Advertenties


Algeme tuning renault megane 3 Coupé

Gestart door AlexCoupéDci1.5, 3 januari 2021, 15:28:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AlexCoupéDci1.5

Goedendag,
Ik ben Alex en heb al een tijdje een Megane 3 Coupé uit 2011 Bose edition. Ik rij al 3 maaandjes met de auto en ik moet zeggen dat de auto me erg bevalt maar ik zou graag de auto wat meer pit willen geven zowel performance gericht als handling gericht en uiterlijk. Ik heb een 1.5dci met 110pk. Er zijn natuurlijk betere motoren beschikbaar maar ik heb voor die voertuig gekozen omdat het een van de goedkoopste en meest verzorgde auto is die ik heb kunnen vinden en de auto is ook full option. Later ben ik van plan om de auto te houden als tracktoy maar ik praat over een jaar of 3. Indien mensen zijn die ervaring hebben met het "tunen" van Meganes hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten

Alex

MadBull

Unlimited tuning hoor ik goede verhalen over.

sunracert

Inmiddels rij ik mijn 2e Megane 1.5DCI. Beide auto's heb ik laten tunen door een goede tuner.
De 1.5DCI is een leuke en betrouwbare motor, maar het driveability viel toch wel wat tegen. In alles merk je dat deze motor is gebouwd om vooral zuinig te zijn. Hierdoor is zeker in de onderste toeren-regionen nauwelijks trekkracht en koppel, wat regelmatig resulteert in een protesterende motor.
Bij een goede tuner heb ik beide auto's laten tunen, beter gezegd; laten remappen.
Standaard heeft de 1.5DCI tot 1500rpm nauwelijks hulp van de inspuiting en turbo. Bij het remappen heeft de tuner dit vervroegd naar 1200rmp. Verder is de brandstofdruk en turbodruk wat opgeschroefd. Dit gaat in geval van mijn Megane's in stappen van 100rpm. Eea is echter afhankelijk van de ECU. In Megane van 2012 zat een andere ECU dan in het model van 2014. Maar beide boden ze dezelfde mogelijkheden.
De eerste Megane hebben we opgeschroefd van 110PK/240Nm naar 140PK/300Nm, de 2e Megane van 110PK/240Nm naar 150PK/320Nm
Ook met 150Pk is de 1.5DCI nog steeds geen stoplicht sprinter. Dit heeft gewoon te maken met de kleine turbo die gewoon tijd nodig heeft om op toeren te komen. Wel zijn de tussensprints aanzienlijk verbeterd en geeft de motor tussen de 2500rpm en 3000rpm alles wat die heeft.
Zelf ben ik een redelijk rustige rijder, en rij voornamelijk trajecten met trajectcontroles van 80Km/u en 100Km/u. Beide kunnen nu gewoon in de 6e versnelling worden gereden zonder hikken, inhouden of irritant brommen. Bijkomend voordeel is dat dat het verbruik ook nog eens met 7-8% is afgenomen. Moet dus nu echt mijn best doen om het verbruik onder de 1:20 te laten komen.

Zoals gezegd heb ik de auto laten remappen. Dat wil zeggen dat de instellingen in de bestaande software zijn aangepast conform mijn wensen. Dit kost ook wat meer, maar je hebt de zekerheid dat deze software bij deze auto hoort. Veel chiptuners laden alleen nieuwe software, zonder te weten wat ze precies laden, laat staan hoe de instellingen zijn. Ten eerste weet je niet wat ze precies laden, dus je weet ook niet of deze software bij jouw auto past. Ook wordt er geen rekening meer gehouden met allerlei accessoires die auto-specifiek zijn, zoals climate-control, stoelverwarming etc.
Mijn advies. Laat remappen!!

Dan nog voor de eigenaren met tuning angst; Mijn tuner had uitgezocht dat de 1.5DCI in verschillende varianten wordt gebruikt voor allerlei voortuigen van Nissan en Renault en enkele andere fabrikanten. De motor is getest op 400Nm. Af fabriek heeft de 1.5DCI slechts 240Nm. Mijn tuner hanteert echter altijd een ruime marge. Rond de 320Nm is dan ook een beetje het maximum wat wordt geadviseerd om motorschade te voorkomen.
Inmiddels heb ik met beide Megane's al ruim 250.000Km gereden met getunede motoren. En heb nog nooit schade aan motor, inspuiting of turbo gehad. Laat staan schade aan onderdelen die te relateren zijn aan het tunen. En voor het wil weten wie de aanpassing heeft verricht: https://www.carlymotors.nl/


i2paq

Citaat van: sunracert op 11 februari 2021, 10:29:16
In alles merk je dat deze motor is gebouwd om vooral zuinig te zijn.

Precies, daarvoor hebben wij hem ook gekocht. En de betrouwbaarheid.

Dan accepteer je dat hij wat rustiger is en minder fel  o-)
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

Nikk

Maar het kan dus blijkbaar beter zowel qua gedrag, vermogen en verbruik.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

i2paq

Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

Nikk

#6
Reken op een 400 euro. het is voor mijn voertuigen die allemaal non turbo zijn niet van toepassing maar de eerstvolgende turbo gaat een mappinp krijgen. De drie genoemde punten zijn die paar honderd euro het voor mij waard. Een ander geeft het uit aan sneeuwbanden waarmee je auto slechter en onveiliger rijdt en meer verbruikt. Ieder zijn ding.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Ben ik de enige die het frappant vind dat iemand zijn eerste post een bedrijf aanprijsd?

Neemt niet weg dat zijn verhaal wel klopt. Maar het ruikt naar een werknemer die reclame maakt.

Yorick

Mocht het zo zijn, vind ik het alsnog geen salespraatje. Prima verhaal waar een ander wat mee kan.

Nikk

@mark, denk dat mensen enthousiast zijn over het resultaat en daarbij het bedrijf er ook bij vermelden. Hoeft van mij ook niet maar mocht iemand plannen hebben is het wel interessant om te weten waar eea naar tevredenheid wordt uitgevoerd. Mocht die Espace IV 2.0 turbo er bij mij komen dan ga ik me ook inlezen en zal ervaringen meenemen in besluit waar aan te kloppen.   
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Is ook niet erg. Maar als die al 100 post had gehad, was het mij niet opgevallen.
Nu aangemeld en op de zelfde dag dit verhaal.

Maar klopt specifiek op de auto afstellen gaat boven alles.
De meeste tuners downloaden een file en duwen die erin zonder dat ze een idee hebben wat er aangepast word.

remie

Mijn 2 mégane's zijn ook getuned en rijden lekker.

Wel 1x een turbo kapot gehad op de auto (Bij 110K km) maar dat heeft voor mijn gevoel niet met de tuning te maken.
Deze auto heeft voor mijn gevoel een behoorlijk achterlijke eerdere eigenaar gehad gezien de staat van de remschijven voor en achter en het feit dat de koppeling al een beetje slipt.
Mijn gok is dat ik deze auto de eerste 100k km behoorlijk is mishandeld.

Mijn andere mégane heeft geen problemen behalve bij het starten in lage temperaturen (-2 graden en lager). Ook daarbij verdenk ik geen tuning fout maar een vocht probleem ergens in het blok.

Hiervoor heb ik een Clio gehad met standaard 75pk (ook k9k blok) en die heb ik toen laten tunen naar 105pk en die heeft meer dan 150k km probleemloos gelopen

Nikk

#12
En mochten er complicaties optreden dan kan je bij de serieuze tuner wellicht ook nog aankloppen voor garantie?
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Triggerhappy

Citaat van: mark29 op 13 februari 2021, 13:58:20
Ben ik de enige die het frappant vind dat iemand zijn eerste post een bedrijf aanprijsd?

Neemt niet weg dat zijn verhaal wel klopt. Maar het ruikt naar een werknemer die reclame maakt.
Je bent niet de enige... ik had het ook al opgemerkt, maar eerlijk is eerlijk, het verhaal op de site ziet er goed uit.. had er alleen nog nooit van gehoord.. maar Sunracert zou dit vast nog wel toe willen lichten....... :q

mark29

Na posten is ie niet meer online geweest, maar goed we zijn pas 3 dagen verder.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev