Advertenties


Megane 1.5 Dci 2014 startprobleem

Gestart door MadBull, 11 december 2020, 20:28:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MadBull

Vanochtend was het echt "huilen met de pet op". Was bijna niet te starten...
Ben bang dat ik inderdaad echt een keer kom te staan met een auto die
niet meer aan wil. Ga denk ik binnenkort de dealer even bellen waar die in
onderhoud is geweest. Misschien kunnen die me verder helpen wat betreft
de modificaties die deze wagen niet/wel heeft gehad.
En anders wachten op betere temperaturen :-)

mark29

Ja balen, ja betere temperaturen, ik kan niet wachten, mijn gewrichten schreeuwen erom.

srooij

Nog megane's die niet wilde starten vandaag?  8)7 Anwb heeft me net gered door even langs te komen, Accu even jump started en toen moest meneer nog even stotteren hoor. En inderdaad: huilen met de pet. Nu draait ie, ik laat de megane even lekker een uur draaien, en dan klein stukje gaan rijden.

mark29


srooij

Citaat van: mark29 op  7 februari 2021, 13:46:46
Hoe oud is de accu?
Die is vorige week ook door de anwb doorgemeten, en die zei dat de accu nog 'goed' is. Maar deze zit er denk 6 jaar in of iets, ik betwijfel of deze nog goed is. Ik rijd nu elke dag minstens een half uur, maar toch, steeds moeilijk en soms helemaal NIET starten.

Denk dat ik morgen anders een nieuwe ga halen bij de Gamo?

mark29

Ik ken de Gamo niet, maar zorg dat je een goede hebt, en als je start stop hebt, dat deze hiervoor geschikt is.
Een accu is tegenwoordig niet zomaar een accu.

6 jaar is inderdaad wel einde levensduur.
Vaak met testen was het goed, maar zag je 3 kwart capaciteit, midtronics geeft dan aan ok en laden en testen aan, dat soort resultaten.
Echt kapot was dan accu defect melding, of kortgesloten cel. Maar goed opladen, deed ie het vaak wel, tot de auto een paar dagen stil staat, of het weer koud is.
En dan om een nieuwe accu te verkopen als advies, ik gaf het altijd wel aan, maar vaak zei de receptie al van ja dat krijg ik niet verkocht aan de klant, die denkt dat we alleen maar willen verkopen. En zonder inhoudelijk technische kennis gaan ze niet akoord, dat snap ik wel.

Maar op dit soort dagen ga je met een accu, die goed aangeeft met plus 10 graden, nu wel nat ja.
Start stop accu kost rustig iets boven de 200 euro.
Maarja, een jaar of 5 a 6 kan die dan weer mee. En zonder een accu heb niks aan een auto, ja je kan hem gebruiken als stalling als die voor de deur staat.

srooij

Citaat van: mark29 op  7 februari 2021, 16:15:44
Ik ken de Gamo niet, maar zorg dat je een goede hebt, en als je start stop hebt, dat deze hiervoor geschikt is.
Een accu is tegenwoordig niet zomaar een accu.

6 jaar is inderdaad wel einde levensduur.
Vaak met testen was het goed, maar zag je 3 kwart capaciteit, midtronics geeft dan aan ok en laden en testen aan, dat soort resultaten.
Echt kapot was dan accu defect melding, of kortgesloten cel. Maar goed opladen, deed ie het vaak wel, tot de auto een paar dagen stil staat, of het weer koud is.
En dan om een nieuwe accu te verkopen als advies, ik gaf het altijd wel aan, maar vaak zei de receptie al van ja dat krijg ik niet verkocht aan de klant, die denkt dat we alleen maar willen verkopen. En zonder inhoudelijk technische kennis gaan ze niet akoord, dat snap ik wel.

Maar op dit soort dagen ga je met een accu, die goed aangeeft met plus 10 graden, nu wel nat ja.
Start stop accu kost rustig iets boven de 200 euro.
Maarja, een jaar of 5 a 6 kan die dan weer mee. En zonder een accu heb niks aan een auto, ja je kan hem gebruiken als stalling als die voor de deur staat.

Ik laat de auto nu voor de 2e keer vandaag even 45 minuten stationair lopen, hier voor mijn huis. Als ik morgenochtend weer de auto niet kan starten, dan vervang ik direct de accu.

nog bedankt voor je feedback, dat helpt enorm.

MarcN

Mijn accu was na 7/8 jaar ook echt wel op. Dus die heb ik vorig jaar vervangen voor een Yuasa YBX7096 (ongeveer 115 euro).

Origineel Renault is een Exide. Maar je hebt ze ook van Varta, Bosch enz. Op de meeste websites kun je zoeken op kenteken en dan inderdaad even kijken of de accu start/stop ondersteunt.

mark29

Als ik je dit vertel met een overall aan denk je: die probeert wat te verkopen  :D

mark29

Ow dat is niet duur. Ja ik zag alleen de oem renault accus natuurlijk die ik monteerde.


MarcN

#41
Zo rond de 70Ah en 700A zit je sowieso goed. De Exide heeft zelfs 760A zie ik. Ik heb de specs van de originele accu nu niet bij de hand maar als je even onder de motorkap kijkt en de beschermkap weghaalt dan kun je het vrij snel zien en als het goed is staat er ook een klein Exide logotje op de sticker.

De prijs lijkt me erg netjes inclusief verzending. Tijdens mijn zoektocht destijds was de Exide in ieder geval wat duurder.

Als de accu al minimaal 6 jaar oud is dan zal deze langzaam aan vervanging toe zijn. Mijn accu heeft het wat langer volgehouden en dat bleek best lang na wat Googlen (gemiddelde levensduur is zo'n 5 jaar geloof ik).

[edit]
Met dank aan de Russische vrienden van drive2.ru heb ik wat fotos gevonden. Origineel is dus 70Ah en 720A. Iets meer is altijd goed ;)




srooij

Citaat van: MarcN op  7 februari 2021, 17:09:26
Zo rond de 70Ah en 700A zit je sowieso goed. De Exide heeft zelfs 760A zie ik. Ik heb de specs van de originele accu nu niet bij de hand maar als je even onder de motorkap kijkt en de beschermkap weghaalt dan kun je het vrij snel zien en als het goed is staat er ook een klein Exide logotje op de sticker.

De prijs lijkt me erg netjes inclusief verzending. Tijdens mijn zoektocht destijds was de Exide in ieder geval wat duurder.

Als de accu al minimaal 6 jaar oud is dan zal deze langzaam aan vervanging toe zijn. Mijn accu heeft het wat langer volgehouden en dat bleek best lang na wat Googlen (gemiddelde levensduur is zo'n 5 jaar geloof ik).

[edit]
Met dank aan de Russische vrienden van drive2.ru heb ik wat fotos gevonden. Origineel is dus 70Ah en 720A. Iets meer is altijd goed ;)





kool thanks man.
En ik las net ook ergens dat ik de auto op spanning moet houden, omdat anders system van de rel kunnen raken? Klopt dat? :S

mark29

70 720ah klopt. Deze komt standaard erg veel voor in de megane.
Exide is goed.
Je zat eerst met radiocode die weg was als de spanning eraf was.
Bij de jongere autos, vroeg de auto er praktisch nooit om als je vlot wisselde van accu. Waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat er even spanning werd vast gehouden door een condensator in de modernere systemen.

Maarja je kan er spanning op houden, klemmen van startkabels of krokodillenbekken op de klemmen van de accupolen zetten en dan samen omhoog tillen. Die startkabels laat je dan aan een andere 12 volt voedingsbron zitten tijdens het wisselen.
Maar goed, is overbodig. Ik heb overigens vanaf 2003 tot 2020 de route service diensten gedaan. Begon in 2002 als monteur, maar gestopt in 2020 ivm gezondheids problemen.

srooij

Citaat van: mark29 op  7 februari 2021, 19:05:51
70 720ah klopt. Deze komt standaard erg veel voor in de megane.
Exide is goed.
Je zat eerst met radiocode die weg was als de spanning eraf was.
Bij de jongere autos, vroeg de auto er praktisch nooit om als je vlot wisselde van accu. Waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat er even spanning werd vast gehouden door een condensator in de modernere systemen.

Maarja je kan er spanning op houden, klemmen van startkabels of krokodillenbekken op de klemmen van de accupolen zetten en dan samen omhoog tillen. Die startkabels laat je dan aan een andere 12 volt voedingsbron zitten tijdens het wisselen.
Maar goed, is overbodig. Ik heb overigens vanaf 2003 tot 2020 de route service diensten gedaan. Begon in 2002 als monteur, maar gestopt in 2020 ivm gezondheids problemen.


aha ok, dus in principe hoeft het niet op dit model van 2012, als ik het zo begrijp.

In geval van nood, kan ik altijd nog de anwb bellen en vragen om de accu te vervangen, maar dat kost me 239 euro  :x

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev