Advertenties


Motor onderhoud preventie 1.6

Gestart door Yorick, 29 januari 2014, 09:56:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yorick

Goedemorgen,

Ik gaf het in de 'heb iets nieuws gemonteerd topic' ook al aan, dat er een paar preventieve dingen zijn die je aan je motor kan doen zodat je (voor zover) kan voorkomen dat er gekke dingen gebeuren.

Ik zou hier wel meer over willen leren, wat je nou preventief aan motor onderhoud kan doen.
Ik heb dan de multiriem vervangen, gasklephuis schoon en eerder is de bak olie al vervangen.

Ik lees wel eens wat over inlaatinjectiereiniger, benzinereiniger, uitlaatreiniger, dat soort dingen. Wat is dat precies en wat kun je wat dat betreft allemaal doen qua motoronderhoud?
Filters vervangen, maar welke filters dan?

Ik hoop dat er een topic ontstaat waar iedereen iets van kan leren die er niet zoveel verstand van heeft.
Yorick

Roy16v

Distributie riem met alle rollen
Waterpomp
Olie/filter inc carter stop
Massa kabel tussen accu en chassi

Heatzone (Mark)

Dingen wat ook vaak wordt vergeten zijn, bougies, benzinefilter, luchtfilter, olie en oliefilter  !-!.
Dit soort dingen kosten relatief weinig om te vervangen en zijn toch aardig belangrijk!

BadEend

Controleer ook of de binnenste aandrijfashoes niet lek is.
Deze willen nog weleens scheuren en dan lekt de versnellingsbakolie eruit.

Yorick

@BadEend, aandrijfhoes is idd wel belangrijk. Mn maat die me soms helpt met mn auto zegt dat dit echt een euvel van die dingen is, het lekt gewoon wat meer dan een andere auto. En dan zijn die Fransen ook nog eens vergeten om een opvangbak te maken ofzo, hij ergert zich er dood aan XD. Wel een goed punt om te controleren.

@Heatzone, is het dan raadzaam om al die dingen gewoon te laten vervangen tijdens de apk? Heb je wel eens uitgezocht wat al die dingen kosten?

@Roy16v, over de waterpomp lees ik idd ook wel eens meer, kun je eens antwoord geven op de vraag die ook aan Mark stel hierboven?
En wat is de carter stop als ik vragen mag? De massakabel zet ik ook bij de lijst van raadzame punten om te controleren :)

Kan iemand nog wat vertellen van al die reinigingsfoefjes? Zoals voor je inlaat/ uitlaat, benzine, injectie enzo?
Ik las ook dat je je open luchtfilter kunt reinigen met een goedje? Hoe werkt dat? Dat advies gaf Josje me namelijk ook.  Y

Thanks!!  !-!

Roy16v

Filters en boegies zijn idd ook nooit onbelangrijk.
Carter stop is de stop in de oliecarter.
Drze heeft een 4kant aansluiting en word vaak vergeten te vv.
Ashoezen zijn vaak dicht,maar de rubber keering bij de schakel hevel lekt vaak

Heatzone (Mark)

Ik weet niet exact hoe het bij jouw auto zit Yorick maar over het algemeen is het heel eenvoudig zelf te doen. Enige wat soms vervelend is om te doen is het oliefilter en oliewissel. Bij het vervangen van het benzine filter zal er bij het vervangen ook benzine lekken! Overige dingen zijn prima zelf te doen 8).

Bougies kosten vaak 5 euro per stuk, luchtfilter vaak 10 euro zoiets? benzine filter rond de 15 euro, olie hangt er vanaf welk merk en hoeveel je nodig hebt en een oliefilter is ook niet heel duur!

mark

en met het v.v. van de binnenste aandrijfashoes, de hoes vast zetten als de as recht staat. Dus niet onder een hoek, je zult de draagarm ff moeten opkrikken.
(tenzij je een schroefset hebt op standje laag, dan staat bij mij de as bijna helemaal recht als ik mijn megane opkrik of op de 2 kolommer zet.  >:D )

teminste zo is mij dat geleerd.  !-!

Yorick

#8
Is toch een goed lijstje als ik het zo lees!
Ik zal die carterstop er ook aan toevoegen, kan vast geen kwaad haha.

Mijn aandrijfhoes is op dit moment nog geen punt, maar voor de andere lezers van dit topic in de toekomst is het een uitkomst hoop ik.
Goede info!

Ik ga die punten op een rijtje zetten voor mn apk! Als die verder geen bijzonderheden heeft dan laat ik die dingen gewoon allemaal vervangen als dat een beetje te doen is qua kosten. Vast wel  !-!

Ik zit een beetje te zoeken op een nieuwe luchtfilter, maar ik heb er zo één (zie foto). Heb je een linkje ofzo voor een vervanger?


En heeft iemand nog suggesties op het gebied van die reinigingsmiddeltjes?
Ik ga binnenkort beginnen met het tanken van Excellium. Aanrader van mn maat, vooral bij wat oudere auto's.

Zal zo het lijstje is adden hier.

Roy16v

Als olie filter lastig doet,platte schroevendraaier er in en draaien

mark29

Nee man, daar hebben we een speciale dop voor. Komt ie zo los.

mark

Of een tang met zo'n ketting er aan.  ;)

BadEend

De binnenste aandrijfashoes zie ik niet staan als aandachtspunt bij de aankooptips van de Megane I en II.
Lijkt me verstandig om deze toe te voegen aangezien deze regelmatig stuk gaan en er dan versnellingsbak olie weglekt.

Roy16v

Haha idd mark en mark dat klopt.
Maar die heb ik niet in mijn gereedschap assortiment en de meeste hobby knutselaars ook niet.
Ik moet het op 10 bij 3 doen zonder dak of brug :p

Roy16v

Dat die ashoes lekt heb ik nog niet eerder gezien.
Meestal als ze lekken zijn ze er uit geweest en niet goed gemonteerd.

@Yorick ik heb wel es gehad dat zon bobine stuk gaat dan heb je gelijk 2 cilinders minder.
Zon ding op voorraad is wel handig.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev