Advertenties


ACT reacties op de projecten topics DEEL 57

Gestart door Tedo, 28 juni 2020, 13:45:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark29

Ramon gefeliciteerd! Word dit de eerste of de 2e kleine?
Hier 2 kleine kinderen, vrije tijd word wel spaarzaam.

Ramon87

Dank je Mark. Het word onze tweede. Clio RS is er destijds bij gekomen omdat we voor de eerste "tijdelijk" een extra auto nodig hadden  :D.
Vrije tijd moet ik tegenwoordig plannen  :D
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Roadkill (Michiel)

Hey Ramon, heb ik het toch goed gezien in Kampen, ik was met mijn zoon en schoondochter mee. We stonden een paar auto's bij je vandaan, zwarte Clio2RS met Twingo2RS wielen, en Een verlaagde Clio3.
Je Megane ziet er uit als nieuw!


Gefeliciteerd trouwens met de gezinsuitbreiding, wij mogen eind oktober begin november ons eerste kleinkind verwelkomen!
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ramon87

Dank je Michiel! Jij ook gefeliciteerd met de familie uitbreiding.
Jammer dat we elkaar gemist hebben in Kampen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

mark29

Ramon ik las je topic, wat betreft de clio rs.
Ik heb daar bij mijn vorige baan met regelmaat aan gewerkt.

De distributieriem is echt krap, mijn collegas wilden die nooit doen, omdat het zo krap is. Juist daarom vond ik het leuk, dat houd nog wat uitdaging.
Als je de motor erin houd, wat ik wel steeds deed voor de riem, demonteer de voorbumper, de koplamp, de gril, dat ijzeren deel zeg maar boven de radiator, onderste pendelsteun weg halen, dan heb je redelijk wat ruimte en vrij spel om de riem te doen.

Dat overschakelen, klopt dat die bakken wel een problemen gaven, maar vaak doet nieuwe bakolie en toevoeging wonderen, als de koppeling oud is, zet er een nieuwe in.
De jb en jc bakken doen gauw hakerig schakelen met oudere koppeling. Als het mijn auto zou zijn, zou ik eerst de koppeling vervangen, met druklager, nieuwe bak olie erin, met een bak olie toevoeging. Dan minimaal een 3 a 5000 kilometer rijden, dan nog eens denken of een andere bak, of bak revisie nodig is. Ik vermoed van niet.
Stel je laat de motor zitten, bij dit type moet voor de versnellingsbak wel eigenlijk, volgens werkplaatshandboek, de subframe eronder uit. Ik heb eens een koppeling gedaan van dit type toen ik op een andere vestiging moest invallen, hun hadden er geen zin in  :D
Toen met de officiele methode gedaan, dus subframe eronder uit. Had er toen toch een dag de tijd ervoor.

Zou ik in mijn eigen tijd een koppeling van een clio doen, dan zou ik de brievenbus methode doen.
Koppelstang van stuurhuis loshalen, bouten subframe lossen zodat er speling op komt. Voorkant subframe zo ver mogelijk zakken, verbindingstangetjes, die ter hoogte van de remmen zitten demonteren, vooraan stukje hout tussen subframe en carrosserie doen.
Dan versnellingsbak losschroeven, op zij schuiven, en schuin leggen, dan heb je aan de onderkant genoeg ruimte, zeg een 10 cm, vandaar brievenbus methode, om de koppeling te verwisselen, terwijl de motor er nog in zit, de versnellingsbak aan de kant geschoven etc. Maar bespaard je een aantal uur werk, heb dit vaker zo gedaan.
Klinkt moeilijk, als je het gezien hebt, dan lach je erom hoeveel tijd het scheelt.

mark

#110
De 3 cilinders beginnen langzamerhand ook allemaal kilometers te maken. Eerst kwam het eigenlijk niet voor bij een 3 cilinder, dat de ketting aan vervanging toe was. Maar zie het nu op werk ook langzaam aan vaker voorbij komen. vorige week nog 1 gedaan op het werk.

Vind ik geen straf om te doen, lekker veel ruimte vergeleken bij de 4 cilinders.
En ook bij de 4 cilinders laat ik de motor er nog gewoon in zitten.

Wat koppelingen betreft: gaat bij mij bijna altijd het subframe er onderweg.
Stelt eigenlijk niet veel voor.

En bij mij in de schuur heb ik het mijzelf natuurlijk makkelijk gemaakt, heb een steun die ik aan mijn schaarbrugje kan hangen. Gaat mooi mee op en neer, geen gekloot met bokjes. Dit werk doe ik dan ook wel vaker :D Subframe laat ik op een tafel zakken, en rij ik dan zo onder de auto weg. Niks geen getil meer.  !-!


(Dit is trouwens de laguna van yorick, die was vorige week aan de beurt)

Ramon87

Heren, bedankt voor jullie input betreft de Clio RS. Ik had zelf ook enkele youtube filmpjes bekeken waar ze de versnellingsbak er ondereen haalden, door het subframe deels te laten zakken. Hier wel kennis gemaakt met de kooimoeren van het subframe welke op leeftijd nog wel begeven. En daarna kom je er ook heel moeilijk bij.
Mijn pa heeft in het verre verleden ook aan deze auto's gewerkt en gezien het gebrek aan een brug leek hem het makkelijkste om de motor met versnellingsbak eruit te takelen.
En als alles er toch uit alles eromheen meepakken zoals keerringen, koppeling en de distributieriem is dan een koud kunstje. En dit doe ik dan ook alleen maar uit gemakzucht en voor het verkoop later, gezien die er nog geen 3 jaar op zit.

Het is nieuw voor mij, maar samen met mijn pa gaat het zeker lukken. We zullen zien. Kan maar zo allemaal omgegooid worden  8)7 .
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

mark

als je toch alles in 1x gaat aanpakken, dan kun je idd net zo goed het hele pretpakket er uit pakken.  !-!

mark29

Mark jouw respons was die op een clio 2 rs? Want ik denk dat je het nieuwere model bedoelt ivm de kettingen.
Ik had het over de rs met de distributieriem namelijk.

mark29

Ja alles eruit pakken in 1 keer, is wel het makkelijkste werken.
Koppeling van een clio 2 vervangen is niet gek veel werk met de brievenbus methode, ik heb ook geen brug thuis, gewoon op bokjes.

mark

Clio 2 heb ik er ook zat van gedaan hoor. Subframe zelf is er zo onderweg.  !-!

mark29

Leuk klusje Ramon, deze mis ik wel om te doen, het gevloek in de krappe ruimte aan de distributie zijde.

Die riem, doe het, vervang het. Renault zegt om de 5 jaar, maar vele springen al eerder, heb al vele gezien waarvan de kop eraf moest, omdat de riem bij 3 a 4 jaar al brak.
Een setje kost je misschien 100 euro, en een sterk verkoop punt met verkopen, iedereen weet dat het drama is bij dit type.

Olielekkage komt ook vaak uit de boutjes van de kleppendeksel, 1 voor 1 eruit halen, beetje vloeibare pakking onder het kopje smeren met een schroevendraaier en dan boutje er weer in kan wonderen doen.

Ramon87

 @ Mark29 :D Ik snap nu wel waarom monteurs niet staan te popelen om deze klusjes.
Het is voor mij wel weer een leerzaam proces. Allemaal nieuw voor mij. Al met al, ondanks de vele uren, kijk ik er nog van op dat het allemaal redelijk soepel ging.
Distributieriem heb ik inmiddels op de onderdelen lijst gezet.
Betreft de olielekkage is een goeie. Mijn pa zei ook al zoiets. Dus denk dat we dat ook doen.
 
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

mark29

Die olie komt zo langs het schroefdraad mee omhoog eruit.
We deden dit altijd zo bij de k4j, k4m, f4r motoren. Boel goed schoonmaken, remmenreiniger en blaaspistool erbij. Boutje beetje omhoog draaien, beetje vloeibare pakking onder het kopje, en dan boutje terug draaien.
Boutje voor boutje doen is risicoloos, doe je alle tegelijk dan komen de nokkenassen los te liggen, wat het klusje wat lastiger maakt.
Als je de riem doet, voorkeur echt voor origineel renault distributie beugel gebruiken voor het blokkeren van de nokkenassen.
De imitatie, gaat wel, maar word kritischer als je ook de nokkenaspoelies los hebt gehad bij bijvoorbeeld een koprevisie.
Waarom, materiaal van die imitatie setjes is net wat dunner, waardoor er net iets meer speling is op de nokkenassen. Wat met timen en riem spannen niet goed is, waardoor de riem vaak net een kwart a halve tand verkeerd kan staan.
Gevolg is vaak, vaak zagen we dat als die bij een universele garage was geweest, rommelig stationair lopen, op toeren was wel altijd goed.
Ga je uitlezen, zie je de paramaters van de mapsensor dat deze fluctureerden, of te hoog waren. Puur door de timing niet perfect was. Veel mensen onderschatten dit.

Laat je de poelies vast zitten, loopt die nu perfect, dan kan je het riskeren. Door te blokkeren met de imitatie blokkeersetjes.

mark29

Ramon gefeliciteerd man!
Leuke naam, wel meteen een reminder aan dat nummer, who the f*ck is ellis!

Nou vrije tijd kan je op je buik schrijven komende jaar, hier slapen ze nooit tegelijker tijd overdag, dus alleen even rust later op de avond. Beetje hobbyen zal erbij inschieten, tenzij je vrouw veel thuis is.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev