Advertenties


160 000 km, wat extra onderhouden? waar aandachtig voor zijn?

Gestart door rollingstone321, 17 april 2023, 17:28:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rollingstone321

Mijn megane IV 1.3 Tce 115 pk heeft er bijna 160 000 km opzitten. En dus misschien wel tijd voor wat extra verzorging. Hij is deze zomer 4 jaar oud, ik rij wel 80% op de snelweg.

Welke onderhoudsklusjes raden jullie aan naast de gebruikelijke olieververversing (+filter) elke 15 000 km?
Bougies heb ik zelf nog vervangen op 150 000 km. Remblokken zijn zeker aanvervingen toen, dus dat staat al op de planning.

Andere dingen?
* brandstoffilter? (zelf)
* aircosysteem? (garage)
* distributieketting, heeft deze mischien toch iets van onderhoud nodig? (zelf? garage?)
* remvloeistof vervangen? (zelf? garage?)
* koelvoeistof vervangen? (zelf? garage?)
* Iets met koppeling preventief vervangen? (zelf? garage?)

Verder iets dat ik vergeet wat interessant is om mijn megane zeker nog het dubbele aantal kilometers te laten rijden? Alvast bedankt.

mark

De koppeling en distributie ketting vervangen zijn geen klusjes die je zo ff zelf kunt doen.

Zolang de ketting niet extra rammelt, en geen storingen geeft gewoon lekker laten zitten. Is nog een beste klus.

Zelfde geld voor de koppeling, zolang het nog gewoon goed werkt, lekker laten zitten. Met veel snelweg kilometers heeft een koppeling niks te lijden, zal nog wel een ton goed gaan verwacht ik.

Subframe moet er onder weg, om de versnellingsbak er achterweg te krijgen. Dat is niet iets wat je zo ff op je oprit op een paar bokjes doet zeg maar.

De multiriem is met deze km stand wel aan de beurt. Als de remvloeistof nog nooit is gedaan, dan is dat wel aan te raden. Luchtfilter misschien?


mark

Brandstof filter zit in de brandstof pomp, in de tank. Deze gaat het hele leven van de pomp mee.

jaza1971

Hoi,

Net zelf ook de nodige spullen bij de automatrialen zaak gehaald voor het onderhoud van mijn 1.3 TCE. Wat ik bij jou nog mis zijn de bougies.
Wat mij ook opviel is dat het brandstoffilter zoals hierboven al genoemd geen vervangingsproduct is.... Bij mijn Megane 1.5 DCI moest ik die toch met enige regelmaat vervangen en bij mijn klassieke auto doe ik dat ook omdat ik met transparant filter zie dat die in de loop van de tijd best sterk vervuilen (terwijl de tank zelf nieuw en schoon is).
Renault Megane 4 Estate 1.3 Limited

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev