Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

#30
15-05-2019 voorjaarsopfris beurt

Weergekomen van onze vakantie had ik afgelopen week nog enkele dagen over welke ik vooral gespendeerd heb aan auto's  o-).

Woensdag 15-05 – De hele dag bezig geweest met de Clio. Het dak, achterklep en motorkap gepolijst met machine als voorbereiding op de nieuwe "Gordini" strepen. Vooral het dak kon het goed gebruiken welke beschadigd lijkt. Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit. Ook de ramen schoongemaakt en behandeld met RainX zodat de auto helemaal klaar is voor een goede regenbui.
Was voor mij ook een mooie gelegenheid om enkele Poorboy producten uit te proberen welke ik voor de zwarte auto's gekocht had. Een middel om de glans te herstellen en wax voor donkere auto's.

Van de Mégane heb ik de 16v logo's en knipperlichten opgefrist.
De liqued chrome bleef er namelijk niet lang op zitten. Dus ik heb de logo's verwijderd. Vervolgens wat plastic primer aangebracht en de liqued chrome weer aangebracht. Vervolgens een blanke laklaag aangebracht op hoop dat het zo voor langere tijd goed blijft zitten.




Daarna bezig geweest met het inbouwen van een bluetoothkit en een dashcam.
Dashcam als uitprobeersel gekocht. Gezien we nu al in 3 jaar tijd 2 ongelukken meegemaakt hebben (1 met mijn oude auto), kan het een mogelijk voordeel opleveren. Bluetooth kit wat via de aux werkt, werkt helemaal naar behoren en ziet er netjes uit in het interieur.



Donderdag 16-05 – Kameraad uit de vriendengroep ging vrijdag trouwen en zijn vraag aan mij en een andere kameraad, of wij zijn auto konden poetsen voor de bruiloft.
Als auto gek heeft hij een oude Opel Rekord C waar hij een ander motorblok voor gebouwd heeft. Het streven was ook dat hij het motorblok klaar zou hebben voor de bruiloft en 2 weken ervoor was het hem gelukt. Indrukwekkende prestatie.
Maar we hebben dus de auto even een goede schoonmaakbeurt gegeven zodat deze goed voor de dag kon komen op hun belangrijke dag.

Y Dit project is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Op facebook zoeken naar "CIH 16v engine built" en dan zal je zijn project pagina vinden.  8)



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#31
Zaterdag 18-05 – Was de Mégane aan de beurt

Ik wou de auto vooral even poetsen en in de wax zetten. Ik heb het ook gered door de wielen allemaal goed schoon te maken en in de wax te zetten.
Bij de wielkasten heb ik ook een beetje roeststopper aangebracht op enkele plekjes. Daarna moet ik er nog een keer tectyl overheen aanbrengen.
Ik had via Ali Express ook nog een nieuw plaatje gevonden voor de versnellingspook. Deze zit ook een stuk beter als welke ik erin had zitten (welke eigenlijk te klein was). Het is een chromen uitvoering, waardoor deze wel wat meer opvalt. Ik weet niet nog of ik deze een keer wat neutraler maak.




To-Do: Het interieur moet nog een keer schoon gemaakt worden en behandeld worden en dan is de auto er klaar voor. En ik moet nog een afspraak plannen met een spotrepairder. De zaak waar het interieur schoon gemaakt was, hadden een spotrepairder, maar die durfde het niet aan. Was een beetje allergisch voor roest.
Een beetje tectyl aanbrengen bij de wielkasten achter.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

24-05-2019 – Triping mania

Deze zijn er Vrijdag op gegaan. Resultaat ben ik tevreden mee. Ook de 2 plastic delen op de voorbumper met hoogglans zwart gewrapt. Het is subtiel, maar valt ook wel weer op. Mijn vrouw is er wel blij mee. Het is in ieder geen 10 in een dozijn Clio nu  :q.
Achterop een sticker van de Decepticons (Transformers) en de G 2.0 (staat eigenlijk voor Gordini Versie 2.0, gezien de oude zilveren Clio), maar ik ga deze denk ik toch aanpassen, want ik heb het al elke keer moeten uitleggen. Want het is zeker geen 2 liter sport uitvoering. Ach het is ook geen Gordini... :q









Binnenkort nog even het leren interieur onder handen nemen en dan is de auto klaar voor een tour die ik met enkele vrienden ga doen richting Reims in Frankrijk. 3 dagen voor uitgetrokken met de intentie dat we wat leuke plekken gaan zien die wat hebben met auto historie.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-05-2019 – Interieur weer even onder handen nemen

Op hemelvaart had ik niet veel in de planning. Mijn forumproject even bijwerken  :q en daarna met de auto verder gegaan.
Interieur eerst afgenomen. Op de radio de DAB settings aangepast. Ik heb zitten spelen met de DAB settings om te zien of ik het ontvangst beter en langer kon vast houden, maar had het in mijn experimenteren alleen maar verslechterd. Dus dit weer gecorrigeerd.
Ik ben toen de draaiknoppen van het kachel paneel onder handen genomen.
Deze draaiden heel erg stroef en je hoorde het plastic bij het draaien. Niet fijn.
De unit eruit gehaald en de draaiknoppen en tandwielen ingesmeerd met lager vet tot het mooi en soepel liep. Lampjes waren nog goed, dus deze niet vervangen.
Unit er weer in gezet en weer een puntje opgelost. Draaiknoppen draaien soepel rond.

Vervolgens met de leren bekleding aan de gang gegaan. Alles goed behandeld met een verzorgingsmiddel welke de kleur ook hersteld. De bestuurderstoel begint wel slecht te worden en toch maar eens marktplaats in de gaten houden en wanneer ik een goede passagierszitting tegen kom deze vervangen.

Toen dat allemaal gereed was de auto even gewassen. Mooi om te zien dat toen ik de auto aan het afspuiten was, hoe het water over de auto gleed door de wax behandeling van vorige week. Erg mooi.

Eenmaal thuis al het plastic trim nog een keer behandeld en toen even een fotosessie gehouden en een paar mooie plaatjes geschoten van de auto.
Tijdens de fotosessie sloef de fan keurig aan en bleef alles ook mooi werken. Thuis de vloeistoffen nog even gecontroleerd zodat ik weet dat de auto klaar is voor de Roadtrip. Alleen bandenspanning nog even nalopen voor de tijd.






1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

06-06-2019 – Roadtrip Reims Frankrijk

Begin dit jaar zaten we met enkele vrienden samen en wouden we werk maken dat we met enkele auto's een roadtrip gingen houden. Een groepje verzameld en een datum vastgezet. Het idee was om richting het historisch circuit van Reims te gaan. Laagdrempelig. 2 overnachtingen en zo BE / FR/ L / DE doorrijden.
Zo met de opties om langs Circuit Zolder, Spa en de Nürnbergring te rijden.
De voorbereidingen waren zoals ik eerder beschreven heb en voor de trip zelf wat verschillende dingen bij elkaar gelegd om mee te nemen. Vooral voor quickfixes, mocht het nodig zijn. Zo had iedereen ook wel wat bij zich. Voor ons gevoel zijn we goed voorbereid vertrokken.



Middels walky's bleven we met elkaar in contact en zo zijn we vertrokken.
Van jong naar oud het mooie clubje waar we mee gereden hebben  !-!:
2010 Mitsubishi Colt Ralliart
2006 Honda Civic ep3 Type-R
1996 Renault Mégane Coupe 16v
1984 Volvo 240 redblok (niet turbo versie)

Kameraad met de Opel Record ging mee, maar zonder de Opel. Was nog net te spannend met het nieuwe blok die er ongv. Net 1000 km op had zitten.
Grappig gezelschap wat je niet gauw samen zou zien. Maar allemaal auto liefhebbers op en top.

Nederland zijn we snel uit gereden en onze eerste halte was Dinant BE. Onderweg een tussenstop bij Zolder. Daar waren ze met enkele oude F1 auto's aan het rijden. Daarna door naar Dinant.
Tweede dag gingen we eerst door naar Reims. Daarna moesten we nog even kijken wat we gingen doen.
Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan in Reims bij het oude Circuit.
Het heeft echt wat moois. Gezien het rond 11:00 uur in de ochtend was op vrijdag was het echt rustig. Enkele vrijwilligers die er waren om de plek op te knappen. Voor de rest was er niemand.





Uiteraard hebben we hier een uitgebreide fotoreportage gemaakt. Na de lunch zijn we weer verder gegaan. Richting Luxenburg, Vianden. Op aanraden van 1 van de jongens.
Onderweg was weer mooi rijden. Het was lekker rustig op de wegen en vooral door de bergpas van Luxenburg was het echt mooi rijden. 



Daar hebben we nog gegeten en toen door naar Pommerloch aan de andere kant van Luxenburg. Ongeveer 45 minuten rijden, maar de tijd was zo voorbij. Grandioos rijden.
Daar overnacht en de volgende dag koers richting de Nürnbergring.
Ik was niet van plan de Ring op te gaan met de Mégane en de jongens hebben het geprobeerd om me over te halen. Uiteindelijk nog een rondje meegereden met de Colt. Was wel echt mooi, maar om het met mijn eigen auto te proberen zag ik niet zitten.
Zou ik zelf op het circuit willen rijden? Jazeker  Y, maar dan wel met een auto waarbij een deukje, meer of minder niet uitmaakt.
En ja, er zijn zat leuke auto's voor 'weinig' geld, maar een derde auto past helaas niet bij ons op de oprit  8)7.

Daarna weer terug naar huis. Auto heeft zich keurig gehouden. Geen rare dingen. Ik ben er wel achter gekomen dat de grip van de banden de wensen overlaat. De banden had ik ook destijds aangeschaft voor mijn oude auto en de volgende set wil ik meer afstemmen op de prestaties van deze auto.
Temperatuur van het blok bleef ook mooi. Remmen kijk ik rondom nog even na, omdat deze met de wegen in Frankrijk en Luxenburg goed gebruikt zijn.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

10-06-2019 – Pinkstermeeting Ulft

Gezien Ulft nog geen 10 minuten rijden is vanaf mijn huis in Doetinchem, wou ik daar wel even heen.
Auto even snel gewassen in de ochtend, gezien deze niet echt schoon is gebleven van de roadtrip  :P en daarna was een kameraad, die wel mee wou, al bij mij.

Die kant op gereden en in de rij achter 2 Clio's aan gereden. Bleek dit Roadkill (Michiel) te zijn.
Dus op het terrein even bijgepraat.



We hebben een rondje gelopen en er stonden wel wat leuke auto's waar je op kunt vergapen.
Helaas was Renault wel een beetje slecht vertegenwoordigd. Er stond genoeg van VAG en de benodigde Japanners. En tuning en styling in alle categorieën.

Toen we alles naar enkele uren gezien te hebben zijn we ook weer verder gegaan.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#36
22-06-2019 – Remmen upgrade

Ik heb er al enkele keren over gesproken dat ik de remmen voor, een upgrade wou geven. De Mégane fase 2 die standaard 28cm schijven heeft t.o.v. de 26cm schijven die op deze 16v zitten. Het was een kwestie van andere remschoenen voor aan het fusee en uiteraard de schijven. De klauwen en blokken zijn hetzelfde. Echter doordat de blokken nu een centimeter verder naar buiten staan heb je meer remvermogen met hetzelfde remkracht.

Ik had me vorig jaar al een set op de kop getikt. En een kameraad heeft de remklauwen schoon gemaakt met een ultrasoon. Zijn advies om ze snel in de verf te zetten omdat ze al snel weer rood worden van de roest. Zo gezegd, zo gedaan.



Afgelopen week heb ik de spullen in de avonduren in de verf gezet. De schijven nog een beetje zwart gemaakt zodat die er ook wat netter uit zien.
Mijn eerste idee was ook wel om eerst te pijlen hoe de schijven zijn. Bij twijfel ga ik ze alsnog vervangen voor nieuwe en daarbij uiteraard ook nieuwe blokken.

De montage heb ik in de ochtend uitgevoerd. En ik heb de klauw voor nu eerst laten zitten. Daar is op zich niets mis mee en deze zit ook nog goed in de verf. Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik de klauwen ook nog een keer wisselen.

Voor:


Na:


Montage op zich ging allemaal soepel. Geen bijzonderheden voor zover je het kan verwachten.
Nieuw vet eraan en dan een test rondje maken.
En na wat rustig inremmen, had ik al wel het gevoel dat de auto nu wat harder remt. Dus ik zeg missie geslaagd.

1 van de schijven heeft wel wat beschadigingen. Ik ga even navragen of dit nog en dingetje kan worden (ook voor de APK welke eind juli voor elkaar moet zijn). Indien zo bestel ik me een set EBC schijven met standaard blokken van EBC. Ik heb zitten denken over greenstuff, maar ik denk dat ik die nog even laat voor wat het is.



Hierna moeten we de remdruk voor en achter nog zien af te stellen. Misschien dat we dit combineren met de APK, gezien we al minimaal een remtestbank nodig hebben. Dan wil ik ook zien dat de achterkant iets harder gaat remmen. Op het moment zie je gewoon dat de blokken niet de hele schijf gebruiken en indien dat zo door gaat kan ik over een paar jaar weer nieuwe schijven achter monteren.

Dus dat is dan weer een punt gerealiseerd.

Hier wat foto's van de progressie:










1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

08-07-2019 – Spotrepair

Vorige week zijn we langs een bekende spotrepairder van ons gegaan, om te kijken wat hij met de auto kan. Met name de roest. Hij heeft even een rondje om de auto gelopen. De focus voor mij was vooral alle metalen plaatwerk (m.u.v. steenslag). Bumpers kregen geen aandacht. Het lijstje wat we opstelden  :q:
•   Roest rechtsachter onder de achterlichtunit
•   Beginnend roest bij de raamlijst van het linker portier
•   Lelijke kras op het linker voorscherm
•   2x deuk aan de rechterzijde bij de deur
•   Kraswerk op de motorkap wat ik zelf nog niet weg heb kunnen krijgen
•   Deukje op de motorkap
•   Naar deukje op de achterklep
•   Alle parkeerdeukjes aan de zijkant
Dus al met al een beste operatie  :D.

Er waren 2 dagen gereserveerd, maar ik kon de auto al naar een dag ophalen.
Resultaat ben ik zeer over te spreken.











Mijn pa heeft nu een paar vrije dagen en hij wou (nu de bumper er nog af is), het chassis even schoonmaken en roestvrij maken (een paar plekken op vooral laspunten). Daarna alles er weer op en de auto klaar maken voor de APK a.s. donderdag. We verwachten geen spectaculaire dingen, maar je weet maar nooit.

Een ander dingetje waar ik me in ga duiken is het aanpassen van de achterlichten. Ik heb nog een set als reserve welke ik misschien zo wil bewerken zodat ik het onderstaande resultaat krijg. Ik heb er eigenlijk altijd een beetje van opgekeken dat je dit niet vaker zag. Misschien kom ik er nog wel achter, maar voor nu lijkt het me realistisch. We zullen zien  Y.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

17-07-2019 Tectyleren

Ik heb een greep in mijn spaargeld gedaan, om wat gereedschap bij te halen zodat ik weer wat meer bij huis kan doen en zodat ik kon beginnen met het tectyleren van de onderkant en wielkasten  8)7.

Een compressor, 50L, gekocht met slagmoersleutel/ blaaspistool/ haspel. Een ½ duims wringijzer gekocht (ik heb mijn momentsleutel al een paar keer misbruikt om dingen los te krijgen). Draadtapset (niet vaak nodig, maar wanneer je het nodig hebt erg handig). En een olie opvangbak en een sleutel voor de oliefilter zodat ik zelf een oliebeurt kan uitvoeren.
En voor het tectylwerk (roest behandeling coating) het volgende allemaal gekocht:
•   Motip bitumen undercoating (Ik weet dat Tecyl een merknaam is 😉)
•   UBC Spuitpistool (kan de Motip bus zo opgeschroefd worden)
•   Plastic borstels voor op de boormachine en slijptol
•   Hammerite Hamerslag zwart
•   Stofmaskers

En de rest heb ik wel liggen:
•   Zeil
•   Spatels
•   Kwarten
•   Ontvetter
•   Schuurpapier
•   Doeken
•   Afplakplakband
•   Tectyl ML (voor de holle ruimtes waar ik tegenaan loop)


Mijn werkwijze zoals ik hem nu in mijn hoofd heb zitten:
•   Deel auto omhoog zetten.
•   Op verschillende plekken alvast een lading WD40 ingespoten.
•   Dan eerst de boel goed schoonmaken.
•   Delen wat weg kan weghalen (uitlaat/ hitteschild/ plaatwerk).
•   Dan alle losse tectyl verwijderen en het roest weg halen.
•   Alles ontvetten.
•   Nieuwe tectyl aanbrengen.
•   Vet aanbrengen wat mogelijk ooit weer los moet kunnen

Ik doe de onderkant denk ik in 2 of 3 delen afhankelijk van hoe het allemaal loopt.

Wanneer bepaalde dingen toch los zitten of toegankelijk zijn wil ik deze ook nog meepakken:
•   Einddemper (roest vrijmaken en bestendig maken)
•   Rubbers Demper vervangen indien nodig
•   Torsystaven van de achteras weer goed in het vet zetten
•   Achterophanging in de Hammerite zetten
•   Schijven opnieuw in de Hammerite zetten
•   Paar schroefgaten behandelen en afdichten in de wielkasten (waar men in de kofferbak wat vastgeschroefd heeft.
•   En wat ik misschien nog meer tegen kom.

Ik ben nu naar een paar sessies zo ver dat ik de achterkant tot en met de achteras vrij heb en schoon heb. Alle bouten zijn zonder te veel weerstand log gegaan en ik heb de demper ook nog redelijk makkelijk kunnen verwijderen (heet stoken en bateren tot ik hem loskreeg).
Morgenavond heb ik weer wat tijd en dan wil ik beginnen met het schoonmaken van het roest achter.
Daarna hoop ik van het weekend te beginnen met het tectyleren. We zullen zien.

Hier wat foto's van de progressie

Voor en na het schoonmaken:


Alles schoon en gedemonteerd (voor zover nu mogelijk)


Uitlaatdemper ziet er niet slecht uit  !-!, maar deze is door de vorige eigenaar 3 jaar geleden vervangen.


Onder het noemer: Daar doen we het voor  Y
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#39
25-07-2019 - Status tussendoor

Aan de hand van verschillende reacties ben ik nog een keer gedoken in hoe ik met de potentiële roest aan de slag moest. Ook hier bedankt voor.
Gisteren ook alles nog een keer doorgenomen met mijn pa om zeker te weten dat we het in 1x goed doen en dat we er niet over enkele jaren spijt van krijgen.

Mijn pa had deze website gevonden waar verschillende tests gedaan zijn met meerdere bekende producten (4 daarvan heb ik al in huis  :q). Deze informatie deel ik graag voor wie dit interessant vindt:
Test 1 welke nu 9 jaar loopt: http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Test 2 welke nu 4 jaar loopt: http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

Dus aan de hand hiervan zijn mijn pa en ik uitgekomen om al het blank gemaakte staal eerst te behandelen met Hammerite alvorens met de Motip Bitumen undercoating er overheen te schilderen (uiteraard met voldoende droogtijd er tussen). Op deze manier, wanneer de Hammerite zou gaan barsten zou er niet direct vocht bij kunnen komen door de Motip undercoating.

Van de week het meeste roestvrij gemaakt aan de achterkant en ingespoten met ML (dit gaat er weer af voordat ik met de Hammerite aan de slag ga).
Vanavond en morgenavond de laatste dingen roestvrij maken en dan zaterdag beginnen met de Hammerite behandeling (ik zet dan ook de achteras volledig in de hammerite).

Hier een foto van de balk boven de uitlaatdemper:


Hier een foto van de rechter wielkast, waar iemand ooit 2 schroeven doorgeboord heeft. Er zat allemaal tectyl en je kunt nog zien waar de roest zat:


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

02-07-2019 Voortgang coaten onderkant

Nou we zijn nu ruim een week verder. Van het achterste deel van de auto denk ik alle roestige plekken gevonden te hebben en behandeld te hebben met Hammerite.
Verschillende plekken eerst goed schoongemaakt. Uiteindelijk met zo'n tandarts achtig tandenstoker alle losse beetjes weg gehaald tot ik zeker wist dat alles eromheen "schoon" was.

In het proces ook de tank slang verplaatst zodat ik beter in de wielkast kon komen. Toen we tot de ontdekking kwamen de het kapje waar de slang op bevestigd zit, kapot was. Mijn pa is van de week al langs de sloop geweest om een andere te scoren.

Vervolgens erop losgegaan met de Hammerite. Alles 2 lagen en de twijfel plekken, 3 lagen. Hammerite van de voren ook nog benaderd over het gebruik ervan. De vraag of er een roestomvormer in zat en hoe bewerkelijk het is, wanneer je andere verf wilt aanbrengen over de Hammerite.




Ik heb na wat denken ook de wielranden meegepakt. Uiteindelijk wat Hammerite aangebracht. Dit wil ik later nog een keer gladschuren en overspuiten in de goede kleur (of laten doen).
Grappige is wel dat de zwarte Hammerite ook een metallic kleur is. Met het goede licht zie dat het een andere kleur is, maar voor de rest valt het niet eens op.



De achter brug met armen voor zover als mogelijk in de Hammerite gezet. Ziet er echt goed uit als je het mij vraagt.



Ook enkele keren met ML rondgegaan op de plekken waar de verf niet bij kan komen.

En sidenote. Ook een nieuwe krik en assteunen gekocht.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

04-08-2019 – Undercoating afronden  _o_

Vervolgens gisteren begonnen met het aanbrengen van de undercoating. Alle holle ruimte eerst weer voorzien van ML. Ik wou het eerst spuiten met een UBC spuit, maar ik was bang dat dit veel te wild ging. Dus ervoor gekozen om het te kwasten.
Dat maakt het er niet minder smerig werk van.

Tussendoor heb ik de uitlaatdemper behandeld met hittebestendige verf. Met een staalborstel op de accuboormachine alles even aangeraakt en de roest zoveel mogelijk weg gehaald. Ziet er weer als nieuw uit.



Ook een set andere schokbrekers gekregen van mijn pa die zo goed als nieuw waren. Deze voorzien van een kleurtje zodat deze later ook onder de auto gezet konden worden.
Vandaag dopje gedrukt in alle gaten waar niets in zit. Vervolgens nog een laat bitumen op gekwast.
Als laatste stap met een knikkerspuitbus de wielkasten nog 2x doorgespoten om zeker te weten dat de gehele wielkast voorzien is van coating.




Toen weer begonnen met in opbouwen. De Tankslang weer gemonteerd met een andere hele steun.
Een paar kentekenplaat dopjes zwart gespoten om over de pompnagels te drukken. Ziet er wel zo netje uit.



De schokbrekers achter gemonteerd en wat plaatwerk teruggeplaatst.



De tankdop montage even gemodificeerd zodat we er 2 boutjes met plaatjes op kunnen monteren.
De gaten eerst opgevuld met componentenlijm en er 2 nieuwe gaten in geboord. Alles weer zwart gespoten zodat deze straks ook gemonteerd kan worden.



Als het een beetje mee zit morgen de laatste dingen weer terug monteren en dan is de auto weer even rij baar tot ik verder ga met het middengedeelte.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#42
05-08-2019 – Auto zit weer in elkaar

Omdat we plannen hebben om deze zomer een nieuw schuurtje op te zetten (iets groter ter vervanging van de bestaande schuur) moest de auto wel weg kunnen.
Dus om de werkzaamheden van het weekend af te ronden heb ik samen met mijn pa de auto weer afgebouwd.
In dit geval de remleidingen weer op de goede plekken vastzetten en al het plaatwerk/ hitteschild terugplaatsen en uiteindelijk de uitlaat en bumper weer volledig monteren.

Dit verliep al met al soepel. De uitlaatdemper voorzien van de 3 nieuwe rubbers en uitlaat klemmen.  !-!

Daarna de auto weer aftanken.  Eerst gekeken of er geen lekkage was (omdat de tankslang onder een andere hoek op de grond lag de afgelopen weken). En toen nog een rondje gereden om de remmen weer een beetje schoon te remmen.
Uiteindelijk viel het me op dat de uitlaat nog een rammeltje had  8)7 (zelfde als voorheen, nu alleen beter hoorbaar). Controle liet nu zien dat de demper tegen een balk aan trilt welke voor de achteras zit.
Duidelijk verhaal, dus hier gaan we binnenkort eerst mee aan de slag voordat ik verder ga met het tectyleren/ coaten van de auto.





Word snel vervolgd ;)
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

14-9-2019 Nieuwe houder smartphone, aankomend onderhoud

De afgelopen maand, nadat de auto weer rij baar was, niets gedaan aan de auto. We hebben het aangebouwde schuurtje van de vorige bewoners vervangen voor een wat rianter en bruikbare schuur.
Mijn broertje is timmerman, dus dat was in mijn voordeel.
Het resultaat mag er zijn. Werkbankje erin gemaakt zodat ik ook een plek heb om te knutselen.

De afgelopen week ben ik weer even bezig geweest met de Mégane.
Begin juli had ik een nieuwe smartphone gekocht. In de auto heb ik tot op heden echter altijd gebruik gemaakt van model specifieke houders. Omdat er voor deze smartphone (Xiaomi Mi 9T) nog geen houders waren een mooie gravity houder gekocht van Rocks.
Echter wil ik niet ergens een zuignap voor mijn raam of op mijn dashboard, dus dat ding moet een mooi plekje krijgen.
Zogezegd, zo gedaan. Ik had wat tijd over, dus dit in orde gemaakt. Houder zit goed op zijn plek.
Door de lengte van de arm wel gevoelig voor trillingen, maar voldoende dat het geen problemen geeft.





Daarnaast heb ik de Renault embleem teruggeplaatst achter op de auto. In het hele proces van tectyleren deze een keer verwijderd, maar met een hoop stickerresten wast het iets wat hoog op mijn lijst stond.
Resten van de stickers verwijderd en nieuw dubbelzijdig tape aangebracht. Weer een punt minder.

Ik ga met mijn pa binnenkort even wat dingen in orde maken. Uitlaat als eerste. Motorolie moet ververst worden en ik wil de koelvloeistof verversen. Spullen zijn besteld, we moeten alleen nog even een moment plannen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#44
21-09-2019 Uitlaat fixen

We konden de auto even op een brug kwijt, dus we hebben werk gemaakt om de uitlaat systeem in orde te maken. Ik had helaas nog niet alles binnen om de uitlaat in 1 keer in orde te maken, maar we hebben ons gered met een nieuwe uitlaatklem.

Het was even prutsen om de einddemper weer lost te krijgen, vooral om de bus welke tussen de einddemper en midden demper zat zich aan beide kanten loswrikte.

Einddemper los en vervolgens de bouten doorgeslepen bij de downpipe. En vervolgens met een toorts de verbinding tussen de cat en midden demper flink opgestookt.



Na wat wrikken en trekken kwam dat ook los. Alles schoon gemaakt en opgeschuurd en vervolgens alles terughangen.
Vervolgens kwam er aan het licht wat het probleem was. De pijp van de midden demper was te lang. Zo'n 2 cm ongv.




Hierdoor werd de uitlaat naar beneden gedrukt en daarmee maakte het contact tegen de achteras. Mijn pa wist er wel een verklaring voor te geven. Fabriek af waren de eind en midden demper 1 onderdeel. Wanneer er dan iets moest gebeuren ging de zaag erin en wanneer je hem goed zaagt konden de andere onderdelen zonder problemen gemonteerd worden. Zogezegd, zo gedaan en vervolgens was de uitlaat ook weer in orde. De uitlaat hing geheel vrij en alle rammeltjes en trillingen waren verdwenen.
Missie geslaagd.



Wanneer ik alle onderdelen binnen heb kan ik de rubbers van de midden demper vervangen en even een nieuwe pakking monteren bij de downpipe.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev