Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

18-10-2019 Vermogensrun

Iets waar ik het nog niet over heb gehad binnen dit forum en wat wel op mijn lijst staat is het tunen van de motor  8). Een van de redenen dat ik ook gek ben van deze auto en specifiek deze motor is de link naar de motorsport. De F7R motor is breed gebruikt van de eigen Mégane Cup in 1998 tot de Maxi Mégane Rally auto's, de Renault spiders, De Renault Clio's uiteraard en zelfs Renault Formule raceklasse. De motoren zie je ook nu nog veel gebruik worden in de racerij. Van de autocross tot hill climb auto's.
De kameraad die zijn eigen motor gebouwd heeft voor zijn Opel zal mij bij dit traject ook helpen en heeft zich al een beetje ingelezen in deze motoren en heeft inmiddels ook door dat er potentie in zit  8). Hij heeft mij ook al opgezadeld met de benodigde materie om mij in te lezen  8)7.

Uiteraard eerst de vraag. Hoe ver wil ik gaan  ;)? Ik wil de auto in ere houden en optisch minimale aanpassingen uitvoeren (ook onder de motorkap wil ik zoveel mogelijk origineel houden/ eruit laten zien). Mijn streven is om in het 180PK gebied terecht komen. Daarbij moet de auto nog steeds goede rijeigenschappen hebben.
Voor de rest willen de motor zo efficiënt mogelijk maken.
Mijn kameraad verwacht afhankelijk van hoe efficiënt Renault hem fabriek af heeft afgesteld dat er nog het 1 en ander te verbeteren is. Dit mits de ECU te programmeren is. En dit blijkt een dingetje te zijn  :D.

Ik heb toen besloten om een afspraak te plannen bij Fasttech in Haaksbergen. Via verschillende kanalen positieve signalen gekregen over deze club. Ik heb een vermogensrun laten plannen. Dit sowieso om de gezondheid van de motor te peilen. Daarnaast met hun de mogelijkheden doornemen betreft het ECU-verhaal en de verdere tuning mogelijkheden, welke zij zouden aanbevelen.

Vorige week nog even met mijn pa de olie ververst van het motorblok en vanochtend voor ik vertrok nog even alles gecontroleerd.
Kameraad is ook meegegaan voor technische ondersteuning.

Nu de run. Deze is heel goed verlopen. Het resultaat is een hele nette 149Pk bij 6400tpm en 177Nm koppel bij 4700tpm. Lambda meting liet zien dat de injectoren ook goed werkte en de overige waarden waren allemaal zoals je ze wilt zien. Een goed schoon en gezond motorblok (van inmiddels bijna 24 jaar oud)


Vervolgens heb ik het met de heren van Fasttech gehad over de mogelijkheden. Ze verwachten dat ze de OEM ECU (een Siemens s103717102b Fenix 5 ECU) goed kunnen ombouwen zodat deze daarna vrij programmeerbaar is. Ze hebben een methode om de hars te verwijderen en ze kunnen een modificatie chip installeren.
Daarna is hun advies om een stage 1 nokkenas te installeren om zo meer vermogen eruit te krijgen  !-!.



Nu willen we eerst nog wat zaken uitzoeken voordat ik verder met dit project ga.
In een mooie situatie wil ik eigenlijk een 2de ECU kopen en deze modificeren. Hiermee hou ik de originele ECU intact.
De vraag voor hier  --: Waar moet ik rekening mee houden als ik een andere (identieke) ECU koop?
Er zit een start blokkering op de auto, maar dit gaat via de Infrarood afstandsbediening en niet via een transponder. Moet ik hiervoor extra onderdelen hebben bij de ECU of kan ik een sleutel opnieuw inleren met de nieuwe ECU? En hoe gaat het inleren dan?
Ik heb de startblokkeringscode van mijn auto en ik vermoed dat deze vast staat in de ECU? Indien ik dit even in de andere topic moet openen doe ik dat even.

Tot zover maar weer. Dus werk voor deze winter zal waarschijnlijk me inleren in de materie.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

22-03-2020 Nieuw Jaar Nieuwe Ronde

Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb. Met de simpele reden dat er ook weinig aan de auto gedaan is. Prioriteiten zijn een beetje verschoven nu mijn vrouw en ik een kleine verwachten. Ze zit nu ongeveer op de helft en alles verloopt goed. We zijn superblij, echter houdt dit in dat we nu vooral bezig zijn met de voorbereidingen op de komst van onze kleine jongen.

Daarnaast heb ik me in december een nieuwe motor gekocht. Nou ja, nieuw. En op het moment kun je er nog niet echt een motor in zien. Het is een Triumph Bonneville T120 uit 1972 in onderdelen. Redelijk compleet en een nieuw caféracer / bratter project voor de komende jaren. In december en januari heb ik me daar een beetje mee beziggehouden. Spullen een beetje uitgezocht en een plek gegeven en het motorblok uit het frame gehaald. Deze moet nog schoongemaakt worden en dan wordt deze gestald op zolder.



Met de Mégane is zoals gezegd weinig gedaan. Helaas wel 2x in het reservewiel moeten plaatsen. Eerste keer onnozel moeten uitwijken voor een tegenligger (welke de breedte van de weg niet optimaal benutte). En bij het terugsturen de wang opengescheurd aan een betonnen blok. Velg is onbeschadigd gebleven, andere band erop (welke we nog hadden liggen) en we konden weer. Auto trekt nu wel iets naar rechts. Fusee nog even een keer controleren en de auto weer uitlijnen.



Tweede keer was vorige week toen de auto vlak voor het werk opeens harder begon te trekken. Eenmaal op het werk zag ik dat de band zo goed als leeg was. Dus weer het reservewiel erop.
En met een beetje geluk bij een ongeluk, kwam ik erachter dat ik water lekkage had. Reservewiel compartiment was en mooie aquarium geworden. Eenmaal thuis was het gelukkig allemaal zo opgelost. Wiel weer voorzien van lucht. Geen lekkage gevonden en tot op vandaag zit er nog steeds lucht in. Nadat het compartiment weer droog was even gezocht naar de lekkage. Met de oude Mégane ook al een keer meegemaakt, dus had een vermoeden. De rubbers van de achterlichtunit.
Mijn vermoeden werd hier al gauw bevestigd. Alleen was het mijn eigen schuld. Zo vaak dat ik de units er "even" uithaal monteer ik de moertjes ook weer, zonder te kijken.
Wat ik aantrof was: 1 boutje van de unit, waar 2 boutjes op zaten en 1 boutje waar, geen moertje op zat. Alles even schoon gemaakt en dat was ook weer in orde.

Voor de rest de planning. 

Van het voorjaar wil weer verder met het tectyleren. Dit keer het middelste deel. En dan misschien nog door naar het motor compartiment.
Eerst wat andere zaken nog oppakken:
Roest behandeling achter het rechter achterlicht behandelen.
De deur aan de bestuurderskant moet los, want de servomotor voor het slot is kapot aan het gaan. En er licht nog steeds een blok hout onderin de deur welke voorkomt dat de ruit onderin valt. Dit wil ik ook oplossen.
Koelvloeistof moet nog vervangen worden. Ik heb ook een nieuw reservoir gekocht voor deze gelegenheid en dan direct wat roestplekjes weg halen bij de reservoir.
En ik heb nog een set nieuwe Brembo schijven en blokken klaarliggen voor aan de voorkant. In november dezelfde set op de Clio gezet en daar gaat het goed mee. Er zit ook een coating op zodat ik ze niet hoef te verven.
En dan nog wat kleine dingetjes weer. Dus als we de kinderkamer klaar hebben, zien jullie weer wat updates over de Mégane.

Vorige week de auto ook maar eens een voorjaars schoonmaakbeurt gegeven:


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

28-03-2020 – Roest op onmogelijke plekken

Het was het begin van een mooie week en de planning liet het toe dat ik fijn wat uren met auto aan de slag kon.
Waar vorig jaar bij de rechter achterlicht de spot repairder mooi werk afgeleverd heeft, kwamen we er achter dat het aan de binnenkant op het zelfde plaatwerk ook aan het roesten was. Een plek waar je heel moeilijk bij komt en als je niet uitkijkt met schuren / schoonmaken verdwijnt het slijpsel allemaal achter plaatwerk waar je niet bij gaat komen.



Dus. Zo veel mogelijk ruimte gemaakt. Lamp er uit. Bedrading aan de kant en de motor voor de tankklep ook verwijderd.
De open ruimte tussen de chassispanelen zoveel mogelijk volgestopt met doeken. Om te voorkomen dat slijpsel er tussen kon vallen en vervolgens alles zoveel mogelijk afgeplakt (voor zover ik er bij kon).
Vervolgens als een tandarts die tandplak aan het verwijderen is te werk gegaan. Uiteindelijk alles redelijk schoon gekregen. Ik behandel dit stuk nu wel, maar als het roest ook tussen het plaatwerk zit is het een kwestie van tijd.
2 lagen Hammerite aangebracht en het ziet er weer heel anders uit.





Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt en in het reservewiel compartiment 3 roestplekken schoon gemaakt en behandeld.
Het interieur een keer geheel behandeld.



Als laatste heb de boutjes bij de Tankklep vervangen voor RVS versies. Deze begonnen al roestplekken te krijgen, dus voorkomen voordat het te laat is.



Volgende week heb ik een weekje vrij en ga ik hopelijk ook weer wat punten aftikken.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

11-04-2020 - vakantie

We hebben hier een weekje vakantie en dat is bij ons mooi gelegenheid om dingen op te pakken. Lekker werken dus  :q. Kinderkamer hebben we afgemaakt, mijn broertje geholpen met verbouwen in zijn nieuwe huis en we hebben ook de tuin onder handen genomen. Tussendoor heb ik behoorlijk wat uren kunnen werken aan de Mégane.

Wat zaken die ik voor deze week op de planning had:
•   Roest aanpakken onder de motorkap (1 plek specifiek)
•   Koelvloeistof/ Thermostaat vervangen
•   Nieuwe Reservoir pot installeren
•   Fussee kogels vervangen links en rechts
•   Nieuwe schijven en blokken installeren
•   Nieuwe Remklauwen installeren

Bij het openen van de motorkap dacht ik ook zat tijd te hebben om zaken schoon te maken/ te detailen onder de motorkap.



Begonnen met het spuiten van de strut bar NV676. De 16V emblemen in het proces ook weer opnieuw gespoten. Hitteschild gedemonteerd en deze opgeschuurd en gepolijst.



Onder de motorkap wat zaken weg gehaald. Aan de rechterkant de zekeringskast om een roestplek beter te bekijken. Dit zag er niet fijn uit.



En aan de linker kant een kleine roestplek. Deze heb ik dan ook direct schoongemaakt en ik heb het hoekje gespoten in de NV676 kleur van de auto. Dit omdat het toch in het zicht zit. Het is niet mijn beste spuitwerk, maar het ziet er goed genoeg uit.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

12-04-2020

Eerste paasdag zal dit jaar niet zo uitbundig gevierd worden. Dus. Dan maar aan de auto werken.
De voorkant op bokken gezet en alles in de wielkasten gedemonteerd. De benodigde roestplekken goed op de foto gezet om deze met mijn pa door te nemen. Vooral de grote eerdergenoemde roestplek.







14-04-2020

2de paasdag heb ik mijn broertje geholpen met klussen in zijn nieuwe huis. Dinsdag had ik weer wat uurtjes over verder te gaan met de auto.
Aan de linker wielkast (bestuurderskant) als eerste aangepakt. Roest plekken schoonmaken en in de Hammerite zetten.



Mijn pa dacht al te moeten lassen aan de grote roestplek en bij het schoonmaken werd dit ook bevestigd.
Het is gaan roesten van binnenuit tussen het plaatwerk.



Aan de binnenzijde is onder het betumenlaag het plaatwerk goed te zien. De roest was nog niet zichtbaar aan de binnenzijde tot al het betumen weg was.


Dit laat ik voor wat het is en ga verder met de andere plekken. In het proces ook direct de fusee schoongemaakt en geheel in de Hammerite. Kleine details.



Toen ik toch alles los had liggen ook maar besloten of ik de schokbrekers er beter uit kon laten zien. Ze zijn nog goed en optisch zijn het niet de mooiste meer.
Alles zo goed mogelijk schoonmaken en de roestige delen voorzien van een laagje Hammerite om deze vervolgens te primeren en hoogglans zwart over te spuiten.
Veren heb ik zo goed als mogelijk schoongemaakt en gepolijst. Wereld van verschil.



Ook opgemerkt dat verschillende mantelbuizen waar de electra door loopt aan hun einde zijn. Het verpulvert als je er iets te hard in knijpt. Echter hebben bouwmarkten en lokale automaterialenzaken dit spul niet liggen, dus dat wordt bestellen op internet.

15-04-2020

De rechter wielkast (passagierskant) aangepakt op dezelfde manier als de linker kant.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

16-04-2020

Laatste lagen Hammerite op verschillende plekken in de wielkasten aangebracht, Schokbrekers voorzien van de laatste lagen verf.
16V emblemen voorzien van blanke lak en deze terug gemonteerd.
De binnenschermen van de wielkasten schoongemaakt en behandeld met een plastic trim gel. Zo komen ze heel anders voor de dag.
En alles voor zover terug gemonteerd aan in de rechter wielkast.







1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

17-04-2020

Mijn pa helpt mij vandaag op weg. Beginnend met het wegslijpen van de roest bij de schokbreker plek.
Uiteindelijk ook een nieuw plaat voorbereid zodat deze erin gelast kan worden. Ik had afgesproken met iemand, maar dan moest de auto wel rijbaar zijn.





Dat ging helaas niet door.
De koelvloeistof hebben we vervolgens van het systeem gehaald en toen wouden we de thermostaat vervangen. Bouten van het thermostaathuis gingen zonder problemen los en toen ik de behuizing wou schoonmaken knapte er een stuk uit de binnenwand waar een rubberen afdichtring in zit. Rubberen ring blijft hierdoor niet op zijn plek zitten dus gaan we op zoek naar een nieuw Thermostaathuis. Dealer in de buurt kon er helaas al niet meer aan komen.



We zijn toen maar gewoon verder gegaan. Koelsysteem gaat hem voorlopig niet worden, maar we hadden nog meer zaken op de planning staan.

  • Luchtfilter vervangen
  • Smoorklephuis schoongemaakt
  • Nieuwe Koelvloeistof reservoir geplaatst
  • Nieuwe Fuseekogels gemonteerd
  • Nieuwe Schijven en blokken gemonteerd
  • Nagekeken remklauwen verwisseld

Deze zijn vorig jaar nagekeken en schoongemaakt en vervolgens heb ik ze geheel goud geverfd.
En toen de remmen ontlucht en oude vloeistof uit de leidingen vervangen.



Omdat de auto voorlopig toch niet van de plek komt, hebben we het front vervolgens gedemonteerd, zodat ik ook de komende weken de roest aan de voorkant kan weghalen.







Thermostaathuis is inmiddels besteld via amazon.nl Via het OEM nummer een alternatief onderdeel van 3RG gekocht (Spaans OEM replacement fabrikant). Zoals het er naar uit ziet zou die met 2 weken binnen moeten zijn en dan hopen dat deze correct is en van goede kwaliteit is.

Ik kwam in mijn zoektocht naar specifieke rubbertjes voor het thermostaathuis kwam ik bij http://catcar.info/ uit. Mooie website waar je op basis van je auto en type oem nummers kunt zoeken en exploded views kunt inzien.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-04-2020 – Beugeltjes

We zijn nu alweer 2 weken verder. We hebben voor zover als mogelijk alle mogelijke beugels en houders verwijderd. Dit om ze allemaal aandacht te geven. Dus deze heb ik in de avonduren schoon gemaakt en opnieuw in de lak gezet.



De radiator schoon gemaakt en doorgeblazen. Het viel ons op dat de radiator er nog erg goed uit ziet.
De roestplekken op het frame van de fan ook gefixt.



Nu dat spul allemaal op orde is, is de front en het subframe aan de beurt voor zover ik er bij kan.
Het zal veel prutsen zijn met alle hoekjes en naden. Geduld  8)7.





Daarnaast heb ik het thermostaathuis binnen gekregen en alle laatste rubbertjes verzameld. De behuizing ziet er goed uit  Y.



Inmiddels ook mantelbuizen gevonden om het benodigde te vervangen rond de motor en wat RVS besteld om aan de voorkant te bevestigen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

03-05-2020 – Voorkant Roest ½

Van het weekend ben ik begonnen met het verwijderen van zoveel mogelijk roest aan de voorkant  8)7.
En ik ben een heel end gekomen  !-!.
Donderdag stond het er zo bij:



Zondag de dag geëindigd met dit resultaat  8).



Het proces wat ik doorlopen heb is als volgt gegaan:
•   Met sterke ontvetter alles eerst schoon en vet vrij gemaakt.
•   Met slijptol en schoonmaakschijf (Clean slijpschijven van HBM-Machines.nl indien je geïnteresseerd bent) alle oppervlakken die ik kon raken aangepakt. Hiermee gaat het lekker vlot. Uiteraard met belijdt. Het roest verdwijnt als sneeuw voor de zon, maar als je het overdrijft ook je plaatwerk.
•   Vervolgens met een staal borstel de roestplekken aanpakken waar ik met de slijptol niet bij kon. Veel hoekjes en de holle ruimtes in de balk aan de voorkant. Al kon ik hier niet alles raken met de staalborstel.
•   Vervolgens het bovenste deel geheel schuren, omdat dit in het zich zit wanneer je de motorkap opent wou ik mijn best doen om dit weer zo strak mogelijk in de lakt te krijgen.
•   Schuren > Eerst met Korrel 320 > 600 > 1200.

•   Alles grondig schoonmaken en ontvetten
•   Met Hammerite alle roest gevoelige plekken van verf voorzien.
•   Volgende dag (Ongv. 16 uur later) de Hammerite delen die ik ga spuiten licht opgeschuurd met korrel 600 voor betere hechting.
•   Alles nog een keer grondig schoonmaken en ontvetten.
•   Afplakken wat makkelijk meegenomen kan worden tijdens het spuiten. Met een stuk karton de delen in de motor elke keer afgedekt tijdens het spuiten. De stickers bovenop heb ik ook afgeplakt. In een ideale situatie zou ik nieuwe stickers willen aanbrengen, maar deze zijn er niet meer zo voor handen.
•   Vervolgens 2 lagen zwarte primer aangebracht.

•   2 uur gewacht. Primer op de bovenste deel (wat in beeld komt wanneer de motorkap geopend wordt) licht opgeschuurd met korrel 1200.
•   Ontvetten en toen 1 dekkende laag kleur aangebracht (Nv676 op maat gemaakt via crop.nl). Ik had nog geen ervaring met deze verf en persoonlijk vond ik het iets te wild gaan. Ik ben Motip gewend. Uiteindelijke resultaat is wel een mooi egale laag.
•   Na 30 minuten met een stofvrije doek alles snel afgenomen en toen 1 dikke laag blanke lak aangebracht. Korte afstand gespoten, zodat je direct een egale dekkende laag hebt. Wel een grote kans op druipers, maar dat is nu goed gegaan.

•   Na 2 uur alles weer vastgezet. De massa punten met een zoete vijl schoon gemaakt, ingespoten met contact spray en een nieuwe RVS bout geplaatst.
 

In dit proces heb ik ook de chassisbalk meegenomen aan de bestuurderskant. Deze ook in de chassiskleur, omdat je deze balk nog redelijk kunt zien wanneer je de motorkap opent.

Tussendoor heb ik nieuwe mantelbuizen aangebracht waar nodig en alles ingetaped.



In het schoonmaak proces helaas ook ontdekt dat er aan de passagiers kant zijscherm roest zit. Morgen komt mijn vader me helpen deze netjes te verwijderen. Bij mijn vorige auto kwamen we erachter dat de bovenrand vastgeplakt zat. En toen was het een heel gedoe om het zijscherm er netjes af te krijgen. Dus dan maar even met 2 man. Het moertje waarmee het zijscherm bij de dorpel vast zit alvast ingespoten met WD40 zodat deze morgen ook meewerkt.

En dan hoop ik dinsdag het subframe verder schoon te maken en deze in de Hammerite te zetten. Het zijscherm wil ik dan ook roestvrij maken en in de Hammerite zetten. En dan kan alles weer opgebouwd worden en kunnen we de puntjes op de i zetten.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#54
05-05-2020 De vrijheid van sleutelen aan je eigen auto.

Weer zo'n dag dat anders voelt als normaal, maar het maakt mijn planning wel weer vrij. Zo'n dag dat in deze situatie van Corona, zet je wel aan het denken. Aparte tijden.

De avond ervoor wouden mijn pa en ik de passagiers zijscherm verwijderen. Grappig. De eerste lichting Megane's hebben het zijscherm niet vastgeplakt  :). Dus deze zou er zo af kunnen, als we tenminste achter de deur konden komen... Er zit 1 bout achter de deur en doordat de auto zo dicht tegen de gevel staat kan de deur niet ver genoeg open, dus hier hebben we een beetje geïmproviseerd. Ik kon toen wel redelijk bij de roestige plek komen van de zijscherm.
Vervolgens wel het thermostaathuis gemonteerd. Klein dingetje, maar het is iets. Een beetje vloeibare pakking op de rubbers aangebracht wat lekkage moet voorkomen tegen de oneffenheden van het blok.



Deze dag was mijn streven om alles verder in de Hammerite te zetten aan de voorkant. Hiervoor moest vooral een groot deel van het subframe verder schoon gemaakt worden van Roest.
Na een paar uur kon ik alles ontvetten en in de Hammerite zetten. 2 lagen er overheen en wat andere klusjes gedaan om de auto. Allemaal niet heel interessant.
De Accu ruimte op aanraden van mijn pa schoongemaakt. Hier gelukkig geen roest en aan de rechterkant van de motor compartiment wat delen in de kleur gezet. De plekken die ik met Hammerite bijgewerkt had zie je wel als je de ruimte inkijkt. Dus toch maar even netjes aanpakken.



In loop van de avond de laatste lagen aangebracht.
Ik was alles aan het afronden en langzaam aan het opruimen toen ik er achter kwam dat er nog een nare roestplek tegen kwam. Achter het zijscherm aan de bestuurderskant.
Zijscherm dus maar verwijderd zodat ik hier mee verder kon in loop van de week.



07-05-2020

Na even een avond rustig aan gedaan te hebben, weer verder gegaan. Voor weer montage gedaan. Beugeltjes plaatsen. Holtes ingespoten met ML. Ziet er allemaal wel weer fancy uit. Schoon, zwart en RVS bouten. Uiteindelijk geëindigd met het terug plaatsen van de radiator en fan. Het begint er weer op te lijken. Nu weer verder met de roest. En ik wil niet te veel vooruit lopen, maar ik hoop dan richting het einde van volgende week de auto weer op de wielen te hebben staan. We zullen zien.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

25-05-2020 Het eerste laswerk aan de Mégane

Het roest wat ik ontdekt had begin mei was helaas meer als ik had gehoopt  :neen:. Uiteindelijk er een behoorlijk stuk uit moeten slijpen, waarna ik wel hulp nodig had op locatie met het laswerk. Kameraad wou me wel helpen. Hij heeft een TIG las apparaat en is op het moment vooral aan het oefenen.
Het is hem uiteindelijk ook gelukt om de plaat er netjes in te lassen. Daarna heb ik nog iemand op bezoek gehad die al meer ervaring had met TIG-lassen. Die heeft met voldoende toevoeging een mooie las aan de binnenzijde aangebracht wat de stevigheid weer geheel terugbrengt. Tweede gat gepoogd met de TIG-lasapparaat, maar door het dunne plaatwerk, ging dit niet mooi. Vervolgens, schoongemaakt en 3 lagen Hammerite aangebracht aan de binnenzijde en buitenzijde.



In het hoekje waar de deur scharnieren zitten, waren er ook beginselen van roest te vinden. Dit geheel schoon gemaakt en gespoten. Grootste probleem waar ik tegenop zag was dat wanneer je de tape allemaal verwijderd hebt dat je duidelijk randen ziet. Dit heb ik experimenteel als volgt uitgevoerd  ;).

Toen ik eenmaal de eerste blank lak laag aangebracht, heb ik direct zo snel en netjes als mogelijk de tape verwijderd. Toen de blanke lak na 10 minuten stof droog (Motip 1k blanke lak) was heb ik de randjes soort van weggeveegd met mijn vingers wat te los zit verwijder je dan. Vervolgens een stuk karton erbij gepakt. Ongv. 2 à 4 cm van de auto gehouden en toen de tweede laag blanke lak aangebracht. Op die manier verneveld de lak mooi. Het is dat het uit het zicht is, anders had ik het echt niet zelf geprobeerd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

26-05-2020 Opbouwen en rijden maar

Vervolgens kon ik de Mégane weer opbouwen. In de avond begonnen met het zijscherm er weer terug te monteren en uit te lijnen. Dit heeft 2 pogingen gekost, maar is gelukt.
Vervolgens de koplampen weer terug gemonteerd en de rest van de voorkant teruggeplaatst.







Dag later samen met mijn pa mijn werk even nagelopen. Bouten en moeren gecontroleerd en de slangen van het koelsysteem gecontroleerd.
Koelvloeistof op het systeem gezet en de auto weer voor het eerst in 2 maanden gestart. Accu is in ieder geval nog goed. Auto startte direct. Thermostaat opende keurig en de fan sloeg netjes aan.

De dag erna nog 1 avondje even eraan gewerkt. Bodemplaat terug gemonteerd met een kleine opvangbakje die de olie van mijn lekkende krukaskeering moet opvangen. De klemmen en schroeven van de binnenschermen gemonteerd. En als laatste heb ik de schijven achter nog even opgeschuurd voordat ik er mee ging rijden. De auto heeft nu bijna 2 maanden op de handrem gestaan en de schijven waren behoorlijk rood van de roest. Om te voorkomen dat de blokken en schijven door roestdeeltjes harder gaan slijten dit toch maar even gedaan.

Voor het schuren:


Na het schuren:


En toen kon die weer rijden. Direct maar even een mooi tourritje gemaakt om de schijven even rustig in te remmen en om te zien hoe de temperatuur zich houdt. Ik heb er voorheen helaas niet goed op gelet, maar mijn gevoel zegt dat de bedrijfstemperatuur nu iets hoger ligt als voorheen. Ik kan het niet bevestigen, maar misschien dat iemand hier inderdaad meer ervaring mee heeft en dit kan toelichten.
Temperatuur komt verder ook niet hoger, dus we ziet het niet als een probleem. F7R is ook een behoorlijke heethoofd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-05-2020 2de plaatje er in lassen

Bekende van mij die bij een carrosseriebedrijf werkt wou me bij hem wel helpen om het tweede plaat erin te lassen. Zogezegd, zo gedaan.
Auto even opgekrikt en de wiel en schokbreker verwijderd zodat hij er goed bij kon.
Plaat zit erin. Moet nu alleen nog netjes bijgewerkt worden en gespoten worden. Dit ga ik in de komende weken oppakken en dan is de voorkant voor nu weer even in orde.





Wordt vervolgd...

Als afsluiter weer eens een mooi plaatje geschoten van de Mégane  8)


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

20-06-2020 – Afronding Project Front

Plaat zit er in gelast en ik heb in de avond uren heb ik met plamuur het plaatwerk afgewerkt.
Middels een beetje primer nagekeken dat het glad is.



Vervolgens nadenkit aangebracht aan de binnenkant en buitenkant om na een uur de kleur aan te brengen.
Doe boel na een paar uur gepolijst en alles weer in elkaar gezet.







Mission completed  !-!.



Nu alleen nog het middengedeelte en dan hebben we alles gezien en aangepakt.

Nu mag ik me weer concentreren op de APK die eind juli er aan komt  Y. Ik verwacht verder geen spectaculaire dingen, behalve dat de aanjager het aan het begeven is. Zo lijkt het tenminste. Zeer waarschijnlijk slecht contact ergens. Dus dat en dan de APK.

Nu is het verder voor voorbereiden op de komst van onze kleine.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#59
02-07-2020 – Voorbereiding voor de APK

De aanjager was een dingetje bij de APK dus deze moesten we nakijken. Na een beetje wiebelen aan de stekkerverbinding bij de aanjager wist mijn pa eigenlijk genoeg. Slecht contact.

De wisserarmen weg gehaald op hoog dat er meer werkruimte zou zijn. Helaas niet, maar wel een mooie gelegenheid om de armen te voorzien van een kleurtje. Deze vervolgens gespoten in de carrosserie kleur. Resultaat is netjes.



Toen we de stekker van de aanjager los haalden was goed te zijn dat de contacten zijn gaan vonken. 2x een massa kabel, dus we hebben de deel bij de aanjager voorzien van een nieuwe dikkere massa kabel en middels een oogje mooi geaard op het carrosserie. De massa punten uit de stekker afgeknipt en afgedopt.







Aanjager weer in orde en de APK is er daarna ook zonder problemen op gekomen. De auto is ook direct uitgelijnd.

Nog een leuke foto uit het archief. Mijn auto naast de oude Mégane RS van een collega. Leuk om te zien.



Inmiddels ook een setje banden van een kameraad over gekocht. Een set Vredestein Sportrac5 banden. 205 / 45 R16. Deze gaan op de tweede set wielen die ik nog heb liggen. Deze moeten nog wel bijgespoten worden, dus dat zal het project worden voor de komende maanden (afhankelijk van hoeveel tijd ik heb). Ik heb ook vandaag een extra set OEM veerpoten voor aan de voorkant gevonden met de topschalen er bij. Onder het noemen, kan nog eens van pas komen in de toekomst  :).

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev