Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

#60
23-8-2020 Niets zal nog het zelfde zijn

Laatste tijd is er veel gebeurd en ook weer weinig. Om af te trappen met het mooiste nieuws: Ik en mijn vrouw zijn op 28 juli de trotse ouders geworden van Ivo onze kleine zoon  !-!. Dit heeft ingehouden dat we op de roze wolken zaten en de laatste weken centraal stonden rond onze kleine.



Hierdoor heeft de Mégane ook 4 weken stil gestaan onder een doek. De warmte heeft mij ook niet gemotiveerd om de Mégane te pakken voor een ritje. Afgelopen zondag heb ik nog even de tijd genomen om eens lekker te rijden met de Mégane.

Ondertussen ben ik wel aan het hamsteren gegaan  :q. De vorige keer gemeld dat ik een set veerpoten bemachtigd had en heb er ook direct een bobine unit bij gekocht.
Ook uiteindelijk nog een extra thermostaathuis gekocht voor de toekomst.
Toen ben ik in mijn zoektocht ook een ECU UCH set op het spoor gekomen. Bij een demontage bedrijf en de set kwam uit een Coupe F7R uit 1996-03. Maandje nieuwer als mijn auto. OEM nummers komen overeen en ik zou de noodcode via de dealer moeten kunnen bemachtigen met de chassisnummer die ik er bij heb gekregen. Dit moet ik echter nog doen.
Dan een keer de tijd nemen om alle spullen te testen om de zien dat ik geen kat in de zak gekocht heb.



Indien deze ECU UCH correct werkt zal deze gebruikt worden om omgebouwd te worden zodat deze te programmeren is in de toekomst. Maar dat zal op zijn vroegst zomer 2021 worden dat ik daar mee verder ga.

Eerst wil ik mijn roest preventie project afronden door het middendeel onder de Mégane aan te pakken.
Hier ga ik de komende half jaar mooi tijd voor hebben.
Omdat de opvang niet om de hoek is en ik de Mégane hiervoor niet wou misbruiken hebben we er een auto bij gekocht dit weekend. De Mégane wordt voor de betreffende tijd geschorst en dan verwachten we deze auto weer weg te doen in loop van 2021, als onze kleine van opvang veranderd.

Ik zat echter helemaal naar de verkeerde auto's te kijken  o-) en uiteindelijk zijn we wezen kijken bij 2 Clio RS 172 auto's  8). Mijn gedachtegang. Dan kan ik ook een keer fatsoenlijk een trackday pakken zonder dat ik de Mégane direct in de prak rij  8)7. Ik speel regelmatig een racegame met een racestuurtje, maar heb nog nooit op het circuit gereden. Wel eens meegereden met een kameraad die er regelmatig te vinden is.

Ik zeg de hele tijd dat het de eerste auto is van onze zoon. Net zoals met Lego. Papa heeft er meer plezier mee  :D.

Dus ik dacht zo mooi wat van mijn bucketlist af te kunnen schrijven. Laat mijn vrouw daar nou ook oren naar hebben. Wanneer er vanzelfsprekend geen rare dingen gebeuren, verwacht ik de Clio ook zo weer goed te kunnen verkopen (al heeft mijn broertje al te veel interesse getoond).

Dus 2 Clio's bekeken. 1ste was een best aardige basis, maar moest nog wel veel aan gebeuren om hem technisch goed in orde te hebben.
2de Clio die een kwartiertje verderop stond, was super. Nette auto voor de leeftijd en de eigenaar had de onderhoud van de afgelopen jaren redelijk op orde. Technisch laat ik de distributie / waterpopen / nokkenasregelaar-versteller vervangen en dan is de auto klaar voor de komende jaren. Olie, remmen, banden enz. was allemaal gedaan het afgelopen jaar. Verder kan ik nog een lijstje aan cosmetische punten aanpakken wat de waarde van de auto goed doet. Maar het zal geen project worden zoals de Mégane.





Dus zover even. Ons leven op de kop gezet en een nieuwe side project.

En als je me nu vraagt hoe ik de Clio t.o.v. de Mégane vind rijden  :q. Je merkt dat de Clio een rasechte sportwagen is. Ligt een stuk strakker op de weg en reageert wel feller als de Mégane. Echt een hoge fun factor. De F4R is dan echt wel de waardige opvolger van de F7R. Maar ik denk met een andere veren set en wat tuning de Mégane goed in de buurt zou kunnen komen. Wat ik met de Mégane heb zal de Clio echter niet vervangen (mijn vrouw is bang dat ik straks beide auto's wil houden :P ).



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#61
30-08-2020 – Kleine update sideproject Clio RS

De Clio RS is een nette auto voor de leeftijd en zijn afkomst, maar net als de Megane kan er een to-do lijstje gemaakt worden. Als is het lijstje al wel een stukje kleiner als van de Megane destijds.

Ik wou er ook niet te veel tijd en geld in steken, gezien de auto weer weg moet volgend jaar.

Toch een paar puntjes die ik wil uitlichten gezien het ook op Megane's van toepassing kan zijn (kan ik uit eigen ervaring vertellen).

Een punt wat direct opviel de eerste keer dat ik in de auto stapte waren de verschillende interieur delen van de Clio RS die erg plakkerig aanvoelden. Dit is iets wat ik met mijn oude Megane Coupe uit 2001 had en mijn broertje had er ook last van in zijn Scenic van 2004.
Je herkent het dat het plakkerig aanvoelt (gaat ook niet weg door het schoon te maken met een vochtige doek) en het is heel gevoelig voor krassen. Wanneer je je nagel er in zet, zet je er zo een kras in.



Ik denk dat het origineel een laagje was dat (toen de auto nieuw was) zacht moest aanvoelen, wat het vanzelfsprekend een luxe indruk geeft.

Ik heb het benaderd als stickerresten die je wilt verwijderen. Eerst een stukje geprobeerd met sticker verwijdederaar en uiteindelijk de delen laten weken in heet water met een klein beetje allesreiniger. Vervolgens met een plastic spateltje (om de lak wat er onder zit te beschermen) het plakkerige laagje er af geschraapt. Uiteindelijk de laatste resten met sticker verwijderaar er af gehaald.



Met plastic trim gel van chemicalguys de delen weer egaal kwa kleur gekregen.



Wereld van verschil.

Ander punt is de roest op de achterklep.



De auto was wat dat betreft geheel roest vrij alleen de achterklep had roest en veel blaren (vooral aan de binnenzijde). Ik heb het eigenlijk aangepakt zoals ik ook bij de Megane de boel aangepakt heb. Alles schoon gemaakt met de schoonmaakt schijf (buitenzijde vind ik wel spannend, gezien dit straks zichtbaar is). De roest kwam onder een kitrand vandaan waar het plaatwerk dubbelgevouwen wordt (dus op de rand). Alles zo goed als mogelijk schoon gemaakt. Over de rand heb ik Hammerite aangebracht (wat er voor moet zorgen dat de roest in ieder geval voor lange tijd stopt) en vervolgens alles voorzien van primer zodat er geen bloot metaal was.





Nieuw trucje wat ik uitgeprobeerd heb. Is om de knikkerbus straal in te dammen door er een stuk karton er voor te houden met een gat er in van ongv. 2 x 2 cm. Hierdoor kon ik de buitenkant meer indammen waar ik verf spoot. Lukte redelijk goed naar mijn idee.
Hier de youtube fimpje wat ik eigenlijk aan het volgen ben youtube.com/watch?v=nnILSQo_svI
Hierna nog de kleur aanbrengen en de blanke lak. Ik ben benieuwd.

Verder:
Wisserarmen voor gespoten
Naafdoppen van de wielen gespoten
2 matten besteld voor voorin de auto
2 hendels besteld voor het verstellen van de stoelen voor (1 is er kapot)
Brandstof lekkage opgelost (o-ringetje bij de koppeling met de fuelrail was kapot.
Lampjes vervangen van de radio display
Stuur schoongemaakt en behandeld met leder creme
2 griprubbers besteld voor het stuur (1 is er kapot)

En dit allemaal de afgelopen week uitgevoerd in de avond uren op momenten dat ik tijd had. Viel reuze mee hoeveel tijd ik er in gegooid heb. Met de ervaring gaat het ook allemaal sneller en makkelijker.
Dit stukje kan ook rustig uittypen gezien Ivo rustig naast me zit te slapen.



Snelle vraag: Kan een JC5-129 (welke in de Clio RS172 zit) 1 op 1 overgebouwd worden op een F7R? Passen de Assen van de Mégane in die versnellingsbak?
Eind overbrenging van de JC5-129 is korter als van de JC5-053, wat resulteert en meer acceleratie. Misschien een idee voor de toekomst.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

02-09-2020 – Foto sessie

De Mégane zal over enkele weken klaar gemaakt worden voor de winterstalling en de Clio RS zal volgende week onder handen genomen worden voor onderhoud.
Mogelijk de enige keer dat ik met beide auto's wat leuke foto's kan maken.

Dus samen met mijn broertje naar de Dru gereden in Ulft om daar wat foto's te maken. Uiteraard de weg er naar toe wat andere wegen gepakt om even wat ouderwetse plezier te hebben met de auto's :q.

Hieronder een greep uit de foto sessie.










1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

18-09-2020 Dingetjes tussendoor (Clio Sideproject)

Laatste weken is er weer het 1 en ander gebeurd  :q. Ten eerste heeft de Clio heeft een nieuwe distributie met nokkenasversteller gekregen. Ook de remvloeistof vervangen. Dus deze auto is betreft onderhoud weer up-to-date  !-!.
Vervolgens heb ik nog wat zaken aangepakt aan de Clio:

•   Linker griprubber vervangen op het stuur
•   Barst onder in de voorbumper vast gelijmt met componentenlijm en 2 plastic plaatjes
•   Binnenscherm bestuurderskant voor gefixt met een stuk plastic en popnagels
•   1 kenteken vervangen (gele verf bladerde er compleet af)
•   2 nieuwe kentekenplaathouders
•   Smoorklephuis schoon gemaakt (was nodig)
•   Luchtfilter doorgeblazen (gezien toch alles los was)
•   Wielen van de Mégane er onder gezet, ter voorbereiding voor de trackday





Griprubber vervangen: Oude griprubber er af gehaald door met een platte schroevendraaier de Griprubber los te trekken. Ze waren al een keer vervangen en volgens mij is de vorige keer de griprubber vastgeplakt met bizonkit (geel dik aangebracht).
Alle lijmresten verwijderen alles ontvet en alles met bizon alleslijm (meer een soort hobby lijm) de nieuwe griprubber ingesmeerd en aangebracht op het stuur. Met schilderstap de griprubber op zijn plek gehouden.


Barst in de voorbumper als volgt gefixt:
Bumper verwijderd en aan de achterkant waar de barst zit het plastic grof opgeschuurd.
2 dunne plastic van bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal uitgeknipt en ook opgeschuurd.
Alles een keer ontvetten en met componentenlijm het plastic plaatje insmeren en aanbrengen op de bumper.
In verband met de beweegbaarheid van de bumper ook aan de tegenovergestelde plek een plaatje aangebracht voor extra sterkte. Barst zie je nu bijna niet meer en tenzij je ergens tegen rijd, verwacht ik niet dat het op de zelfde plek weer kapot gaat.



Smoorklep huis heb je er bij de Clio F4R er zo af, dus deze even ontkoppeld en goed schoon gemaakt.

Voor en na  Y:

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-09-2020 Trackday TT Assen. (nog) niet met de Mégane  :q.

Met de aanschaf van de Clio wou ik 1 ding van mijn bucketlist afhalen en dat is het circuit op  Y. Mijn vrouw wou dit eigenlijk ook wel graag een keer proberen. Een kameraad doet regelmatig trackdays en heeft zijn auto hier inmiddels ook naar aangepast. Gezien wij dit nog nooit gedaan hadden, wou hij wel even als begeleider fungeren en ons er doorheen loodsen.

Ik had de wielen van de Mégane onder de Clio gezet met Dunlop Blueresponse banden (195/45R16). Deze banden zijn meer eco banden als sport banden dus dit was de grootste vraagteken Remvloeistof en koelvloeistof waren bij het onderhoud vervangen en de olie was mooi op peil.

Onze kleine onderweg bij opa en oma gedropt en wij doorgaan naar Assen.

Mijn kameraad zou de eerste sessie in zijn auto met mijn vrouw gaan rijden (ze heeft nog nooit zoiets ervaren), gezien ik al enkele keren bij mijn Kameraad in de auto op het circuit heb gezeten.
Daarna heeft mijn vrouw haar sessie in de Clio gereden.

Hier naast de Mitsubishi Colt Rallyart uitvoering. Inmiddels gechipt naar 200pk :q:


Eerste ronden was ze wat voorzichtig, maar daarna had ze redelijk de smaak te pakken. En ze heeft zich heel goed vermaakt. Niets te extreem, maar als we dit vaker zouden doen, verwacht ik dat ze competitief kan worden.

Vrouwlief achter het stuur:


Daarna een uurtje pauze, zodat de Clio kon afkoelen en daarna was mijn sessie.
Ik heb me goed vermaakt. Achteraan gestart zodat ik enkele ronden mooi uit het verkeer was. En ik had de smaak al gauw te pakken en het ging steeds harder  :9~. Tot de auto een beetje begon te glibberen, waarna mijn kameraad wist te vertellen dat we op de max van de banden zaten te rijden en dat ze te warm werden.
Dus toen toch maar weer van het gas af.
Ik was wel een beetje overijverig. 1x compleet over mijn rempunt geschoten op het rechte stuk de eerste bocht in. Toen buiten de baan geraakt en 1x zat er een auto naast me en omdat ik geen idee had wat hij van plan was heb ik hem weer buiten de baan laten gaan. Daarvoor is Assen wel fijn, gezien er veel asfalt uitloop is.

Maar ok. Ik heb me heel goed vermaakt. Er is nog veel ruimte voor verbetering  8)7. Met de Go Pro beelden later de rondetijden berekend. Snelste ronde van mijn vrouw zat op 2:50 en mijn snelste tijd zat op 2:34.

Moi achter het stuur  8):


Van de baan afkomende weer even een pauze gehouden zodat de auto weer kon afkoelen. Maar aan de auto kon je verder niets merken. Ik heb de motor temperatuur amper omhoog zien schieten en als dit het geval was, was deze ook zo weer op bedrijfstemperatuur.
Ondanks dat we tijdens mijn sessie 2x over ervaarden dat de banden begonnen glibberen, hebben deze zich ook beter gehouden dan we dachten.
En bij het vertrekken kon ik alleen merken dat de remmen sponzig aan voelden, door het circuit gebruik, maar dit was na de terugreis ook weer "normaal".
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

01-10-2020 Rondje langs de sloop

Gezien ik nog even vakantie heb, ben ik mijn pa even langs de sloopt gegaan, opzoek naar wat onderdelen voor de Clio en een andere reservewiel voor de Mégane (welke ik nu heb is bij de naaf krom en de band is glad)`.

De dingetjes welke gevonden hebben en daarna vervangen hebben:
•   Alu beschermblok aan de voorzijde van het motorblok
•   Rubber voorkant van de motorkap (was kapot)
•   Achterlicht passagierskant (zat een bast in en was vaal aan de binnenzijde)
•   Mat reservewiel compartiment (lag er niet in)
•   Een schroef / wartel om de reservewielkit in de Clio vast te schroeven
•   Antenne (welke er op zit is niet meer de mooiste)
•   Paneel en schakelaar voor de koplampverstelling. Gezien de Xenon units vervangen zijn voor reguliere halogeen modellen, was dit een mooie aanpassing. De bedrading / stekker lag namelijk al achter het dashboard.







En een hele mooie, praktisch ongebruikte 15 inch reservewiel met nog een hele mooie band er op. Is de Mégane ook weer wat meer waard   o-).
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

08-10-2020 Tussendoor de Mégane op stelten zetten.

Zoals Michiel al vermeld had, staat de Mégane nu op stelten  :q.

Samen met mijn pa de Mégane vandaag stevig op bokken gezet, zodat we verder kunnen gaan met het roest behandelen aan de onderkant. Ik verwacht hier voorlopig nog niet mee te beginnen i.v.m. het weer. Auto is dan ook inmiddels geschorst voor de komende periode.



Na wat info gewonnen te hebben via het forum, aan de slag gegaan. Mijn pa heeft wat stevige balken meegenomen om te laten steunen op de krik, zodat de krik niet direct contact heeft (op in dit geval de achteras).
Mijn pa had het idee om een balk aan te brengen op het subframe voor. Met de krik de voorkant omhoog en dan de bokken goed positioneren onder de balk. De balk iets verhoogd (zodat we goed bij de uitlaat kunnen komen) en een paar schroeven bovenin die uitsteken en precies in het subframe vallen.
Mijn krik paste perfect onder de auto en we hoefden de auto geen eens omhoog te krikken om de blak op zijn plek te zetten. De voorkant vervolgens voorzichtig omhoog tot de bokken correct onder de balk pasten. Vervolgens het geheel nog iets hoger gezet zodat ik makkelijk onder de auto kan kruipen.



Aan de achterkant via de achteras de auto omhoog gekrikt. De bokken voor in het proces in de gaten gehouden om te zien dat deze stevig op de plek bleven. En vervolgens de bokken aan de 2 uiteinden van de achteras geplaatst. Vervolgens de auto weer iets hoger gezet zodat de auto recht stond.



Vervolgens hebben we onder alle veerpunten nog een reserve set bokken geplaatst als veiligheid backup. Auto gaat nergens heen zo  8).

Zakken om de schijven getrokken om te voorkomen dat de schijven rood verroest worden.

Ook een druppellader aan de accu aangesloten zodat de accu in top staat blijft deze winter.



En het nieuwe reservewiel op zijn plek gelegd in de Mégane (scheelt ruimte in de schuur)  :q


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

06-10-2020 Velgen spuiten... 8 stuks [part 1 of 2]

Andere reden dat de Mégane velgen onder de Clio zitten, is zodat ik de Clio velgen een keer kon ontdoen van zoveel mogelijk stoeprandschade en deze weer vers in de lak kon zetten. Bij de bezichtiging viel ook direct in het oog dat de velgen niet moeders mooiste meer waren.

Dus hier maar eens mee beginnen

De banden van de velgrand laten drukken en vervolgens aan de slag gegaan:
•   Met een zoete vijl als eerst de velg randen aangepakt. Zo veel mogelijk beschadigingen weg vijlen.
       
•   Beschadigingen in de lak weg geschuurd
•   Alles schoonmaken en ontvetten.
•   Met een schone papieren doek de velg nog 1x afgenomen
•   Primer aangebracht
•   Zichtbare beschadigingen in de velgrand voorzien van een beetje plamuur
•   Plamuur glad geschuurd en nog een laagje primer aangebracht. Hiermee is 90% van alle beschadigingen aan de rand verdwenen. En met de verf er op valt het in ieder geval niet meer in het oog.
       
•   Velgstray zilver aanbrengen. 1 volledig dekkende laag aangebracht
       

Toen heb ik de eerste sessie 2x een fout gemaakt.

Fout 1: Bij 1 velg waren een paar plekken waarbij verf niet volledig dekte. Ik had nog een klein beetje verf in een oude (andere) bus zitten en dit aangebracht. Gevolg; kleur verschil en enkele spetters... Dom dom dom   :neen:.
Fout 2: Met de blanke lak wou ik nu iets meer aanbrengen zodat ik in 1x een glanzende laag heb. Tip. Met de Motip blanke lak die ik gebruik kan dat, maar dan moet je niet 2x over de zelfde plek gaan, want dan breng je te veel lak aan en krijg je druipers... 3x raden wat er bij mij gebeurd is.

Van je fouten moet je leren. Ik kan mijn ervaringen (goed en slecht) alleen maar delen zodat ook iemand anders van mijn fouten wat leert.

Deze velgen dus weer opnieuw opgeschuurd en weer opnieuw opgenomen in het proces.

Met deze velgen was ik dan ook eind september begonnen en gisteren 10-10-2020 zat de wielen ook weer onder de Clio nadat ik ze opnieuw heb laten balanceren (dit keer zijn alle wielen ook blind gebalanceerd en geen lelijk lood aan de buitenkant).


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#68
06-10-2020 Velgen spuiten... 8 stuks [part 2 of 2]

Andere set Mégane Velgen 16" Speedline Dinard uitvoering van de 16v

Het werd echter te koud en veel te vochtig om nog in de schuur te spuiten. Ik moest ook weer verf bestellen en toen dacht ik ook maar om mijn andere set Mégane velgen te gaan spuiten.
Op zolder een homemade spuitcabine gemaakt (schilders tape en afdekzeil van de action) welke goed te ventileren is (achteraf ook heel erg blij mee. Ik vergeet altijd hoeveel spuitstof er overal terecht komt).



Deze velgen heb ik 2 jaar terug heb laten spuiten. Het resultaat liet de wensen over, dus ik heb er de missie van gemaakt om deze terug te brengen in A staat.

Ik was echter vergeten hoeveel werk het was om alles aan de binnenzijde op te schuren. De Clio velgen heb ik alleen aan de buitenzijde gespoten, maar de Mégane velgen krijgen dus een volledige make over.

Omdat de vorige spuiter alleen de buitenzijde gespoten had, was het grootste probleem dat de primer / verf die hij gebruikt had ook op het velgbed aanwezig was en aan de binnenzijde zat. Gevolg is echter dat de verf niet goed gehecht zit en dit er dus allemaal af moet.

Om dit te realiseren (laten stralen was makkelijker geweest, maar ik haal er nog voldoening uit):
•   Eerst met de staalborstel rond gegaan over de velg
•   Korrel 80
•   Korrel 120
•   Korrel 320 (op een zachte schuurpad. Werkt erg fijn)
•   Korrel 600 met water



Bij de Mégane velgen ga ik nu ook anders te werk dan de vorige keren dat gehele velgen heb gespoten. Dit zal de 4de set velgen zijn die ik zelf gespoten heb (al zei ik na de eerste set het nooit meer te doen haha :P ).

Hoe heb ik het nu aangepakt:
•   Binnenzijde en velgbed voorzien van 2 dekkende lagen primer
•   Met een papieren doek de gespoten delen afgenomen na 2 uur
•   Vervolgens de blanke lak (1K van Motip) aangebracht met 2 volledig dekkende lagen. Nu ook iets dichter op de velg gespoten zoals ik dit ook bij de Clio velgen gedaan heb om direct een mooi glanzend effect te krijgen.
•   Wanneer de verf is uitgehard, de voorzijde van de velg met korrel 1500 opgeschuurd / schoon gemaakt. Dit om er voor te zorgen dat de voorzijde mooi glad is voor het aanbrengen van de eerste lagen primer.
•   Velg schoonmaken en ontvetten.
•   Gaten afplakken en het velgbed afplakken.
•   Voorzijde nog een keer met een papieren doek afnemen en 2 lagen primer aanbrengen.
•   Wanneer de primer na 2 uur goed stof droog is deze goed afgenomen met een stoffen doek (dus niet geschuurd).
•   2 lagen zilver (Motip velgenspray) aangebracht. 1x afgenomen, nadat de verf stof droog was en toen nog 1 laatste laag aangebracht.
       
•   Nadat de velg een beetje stof droog is, heb ik alle tape verwijderd van de velg (op deze manier kan de verf zich nog een beetje vormen en krijg je volgens mij geen scherpe randen waar vervolgens de lak als eerste kan gaan afbladeren.
•   De verf laten uitharden en de gehele velg nog een keer opschuren met korrel 1500.
•   Velg nog een keer grondig schoon maken en ontvetten.
•   Velg nog 1x afnemen en toen heb ik 2K blanke lak aangebracht (2 componenten). 2 lagen aangebracht.
       

Dit is de eerste keer dat ik heb gewerkt met 2K (blanke) lak. Ik ben positief verrast over het aanbrengen van de lak en de glans resultaat. Nog wel een lichte troebel te zien maar dit zou goed weg te polijsten zijn.
Ik heb het ook gered om 4 velgen van 2 lagen te voorzien en de naafdeksels van 1 laag. Dit met een bus waar 400ml in zit. Op de velgen van de Clio zitten 2 bussen blanke lak van Motip op. De spaystraal is ook veel strakker als van de Motip bus. Voor de geïnteresseerden. Ik heb het besteld bij nonpaints.nl (Crop).

https://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke-lak-hoogglans-in-spuitbus-spraymax-250ml-400ml

Paar persoonlijke opmerkingen over de 2K:
•   Verf heeft meer tijd nodig om stof droog te worden (30 tot 40 minuten)
•   Verf heeft 48 uur nodig om goed uit te harden
•   Zorg er voor dat je een goede spuitmasker hebt. Ik heb een simpele stof masker gebruikt en merk dat ik meer heb zitten inademen dan ik zou willen. Bij de volgende bestelling bestel ik direct een goede met A2P3 filters welke goed omgaan met 2K lak chemicaliën.
•   En de bus is enkele dagen goed houdbaar, nadat de 2 componenten gemend zijn. Dus weet voor welk doeleind je het nodig hebt zodat je niet onnodig met te veel verf achter blijft.

Nu schuur ik straks de velgen nog een keer licht op, ga ze polijsten en dan zijn ze klaar. De naafdeksels werk ik af met een blanke lak laag van Motip wanneer de verf goed is uitgehard.

Nou is dit een beetje mijn vakantie project geweest. Volgens mij heb ik het best vlot gedaan allemaal en denk dat er in de Mégane velgen ongeveer zo'n 24 werkuren in zit. Dus het blijft veel werk  :q.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

18-10-2020 - Poetsen poetsen poetsen

De velgen nog even een polijstbeurt gegeven en nu kunnen de banden er op, zodat de wielen er van het voorjaar onder de Mégane kunnen. Het resultaat is boven mijn verwachtingen.


Ik heb de voorkant nog licht opgeschuurd met korrel 1500 nat. Dit omdat er nog wel een sinaasappelhuid zichtbaar was.
Met Commandant 5 de velg gepolijst en met Turtlewax de velgenen in de wax gezet.

Ik hoop dat het goed te zien is. Resultaat voor het polijsten (sinaasappelhuid is goed zichtbaar):


Resultaat na het polijsten:
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

2021-01-08 - Het regent buiten dus dan maar in de schuur aan de slag met de motor

Met de Mégane is de laatste maanden weinig gebeurd. Staat nog steeds hoog op de bokjes, wachtend op beter weer  :sleepey:.
Paar weken terug even een tijdje laten lopen. Door de druppellader was het starten en lopen.
Even een tijdje goed op toeren gehouden (gelukkig waren de buren niet thuis  8)7).
Meeste condens was uit de uitlaat.
Tip van mijn vader opgevolgd, door een klein gaatje te boren van 3mm in het laagste deel van de demper. Mocht er te veel vocht in zitten kan het er uit lekken. Met de APK gaat er gewoon een schroefje in en dan is het ook in orde  :q.
En op advies van mijn pa de schijven achter verwijderd. De schijven achter waren rood verroest en mijn pa was bang dat we ze anders volgend jaar moeten gaan vervangen. Zonde natuurlijk. Verwijderd, schoongemaakt en in het magazijn op zolder gelegd :P. Assen goed in het vet gezet en een zak omheen getrokken.

Dus zover even  :q

Daarnaast had ik beloofd een update te doen als ik met mijn klassieke Triumph T120 / T140 aan de slag zou gaan. Project nummer 2  8)7

Nou hadden we een weekje vakantie en kreeg ik de mogelijkheid om een paar dagen lekker te sleutelen.

In het najaar heb ik een andere correcte voorvork gekocht en deze er eerst maar eens onder gezet.

De motor een beetje schoongemaakt en ontdaan van de dikke laag vet (velgen zagen er beter uit dan ik eerste instantie dacht).
Alles een beetje nalopen. Klopt het aan de hand van documentatie en is het compleet / heel.
Achterbrug heb ik vervangen voor de correcte
Andere spatbord gemonteerd, welke ik er bij had.
Schokbrekers achter vervangen (waren 30cm en zijn nu 35cm).
Ook direct een ander stuur besteld welke meer de look heeft waar ik voor wil gaan.

Alle onderdelen gefotografeerd welke ik bij de koop kreeg en deze geïnventariseerd (ik had al bijna iets besteld, wat ik gewoon had liggen)

Bye bye chopper and hello bratter.



Nu het meer op de motor lijkt waar ik naar toe wil gaan kwa style, ben ik ook eens gaan denken over eventuele aanpassingen.

Hierop heb ik mijn eerste ontwerp / idee uitgewerkt waar ik op verder wil borduren.



Tot zover even. Motor staat weer in de hoek en ik moet nu weer aan het werk. Als het weer straks weer beter en warmer gaat worden, wil ik weer verder met de Mégane.



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

2021-02-20 – Achterklep Clio fixen

Ik had de Clio even gewassen omdat het al enkele maanden geleden was. Doordat de auto nu schoon was en het lekker warm was ben ik er voor gegaan om de achterklep bij te werken.
Doel om een kleurtje aan te brengen op de plekken waar roest zat op de achterklep.

Achteraf gezien ben ik te impulsief te werk gegaan en heb ik niet heel doordacht alles aangepakt. Het resultaat is redelijk. Het is niet mijn mooiste werk en ik denk als ik het nog eens over zou doen dat het er beter uit komt. Maar voor nu een voldoende. Geen roest meer, en op een afstand zie je het (bijna) niet.









De Clio's moeten binnen nu en 2 maanden ook allebei worden voorzien van nieuwe APK. Ik verwacht geen bijzonderheden. Bij de Clio RS wil nog eens zien dat ik verder kom met de Airbag storing (moet uitgelezen worden zodat ik kan zien bij welk component het mis gaat).
Als de APK's mee vallen wil ik het airco systeem van de RS een keer op druk laten zetten. Even kijken waar het mis gaat en voor het zelfde geld dat het allemaal in orde is.

Ondertussen begint het me ook te jeuken om weer met de Mégane aan de slag te gaan. Misschien dat ik een keer als er mooi weer gepland is een paar dagen vrij neem om goed van start te gaan met de onderkant van de Mégane.

Motor nog een keer laten lopen
Uitlaat systeem er onder heen
Hitteschilden er onder heen
Stoelen voor los halen
Kijken dat ik leidingen uit de weg kan halen

En dan eens beginnen met het verwijderen van al het oude tectyl.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

25-03-2021 – Thuistherapie

Vakantie. Drukste dagen in het jaar  :q. Ik had al even aan de motor geknutseld tot ik daar niet meer verder kon. De oprit zelfs uitbondig schoon gemaakt. Winterwielen gewisseld op de zwarte Clio. En dan. Het was voor mijn gevoel nog te fris om met de Mégane aan de slag te gaan. Dan maar aan de Clio RS knutselen.

Ondertussen heb ik de Mégane wel 45 minuten laten draaien. 15 minuten op toeren. De koppeling even goed gebruiken en door de versnellingen heen. Alles doet het nog fijn. Meeste vocht is ook weer uit de uitlaat.
Nog even een houten blokje onder de rempedaal, gezien de achterremmen er af zijn en de auto even goed laten luchten.

Vervolgens aan de bak met de Clio. Volgende punten had ik op mijn lijstje gezet (kijken hoe ver ik zou komen, maar uiteindelijk ook niet gered in 1 dag).
•   Waterlekkage achter was gevonden en afgeplakt met duct tape. Nu even goed oplossen met kit en aflakken.
•   Motor compartiment eens goed schoon maken
•   Alcantara van de stoelen voor opschuren (ja, schuren met schuurpapier  8)7)
•   Lelijke stickers van de zonnekleppen verwijderen.

Water lekkage welke ik achter had gevonden van het najaar heb ik voorzien van carrosserie kit wat ik nog had liggen. Nadat deze goed droog was voorzien van een beetje lak in de kleur van de auto.



Motor compartiment stond op mijn lijstje als mooi als ik te veel tijd had. Nu dacht ik dat ik het wel zou redden met een dag, maar er moest nog een middag bij aan geplakt worden.
Ik wou er voor zorgen dat je uiteindelijk weer fris onder de motorkap kijkt. De inlaatspruitstuk mooi maken en alles mooi schoon en zwart maken voor zover ik er bij kon.

Begonnen door de inlaat sluitstuk te verwijderen en alle leidingen / stekkers / gaten af te plakken.
Het was allemaal vettig, maar niets om echt van te schrikken. Alles met dusty / kwarst / water / lucht schoon gemaakt. Met beleid vanzelf sprekend en wel voldoende water gebruiken om te voorkomen dat de Dusty materialen aantast.

De inlaatspruitstuk schoongemaakt met een staalborstel en de Renault Sport egaal opgeschuurd. Wat een verschil al. Alles goed doorgeblazen en schoongemaakt en doorgespoten met remmenreiniger om te voorkomen dat er iets de motor in gaat wat niet moet.

De alarm sirene gedemonteerd en bleek een stekker aan te zitten. Deze vakkundig onder de zekeringskast verstopt met een nette label voor de volgende eigenaar. Scheelt een hoop verwarring als iemand dat los trekt (zeker omdat je het niet verwacht). Sirene gaat in de Clio doos en wordt dan meegeven als de auto weg gaat.



Beugeltje waar deze aan zat even opnieuw zwart gemaakt en ook de motorkap vergrendeling ook even roestvrij gemaakt en zwart gemaakt.

Isolatie aan het schutbord ook weer even zwart gespoten.
Alle plastic trim voorzien van tyre gel van chemical guys om er voor te zorgen dat het allemaal weer mooi naar voren komt.



Aan het einde de auto nog even goed gewassen en de rest van alle plastic trim aangepakt. Ook her en der wat steenslag gevuld met verf. Al is het alleen maar om roest tegen te gaan. Auto weer 100 euro meer waard.

Alcantara opschuren. De stoelen zijn nog erg goed, alleen de alcantara deel heeft veel van dat opgekrulde pluis.
Nu kwam ik een keer een topic tegen over het scheren van de alcantara met zo'n pluis verwijderraar. Al na wat verdieping, kwam ik er achter dat dit niet alles is.

Iemand anders schuurde de stof op met een korrel 1000 en 2000. Dit proefondervindelijk geprobeerd en dit werkte fantastisch. Het resultaat was ongekend. Je moet wel even wat geduld opwekken, maar de stoelen zagen er zo goed als nieuw uit.

Hier een foto van voor en na:



Onvoorstelbaar hoe goed de kwaliteit van deze stoelen zijn. De vulling komt weer mooi naar voren en je zou gewoon niet zeggen dat deze stoelen al 215k kilometers meegemaakt hebben.
Moet nog wel even de wangen behandelen met leer verzorging.

Toen om de puntjes op de i te zetten toch nog even de zonneviziers gedemonteerd en de lelijke stickers verwijderd.

De 2de dag afgesloten met een ritje en een snelle foto sessie.














1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

2021-06-04 Uitlaat dagje

Het is al weer even geleden en gezien het mooie weer en de overuren die nog had staan van het werk heb ik een dagje ingepland om aan de slag te gaan met de uitlaat van de Clio RS en het uitlaat systeem te verwijderen van de Mégane zodat we goed aan de onderkant kunnen komen  !-!

Het gereedschap arsenaal is weer iets verder uitgebreid. Samen met mijn pa hebben we een Mig Mag las apparaat gekocht met alle toebehoren. 5L fles bewust voor gekozen, zodat de spullen makkelijk in de auto vervoerd kan worden.



De knoop was doorgehakt toen de Clio wat meer ging brommen onder de auto. Er zat al een klein gaatje ergens wat hoorbaar was, maar nu was de middendemper volledig doorgescheurd. Misschien iets te sportief gereden  :q.

Voor de klus even wat extra assteunen geleend van een kameraad, gezien ik die van mij allemaal in gebruik had. Auto schuin opgekrikt en vast gezet met de assteunen. We deden een aanname dat de middendemper volledig doorgescheurd was, dus heb ik eerst wat puntlassen aangebracht zodat ik het geheel in 1 stuk kon demonteren.
Vervolgens de einddemper en middendemper verwijderd. Puntlassen hebben hun werk gedaan.
Vervolgens de demper rondom dicht gelast en voorzien van een beetje hittebestendige verf zodat de uitlaat iets minder snel gaat roesten.
De einddemper helemaal gespoten zoals ik dat ook bij de Megane destijds had gedaan.







Nieuwe rubbers en pakking gekocht zodat alles weer correct er onder gemonteerd kon worden.



Stukje gereden en het klinkt weer een stukje beschaafder. Nog steeds wel een sportief roffeltje te horen, maar doe een aanname dat het bij deze RSje standaard is.



Als de uitlaat nu verder gasdicht is verwacht ik geen problemen met de APK in augustus (ik dacht eerst dat die in april aan de beurt was, maar daar had ik me vergist). Als de Megane dan ook klaar is kan de Clio ook mooi in de verkoop.

Ik ben nu ook eindelijk van start gegaan met de Megane. Het middendeel moet ik gaan behandelen tegen roest. Dus eerst zo veel mogelijk zaken uit de weg halen. Te beginnen met de einddemper, middendemper en katalisator. Bijzonder om te zien dat de rubbers die ik 2 jaar terug allemaal vernieuwd heb allemaal al uitgedroogd waren. Dus straks ook even zoeken naar goede kwaliteit rubbers.



Binnenkort verder. Hitteschilden er onder heen. Leidingen los uit de houders. Stoelen denk ik demonteren (afhankelijk van hoe erg het in de weg zit) en dan maar eens de handen vies maken en zien wat de staat is.



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

02-07-2021 – Airbag systeem weer op orde van de Clio

Toen ik Clio kocht zat er een storing in het airbag systeem. Vorige eigenaar had er al een keer naar laten kijken, maar zonder dat het opgelost was. Mijn streven was om het wel degelijk op te lossen.
De bekende kwaaltjes (de stekkers onder de stoelen) ben ik eerst af gegaan. Toen ik de dashboard er in het begin af had heb ik een keer gekeken naar de passagiersairbag. Ook dit zag er goed uit.

Er waren momenten tijdens het rijden dat de servicelampje even kortstondig uit ging, wat deed vermoeden dat het om slecht contact ging.

Eindelijk kreeg ik de kans om de auto even te laten uitlezen. Hier kwam al gauw uit dat er een te hoge weerstand zat in de bestuurders airbag. Dus dit heb ik nader bekeken.

Accupool er voor de zekerheid afgehaald en de airbag verwijderd van het stuur.
Stekkers losgehaald en toen was het probleem zichtbaar. De bovenste connector was duidelijk beschadigd / onderbroken.





Er was ook niet veel nodig om de connector vervolgens af te breken. Met het afgebroken stukje eens gekeken of ik er een draadje aan kon solderen om zo de connector er weer aan te krijgen.
Dus is uiteindelijk gelukt en voila. Servicelampje en airbag lampje zijn uit na het starten van de auto.
Even een rondje gereden om zeker te zijn dat het probleem zich ook niet in de sleepring van de stuur zat, maar dat was gelukkig niet het geval.
Probleem verholpen  8).



Binnenkort de auto even voorkeuren en dan een nieuwe APK erop.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev