
@Tom: ik heb er ook een band tussen met H codering, verder wel hetzelfde merk en type. H is nog altijd tot 210 km/h. In de winter rij je toch niet boven die snelheid? Ook niet op de Autobahn. Je auto kan maximaal 230 km/h, dus daar zit je dan al bijna aan met 210 km/h.

mark

#57
Als je op dezelfde as gewoon dezelfde banden hebt is het niet zo'n probleem.

Maar als je in de zomer nog op winterbanden rijdt, ben je niet goed snik. Die hebben met die hoge temperaturen een veel langere remweg. En ze slijten uiteraard heel hard.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev