Advertenties


ACT reactie's op de projecten topics deel 24

Gestart door matthew, 13 mei 2008, 23:51:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matthew

En hier weer verder l#llen over projecten   ;)

Decepticon#1

Klepje ziet er gelikt uit Freek, de rest zie ik komend weekend wel even in detail!

Dirk Kuipers

Dubbele webers??
Mij werd verteld dat dit niet verstandig is... :S

Lees hier:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2091.msg107518#msg107518

Dit was bv een antwoord daarop:

CiteerVergeet die carburateurs (Weber is een merk wat carburateurs bouwt). De link naar marktplaats die je gaf is precies een mooi voorbeeldje waarom. Carburatie is een techniek van 15 jaar terug waarbij de motor door de onderdruk die ontstaat onder de venturie zelf zijn benzine aanzuigt. De hoeveelheid benzine die aangezogen wordt, wordt dus bepaald door de grootte van de sproeier en de onderdruk onder de venturie. Het resultaat hiervan is een altijd net-niet goed mengsel. 90% van de carburateur motoren lopen enorm te rijk bij deellast en te arm bij vollast. Oftewel het mengsel bevat teveel benzine bij deellast waardoor je gebruik onnodig omhoog gaat en te weinig benzine bij planken waardoor je niet het maximale vermogen haalt maar wel de temperaturen in je blok onnodig oplopen. Thermische belasting is nou niet echt goed voor je motor (hierdoor gaan de meeste GTT motortjes kapot). Verder druppelt de benzine doordat deze wordt aangezogen waardoor de menging met lucht verre van optimaal is.

Injectie werkt met een heel ander principe. Bij injectie zuigt de motor alleen zelf zijn lucht aan. De hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, wordt door je ECU gemeten waarna de juiste hoeveelheid benzine wordt geinjecteerd onder een bepaalde druk. Doordat de benzine onder een hoge druk wordt ingespoten door een kleine nozzle, wordt de benzine als het ware verneveld. Door de lage dichtheid van de nevel ontstaat er een veel betere vermenging met de lucht. Met deze mate van vernevelen kunnen vermogenswinsten behaald worden (kijk naar de commonrail diesels die onder een enorm hoge druk injecteren). Echter bij diesel kan dit simpeler zonder gestraft te worden dan bij benzine. Benzine onder een te hoge druk wordt explosief van zichzelf omdat deze minder slagvast is dan diesel. Deze slagvastheid wordt bepaald door het octaan gehalte... een hoger octaan gehalte geeft een hogere slagvastheid.

Nu door de injectie niet meer gekloot hoeft te worden met de mengselverhoudingen zoals vroeger (toen was tunen vooral andere sproeiers en venturies aanpassen) omdat deze altijd 'juist' zijn moet je jezelf afvragen wat er dan bepaalt hoeveel vermogen je motorblok levert. LUCHT! Lucht is de beperkende factor! De mengsel verhouding wordt toch wel goed verzorgd door de ECU. Je hebt een totale cilinder inhoudt van 2 liter die zichzelf zoveel mogelijk dient te vullen met lucht zodra je inlaatkleppen open gaan. Echter gaat dit zo snel dat op het moment dat de inlaat kleppen weer sluiten er nogsteeds een onderdruk is in je cilinders. Of anders gezegd, ze zijn NIET met 2 liter lucht gevuld. De gemiddelde standaard motor vult zichzelf maar voor 60% met lucht. Bij ongeblazen motoren bepaalt de luchtstroom in het inlaat circuit (kleptiming, cilinderkop, inlaat spruitstuk, gasklephuis, aanzuigbuis, luchtfilter en eventueel nog wat spul daarvoor) hoever de cilinders zichzelf kunnen vullen met lucht. In dit inlaat circuit ontstaan drukgolven en resonanties die bij bepaalde toerentallen ervoor zorgen dat er juist minder lucht de cilinders ingaat (tussen de 1500 - 2000 meestal). De toerentallen waar je koppel het hoogst is daar is je inlaat systeem mooi in resonantie waardoor je juist iets meer dan die 60% drukvulling krijgt. Met throttle-boddies kun je zelf bepalen bij welke toerentallen en hoe groot deze resonanties zijn door de vorm van de kelkjes. De jongen van de marktplaats advertentie weet dit alleen loopt nu tegen het feit aan dat zijn mengsel niet OK is... vandaar dat hij ook overstapt naar throttle-boddies. Een throttle-boddy is simpel gezegt een klein gasklephuis met een injector erin.

Een andere methode voor een betere cilindervulling is om je motor geblazen maken (turbo, compressor, g-lader). Echter van ongeblazen naar geblazen is duur.... gewoonweg omdat alles aan je motor hier niet voor is ontworpen. Dit dient dus aangepast te worden....

Ze zien er verder wel bruut uit natuurlijk. :)

Alex Verloop

Dirk,

Heb veel verschillende verhalen gehoord over carbs. Heb zelf de laatste tijd ook vrij veel onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Echter heb ik ok het RTC veel andere verhalen gelezen, die Erix tegenspreken.

Nu zeg ik niet dat Erix ONGELIJK heeft, maar er komt (inderdaad) meer bij kijken dan slechts `plug & play`. Het afstelwerk, inspuiting, druk etc... zaken waar veel tijd in zal gaan zitten.

Anywayz... ik heb ze nog niet binnen... krijg ik ze binnen, dan ik alsnog veel tijd besteden aan de installatie perikelen. Hulp op het RTC krijg ik van alle kanten, dus daar zal ik ook nog veel aan hebben ;)

peterachterop

wat gewicht betreft ik doelde meer op het concept vd kofferklep.

Dat lex de cupschermen over zou maken.

Maar snap nu ook dat deze al van poly zijn en stukken lichter dan de originele.

steven


peterachterop

Lex zou je mij kunnen vertellen waar je de actuatoren (motortjes voor de klep) vandaan hebt?

peterachterop

Dirk jammer om te horen.

Motorisch tunen is idd iets waar je geduld voor moet kunnen opbrengen om alles goed op elkaar af te stellen.

Begint langzaam op een belgisch project te lijken, daar doen ze er ook jaren over.

;-)

Dirk Kuipers

Ik baal er echt verschrikkelijk van. Ik had echt de goede hoop nu eerst even te kunnen rijden. Maar helaas is er dus 1 dingetje dat nog niet wil mee werken.. Had hier echt niet op gerekend..

Moet nu de keus maken of we alleen de bak er onderweg schroeven en het vliegwiel aanpassen of dat we dan (omdat we dan toch bezig zijn en wellicht de hele motor eruit hebben) ook de gehele motor alsnog uitelkaar halen om één en ander te verbeteren.

Kortom: Sux...

Dirk Kuipers


Alex Verloop

das bagger Dirk. Had egg gehoopt je deze zomer nog ergens te horen (en zien ofc).

Aan de andere kant is het misschien een meevaller... ALS het blok eruit moet, kan je gelijk "alles" meepakken. Heb je straks alleen nog meer voordeel van.

Als je het gehele blok dan toch uit elkaar hebt... wat ga je dan allemaal doen?

- Nokkenassen
- Vliegwiel afdraaien
- Gesmede zuigers etc?

Heb wel een leuk lijstje liggen waar je misschien interesse in hebt :P Schrik alleen niet van het totaalplaatje (en prijs  :D)

Succes iig!

peterachterop

Denk dat als je toch alles eruit moet halen eens moet gaan denken wat je in de loop nog zou willen veranderen.

Dan kom je gewoon begin 2009 met t gehele eindplaatje ten toinele.

freek

dank je peter :D

en matthew, dat is niet alles wat er mist hahah. ook sloten verwijderd en alles aan de buitenkant heeft nu de juiste kleur :D

ben in ieder geval blij dat hij in de smaak begint te vallen  :)
only men of stihl

Decepticon#1

He Dirk, dat is jammer zeg. We kunnen je ondertussen goed gebruiken om de club te 'representen' op meetings. Maar laten we dan maar zeggen, alle goede dingen komen langzaam?

@Lex: is een hele dikke voorkant geworden. Kleuren moet je zo houden, dan heeft niemand (LOL). Ik denk dat je ondertussen wel moet gaan nadenken hoelang je nog met de auto rijdt en wanneer je begint te verbouwen. Dat het allemaal goed komt ben ik niet bang voor! Succes!


Mark Coupe

@ Alex... makkelijk he soms die RTC site  :q

maareuh past de megane nog wel in de garage zo met die
dikke schermen  ;)

ben benieuwd welke onderlip op de bumper komt !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev