Advertenties


Yorick's derde Mégane Coupé: 2.0 16v 1996 Blauw

Gestart door Yorick, 4 december 2016, 19:38:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yorick

Jaja, het is dan toch zover! Na een zoektocht van een aantal maanden heb ik mijn wens toch weten in te vullen.
Gevonden: Een Mégane 1 Coupé 2.0 16v F7R met 150 pk! Bouwjaar 1996, kilometerstand 275k en een beetje. Ja, de stand is wat hoog maar de distributieriem is ongeveer een jaar geleden vervangen en de motor klinkt gewoon oersterk. Er is verder niet geklooid met de auto, wat vertrouwen geeft in nog een aantal jaren vertrouwd rijden. De APK verloopt midden april 2017.

Wat foto's. Ik heb al een aantal dingen overgezet (zijwindschermen, armsteun, reservewiel, krik, radio en wat kleine dingetjes) en er moeten nog wat andere dingen over (wielen, achterlichten, kentekenplaathouders enzo).

Bij binnenkomst direct maar ff door de wasstraat, mooi effect en om te checken of het dak lekkagebestendig is (ja):
















De motorruimte is pas gecleaned, ziet er super uit!


Leren interieur, hoef ik dus niet over te zetten:




Y


Ik ben een blij man! Toch zijn er ook wel wat dingen die beter kunnen/ moeten:
De dorpel rechtsvoor heeft een knauwtje gekregen, niet zo mooi.
De wielkasten/ dorpels achter zijn flink aangepakt, maar is niet zo mooi afgewerkt.
De uitlaat wil ik vervangen, de katalysator is leeg en klinkt gewoon niet goed. Ook zijn er pakkingen niet goed. Vervangen is het beste.
Er schud/ bonkt/ trilt rechtsvoor iets flink boven de 80 km/u.

Dinsdag gaat de auto naar de garage, ze zullen dan de winterwielen eronder zetten en ook kijken naar rechtsvoor (of ook linksvoor). Naar de uitlaat ben ik aan het kijken.

Ik ben verder erg tevreden! De auto loopt echt super en wat een vermogen joh.. Heerlijk. Daar ga ik elke dag blij van worden! Ik houd jullie up to date  !-!


Yorick

Het erg blije gezicht is vervangen voor een wat wrang gezicht. Balen, balen. Maar het is te doen.
Vandaag is de auto bij de garage geweest om de winterwielen eronder te zetten. Ook heeft hij gekeken naar de voorkant. Ondertussen heeft hij de auto verder ook even bekeken. Kwam niet wat goeds uit....

- De beide aandrijfassen moeten vervangen worden
- De remschijven voor en achter ook
- De remblokken dan ook direct
- De remdrukregelaar is losgeroest van zijn beugel

Dat de garage het gaat doen is not done, niet te doen qua calculatie. Een vader van een vriend last de remdrukregelaar morgen voor me en ik ben aan het kijken naar de kosten van de materialen van de remmerij en de assen. Even afwachten hoe dat zich ontwikkeld, ik heb genoeg steun/ hulp gekregen deze dag daarvoor dus dat moet goed komen.

Will be continued..

Yorick

Zoals benoemd en besproken moest er het nodige vervangen worden aan de F7R, ik heb me erbij neergelegd en ik ben er mee bezig gegaan. Via via en met wat kennissen heb ik het een en ander kunnen bewerkstelligen. Na een flinke bestelling bij Mister-Auto kreeg ik alles keurig op tijd binnen en zouden we vandaag een flinke start maken en het morgen afmaken.

Hier alle onderdelen  Y


Vandaag rond 13:30u begonnen, Leo heeft de remblokken achter vervangen en ik heb de banden van de rode verwisseld voor de witte exemplaren en heb het stuur er alvast uitgehaald.



Hier de oude remschijven, achter viel het mee:


Nieuw  :) #Bosch




De rode staat er nu bijna klaar voor om echt verkocht te worden:



Echter ging er aan de voorkant iets mis. We hadden alles voor los liggen, aandrijfas eruit en de nieuwe erin, koffie drinken.
Kwamen we er later achter dat de aandrijfas niet goed was. Hij draaide maar niet vast en dat komt omdat de nieuwe aandrijfas 20 in plaats van 23 tanden heeft in de buitenring. Ook de ABS ring leek wat anders en aan de rechterkant was de as helemaal anders. Blijkbaar kan Mister-Auto prima dingen leveren, maar als het om iets specifieks gaat (zoals een F7R is) wordt het toch lastiger...

Afijn, toch gebeld met de garage en die had wel de juiste snel liggen. Dit maar gedaan, wel flink wat meer geld kwijt. Het is niet anders. Deze maar terug sturen, hopen dat het goed gaat. Het gebonk en getril had een duidelijke reden trouwens, de aandrijfas links was compleet naar z'n gootje:


Morgen meer updates. We hebben alles al los liggen en we zijn nog met de uitlaat bezig geweest (wat een sjonnieconstructie, kat-spruitstuk had niet eens een pakking en een andere klem zat niet eens vast) waardoor deze hopelijk nog wat minder geluid geeft en ik het prima vind. Zou maar zo kunnen. De remschijven voor waren wel echt op, maak morgen wel foto's. Dan het volgende:
- Aandrijfassen erin
- Remschijven erop
- Remblokken erop
- Alles weer monteren
- Uitlaat vastzetten
- Brandstoffilter
- Oliefilter
- Bakolie weer op peil brengen (Castrol Syntrans V FE 75W 80)
- Stuur wisselen

Bis morgen  :)

Yorick

Afgelopen vrijdagochtend hebben Leo en ik de rest in orde gemaakt. De goede aandrijfassen erin gezet, remblokken en schijven erop gezet en alles weer netjes vast. De bakolie bijvullen was even zoeken, maar lukte uiteindelijk prima.

Hier de goede aandrijfas, en eronder.




Schijf voor:


Toen ook het stuur vervangen:


Ook het brandstoffilter vervangen en de uitlaat weer vast gezet. De kop van de katalysator is zo krom dat de pakking wel iets werkt, maar niet volledig.... Argh. Het geluid is nu wel beter, maar je hoort het nog wel. Die moet ik dus nog vervangen. De andere uitlaatklem voor de andere kant zit nu wel goed vast.

De auto rijdt nu stukken beter, zoals verwacht :) Ik hoor rechtsvoor nog steeds wel iets bonken als ik over oneffenheden, drempels etc rijd maar dat zien we dan wel ff. Ik moet de gele en rode stekker van de radio nog wisselen en wil de audio er nog inzetten. Eerst andere druktes!

Yorick

Nieuwe update.

Ik wilde het getokkel linksvoor laten verhelpen en de auto uitlijnen. De garage kwam er echter achter dat de schokbreker rechtsvoor kapot is, dus wel ietsje erger dan een stabilisatierubber ofzoiets. Toen ze even verder hebben gekeken zagen ze echter ook dat er twee verschillende veren onder de auto zitten..  :? Wat een beunhazerij is dit geweest zeg.

Ik ben nu bezig met een KW-schroefset (2e hands) wat ik waarschijnlijk wel ga doen. Ik moet ook nog altijd een katalysator op de kop tikken en dan bekijken wanneer de d-riem en alles vervangen kan worden..

Keep's it going. Verder rijdt het heerlijk en werkt alles :)

Yorick

Binnenkort maar eens een uitgebreide update doen... Tot nu toe:
- Veerpoten voor vervangen voor 2e hand Koni exemplaren die onder de F7R van Dredan zaten. Rijdt fijn nu! Lekker strak, maar nog net comfortabel. Ook een stukje lager zoals het nu lijkt.
- Het ruitenwisservloeistofslangetje was gescheurd. Dit gemaakt en alles werkt weer naar behoren.
- Katalysator vervangen. Wat een gedoe met de lambasonde.. Wel gelukt om hem erin te draaien. Toch klinkt de uitlaatlijn nog niet helemaal steady.

Later met Andre (Dredan) en Willem nog wat andere dingen gedaan:
- Subwoofer ingebouwd
- Composetje van Dredan ingebouwd (deurspeakers en tweeters) en afgesteld met de sub

We wilden ook de torsieas een tandje verlagen vanwege de Koni veerpoten, maar dat was echt niet te doen. Dit hebben we maar gauw zo gelaten. Ook hadden we nog wat ideeën met mijn Morettes die ik weer heb terug gekocht van Dredan, maar dit volgt nog. Als dat lukt wordt dat echt supervet.

Wat staat er te gebeuren:
- APK
- Als dat goed is, wordt ook de d-riem en toebehoren vervangen.
- Uitlijnen en zomerbanden eronder.
- Morettes projectje

Na dit gebeuren zal ik foto's enzovoort toevoegen..  :coffee:

Yorick

Ook aan dit project komt een einde. De auto komt bij lange na niet door de keuring, ik ben gewoonweg keihard genaaid door de verkoper en had het zelf misschien ook wel moeten herkennen. Het is niet anders.

De binnenkant wielkuip linksachter is bijvoorbeeld dichtgemaakt met dakleer, de einddemper is al rot en het roest/ rot loopt eigenlijk door heel de carrosserie.

Voor nu, is het voor mij even klaar met Mégane en projectjes. Ik ga samenwonen en heb dus andere prioriteiten. Mijn voorkeur voor Renault en met name Mégane's zal blijven en wordt niet anders, maar voor nu is het wel even goed. Ik ga een goedkoop 1-jaar-APK-brikkie op de kop tikken en hopen dat dit me een jaartje plezier brengt, misschien meer.

Alles wat ik heb gaat in de verkoop. Van m'n BBS Lemans Replica's tot mijn morettes, van de zijwindschermen tot de Kamei armsteun. Als je iets wilt hebben of je hebt iets nodig, laat maar weten.

Case closed for now!
:police:

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev