Advertenties


Verstuiver2 defect, elektronisch, onderhoudsbeurt verkeerd of toch het additief?

Gestart door remie, 19 april 2020, 08:28:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remie

Sinds eergisteren (17-4-2020) heb ik het probleem dat mijn auto plots enorm schudde en minder vermogen had in combinatie met STOP Risico op motorschade.
Na diagnose van de ANWB bleek er een fout te zijn gedetecteerd P0202 Injector 2 (Gelukkig geen geplofte TURBO! die had ik op mijn andere Megane 1.5 dci 2012 3 maanden terug) volgens de ANWB kon ik voorzichtig naar huis rijden en na ongeveer 2 kilometer zou ik de auto uit moeten schakelen, kaart eruit, deur open, deur dicht en de auto weer starten. Nu liep de auto weer zoals vanouds. Na een kilometer goed gereden te hebben werd de rode melding vervangen door een oranje namelijk: Controleer luchtverontreiniging, deze melding ging niet weg na verloop van tijd. Eenmaal thuis aangekomen de auto aangesloten op de laptop en ik kreeg de volgende foutcodes en heb ik hem gereset:



Een dag later toch maar even er mee rond gereden en heb ik eerst probleemloos 30km gereden en toen kwam het plots zonder waarschuwing weer terug met meteen STOP risico op motorschade. Omdat ik meteen een uitwijkplek had heb ik de auto binnen 30 meter kunnen stoppen en wederom de auto uitgeschakeld, kaart eruit, deur open, deur dicht en starten maar. De auto liep meteen weer goed en na een korte afstand verdween de rode melding en ruilde zich in voor wederom een oranje nu was het Controleer Hill Assist deze melding bleef ongeveer nog 1 minuut hangen voordat alles weer zonder actieve fouten was. Cruisecontrol was zelfs weer ingeschakeld.

Hierna nog maar eens 50km gereden in gecombineerde situaties. (Snelweg, N weg en sluipverkeer) zonder enig probleem.

Eenmaal thuis aangekomen wederom aan de laptop gehangen en kreeg ik wederom dezelfde codes met uitzondering van de drukrail fout:




Een paar feitjes:

1. 100km voor de eerste storing heb ik een grote beurt uitgevoerd samen met mijn oom (Oliefilter, luchtfilter, interieur filter, brandstoffilter, remolie en 5w30)
2. 20km voor de eerste storing één fles Forté Diesel injector treatment(de ironie) er in gemikt gevolgd door een volle tank diesel, dit is voor mij standaard procedure na onderhoud. Bij de volgende tankbeurt zou ik Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner er in doen.
3. Ik tank altijd Total Excellium of een andere premium diesel
4. Auto heeft 175,000 gelopen
5. BJ 2013
6. Kenteken 4-KPN-65

Kan iemand mij verder helpen met de diagnose?

Roadkill (Michiel)

Een injector hoeft niet vervult te zijn, hij kan ook gewoon stuk zijn, wissel degene die probs heeft met een andere. Als het probleem zich mee verplaatst vervang hem dan, blijft het probleem op dezelfde cilinder: draad breuk?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

remie

Citaat van: Roadkill (Michiel) op 19 april 2020, 09:25:22
Een injector hoeft niet vervult te zijn, hij kan ook gewoon stuk zijn, wissel degene die probs heeft met een andere. Als het probleem zich mee verplaatst vervang hem dan, blijft het probleem op dezelfde cilinder: draad breuk?

Kan dit zomaar bij de Mégane 3? Niet dat er nog het een en ander ingelezen moet worden. Dan is dit zeker een goede optie om te proberen.

mark

Nee de verstuiver codes moeten worden geprogrammeerd.
Je kan dus niet zomaar even verstuivers wisselen alsof het bobines zijn. Dat werkt gewoon niet zo bij een diesel

Roadkill (Michiel)

Ah OK de laatste keer dat ik aan diesel gesleuteld heb was mijn Peug uit 1998 😜
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

remie

Toch bedankt Michiel  !-!

Misschien dat ik de correctie waarden wel kan om-programmeren met Pyren (Russische gekraakte clip software).
Dat als ik bijvoorbeeld Inj. 2 voor Inj. 3 verruil dat ik dan ook de die correctiewaarden omwissel. Kan het dan wel?

Ook zou ik verwachten dat als er een injector stuk is dat deze continu fouten moet geven of in ieder geval moet nagelen. Geen van beiden is er aan de hand. Heb alleen de eerste 120 km na het tanken problemen mogen ervaren en tot nu toe niet. Heb hem zelfs gisteren even met invoegen op de snelweg er flink van langs gegeven met het accelereren tot een hoge snelheid en dat deed de auto perfect.

Zijn er misschien andere mensen met inzichten wat ik nog zou kunnen doen om tot een juiste conclusie te komen en kan het zo zijn dat een auto helemaal mooi klinkt (als hij loopt op 4 cilinders) met een rotte verstuiver?

mark

Zou de klemkracht van de stekker eens controleren. Komt bij trafic's wel eens voor. En dit zijn de zelfde stekkers...

remie

Citaat van: mark op 20 april 2020, 12:40:16
Zou de klemkracht van de stekker eens controleren. Komt bij trafic's wel eens voor. En dit zijn de zelfde stekkers...

Hoi Mark,

Zeker een dingetje om te checken. Bedoel je dan dat de stekker er met speling op kan zitten of zelf helemaal niet meer klemt en er als het ware los op kan liggen?

Zonder jouw antwoord gelezen te hebben heb ik een filmpje gemaakt van 2x een koude start van een 1.5 dCi (voordeel dat ik 2 dezelfde auto's heb) in mijn oren klinken beide blokjes hetzelfde, niet iets wat je zou verwachten in geval van een mechanisch defect aan de verstuiver.

https://www.youtube.com/watch?v=m84eLZSH_YE

De verstuivers zitten neem ik aan onder de plastic kap aan de bovenkant? Vanaf waar moet ik gaan tellen met de cilinders om de juiste te hebben?

mark

Bij deze blokken tel je vanaf het vliegwiel.

Met klemkracht bedoel ik hoe de 2 pootjes op de 2 pootjes van de injector klemmen. Om dit te checken heb je dus zo'n pinnetje nodig die het zelfde formaat is als die van de injector. En die steek je dan in de stekker van de kabelboom. Even vergelijken met de overige injectoren, als je duidelijk verschil merkt dan zou ik beginnen met een stekker te vervangen.

mark29

Dat brandstoffilter, zit 100 procent goed? Niet dat ie lucht trekt, dus slangentje goed op geklikt en de o ringen vervangen van het element bovenop en aftap plug aan de onderkant.
Wel toevallig net na de beurt namelijk.
Wel mogelijk dat er na dat de cleaner de tank in ging en rommel mee kwam dat dit de genadeklap was, op iets wat er al aan zat te komen.

remie

Citaat van: mark op 20 april 2020, 21:36:56
Bij deze blokken tel je vanaf het vliegwiel.

Met klemkracht bedoel ik hoe de 2 pootjes op de 2 pootjes van de injector klemmen. Om dit te checken heb je dus zo'n pinnetje nodig die het zelfde formaat is als die van de injector. En die steek je dan in de stekker van de kabelboom. Even vergelijken met de overige injectoren, als je duidelijk verschil merkt dan zou ik beginnen met een stekker te vervangen.

Duidelijk, dankjewel


Citaat van: mark29 op 21 april 2020, 06:54:46
Dat brandstoffilter, zit 100 procent goed? Niet dat ie lucht trekt, dus slangentje goed op geklikt en de o ringen vervangen van het element bovenop en aftap plug aan de onderkant.
Wel toevallig net na de beurt namelijk.
Wel mogelijk dat er na dat de cleaner de tank in ging en rommel mee kwam dat dit de genadeklap was, op iets wat er al aan zat te komen.

De O ringen heb ik verwisseld. (2x oranje en 2x zwart, het is opgevallen dat de 2 zwarte ringetjes een klein verschil in formaat hebben en daar is dus op gelet ;-) )
De stekkers zitten correct. De groene stekker bij de aansluiting met de groene stip. Mijn oom heeft ze er op geklikt maar wel gecontroleerd (Even aan duwen/trekken om te kijken of ze vast zitten.) Hoe denk jij over de theorie van te weinig klemkracht? Zij jij dat ook vaker voorkomen bij jou op het werk? Zoals andere mark aangeeft.

mark29

Jawel met alle stekkers van renault, renault heeft niet zo fantastische stekkers.
Klemkracht, oxidatie, afgebroken etc. Volkswagen heeft ook drama stekkers, die breken ook snel.
Japanners hebben van die stekkers die makkelijk los genomen worden zonder schade en vol met een vaseline achtige substantie dus oxideren niet snel.

remie

Vandaag even de plastic kap van het blok af getrokken en de stekkers gecontroleerd en ze zaten alle 4 even strak.
Ook met een lopende motor aan alle 4 de stekkers gezeten en alles bleef keurig lopen, ik verwacht dus niet dat het de stekker zijn.
Ook heb ik mijn rechter koplamp even gedemonteerd en het brandstoffilter gecontroleerd. Ook deze 2 slangen zitten keurig vast, dit lijkt dus ook uitgesloten.

Het zal dan misschien toch een rotte injector zijn of vuil dat losgekomen is en even voor een storing heeft gezorgd.
Inmiddels heb ik al 200km probleemloos gereden na de laatste storing dus het is mij een beetje een raadsel.

mark29


remie

Ik ben bang dat er niets anders op zit en wat spaarcentjes op te hoesten voor deze test en daarna 1 of meerdere injectors.
Bedankt voor de expertise in ieder geval.

Weet jij toevallig hoe duur enkel het testen is (inclusief in en uitbouwen)? Dit omdat ik dit gewoonweg niet bij een garage wil laten doen omdat mijn schoonvader bij een automaterialenzaak werkt (Inkoop + btw :-) ) en een oom heb die (gepensioneerd) monteur is, hij heeft enkel geen testapparatuur voor moderne common rail injectoren.
Als ik de test wil doen dan wil ik natuurlijk alle 4 de injectoren laten testen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev