Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

21-08-2021 – Mégane Slow and steady

Het is al weer even geleden dat ik een update heb gegeven, maar ik heb niet stil gezeten.
Eind juli moest de Clio RS een nieuwe APK krijgen. We hebben de auto nagelopen en verwachten geen bijzonderheden. Als extra verzoek heb ik de garagehouder gevraagd om een diagnose te maken waarom de airco systeem niet werkt.
Op de hoop dat het een kwestie zou zijn van nieuw vloeistof erop, maar helaas.

APK erop en het probleem van de airco blijkt een kapotte leiding te zijn. Ik ga kijken of ik dit deel nog voordelig kan fixen. Het is niet specifiek aan de RS, dus dat scheelt.

Ondertussen ben ik ook van start gegaan aan de onderkant van de Mégane.
Ik heb er inmiddels 3 sessies op zitten van zo'n 2 a 3 uur. Jongens wat valt het tegen om in de beperkte ruimte onder de auto te moeten werken. Ik heb er een ligkar bij gekocht en dat maakt het gelukkig een stuk beter, maar ondanks dat hou je er ongewone bewegingen op na om en alle hoekjes te komen.

Ik ben nu met grof schoonmaken ongeveer op de helft. Tot nu toe allemaal oppervlakkig roest op 1 plek na.
Vooraan het chassis op het deel wat omhoog gaat naar het schutbord zit er een tussenplaat wat helemaal weg brokkelt.
Ik maak de hele onderkant eerst af en dan eens onderzoeken hoe dit deel in elkaar zit en hoe we dit gaan fixen.

Hier een overzicht van alle hitteschilden welke ik er ondereen heb gehaald. Zoals het onder de auto gemonteerd zit.
Een hoop foto's gemaakt van hoe alles zit gemonteerd, anders kan het lang puzzelen zijn om het weer in elkaar te zetten.





Hier is het deel zichtbaar wat meer aandacht zal vereisen.



De Ligkar en alles bij elkaar geveegd van ongeveer 1,5 uur werken  :q. Zootje. En dan heb ik het nog niet over hoe ik er onderuit kom.



Tot zover weer even. Ik hoop de komende weken vooruitgang te maken aan de Mégane, zodat deze in ieder geval voor het einde van het jaar weer rond rijd.

To be continued...
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

12-09-2021 – Staat van de onderkant van de Mégane

We zijn 2 weken verder en ik heb nu alles een keer aangeraak en denk alle (roest) punten gevonden te hebben.
Wat is de staat? De Mégane komt er zeker niet ongeschonden vanaf. Voor een auto die inmiddels 25 jaar oud is, denk ik dat ik mag spreken van een meevaller. Er zit laswerk aan, maar niets wat niet te repareren is.

Omdat het moeilijk met foto's te laten zien is heb ik even met behulp van documentatie en Paint een plaatje gemaakt van de bodem.



Rood en oranje zijn aandacht punten. De rest was zeer oppervlakkig en was zo schoon.
Rood is zoals je doet vermoeden flinke roest. Oranje zijn vooral plekken waar nog wat extra schoonmaak aan te pas komt en waar ik nog vraagtekens bij heb.

Hier een foto van het krikpunt aan de passagierskant:


Het is vooral het plaatwerk rond de 2 voorste krikpunten die het heeft moeten vergelden. Hier ga ik straks ook delen uit slijpen om daar nieuw plaatwerk in te maken. 2 rode strepen in het midden zijn hoek profielen welke bloot liggen voor het weer. Ik kan hier zeer moeilijk met een borstel inkomen en het is wel serieus verroest. Ik ga dit deel pogen zo goed als mogelijk schoon te maken en laat er straks een goede laag Hammerite in lopen op hoop dat dit de komende 10 jaar niet verder gaat roesten.

Volgende stappen:
•   Volgende week de hele onderkant goed schoonmaken en ontvetten
•   Nog een keer alles nalopen met een borstel en nog een keer ontvetten
•   Alles wat oppervlakkig is ga ik eerst behandelen met Hammerite
•   Naden ga ik met carrosserie kit vervolgens weer vullen (om te voorkomen dat er holtes blijven waar vocht in kan).
•   Aan de slag met het plaatwerk bij de voorste 2 krikpunten. Uitslijpen, schoonmaken (kijken hoe de bodem eraan toe is verder), nieuw plaatwerk maken en het er weer inlassen.
•   Dan de rest met Hammerite en carrosserie kit behandelen en dan de hele onderkant met Tectyl meerdere lagen aanbrengen.

Ondertussen heb ik ook al het nodige aan onderdelen gekocht waar ik mee aan de slag kan als de bodem eenmaal klaar is:


•   Nieuwe stang voor bij de achteras
•   ZGAN (gereviseerde) achteras. Gezien ik met de vering aan de slag wil, moet de achteras los zitten. Voor € 220,- uit polen (http://antalex.pl/ waar Mark ook voor zijn Mégane een achteras gekocht heeft) besteld. Voor dit geld kan ik is dit pure gemakzucht.
•   Nieuwe Tedgum PU rubbers voor de Stabilisatorstang
•   Nieuwe Powerflex PU rubbers voor de draagarmen
•   Nieuwe Powerflex PU rubbers voor de dogbone (versnellingsbaksteun)
•   Nieuwe Febi stuurkogels (gezien ik deze nog niet vervangen had en de auto straks toch weer uitgelijnd moet worden.
•   3 Nieuwe Powerflex PU rubbers voor de uitlaat

Ik heb bewust voor PU rubbers gekozen omdat deze een betere levensduur hebben als reguliere rubbers. Zeker nadat ik zag dat na 2 jaar al meerdere uitlaatrubbers kapot waren. Het zal straks wel anders gaan aanvoelen, maar als er straks ook coilovers onderkomen, zal het een heel stuk sportiever op de weg liggen en is de auto ook klaar voor motorische upgrades.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

08-10-2021 - Eerste laag verf op de onderkant

Vorige week 1,5 dag kunnen spenderen aan de Mégane. Eerst de onderkant grondig schoonmaken met Dasty. 1:1 en met goede handschoenen om je handen te beschermen.
Met een stevige kwarst 95% van alle vuil kunnen verwijderen. Genoeg om er achter te komen dat de coating aan de onderkant licht grijs is (ik dacht dat het zwart zou zijn).



Met lucht zoveel mogelijk droog blazen en de rest laten drogen.

Gezien drukte en de kortere nattere dagen verwachten we dat we het las werk gaan uitstellen tot het voorjaar. Om die reden nog een dag toegewijd op hoop dat ik de Hammerite op plekken heb zitten waar ik straks niet meer bij hoef.
Met de wetenschap dat de Megane er zo nog even bij blijft staan even wat punten nagelopen om de auto weer winterklaar te maken.
Schorsing was al verlengd
De auto even laten lopen om te zien dat alles nog een keer gesmeerd wordt. Omdat er geen uitlaat systeem meer onder zit, was ik blij dat de meeste buren niet thuis waren. Ook geen gas gegeven.
De schijven voor begon nu ook dusdanig rood te worden, waardoor ik ze verwijderd heb. Alles in de wielkasten even schoongemaakt en de schijven schoongemaakt en opgeborgen.



Dan de onderkant.

Eerst ben ik weer met de slijptol , staalborstel en schuurpapier weer rondgegaan onder de auto, gezien roest niet wacht.
Alles even goed ontvet en vervolgens 2 lagen Hammerite aangebracht. 4 uur tussen de lagen.



Het resultaat ben ik blij mee.



Dus dit deel is nu in orde. Ik wil nog wel met de carrosoriekit rond om dat stuk ook af te ronden en dan is het alleen nog nieuwe ondercoating. Grijs uiteraard.

Hoe de rest zal gaan is erg afhankelijk van het weer.
Maar er is zat te doen.

Dingen die ik nog een keer kan aanpakken:
Schoonmaken van de hitteschilden
Schoonmaken en bijwerken van de uitlaat
Schoonmaken en verven van de uitlaat ophangpunten aan de onderkant.

Kijken of ik de stabilisatorstang er onder uit kan krijgen en opnieuw kan spuiten (of laten poeder coaten)
Zelfde voor de 2 draagarmen voor

Dus komen nog wel wat updates voorbij verwacht ik de komende maanden

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

20-10-2021 Ditjes en datjes

Tussendoor nog wat kleine dingetjes gedaan aan de auto, maar het is al weer even terug.

Carrosserie kit aangebracht op enkele plekken onder het middendeel waar kleine holtes zitten. Dus de onderkant is voor het seizoen nu klaar.

Stabilisatorstang verwijderd om dit nu aan te pakken
Linker draagarm verwijderd zonder moeite, maar de rechter draagarm zat nog te vast.
Draagarm, stabilisatorstang en hitteschilden schoon gemaakt met Dasty. De hitteschilden zijn er flink van opgeknapt. Zal er binnenkort eens een goede foto van maken.





Rechter draagarm is nog een dingetje. Achterste bout is inmiddels los maar de voorste bout zit vast in de bus van de draagarm. Ben nu wekelijks bezig met inspuiten op hoop dat deze bout zich met minimale kracht los laat maken, maar tot op heden wilt het nog niet lukken. Over enkele weken ben ik vrij en wanneer er een mooie dag tussen zit ga ik deze samen met mijn pa proberen los te halen. Indien zetten we de slijptol er uiteindelijk in.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#79
2021-11-06 Andere hobby's

1 van de vele andere hobby's die ik heb is een verzameling van 1/18 schaalmodellen. Vanzelfsprekend veel Renault en Alpines, maar zeker ook andere merken en modellen.
Maar in mijn Renault deel ontbrak de Renault Mégane 2 RS nog in mijn collectie. Nu ik deze erbij heb, heb ik alle generaties Mégane's. Iets waar ik toch wel een beetje trots op ben.







Voor de geïnteresseerden van links naar rechts:
Ottomobile Mégane 2.0 16v
Anson Mégane Maxi, zelf aangepast en zwart gemaakt (zijn ook geen mooie gedetailleerde modellen
Ottomobile Mégane Maxi Team Diac
Ottomobile Mégane 2 RS Team F1
Ottomobile Mégane 3 RS
Solido Mégane V6 Trophy
Norev Mégane 4 RS Trophy (bewust de rode gekozen omdat het echt een mooie kleur is op de auto).
Verdwaalde Clio 4 RS16 is een Ottomobile



Nog een filmpje in elkaar geknutseld uit verveling :P:
youtube.com/watch?v=FefaR7styR8

Daarnaast is er ook nog 1 specifieke schaalmodel die ik graag wou en dat is een Renault 4, specifiek een witte, want dat was namelijk onze trouwauto. Witte zijn er wel, maar zeldzaam. Uiteindelijk goedkoop een zwarte gekocht en deze onder handen genomen.









1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

11-12-2021 Draagarmen preppen

Maandje terug heeft mijn pa mij even geholpen om de draagarm te verwijderen. Ik had hem enkele weken ingespoten met kruipolie en WD40 en we waren toen ook snel klaar. 1 goede klap en de bout kwam los.



Nu moesten de oude bussen nog uit de draagarmen om plaats te maken voor de Powerflex bussen.
Ook wou ik de stabilisator stang even schoonmaken om te zien hoe erg de roest was en of de PU rubbers goed passen.

Met wat tips van mijn pa heb ik de bussen verwijderd als volgt:

Eerst met een boor het *rubber doorboren om zoveel mogelijk rubber te verwijderen.
*het waren 25 jaar oude rubbers. Zo poreus dat een gat boren geen probleem was.
Vervolgens met een doorslag en een hamer de binnenbus eruit getikt (ging zonder te veel moeite)
Met een *ijzerzaag de bus van binnenuit goed ingezaagd (zonder de draagarm zelf te beschadigen.
*Een grote ijzerzaag (wat ik niet had) is aan te bevelen.
Vervolgens bij de ingezaagde gedeelte met een doorslag en hamer de bus naar binnen slaan tot deze eruit valt.









En het maakt me een zootje  :D



Hier een foto gevonden hoe het er straks ongeveer uit moet zien met de Powerflex bussen erin (Clio RS van Marktplaats)  !-!



Met een schoonmaak schijf op de slijptol de stabilisator schoongemaakt. Vooral de uiteinden waren erg roestig en verf bladerde er aan alle kanten af. Hierna gekeken of de PU rubbers allemaal goed passen en dat ging goed.





Dus weer wat stappen verder. Van de week eens even rondbellen naar een bedrijf die de onderdelen kan poedercoaten en dan kunnen de bussen erin en kan het allemaal terug onder de Mégane.

To be continued  !-!



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

2022-02-25 – Tussendoor

Ik had gehoopt dat ik nu foto's kon laten zien van de ophanging dat weer in elkaar zou zitten bij de Megane. Gepoedercoat en wel.
Echter werd ik in de kerstvakantie getroffen met buikkrampen, wat later galstenen bleken te zijn.
Hiervoor moest er een operatie ingepland worden welke er nu op zit. Deze gehad op 17-02-2022.
Met de klachten die ik had en buiten het privé en werk situatie niet heel veel tijd kunnen besteden aan de auto.

Echter wel wat dingen gedaan en gebeurd, Mégane aangelegen.
Ten eerste heb ik wat documentatie aangeschaft. Om precies te zijn alle Officiële Renault werkplaats documentatie aangelegen tot de fase1 Mégane generatie.

Het werd aangeboden op Marktplaats en geen idee hoe dit beschikbaar is gekomen, maar ik ben er blij mee.



Een half jaar terug heb ik ook een Renault Can Clip gekocht (kloon). Een beetje getest met mijn werklaptop, maar gezien de 64bit OS (icm een virtual machine) kreeg ik het nog niet voor elkaar om de Mégane uit te lezen (de andere 2 Clio's lukte wel).

Via Marktplaats een oudere Laptop / Tablet op de kop getikt om als dedicated machine te gebruiken voor de Can Clip. Een Toshiba Z20t met een Intel m7 proc (passief gekoelde i7 proc). Met de dubbele accu setup (in de tablet deel en toetsenbord deel) hoopte ik op dat de accu nog makkelijk enkele uren mee ging en dat bleek zo te zijn.



Vervolgens aan de slag gegaan met de laptop om te preppen voor de Renault Can Clip software. Dit is echt om te janken. Als ITer kan ik mij echt hekelen aan werkplaats software (hier is Renault echt geen uitzondering in en het heeft vaak ook te maken met de ondersteuning van oudere auto's).
De hardware heeft alleen 32bit drivers, dus Windows moet 32bit zijn. Dus uiteindelijk is het gelukt om Windows 10 32bit te installeren en werkend te krijgen op de laptop (tegenwoordig met moderne hardware de grootste uitdaging).
Hieronder Renault Can Clip v143 geïnstalleerd (ook v207 getest). Maar krijg het nog niet voor elkaar om de Mégane uit te lezen.

Nu zou dit wel mogelijk moeten zijn en ik ben 1x een topic in een forum tegen gekomen waarbij het probleem toegelicht werd. Niet opgeslagen en kan hem niet meer terug vinden. Iemand die oudere Safranes kon uitlezen met de hardware / software.

Dingen wat de oorzaak kan zijn (en waar ik al ingedoken heb):
•   OS versie. Ik heb nu Windows 10 32bit draaien, waarbij mensen aangeven dat je Windows XP of Windows 7 32bit moet draaien. Om dit uit te sluiten heb ik een 32bit Windows 7 Virtual Machine klaar staan welke ik nog niet getest heb).
•   Probleem / beperking met de Can Clip (wat ik op het moment het meest aannemelijk vind). Ik ben er achter gekomen dat ik een versie SP19-D heb. Een kloon van een kloon en niet het gene waar ik eerste instantie voor zou gaan. Maar het wordt er simpelweg niet bij gezegd, wanneer je er 1 koopt via MP.
Als je de printplaat vergelijkt met een kloon van een originele, zie je direct de verschillen.

Gezien ik zowel de 2012 Clio als de 2001 Clio kan uitlezen, denk ik dat het probleem hem zit in de hardware.
•   Laatste optie is dat het probleem hem in de Mégane zelf zit. We hebben de Mégane een keer uitgelezen met een officiële dealer Clip, dus denk dat daar het probleem hem niet in zit.

Dus ik moet ga nog wat dingen nalopen om uit te sluiten waar het probleem in zit. Ik wil zien dat ik mogelijk een andere vergelijkbare Renault (bouwjaar) kan testen met deze Can Clip of de Mégane straks testen met een andere Can Clip wat een andere versie is.

Ik heb de Windows 7 32bit Virtual machine nog klaar staan op de laptop om dit ook te testen.
Als dit aannemelijk het probleem is ga ik testen doen met Windows XP. Dan zal het wel een Virtual Machine worden, want ik krijg een Windows XP installatie niet gestart op de laptop ivm de te nieuwe hardware (driver probleem).



Ik heb ook nog wel eens last van het spontaan wegvallen van de verbinding, maar dit lijkt nog binnen porporties te zijn, als ik verschillende verhalen moet geloven op het internet.
Ik doe elke keer aanname (geef graag toelichting als ik het hier fout heb) dat de software het probleem niet is (zowel versie 143 als 207), want ik kan succesvolle diagnose stellen met de nieuwe interface (2012 Clio) als met de oude interface (2001 Clio). Al zit er nog steeds 6 jaar verschil tussen de Mégane als de Clio.

Als mensen hier nog tips en trucs hebben hoor ik het graag.

Als afsluiter heb ik me een nieuwe grafische afbeelding gemaakt voor mijn project boek.
In bed me vermaakt met een tablet en tekenprogramma.
Leuk om een keer op een shirt te laten drukken



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

09-03-2022 Aan het werk APK Clio DCI

Alle auto's komen nu even aan bod.
De Clio diesel werkpaard moest vandaag APK gekeurd worden. Hiervoor een afspraak gemaakt bij de lokale garage dat is nu weer in orde. 2 wisserbladen en dat was het. De auto zit nu op 295k en bij 310k is er een onderhoudsbeurt in de planning. Bij 320k is de distributie aan de beurt.

11-03-2022 Aan het werk Onderhoud Clio RS

Gezien de Clio RS nog steeds voor de deur staat, wilde ik deze een onderhoudsbeurtje geven. Olie en filters (ook pak ik de versnellingsbak olie mee). It samen met mijn pa gedaan op een zaterdag. Ging allemaal voorspoedig. Gedaan:
•   Motorolie + Olie filter vervangen
•   Versnellingsbak Olie vervangen
•   Luchtfilter vervangen
•   Bougies vervangen
•   Interieur filter vervangen
•   Remmen inspectie en een keer los gemaakt
•   Remmen achter helemaal los gehad en schoon gemaakt (links liep een beetje aan).
•   Onder de motorkap en bij de wielen zaken nagelopen om te zien hoe de technische staat ervoor staat (eigenlijk op een kapotte airco leiding na geen bijzonderheden).



Wat ik dan ook ga aanpakken is de hemelbekleding. Deze begint op verschillende plekken los te laten (was niet echt storend, maar het is wel een afknapper als je het ziet).





Staaltjes besteld van verschillende kleuren en de best passende uitgekozen en besteld. Ik zat nog even te overwegen om de hemel bekleding donker te maken, maar dacht dat de lichte elementen er voor zouden zorgen dat het niet heel mooi eruit komt te zien. Dus we gaan voor de originele indruk. Mijn pa heeft enige ervaring met het verwijderen van hemels, dus dit pakken we ook mee.

Op de dag van het onderhoud ook samen met mijn pa de hemeltje verwijderd uit de Clio.
Hierin maakte ik kennis met de bevestigingsmethode van de handgrepen aan het hemeltje. Wat een verschrikkelijk systeem. Voor de rest was het goed te doen. Laat bij het installeren wat details zien.







Hemeltje ontdaan van de stof en schoon gemaakt met een lap. Wrijven over de schuimen deel zorg ervoor dat het mooi los laat. Het laat wel een plakkerig zootje achter dus hou hier rekening mee.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

12-03-2022 Aan het werk Nieuw hemelbekleding aanbrengen

Even een plekje gemaakt op zolder om deze werkzaamheden in alle rust uit te voeren. Dit is een geduldig werkje, dus indien je dit van plan bent. Plan genoeg tijd.

Ik heb de hemel stof gekocht op https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/auto-bekleding/.
Je hebt de keuze uit spuitlijm of lijm wat gekwast moet worden. Bij elke stof staat vermeld wat het beste is.
In dit geval was het lijm wat gekwast moest worden. Als kwast heb ik een breede platte kwast gebruikt.
Iets waar een beetje over twijfelde was dat de gekozen stof 1 van de weinigen was waar een plastic folie op zat. Hierdoor was de stof zo goed als niet rekbaar en ontstaan er gauw kreukels. Als ik dit weer zou doen zou ik persoonlijk niet weer hiervoor kiezen, maar voor iets wat alleen stof met een schuimlaagje is. Tip voor de volgende keer.
De stof wordt ook opgerold op een kartonnen koker geleverd (in dit geval) waardoor er geen schade kan worden aangebracht. Ik heb het ook echt in de verpakking laten zitten tot ik ermee aan de slag zou gaan, om vlekken te voorkomen. Denk dan ook altijd 2x na voordat je de stof vast pakt. Zorg dat je schone handen hebt.

Als laatste voorbereiding zorg ervoor dat je een goed geventileerde ruimte hebt. Indien zou ik zelfs adviseren om een goede spuitmasker op te zetten gezien de chemische geur die van de lijm af komt.

Toen ik alles voorbereid had heb, ben ik nog een keer met een stofzuiger over het hemeltje gegaan. En nog wat plekjes schoon gemaakt. De tof even grof uitgerold over het hemeltje en klaar maken voor de eerste te lijmen strook



Na het kijken van meerdere tutorials zie ik de meesten altijd ergens rond het midden beginnen met het plakken van een strook over de gehele breedte.
Ik heb de stof terug geslagen en grof een stuk uitgemeten en de lijm gekwast.
De lijm moet op beide oppervlakten gesmeerd worden en 10 tot 20 minuten drogen voordat de oppervlakten op elkaar geplakt kunnen worden.
Afhankelijk van hoe breed je de strook maakt was ik al gauw 10 minuten bezig om de lijm erop te kwasten. Dus daarna nog 10 minuten wachten. Je ziet in het proces de lijm ook een matte kleur krijgen.



Nog een dingetje waarbij ik vermoed dat het kwasten een stuk lastiger is als spuiten is de dikte waarmee je het aanbrengt. De pot die ik kreeg was uitgerekend voor 3 m2 beide zijden. Voor dit hemeltje precies genoeg. Maar ik was soms ook een beetje bang dat ik het te dik aanbracht op sommige plekken, waarbij je dit uiteindelijk ging zien. Dit was uiteindelijk zo goed als niet terug te zien, maar meld het toch even.

Na de 10 minuten heb ik de stof terug geslagen zodat het te lijmen delen op elkaar gedrukt kunnen worden. Met een schone hand ging ik elke keer vanuit het midden naar buiten om de delen mooi en egaal aan te brengen.

Vanaf hier ben ik strook voor strook verder gegaan. Bij elkaar een goede 3 tot 5 uur werk. Elke strook vervolgens uitgelegd, met een zwarte markeerstift gemarkeerd op beide kanten (gezien de folie, was ik niet bang dat het door de stof zou trekken. Een potlood zou ook goed werken denk ik).

Vervolgens de stof terug getrokken tot het gelijmde deel en vervolgens weer kwasten, wachten en lijmen.



Richting het einde kwam ik in aanraking met het feit dat deze stof slecht rekbaar was. De 2 hoeken aan de achterkant zorgde voor enkele rimpels welke ik zo goed als mogelijk weggewerkt heb. De gordel achterin valt er straks ook weer over, dus je ziet er straks zo goed als niets van terug.



Vervolgens de boel omgedraaid en het overtollige stof 2 a 3 cm van de rand weggeknipt.
De randen weer in gekwast met het laatste beetje lijm dat er nog in de pot zat en de randen goed omgevouwen.
Origineel was dit niet bij de hemel, maar ik verwacht dat dit eventuele fouten alsnog verbergt.



   

En dan is het wachten tot het goed opgedroogd is en dan met een scherpe mes / schaar alle gaten eruit snijden. Ook hier weer rustig de tijd voor nemen. De stof wou bij namelijk niet altijd even makkelijk meewerken.
En toen kon het hemeltje terug in de Clio. Mega verbetering.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

15-03-2022 Aan het werk Mégane stappen

En er is weer een stap gezet betreft de Mégane. Ik heb de dogebone (versnellingsbak steun) voorzien van de Powerflex PU bussen en terug gemonteerd onder de Megane (ook het kleine hitteschildje even schoongemaakt en voorzien van hittebestendige lak.
   




De oude rubbers heb ik op de zelfde manier verwijderd als de rubbers van de draagarmen. Ook hier weer scheelt het dat het rubber 25 jaar oud.

En ik heb verschillende bedrijven in de regio benaderd, voor het poeder coaten van de ophangingsonderdelen.
Dus hierin een keuze gemaakt en de onderdelen daar nu achtergelaten. Dan hoop ik voor april in ieder geval de ophanging afgerond te hebben en dan wordt het lassen onder de auto.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

22-03-2022 Hemeltje terug in de Clio

Mijn pa was vandaag even bij me en we hadden wat tijd over, dus hebben we samen het hemeltjes teruggeplaatst in de Clio RS. Ging allemaal voorspoedig. Met een beetje montagekit het hemeltje weer vast geplakt aan het dak (zat origineel ook geplakt) en de rest steunde verder wel goed op de interieur trim
En zo moeilijk dat de grepen los gingen, zo moeilijk was het om ze weer terug te plaatsen.






Het ontwerp van deze onderdelen zijn ronduit bedroevend. Niet gemaakt om goed los te komen.
De grepen klemmen zoals een holle wand plug. Met een harmonica effect. Als je de schroef uit schroeft trek je de plug lang vooruit en zou je hem in theorie zo uit het gat moeten hebben, maar het is zo erg pas gemaakt dat dit (misschien na 20 jaar) niet zo makkelijk laat demonteren.
Voorbeeld hieronder waarbij zwart de greep is (links klem uitgerekt en rechts ingetrokken). Rood is de schroef en blauw het plaatwerk.



Maar het eindresultaat is een strak hemeltje. Hiermee is het interieur terug gebracht in de best mogelijke staat voor een auto van deze leeftijd. Het ziet er echt super uit.





Ook de gepoedercoate onderdelen opgehaald voor de Mégane. New shiny bits  8). Wordt vervolgd  ;)
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

29-03-2022 – Shiny Bits

Vandaag de onderdelen die zijn gepoedercoat, nagelopen. Plekken waar de onderdelen aan gehangen hebben, hebben onbehandelde plekken. Deze plekken met een zwarte lakstift nagelopen zodat er een beetje verf op zit.
Kameraad heeft me geholpen om de bussen in de draagarm te persen. Alle poedercoating verwijderd om dit mogelijk te maken. Mijn kameraad heeft de bussen ook heel licht schuin (7 graden) afgedraaid. Dit zodat de bus makkelijker zou geleiden onder de pers.
Was zo'n 5 ton nodig om zet erin te krijgen. Gaat je niet lukken met een hamer  :q.





Vervolgens thuis de schuin afgedraaide gedeelten voorzien van zwarte verf, zodat dit niet gaat roesten. En toen de PU bussen er volgens de instructies ingedaan. Uiteindelijk met een lijmtang de metalen bus in de PU rubber gedrukt. Het wilde niet lukken met de hand. Het resultaat ziet er strak uit. Ga je straks helemaal niets meer van zien. Gelukkig hebben we de foto's nog. Ik begin nu wel echt nieuwsgierig te worden naar hoe dit straks voelt tijdens het rijden.











In april heb ik een vakantie gepland staan en ik hoop op mooi weer. Indien hoop ik dan weer wat goede stappen te maken met de Megane. Ophanging weer in elkaar en het laswerk voorbereiden en hopelijk ook de nieuwe stukken erin lassen.

We zullen zien  :).

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#87
20-04-2022 - Pièce de résistance

Een weekje vakantie. We zijn ondertussen met de tuin bezig. Toen ik daar alle taken van had afgevinkt had ik nog wat dagen over om met de Mégane aan de slag te gaan  :q.
Doel voor de dagen. Ophanging voor weer in elkaar en de krikpunten onder de auto ontdoen van roest en nieuw plaatwerk voorbereiden om er onder te lassen.

Eerst de draagarmen terug plaatsen onder de auto. Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stangetjes die het subframe met het chassis verbinden ook te voorzien van een nieuw laagje verf. De bouten uiteindelijk vervangen voor RVS varianten.







Vervolgens aan de slag met het roest bij de krikpunten voor. Ik heb de lat niet te hoog gelegd voor mijzelf. Als ik alle roest weg zou hebben, die nieuwe in te lassen platen gereed zou hebben zou ik het geweldig vinden. Ook nog niet wetende wat ik onderweg allemaal zou tegen komen.

Begonnen met het wegslijpen van de roest bij de bestuurderskant. Al met al viel dit nog erg mee. Ook een template gemaakt van karton voor het nieuwe stuk wat eigenlijk maar een klein stukje is.



Hier nog een mooie actiefoto. Heb je direct een idee hoe dat gaat onder de auto  :')



Ivo vond het allemaal wel interessant om te zien



Volgens op de 2de dag begonnen met de passagierskant. Zoals eerder te zien is, zat hier al een behoorlijk gat. Ook door het gat was er roest te zien op de bodemplaat. Begonnen met het wegslijpen van een stuk zoals stap 1. Gezien ik een deel van het krikpunt weggeslepen had, werd ik wel een beetje zenuwachtig. Als ik dit allemaal wegslijp, moet er een stevig vervangend stuk plaatwerk gefabriceerd worden. In overleg met mijn pa toch maar alles eruit geslepen. Puntlassen uitgeboord met een puntlasboor (ik wou voorkomen dat ik meer weg boor dan nodig was). Naar veel slijpen, boren en beitelen alle plaatwerk verwijderd, waarna ik alles ook goed kon schoonmaken.
Ik heb een beetje twijfels over, waar de roest vandaan komt. Ik heb vraagtekens of het vanuit de dorpel vandaan komt (dit zou een hele andere uitdaging zijn).
Toen alles schoon was van karton een template gemaakt van de eerste plaat (0,9mm) die ik zou moeten maken. Wanneer dit klaar was de plaat fabriceren en daarna een 2de template maken van de dikkere verstevigingsplaat (2mm) welke de kracht van de krik moet kunnen dragen. Dit moest dan vervolgens aan elkaar gelast worden en als geheel in de auto gelast worden. Dit zou er dan hopelijk voor moeten zorgen dat de sterkte terug komt in het chassis.

Dit heb ik nog nooit eerder ondernomen dus was wel een uitdagend en leerzaam proces. Mijn vader heeft me dan ook begeleid hierbij.



Het fabriceren van de eerste platen begon op dag 3. Eerst het kleine plaatje voor de bestuurderskant. Deze was zo klaar, niet heel bijzonder. Vervolgens de template overgenomen van de plaat aan de passagierskant. Deze uitgeslepen en vervolgens met een paar eiken blokken en een paar hamers in vorm gebogen. De 0,9mm plaat was dan gelukkig ook makkelijk te bewerken en ook met de hand nog iets bij te buigen.
Deze naar veel pogingen pas gekregen onder de auto.

Mijn vader heeft me die dag ook op locatie geholpen. Hij heeft de stuk aan de bestuurderskant ingelast, terwijl ik ben begonnen met de 2de template van de passagierskant.
Dit stuk zou gemaakt moeten worden uit 2mm plaatwerk. In het proces ga ik er ook een extra steuntje in aanbrengen wat de dorpel heel moet houden, mocht de krik er een keer verkeerd onder gezet worden.

Ik was vervolgens de rest van de dag druk met het 2de stuk. Met mijn vader het plaat in vorm geslagen en geproplast op de eerste plaat.
Als afsluiter van die dag de open stukken dicht gelast, zodat de kracht beter verdeeld wordt over het geheel.

Mijn vader heeft vervolgens voorbereidingen getroffen voor het vervangen van de achteras. Kijken of alle bouten die los moeten los komen. En hier zaten er wat vast. Mijn vader was ook blij dit getackeld te hebben, zodat als we de auto een keer op een brug kwijt kunnen, dat het wisselen ook zo soepel als mogelijk verloopt.

Kameraad kan erover mee praten. Hij moest laatst een naaf moer los hebben. Deze wou niet los en daar gaat je planning voor die dag.

Op dag 4 het stuk afgewerkt. Extra stukje metaal erin gelast en het overtollige metaal eraf geslepen.
Het onderdeel voorzien van zinkspray en Hammerite om het af te ronden.



Ik ben trots op het eind resultaat. Het past nog steeds netjes op de plek en hoop dat het laswerk zich goed houd. We zullen het gaan zien.

En zo wordt het licht aan het einde van de tunnel ook langzaam zichtbaar. Als het stuk erin gelast is, is het een kwestie van afkitten en een nieuwe undercoating eroverheen. En dan kan het opbouwen weer beginnen.
En dan heeft de Mégane ook al bijna 2 jaar op bokken gestaan.



Als de auto weer op de wielen staat, gaan we ook groot onderhoud uitvoeren en zal er weer een APK op moeten komen. Wordt snel vervolgd.

Nog even bezig geweest met een IT laswerk project en toen zag ik ook dat de gasfles zo goed als leeg is.

Dus van de week even zien dat ik de gasfles leegmaak en wissel, zodat het nieuwe stuk, de 'Pièce de résistance', in de auto gelast kan worden  8).
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

06-05-2022 Laatste laswerk (voorlopig)

In de avond na het werk toch nog de 'Pièce de résistance' er "even"  in gelast. Ik dacht dit even te doen, gezien het allemaal al voorbereid was, maar dat was uiteindelijk nog iets van 2 uur werk.

Accupool er af en een kletsnatte handdoek op de bodemplaat in de auto. De rest was allemaal voorbereid  !-! .

Begonnen met enkele punt lassen / proplassen. Vervolgens het plaatwerk met enkele puntlassen vast gezet en zo stukje bij beetje verderop gewerkt.





Vervolgens waar het plaatwerk nog niet mooi aansloot met een hamer in model getikt. Ook uiteindelijk de krik eronder gezet met een metalen pin om zo een stukje omhoog te drukken en vast te lassen.

Alles schoon gemaakt en met een afbraamschijf de puntlassen afgeslepen om te zien of ik wat gemist heb.
Alles was redelijk goed gelukt op de eerste poging. Voor de zekerheid ook nog wat lassen aangebracht aan de onderkant.



Alles helaas niet zonder slag of stoot  :') . Enkele brandwonden rijker op mijn armen en met de afbraamschijf flink langs mijn vinger gegaan. Door de werkhandschoen heen. Au... Even weer een bewustwording dat het allemaal gereedschap is wat je kan verwonden. Even zorgen dat ik wat nieuwe werkhandschoenen koop (misschien iets beter bestand tegen warmte en vonken (en slijptollen). En ik denk dat ik ook weer ga rondkijken naar langere las handschoenen.
Iemand ervaring wat goed helpt tegen lasvonken? Ik dacht de hele tijd aan een leren jas, maar geen idee of dit heel geschikt is (zeker als je de jas nog enigszins mooi wilt houden).
Al verwacht ik ook niet dat ik nog in deze positie zal gaan lassen.



Van het weekend nog verder schoonmaken en de Hammerite erop en dan spulletjes bestellen om de onderkant verder af te maken.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-05-2022 Stapjes vooruit en een stapje achteruit

De afgelopen weken druk in de weer met de achtertuin. Deze is volledig aangepakt en nu ook eindelijk klaar. Ondertussen had ik over het laswerk al 2 lagen Hammerite gesmeerd en ben ik met ML rond gegaan in de holtes.



Afgelopen weekend nu ook de carrosseriekit aangebracht vooraan en zo zijn we weer een stap verder  8) .





Nu dacht ik ook "even" de stabilisatorstang terug te plaatsen  :') . Dit klusje een beetje heel erg onderschat  :cry: .
Het begon al met het terug plaatsen van de stang onder de auto om er toen achter te komen dat ik de klemmen van de uiteinden er niet zomaar weer terug op krijg.

Uiteindelijk middels de krik onder de klem te zetten en deze langzaam omhoog te krikken is het gelukt.

Toen de midden rubbers. Eerste stap om deze op de plek te krijgen. Door de draagarmen omhoog te halen (schokbrekers los gemonteerd) kwam de stabilisator stang dus danig naar achteren, dat het me lukte om de rubbers op de plekt te krijgen.
En toen kwam ik aan het kijken met de klemmen...
Deze krijg ik er nooit op in deze situatie. Met een grote waterpomptang kan ik er al moeilijk kracht op zetten en krijg ik de klem nog niet verder genoeg omhoog om de bout er vervolgens op te draaien (sowieso een klus voor 2 man geworden).



Toen kwam ik ook aan het denken dat de PU rubbers een binnendiameter hadden van 22mm. De Stabilisatorstang is origineel 25mm en met de poedercoating nog iets dikker geworden. Hiermee zet de volume van de rubber natuurlijk aan alle kanten uit met als gevolg dat de klem plaatsen een grote uitdaging gaat worden.

Nog eens rondgekeken en nu PU rubbers gevonden met een binnen diameter van 25mm. Deze ga ik nu bestellen en dan maar eens een middag plannen om de rubbers te vervangen en hopen dat het lukt om de stabilisator stang terug te plaatsen.

Als er mensen zijn met handige tips hoor ik het graag  !-! . Ik dacht dit makkelijk zou zijn, maar dat is het nu alles behalve  :q .

Ondertussen heeft de airco het ook opgegeven van de zwarte Clio. Uiteindelijk blijkt de condensor (koelunit) te lekken. Dit kan ik zelf gelukkig nog wel, waarmee we de kosten een beetje drukken. Dit staat straks als eerste op de lijst als ik de onderdelen binnen heb.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev