Advertenties


Oliefilter vervangen Meg II 2.0 16v

Gestart door Nikk, 8 oktober 2020, 10:55:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Gisteren eindelijk eens de motor olie van de Cc van de vrouw vervangen. Filter echter nog niet gedaan daar ik daar in tegenstelling tot bij een Megane I nagenoeg niet bij kom. Heeft iemand tips / ervaring hoe deze te vervangen zonder dat er bijvoorbeeld koelslangen los moeten of radiateur verwijderen.

Bvd, Nikk
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

Met een oliefilter dop waar een ratel op past is dit klusje zo geklaard. ;)

mark29

Al even geleden, maar idd met een passende oliefilter dop erop, ratel erop.
Dan deed ik het filter van onder af losser draaien, tot die met de losse hand, dus zonder gereedschap makkelijk te draaien was.
En dan ging ik weer boven de motor hangen, en dus van bovenaf ging ik met mijn linker hand langs de dynamo de oliefilter verder losdraaien, en schoof ik mijn rechter hand rechts naar beneden, je hebt die aluminum steun die voor je injectoren zitten, dus links van die steun je linker hand verder los draaien en dan rechts ervan je hand naar beneden om het filter te pakken, en door dit gat past net het oliefilter eruit ook.

2 liter was een bitch in olie filters, ging goed, maar die extra handeling kostte altijd een paar minuten extra die van de ouwe#### en koffiedrink tijd afging he.

Extra mogelijkheid is om die aluminum beugel aan de kant te halen, die voor de injectoren zitten, zit vast met 2 dop 13 moeren, maar bij sommige autos kan je daar al lastig bij, klein 1/4e ratel, verlengstukje, korte dop 13. Wat slagen geven tot ie los is, dan met telescopisch magneetje eruit vissen. Stel je hebt stevige armen en handen kan dat een uitkomst bieden. Maar sleutelen zonder krassen op de armen is toch al geen optie.

mark

Ik pak ze altijd gewoon van onder. Gister nog bij een Scenic gedaan, genoeg ruimte. Het is even friemelen langs de koelslangen, maar wil best.
@mark29 hoezo gaat dat van de Koffietijd af?
Pauze is pauze. Als de klant er op wacht, had die maar niet een tijd rond de pauze af moeten spreken.

Nikk

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Zal toch maar eens tot aanschaf van dergelijke dop overgaan. Dat schroevendraaiers door de oude filter slaan om ze los te halen is ook niet zo elegant.  :)
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Net ff bij de lokale onderdelen en gereedschappenboer langsgeweest. Een passende dop voor de filters die ik heb hadden ze niet. Wel een verstelbare. Heb deze maar meegenomen. Lijkt niet het ideale stuk gereedschap maar geef het een kans



Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Zo spin is vaak een uitkomst als de dop erover heen blijft draaien.

Owja koffie. Ivm flatrate tijden, tijd overhouden, ben blij dat ik van die onzin af ben nu.

mark

Krijg er niks meer of minder door betaald. Koffietijd is koffie tijd.

Mij maken ze de kachel niet aan.


Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Ik bedoel tussen de pauze door koffie :police:

Nikk

#10
Vandaag het filter gewisseld. De spin was een welkom stuk gereedschap. Van onder af ging het net. Je kunt de spin met wat gewurm net op het filter plaatsen. Ratel er op wat ook lastig gaat en op een moment greep de spin. Filter zat gelukkig niet erg vast, kon met de hand verder los draaien. Nieuwe filter krijg je er van onder eigenlijk niet eens zonder forceren tussendoor. Was wat voorzichtig ivm beschadigen O ring dus deze van bovenaf er in laten zakken.
Nieuwe flter met de spin er op met de hand vastgedraaid. Je hebt dan goed grip.

Al met al zonder al teveel gescheld afgerond  :)

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Die gele pijl ook, ja daaaar ergens zit ie  :D
Ja goed gedaan toch.
Veel collega`s deden ook van onder eruit halen en er weer nieuwe monteren, maar duwen tegen de koelslangen, of langs de klem van de koelslang schuren etc. Ik vond het niks. Zal ook niet de eerste zijn bij wie de oliefilter erna los zat en lekte.

Ik deed bij de 2 liter dus vandaar altijd van onder losdraaien, naar boven eruit pakken lang die alu steun, en daar ook de nieuwe weer naar beneden laten zakken.

Nikk

De oude kwam na wat gerommel er via de voorkant ergens bij de spoiler op een gegeven moment uit. Die spin is niet verkeerd. Mooi stukje gereedschap er bij voor twaalf euro  !-!
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev