Advertenties


Suzuki GSX400F Caferacer project

Gestart door Willem, 25 januari 2016, 21:48:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien wel weten staat mijn Mégane te koop. Ik ga binnenkort het één en ander terug naar origineel ombouwen en dan in originele staat verkopen. De reden hiervoor is dat het tijd is voor een nieuw en wat groter project. Ik heb afgelopen vrijdag namelijk een Suzuki GSX400F opgehaald. Daarom wil ik mijn nieuwe hobby (project) graag met jullie delen.  o-)

Specs:
Suzuki GSX400F
Bouwjaar 1982
KM stand: 80.xxx
Cilinders: 4
Vermogen: 44 pk

Foto's:




Dit is een inspiratie bron qua looks:


Bij aankoop was bekend dat de motor niet liep. Dus de huidige bezigheid is om de motor eerst lopend te krijgen en dan beginnen met de revisie van het blok. Het blok is gelukkig geen vastloper want de krukas kon vrij draaien en de zuigers gingen op en neer in een poging om em aan te lopen.

Verder ben ik deels al begonnen met het strippen van de motor. De meeste originele onderdelen zullen er niet weer op komen. Verder bewaar ik alle boutjes netjes in zakjes met daarop waar ze voor zijn.








(Nog een gloednieuwe Bridgestone achterband zit er om. Ongeveer net zoveel waard als de aanschafprijs van de motor.  8)7 )



Eén van de problemen waarom de motor niet start:


Hopelijk lukt het om em volgend weekend te starten.  :)

Update 31-01-2016:

Inmiddels een aantal problemen weten te verhelpen. Startmotor van binnen en buiten schoongemaakt. Ook alles erom heen was erg vies:



Verder erachter gekomen dat het startrelais is overleden. Maar dat maakt voor nu niet uit. Die omzeilen we gewoon als we em proberen te starten door de kabel van de startmotor op de accu te drukken.  :D

De motor had ook een tekort aan benzine toevoer dus was het tijd om de carburateurs te demonteren. Vervolgens begonnen met het vlotterbakje en de sproeiers schoonmaken.

Hier is te zien hoe vies alles was.







En een redelijk stuk schoner:







Daarna wilde 'ie nog niet aanslaan dus de bobines gecheckt. Hieruit bleek dat de bobine van cilinder 2 en 3 z'n beste tijd gehad heeft. Volgende weekend zal die vervangen worden door een nieuwe. Ook zijn er 4 nieuwe bougies onder weg (kan nooit kwaad) en 4 nieuwe sproeiers een slagje groter dan de oude.

Vervolgens verder gegaan met het demonteren van de motor. De voorvork, stuur, koplamp etc. zijn er nu ook allemaal af. Toen ik de voorvork olie aftapte was goed te zien dat die niet heel vaak vervangen is...  :0



Volgende week weer een update.  !-!




Update 08-02-2016:

Hij loopt weer! Nieuwe bougies en bobines deden de truc. Samen met een beetje benzine op de zuigers ter aanmoediging.  o-)

En klinkt helemaal niet slecht (slechte beeldmateriaal is omdat ik mijn camera niet bij de hand had):



Voor de zekerheid afgelopen zondag nog maals proberen  te starten en toen sloeg 'ie meteen aan  !-!

Vervolgens was het tijd om het blok en de achterbrug eruit te halen:





Het 'lege canvas':



Tijd om binnenkort eens te beginnen met was schetsen voor de aanpassingen van het frame.  Y

UPDATE 26-04-2016

Alweer een tijdje geleden, ik hou het topic vooral bij op het motor forum,maar zal hier voor de geïnteresseerden ook weer een update plaatsen.

Inmiddels het hele blok uitelkaar gehaald:









Het plan voor het blok:
- Nieuwe pakkingen, bigend lagers en zuigerveren
- Kleppen opnieuw inslijpen en nieuwe klepseals
- Kop afvlakken voor iets meer compressie
- Zuigers blueprinten (allemaal op precies hetzelfde gewicht)

Ondertussen een mooie Kawasaki ZXR750 voorvork kunnen scoren:





Beetje ideeën opdoen, de tank is in ieder geval niet zoals ik het graag wil dus daar komt een andere voor in plaats.

De seat zoals ie eruit moet komen te zien in solidworks ontworpen:



En een schets gemaakt van wat het moet worden:



Verder begonnen met de aanpassingen van het frame.





Hopelijk binnenkort meer updates, aangezien de auto verkocht is en er dus meer geld is voor motor onderdelen.  o-)

UPDATE 8-5-2016

Inmiddels een Honda CB550 achterwiel gevonden. Die heeft dezelfde maten qua diameter en breedte als mijn origineel achtervelg. Alleen nog zoeken naar het voorwiel van de Honda die ook overeenkomt met het originele voorwiel.



Verder is het vooral een zoektocht naar de juiste onderdelen momenteel.  :q

Benjamin Renon

Leuk project om te gaan volgen. Ik wilde ook zoiets gaan doen, maar heb de ruimte er niet voor om over de tijd die het kost om het netjes te doen niet te spreken.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Willem

Thanks Benjamin! Misschien komt het er ooit nog eens van? Heb zelf ook lang zitten twijfelen maar ik heb besloten om het te gaan doen toen ik voor een leuke prijs deze tegenkwam. De ruimte is er en ik heb de meeste weekenden wel tijd om eraan te werken. Zal een project van 2 à 3 jaar gaan worden.

jarno27

Leuk project idd ik volg het ook !-! Mooie inspiratiebron

mark


mark29

Leuk project!
Wat voor stuurtje komt erop? Ook andere pedalenset?

Willem

Bedankt heren! Komen clipons op op de voorvork dus geen echt stuur. Pedalenset heb ik nog niet naar gekeken. Verder andere koplamp, achterlicht, knipperlichten, tank, eigengemaakte zit, andere uitlaat, upside down voorvork en andere tellers. Ik vergeet vast nog een aantal dingen.

Nosmo

Dat klinkt inderdaad als een meerjarig project, ga ik zeker volgen  Y
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

Willem


Willem

En weer een update, zie beginpost. De motor loopt weer!

Willem

Het werd wel weer eens tijd voor een update!  o-)

Roadkill (Michiel)

Gaaf ding hoor! Lijkt mij ook super om er 1 te bouwen en te rijden, maar ja geen motorrijbewijs....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Willem

Thanks! Ik ook nog niet  8)7 Plan is om volgend winter te beginnen met lessen.

Willem

Weer een kleine update  Y

Verder nog wat anders. Ik ben dit jaar deel van een zogenaamd 'Dreamteam' een studententeam van de TU Delft, vergelijkbaar met teams als Nuna bijvoorbeeld. De afgelopen 6 jaar is er met bio-ethanol geracet, maar wij hebben dit jaar besloten om een volledig elektrische racemotorfiets te ontwikkelen. Wij financieren alles door middel van sponsoren, dit jaar is het mogelijk om ons te steunen door voor €25,- een accucell te kopen. Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die ons project dit jaar willen steunen. Geïnteresseerd? http://novaracing.nl/clubof25

Willem

Zal hier ook maar weer eens wat plaatjes posten  8)7









Even wat vorderingen op een rijtje:
- Blok zit weer in elkaar en loopt nog mooier dan voorheen, zal als alles af is een keer op de testbank gaan en afgesteld worden.
- Tank en frame zijn grondig aangepast
- Wielen zijn gemonteerd, voor die van een GS550 en achter van een CB550F, met aan de voorkant 320mm schijven
- Zadelpan is af
- En nog veel meer kleinere dingen die gedaan zijn.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev