Advertenties


Yorick's 'bordeaux rouge nacré' Mégane 1 ph 1 Coupé 1.6e

Gestart door Yorick, 7 januari 2016, 13:05:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yorick

Daar gaan we dan, een nieuw project. De eerste Mégane die ik had, een Coupé uit 1996 is helaas overleden. Na bijna drie jaar het gele gebakje te hebben gehad, klapte de distributieriem. Het stond al gepland met Willem, maar spijtig genoeg was dat te laat. Toch het een en ander aan gedaan en best balen dat ie er niet meer is.

Hier stond ie langs de autoweg toen het spulletje geknapt was.  --


Goed, ik had (heb) het budget niet om een nieuwere, duurdere auto te kopen dus besloot ik al snel om weer een Még te kopen. De styling van de ander ga ik niet weer doen, dat is mooi geweest. Opleuken en het een en ander over zetten, ik denk dat ik sneller tevreden ben ditmaal.

Het is een Mégane Coupé 1.6e uit 1997 geworden. Vrij kaal, analoge tellers, geen elektrische raambediening en dus ook de deurpanelen wat anders. Verder werkt vrijwel alles, hij heeft iets meer dan 181k op de teller en de auto is echt nog heel netjes!
Dat bevalt me echt in vergelijking met de gele, die dof werd en afbladerde hier en daar. Een keer polijsten staat dan ook zeker op de planning, dan komt het bordeaux rode kleurtje er helemaal mooi uit..!  :9~

Plaatjes bij het praatje (met -2 en gigantische ijzel in het oosten/ noorden):










Plannen voor 2016:
- Distributieriem en alles vervangen!!!  :D
- Leren interieur overzetten
- Winterbanden/ zomerset overzetten
- Schokbrekers overzetten (zitten nieuw onder de gele)
- Bougies vervangen (nieuw in de gele)
- Antenne overzetten
- Lagunalip overzetten
- Sportstuurtje overzetten (stuurt echt zoveel fijner!)
- Actieve subwoofer + radio overzetten. Wellicht de andere boxen ook.
- Achterlichten denk ik ook..
- Zijknippers overzetten
- Wat andere dingen spuiten in de autokleur
- Kentekenplaathouders verwisselen

Over de schroefset twijfel ik nog.  :dunno: De K&N open luchtfilter en de uitlaat van de gele wil ik denk ik verkopen. Geeft toch net wat meer response en een mooi geluid, maar dat ga ik denk ik niet overzetten.

Zullen zien of 2016 me qua Mégane wat moois brengt! Ik ga er wel vanuit. Hij bevalt me tot nu toe zeker!
:yay:

Yorick

Eerste update na bijna twee maanden rijden..
Hij rijdt lekker, bevalt goed zo. Er zit een optrekdip in, maar dat was even wennen. Verder is ie mooi rustig, stationair loopt ie mooi en verder geen rare geluiden.
Na een paar weken een update gedaan met Dennis, maat van me:
- Interieur weer gewisseld
- Bougies vervangen
- Stuur vervangen
- Antenne vervangen
- Aantal LEDjes vervangen
- Winterset eronder
- Ruitenwissers vervangen
Paar plaatjes:




Hierna zelf de zijwindschermen en de zijknippers overgezet van de gele. Ik wil denk ik nog chromen erop, staat beter icm met de koplampen.




En Leo, de man die de audio ook in de gele heeft gelegd, was ook weer bereid om dat in deze te doen! De actieve subwoofer ligt op dezelfde plek, maar hij heeft de speakers van de gele ook overgezet. Blijkbaar zijn deze groter dan in de deuren van een Még zonder elektrische ramen, want ze pasten eerst niet! Hij heeft de bakken van de speakers eruit gehaald en nu zitten ze goed vast. Ik heb een setje tweeters van Leon overgenomen en het geluid bevalt me prrima!









Eerst tot zover. Mark zou zaterdag m'n D-riem en alles vervangen, maar dit loopt ietwat vertraging op vanwege zijn eigen auto. We wachten rustig af, ik heb een mooie set van SKF hiervoor gescoord voor een superprijs. Ben benieuwd of het goed gaat, zullen zien.
Verdere plannen:
- Auto in de lente laten aanpakken door een autopoetsbedrijf
- Aantal dingen in de kleur van de auto spuiten (ruitenwisserarmen, misschien de bumpergrill?)
- Kentekenplaathouders verwisselen
- Beurt geven qua olies, vloeistoffen en andere onderhoudsdingen.

Ook zal ik een update geven wat betreft de gele, die staat er nu bij als een wrak..  8)7 Marktplaats krijgt een flinke update.  Y

Yorick

En dan toch.... Echt. Niet te geloven.
Rogier zei het nog in het Klets maar raak, durf je wel te rijden nu je distributie nog even op zich laat wachten? Ja hoor, moet kunnen toch..



Niet dus. Man man man, kon wel janken. Stond op een rampzalige plek, vluchtstrook snelweg.
Een berger heeft me naar Profile Tyrecenter gebracht, waar ze er snel achter kwamen dat ie geknapt was. Ik heb alles al in huis voor een d-riemwissel. Heb er nog geen 2000km mee gereden, maar dat biedt geen garanties. Wat een pech. Twee keer binnen een kwartaal.

Hij staat nu mijn eigen garagehouder, die gaat de boel bekijken en dan zien wat t eventueel wordt.
:whip:

Yorick

 :yay: :yay: :yay:

Auto is weer gemaakt! De garage heeft 8 kleppen, alle bijhorende pakkingen en de d-riem, spanrol, waterpomp en multiriem (en dus koelvloeistof) vervangen plus wat klein materiaal.

Hij was erg tevreden. De kleppen lieten kenmerken van n goede verbranding zien en er waren er vier geraakt. Hij heeft t me uitgelegd, interesting  Y
Verder geen complicaties of iets, ondanks de snelheid tijdens de knap. Dat verbaasde m. Hij loopt weer lekker nu!

Al met al erg vervelend, maar dit voelt goed! Hopen op veilige kilometers. Met de apk over n half jaar de rest van t onderhoud oppakken.
Hij vindt t een knap autootje  :play:

Yorick

Ondertussen de zomerwielen er weer onder gezet. De spacers voor ook weer gemonteerd.


Ook flink bezig geweest met de verkoop van de gele sloper. Er is al heel wat weg. Binnenkort gaat ie naar de sloop.

Yorick

Vandaag met Dennis de remvoering achter vervangen! Het schuurde al een paar weken achter en tijdens de bandenwissel zouden we het al aanpakken. Helaas hadden we dop 30 niet..  :9~ Maar vandaag wel. Half uurtje!

Dit was voor, de rechterkant viel helemaal uit elkaar  :x Oeps..


Links nog best aardig.

Rechts íétsje minder.


De afgebrokkelde voering  8)7


En na:


Keurig. De auto is nu wel klaar voor midden mei, als ik een rijvaardigheidstraining ga doen via TopGear op Circuit Zandvoort  !-!
Hij rijdt ook echt lekker na de reparatie van de kleppen etc.  Y

Yorick

Kleine update:
De Kamei armsteun van Rohald overgenomen.
Kan het iedereen wel adviseren, rijdt zoveel prettiger met armsteun.



Op naar woensdag!! #Zandvoort   :sturen:
Ik laat misschien nog wel even mn banden balanceren. o-)

Yorick

Kleine update; de automat van de bestuurdersstoel was op. Sloeg constant dubbel, irritant. Nieuwe matjes met wijnrode randen besteld, ziet er prima uit Y

Yorick

Zo, de auto vorige week voor de APK gehad. Geen problemen, alleen de zijknippers even wisselen, fuseekogel vervangen en de remdrukregelaar weer gangbaar maken. Dit alles gisteren gedaan met m'n maatje en het moet weer goed zijn! Volgende week wordt ie even afgemeld en dan zit de APK er neem ik aan weer op!  !-! !-!

Maar ben van plan om een F7R te kopen. Het kan nu nog en ik heb nu de kans nog. Dan wordt het weer overzetten geblazen en deze in de verkoop. Terwijl ik er echt zeker weten 5 jaar zonder problemen in kan rijden na de koprevisie... Maargoed. Keuzes! Jullie horen het wel.

Zal binnenkort ook ff paar fototjes maken. De voorkant is nu een vliegkerkhof na 170 km/u tussen Groningen en Hoogeveen 's nachts  o-)

Yorick

En zo gaat de Mégane 1 verhaallijn gewoon verder. Ik stop met deze auto!
Het is eigenlijk heel gek. De auto is hartstikke goed, het blok loopt super en ik ervaar totaal geen problemen met de auto. Het enige wat nog echt even moet gebeuren is het doorspoelen van de leidingen, omdat het niet standje sauna warm kan worden in de auto. Het zit verstopt, zegt men. Het enige minpunt!

Ik heb een 2.0 16v gevonden. Daarom zal deze auto in de verkoop gaan. Dinsdag komen er andere wielen onder en ga ik hem helemaal gereed maken. Interesse? Laat het weten.  Y


Yorick


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev