Advertenties


Motor onderhoud preventie 1.6

Gestart door Yorick, 29 januari 2014, 09:56:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BadEend

#15
En toch gaat de binnenste aandrijfashoes LV met enige regelmaat stuk, dit heb ik van een autobedrijf die Renault dealer is geweest en nu Renault specialist.
Hij had ze om die reden ook op voorraad.
Die van mijn auto is laatst ook vervangen, de helft van de versnellingsbakolie was er al uitgelopen.


mark

Mijn ashoes lekte ook, heb ik dus ook vervangen. Bij +/- 75.000 km

Roy16v

Appart..
Heb al wel 15 meganes gehad ff snek uit mn hoofd maar dit nooit gezien/gehad

mark29

Ik heb er al heeeeel veel vervangen, ook bij scenic en twingo.
Ook verschillende bakken kapot gezien door dit probleem.

Heatzone (Mark)

Mijn cabrio heeft ook al eerder een nieuwe hoes gehad omdat hij bakolie lekte! Die van mijn coupe zag er verder nog goed uit, maar het kan nooit kwaad het te controleren  !-!

Roadkill (Michiel)

Even een hele domme vraag, maar als je ashoes van je homokineet lekt dan kan daar toch never nooit niet versnellings bak oliie uit lekken????????????? Heb ik iig nog nooit meegemaakt, wel dat het vet er uit gaat en daardoor je homokineet aan stront gaat, of een keerring die lekt waardoor je bak uiteindelijk zonder olie staat.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Yorick

Het is iig wel duidelijk dat je je ashoezen jaarlijks moet laten checken. Nooit verkeerd ;)

Heeft iemand nog een voorbeeld van een luchtfilter reiniger of een vervangend luchtfilter wat niet duur hoeft te zijn?

En sws wat je allemaal met verschillende reinigingsmiddelen kan doen? Wat ik al eerder vroeg.

Roadkill (Michiel)

Je as hoesen worden al jaarlijks gecontroleerd, is een apkpuntje...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!


Roy16v

De linker as,roadkill, heeft aan de binnenkant een hoes die je klemt met 3 boutjes.
Soort systeem alswat fiat ook gebruikt.

Ze kunnen blijkbaak  toch stuk als ik dit allemaal zo lees.
Toch elke keer geluk gehad dan..
Weet wel dat de rubber bij de schakelstang heel vaak lekken.


J to the H (Jeroen)

#25
Ik heb het ook gehad (bij mijn eerste meg 1) ... die kapotte hoes.. En mijn broer ook (ook een meg 1).

Volgens mij zitten er twee hoezen omheen, aan beide kanten van de as (na het lezen von bovenstaande dus alleen de linkerkant, thnx Roy). Bij mij en mijn broer gingen ze aan de wielkant stuk (meestal rechts), maar als die hoes aan de bakkant losgaat of scheurt dan kan er dus die olie gaan lekken.

Ik heb het vaak genoeg meegemaakt met inderdaad drooglopen van het zaakje erachter (homokineet  denk ik?) als gevolg..

Heatzone (Mark)

Bij mij is me als klem aan de rechterzijde er al 3x afgelopen. Om moe van te worden en elke keer weer me hele wielkast vol met vet! Al 3x een nieuwe geplaatst en weer vol met vet gespoten. Ditmaal een dubbele klem naast elkaar geplaatst en ik heb er geen last meer van gehad :p

mark29

Dan heb je geen goede klemmen, dit hadden we ook vaak, nu een speciale tang voor en klemmen en ze komen niet meer los, kost wel meer dan 100 euro die tang.

Owja roadkill, jij hebt een megane 2, dit is een ander systeem. Maar hiervan wil wel eens het differentieelkeerring kapot gaan, maar dat is niet zo vaak.

Roy16v

#28
De meg 1 heeft alleen links binnen een ashoes die dienst doet als olie  keering.
De triepot zit aan deze zijde in de bak.
De rechterkant zit de tripot in een huisje met een normale ashoes met vet evenals de bijde wielzijden.
Dat die nornale ashoezen stuk gaan is natuurkijk,maar die kinks binnen nog nooit meegemaakt.
En als er een klem los is aan wielzijde,goed binnenkant vetvrij  maken oo het randje waar  de klem  moet  komen.
En dan goeie kkem er om.
Pak je een tyrip,ff 2 langeren pakken en doorelkaar heen lussen.

Yorick

#29
Qua onderhoud preventie zou ik even een lijstje adden voor een ieder.
Als je je motor goed wilt onderhouden en je kijkt niet op een paar tientjes dan is het volgende verstandig:
- Waterpomp vervangen
- Motorolie vervangen/ regelmatig controleren
- Bakolie vervangen
- Benzinefilter vervangen
- Oliefilter vervangen
- Carterstop vervangen
- Bougies vervangen
- Luchtfilter schoonmaken of vervangen
- Massakabel tussen accu en chassis controleren
- Check of je binnenste aandrijfashoes niet lek is. Mocht dat zo zijn, dan verlies je bakolie. Mocht deze vervangen moeten worden, zet de hoes dan vast als de as recht is!
- Koelvloeistof controleren
- Goede benzine tanken, zoals Totall Excellium, Shell V-Power etc etc..

Deze zijn tot nu toe genoemd. Nog iemand aanvullingen?

Heeft iemand nog een voorbeeld welke luchtfilter ik zou kunnen kopen ter vervanging van de huidige? Of anders: Welk reinigingsmiddel moet je gebruiken en hoe?

Verder werd er ook nog geopperd over benzinereiniger, injectiereiniger enzo.
Wat kun je daar allemaal mee? Heeft iemand voorbeelden?

Ik denk dat het voor de nietsvermoedende Megane rijders goed is om dit lijstje eens te lezen  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev