Advertenties


PyRen - Renault diagnose zonder dealer

Gestart door Felix, 4 december 2018, 19:55:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felix



PyRen werkt in combinatie met de CLiP database en de DDT2000 database. Een groot deel van de functies van CLiP zijn hierdoor uit te voeren met een eenvoudige ELM327 adapter. Daarom is deze tool ideaal voor diegene die geen geld uit wil geven een Chinese CLiP kloon.

De software is geschreven in Python en is platform onafhankelijk. Dat wil zeggen dat het is toe te passen op Windows, Mac OS, Linux en Android. In deze beschrijving richten we ons op Windows, Mac OS en Linux. Op de website van de ontwikkelaar is te lezen hoe de software op Android is te installeren. De Android beschrijving komt wellicht later.

PyRen is ontwikkeld door een Russische ontwikkelaar en wordt gehost op GitLab. Meganeclub.nl is er verder op geen enkele manier bij betrokken. Voor problemen met de software kan je je daarom beter richten op de ontwikkelaar.

Het staat je vrij om een handleiding te schrijven voor het uitvoeren van bepaalde aanpassingen aan je auto. Graag zelfs, hoe meer kennis hoe beter!

Index
Dit topic bestaat uit de volgende onderwerpen

De software biedt te volgende mogelijkheden.

CLiP Modus

  • Scannen en verbinden met elke ECU van je Mégane
  • Diagnostische gegevens raadplegen
  • Foutcodes lezen en bijbehorende documentatie raadplegen
  • Foutcodes (DTC) wissen
  • Configuratie wijzigen (afhankelijk van ECU)
  • Tests uitvoeren (afhankelijk van ECU)

DDT Modus (niet beschikbaar voor Android)

  • Volledige controle over alle ECU parameters. (op eigen risico!)
  • Dump opslaan van ECU configuratie. Hiermee is het mogelijk om achteraf de configuratie terug te zetten in het geval van problemen.
  • Configuraties vergelijken.
  • Configuraties terugzetten.
Functies die niet mogelijk zijn

  • Herprogrammering van een rekeneenheid.
  • Automatische configuratie van een rekeneenheid.
Extra toepassingen

  • doc_maker.py – Genereer diagnostische documentatie voor je auto (De  BVMEXTRACTION en DocDB_NL mappen zijn hierbij benodigd)
  • bus_monitor.py – Ontvangen, verzenden en tonen van berichten op de CAN Bus.
  • mod_optfile.py – CLiP database doorzoeken
  • mod_term.py - Eenvoudige terminal
  • mod_ecu.py – Toon een lijst van alle parameters, commando's en foutcodes.
  • Genereer PID bestanden voor Torque PRO.
Let op! Bij foutief gebruik is het mogelijk de auto permanent te beschadigen! Gebruik van de software is daarom geheel op eigen risico!

Om de software te gebruiken dien je gebruik te maken van gegevens uit de CAN CLiP software van Renault en DDT2000. Deze software is officieel alleen via Renault beschikbaar, verspreiding via meganeclub.nl is derhalve niet toegestaan.

Benodigdheden

Geschikte adapters

  • ELM-327 V1.5 Bluetooth adapter met PIC18F25K80
  • ELM-327 V1.5 Wifi Adapter met PIC18F25K80
  • ELM-327 V1.5 USB Adapter met PIC18F25K80
  • OBDLink SX adapter

VGate Vlink
Aliexpress, eBay, etc.


OBDLink SX


Met behulp van de app ELM 327 Identifier kunnen de gegevens van de adapter worden geraadpleegd. Zo is te achterhalen welke firmware versie er op staat.




Felix

#1
Voor Mac OSX en Linux ga je op dezelfde manier te werk, alleen de paden wijken af.

  • Installeer Python 2.7.xx met de volgende instellingen
  • Pak de bestanden uit pyren-master.zip uit naar C:/PyRen of naar een zelf gekozen locatie.
  • Koppel het CAN CliP ISO bestand

    • Kopieer de volgende bestanden naar C:/PyRen
      data1.hdr
      data2.cab
    Kopier BvmConfig.zip naar C:/PyRen/Archives
    • Open Command Prompt of Terminalvenster en voer de volgende regels uit:
      $cd C:/PyRen
      $python extract.py
    • Wacht tot het uitpakken is voltooid
    • Optioneel: Kopieer het bestand NL/DocDB_NL.7ze naar een andere locatie (bijvoorbeeld Bureaublad) en pak het uit in C:/PyRen/DocDB_NL
  • Optioneel: Kopieër de map DDT2000Data naar C:/PyRen
  • De map PyRen hoort nu de volgende structuur te hebben

      BVMEXTRACTION
      DDT2000Data
      DocDB_NL
      EcuDacia
      EcuRenault
      EcuRsm
      Location
      NML
      Params
      pyren
      Vehicles
      _pyren_launcher.py
      busmon_4a_launcher. py
      cmdr_4a_launcher.py
      data1.hdr
      data2.cab
      extract.py
      i12comp.exe
      make_torque_pids.py
      pyren_4a_launcher.p y
      README.md
      settings.p
  • Start PyRen door _pyren_launcher.py uit te voeren

Felix

#2

Het startscherm van PyRen
Let op: het is verstandig om altijd Log en Dump aan te vinken. In het geval je je ECU om zeep helpt kan je hiermee terug naar de originele instellingen.

Start
Start met het laatst opgeslagen voertuig

Scan
Scan voor een nieuw voertuig. Deze gegevens worden opgeslagen in /pyren/savedEcus.p

Demo
Demo modus om het programma uit te proberen zonder verbonden te zijn. Voor het gebruik hiervan is het nodig om een savedEcus.p bestand te hebben in de map /pyren/

Check ELM
Deze tool controleert om de ELM adapter alle belangrijke protocollen ondersteund.

Monitor
Bekijk welke pakketjes er over de CAN bus gaan.

Start DDT

Update

Macro

CAN 2 (Media CAN)
Met deze optie kan de Media CAN Bus worden uitgelezen. Op deze bus zitten zaken zoals de Radio, Navigatie, Display etc. aangesloten. Dit is een apart netwerk en is verbonden met pin 12 en 13 van de OBD2 poort. Om dit netwerk te lezen zal je de OBD2 adapter moeten aanpassen.
Op de OBD2 poort zijn de netwerken als volgt verbonden:

  • Pin 6 – CAN L
  • Pin 14 – CAN H
  • Pin 12 – Media CAN L
  • Pin 13 – Media CAN H
             

Schematisch ziet het er als volgt uit.



Optie 1: DPDT schakelaar inbouwen in bestaande adapter
Een optie is om in de adapter een DPDT schakelaar in te bouwen waarmee je kan schakelen tussen de twee netwerken. De schakelaar schakelt dan tussen de twee poorten op de OBD2 poort. De adapter leest vervolgens het geselecteerde netwerk uit.
Een voorbeeld van de ombouw is te vinden op https://www.drive2.com/l/468057702971474426/

Optie 2: Een verlengkabel samenstellen met daarin een DPDT schakelaar
Bovenstaande methode is ook toe te passen op een OBD2 verlengkabel. Deze kabel plaats je tussen de OBD2 poort en de adapter. Op de kabel zelf zit dan de schakelaar.
Een OBD2 verlengkabel is samen te stellen met een vrouwelijke OBD2 stekker met pigtail en een mannelijke OBD2 stekker.
Verbindt hierbij ook de verbindingen voor pin 4, 5 en 16. Tussen de CAN aansluitingen komt de DPDT schakelaar zoals hierboven is afgebeeld.

Optie 3: Een adapter voor Ford aanpassen
Voor Ford zijn er adapters te krijgen die dezelfde functionaliteit bieden als optie 1; deze adapter schakelt echter niet tussen de juiste pinnen. Je zal deze dus zelf aan moeten passen.
Bij de Ford adapter zijn de pinnen 3 en 11 in gebruik voor de Media CAN bus. Renault gebruikt hiervoor pin 12 en 13. Je zal de verbinding van pin 3 naar pin 13 moeten verhuizen en die van pin 11 naar pin 12.
Een voorbeeld van zo'n adapter vind je hier


Felix

#3
Elke ecu heeft zijn eigen menustructuur. Dit zijn de belangrijkste menu onderdelen

DE : Device errors

  •    Bekijken en wissen van de opgeslagen foutcodes van de ecu
ID : Identifications
   Bekijk gegevens van:

  • VIN
  • Hardwarenummer
  • Softwarenummer
  • Softwareversie
  • En meer
SP : System parameters

  • Geeft de huidige status van ecu parameters weer
LC : System configuration
   
AC : Executing tests

  • Uitvoeren van tests van de geselecteerde ecu (bijvoorbeeld verlichting aanzetten).
CF : Changing configuration
   
VP : VIN programming

  • Het wijzigen van het VIN in de ecu (als je bijvoorbeeld een ecu vervangen hebt voor een exemplaar uit een andere auto)
RZ : Resets

  • Resetten van storingen en in sommige gevallen meer.
SC : Configuration scenarios

  • De meeste functies werken niet. Hiervoor heb je Clip nodig.
SCS : Security configuration scenarios
   
FAV : Favourite Parameters

  • Geef zelf de parameter op die je wil bekijken
ECM : Extended command set

  • Geeft een volledige lijst van alle uit te voeren opdrachten bij deze ecu
PRA : Parameters list

  • Vergelijkbaar met SP: System parameters
ETA : States list

  • Vergelijkbaar met SP: System parameters
IDA : Identifications list

  • Vergelijkbaar met ID: Identifications
DDT : DDT screens
   Zie: Maken en terugzetten van een DDT backup

Felix

#4
Een andere leuke feature van Pyren is het generegen van documentatie over je auto.
Wanneer je met een foutcode opgescheept zit is het vaak een hele puzzel om er achter te komen wat die code precies betekend. Met Clip kan je uiteraard de benodigde documentatie raadplegen. Daarin staat vanalles uitgelegd wat betrekken heeft op de foutcode.
Met Pyren kan dit ook, echter wel op een iets andere manier.
Pyren is in staat om de betreffende documentatie die bij je auto hoort bij elkaar te voegen in een html bestand. Dit is alleen mogelijk voor auto's van na 2009.

Het gaat als volgt.
In de map Pyren/pyren staat het bestand doc_maker.py Via command prompt starten we dit programma.
Het programma werkt met de volgende syntax:














[-h]Help
[-vToon versie van het programma
[-p PORT]COM poort
[-s SPEED]COM poort snelheid, standaard 38400. 57600,115200,230400,500000
[-r RATE]COM baud rate
[--si]
[-L LANG]De gewenste taal. Standaard RU (Russisch)
[--cfc]   
[--log LOGFILE]
[--vin VINNUM]Vul hier het VIN in
[--scan]
[--demo]Hiermee werkt het programma ook zonder verbonden ELM adapter

Ik heb een willekeurige Megane III van internet gepakt met het volgende VIN: VF1KZ140648032930
Deze gebruiken we in het commando in Command Prompt, dit resulteerd in het volgende.

c:\PyRen\pyren>doc_maker.py --demo --vin VF1KZ140648032930 -L NL
Loading language
Done
        VIN     : VF1KZ140648032930
        Platform: X95

Pass 1:
        Done:100%
Pass 2:
        Done:70%           H802_000_000_F_000000_201_0000.xml
H802_000_000_F_000000_201_0000.xml
H802_000_000_F_000000_201_0000.xml
        Done:100%

c:\PyRen\pyren>


Wacht tot het genereren klaar is.
In dezelfde map vind je nu een html bestand met de naam van het VIN wat je gebruikt hebt. Deze kan je vervolgens openen in de favoriete browser.

Hier zie je een paar voorbeelden van het rapport voor bovenstaand VIN. Hier gaan we op zoek naar foutcode DTC054416. Voor zover ik weet een veel voorkomende code bij de Megane III 1.5 dci. Zoeken naar de code gaat gewoon met ctrl/cmd + f.
Dmv doorklikken kom je uiteindelijk bij de, door Renault geadviseerd, oplossing uit.









Felix

#5


Mensen die hun auto wel eens hebben uitgelezen met hun telefoon zijn vast wel bekend met Torque
Ik ga hier niet uitleggen wat je allemaal met torque kan. Ik ga wel uitleggen hoe je zogenaamde Parameter ID's (PID) specifiek voor jou Renault kan genereren met Pyren.

Torque zit boordenvol uitleesmogelijkheden, maar lang niet zoveel als in Clip. Om een voorbeeld te noemen, ik kan met de normale instellingen van Torque niet zien welke stand de variabele nokkenas heeft aangenomen.
Met Clip kan dit wel. Met Pyren is het mogelijk deze uitleesmogelijkheden ook in Torque te gebruiken.

Torque heeft de mogelijkheid om extra PID's toe te voegen. Dit kan handmatig door de benodigde waarden in het programma in te stellen, of door enkele bestaande csv bestanden in een specifieke map te plaatsen.
In de root folder van je telefoon vind de de map '.torque'. Hierin staat de map 'extendedpids' en als die er nog niet is maak je die zelf aan. Dit kan door gebruik te maken van een file manager (bijvoorbeeld Amaze) of door je telefoon aan je computer aan te sluiten.

PID's aanmaken
Start Pyren en scan naar de aanwezige ECU's in de auto zoals al eerder is beschreven. Als resultaat krijgen we het volgende:

     Addr    Family Index Name                                     Type
1  - 7A(7E0) 1      10016 INSPUITING                               STD_A
2  - 01(740) 2      10073 ABS                                      STD_A
3  - 51(743) 3      10007 DASHBOARD                                STD_A
4  - 26(745) 4      10058 HUIS HULPORG. INT.                       FAILFLAG
5  - 2C(752) 5      10032 AIRBAG, GORDELSPANNERS                   STD_A
6  - 29(744) 8      10020 AIRCO                                    STD_A
7  - 04(742) 18     10044 STUUR BEKRACHTIGING                      STD_A
8  - 27(74D) 20     10014 VOE                                      STD_A
9  - Rescan errors
Q  - <Exit>


Hier is in de vierde kolom (Index) het ID van de ECU te zien, die hebben we nodig bij het genereren van de Torque PID's.

Open command prompt en ga naar de map C:\PyRen\pyren, typ hier vervolgens 'mod_ecu.py <ECU ID> NL torq' Vul bij <ECU ID> het id van de ECU in. Bijvoorbeeld die van Inspuiting (10016).
Na het uitvoeren krijg je het volgende resultaat te zien:

C:\PyRen\pyren>mod_ecu.py 10016 NL torq
Loading language
Done
Loading optimyzer
Loading defaults
Loading parameters
Loading states
Loading identifications
Loading commands
Loading mnemonics

File: PR_7E0_7E8_10016_NL.csv created

Init string for CAN 500:
ATAL\nATSH7E0\nATCRA7E8\nATFCSH7E0\nATFCSD300000\nATFCSM1\nATSP6\n10C0

Init string for CAN 250:
ATAL\nATSH7E0\nATCRA7E8\nATFCSH7E0\nATFCSD300000\nATFCSM1\nATSP8\n10C0


Torque profile: 1551389519.tdv created


In de map C:\PyRen\pyren vinden we nu twee bestanden:

1551389519.tdv
PR_7E0_7E8_10016_NL.csv


  • Kopier deze bestanden naar de map '.torque/extendedpids/' op je telefoon of tablet.
  • Start hierna Torque
  • Ga naar het tandwieltje en selecteer Instellingen
  • Tik beneden op 'Extra PID's en sensoren beheren'
  • Klik rechtsboven op de drie stippen en tik 'Vooraf gedefineerde set toevoegen' aan.
  • Selecteer het zojuist gegenereerde bestand.
  • De PID's zijn nu toegevoegd.

Vervolgens zijn deze PID's te gebruiken in Torque. Je kan op deze manier ook PID's voor andere ECU's aanmaken.

Hoe Torque verder werkt is genoeg te vinden op internet, dat ga ik hier niet vertellen. Voor vragen kan je hier uiteraard wel terecht.

Felix

#6
Er was een vraag op het forum hoe de cruisecontrol geactiveerd moet worden bij een Megane III.
Mocht je zelf de knoppen hebben ingebouwd, dan moeten deze nog geactiveerd worden in de ECU's. Dat gaat als volgt.

Dit leek mij een mooi voorbeeld waar PyRen onder anderen voor in te zetten is, ik heb daarom een klein stappenplan geschreven.

Open PyRen en scan voor ECU's. Je krijg het volgende overzicht te zien, of iets wat er op lijkt.

     Addr    Family Index Name                                     Type
1  - 7A(7E0) 1      10708 INSPUITING                               STD_B
2  - 01(740) 2      10721 ABS                                      STD_B
3  - 51(743) 3      10782 DASHBOARD                                STD_B
4  - 26(745) 4      10666 HUIS HULPORG. INT.                       STD_B
5  - 2C(752) 5      10700 AIRBAG, GORDELSPANNERS                   STD_B
6  - 29(744) 8      10693 AIRCO                                    STD_B
7  - 04(742) 18     10718 STUUR BEKRACHTIGING                      STD_B
8  - 27(74D) 20     10719 VOE                                      STD_B
9  - 0E(74E) 41     10456 PARKEERHULP CAN                          STD_B
10 - A5(705) 60     10707 PORTIER BESTUURDER                       STD_B
11 - Rescan errors
Q  - <Exit>
Choose ECU :1


Typ eerst cmd, dit zorgt er voor dat er extra configuraties mogelijk zijn bij de ecu's.
Typ daarna het nummer van de injectie ECU in, dat is in dit geval 1.

Het volgende verschijnt.
ECU : 10708  INJ_EMS3110_X95_F4RT_M4R_RD9_44_B

1  - DE : Device errors
2  - ID : Identifications
3  - SP : System parameters
4  - LC : System configuration
5  - AC : Executing tests
6  - VP : VIN programming
7  - RZ : Resets
8  - SC : Configuration scenarios
9  - FAV : Favourite Parameters
10 - ECM : Extended command set
11 - DDT : DDT screens
Q  - <Up>
Choose :10


Typ 10 Extende command set.
Een nieuw menu verschijnt met een lijst met commando's waaruit je kan kiezen.
Zoek naar commando RZ047 door te zoeken in de resultaten. Je kan met 'n' naar een volgende pagina gaan.

Selecteer het nummer van het commando, in mijn geval is dat 23 - Inlezen Snelheidsregelaar/-Begrenzer.
ECU : 10708  INJ_EMS3110_X95_F4RT_M4R_RD9_44_B
Screen : ECM
21 - RZ039 [Command] PROGRAMMERING OPNAME ELEMENT NOKKENAS
22 - RZ042 [Command] ADAPTIEVE BOBINE
23 - RZ047 [Command] INLEZEN SNELHEIDSREGELAAR/-BEGRENZER
24 - RZ061 [Command] INLEZEN TANDWIEL VLIEGWIEL
25 - RZ065 [Command] INLEZEN TANDWIEL VLIEGWIEL
26 - RZ079 [Command] AANTAL STARTCYCLI
27 - SC001 [Command] SCHRIJVEN OPGESLAGEN GEGEVENS
28 - SC003 [Command] BACKUP GEGEVENS REKENEENHEID
29 - SC006 [Command] LANCERING TEST COMP: CATALYSATOR
30 - SC007 [Command] LANCERING TEST COMP: LAMBDASONDES
31 - SC061 [Command] VERVERSINGSINTERVAL (OCS): OXYDATIE
32 - VP010 [Command] SCHRIJVEN V.I.N.
33 - VP014 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 1
34 - VP015 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 2
35 - VP016 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 3
36 - VP017 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 4
37 - VP018 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 5
38 - VP019 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 6
39 - VP036 [Command] VERTRAGING BRANDSTOFTOEVOER
40 - VP042 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 8
P  - <prev page>
N  - <next page>
Choose :23


Je komt in het volgende scherm, waar je 'yes' invult.

ECU : 10708  INJ_EMS3110_X95_F4RT_M4R_RD9_44_B
Screen : ECM -> R047 [Command]

#############################  Command parameters  #############################

Prerequisite : Contact aan en stilstaande motor. Automatische transmissie, zet op P of N. Elektrisch, koppel oplaadkabel los. Als het commando is beëindigd, gaat u terug naar het scherm STORINGEN voordat u het contact uitschakelt.

name         : R047
codeMR       : RZ047
label        : INLEZEN SNELHEIDSREGELAAR/-BEGRENZER
type         : RZ
scenario     :
inputlist    +
serviceID    +
              : (309  ) 2E222F01
Are you ready to execute the command? <yes/no>:yes     

#############################  Execution  #############################

cmd:2E222F01                         rsp:

###############################  Done  ###############################

Press ENTER to exit


Ga terug naar het hoofdscherm met de ECU's d.m.v. q.
Selecteer ECU 3, Dashboard.

ECU : 10782  TDB_L38_0000_05_A

1  - DE : Device errors
2  - ID : Identifications
3  - SY : System state
4  - SP : System parameters
5  - LC : System configuration
6  - AC : Executing tests
7  - CF : Changing configuration
8  - VP : VIN programming
9  - RZ : Resets
10 - SC : Configuration scenarios
11 - FAV : Favourite Parameters
12 - ECM : Extended command set
13 - DDT : DDT screens
Q  - <Up>
Choose :12


Selecteer 12, Extended command set. Je komt in het volgende menu.

ECU : 10782  TDB_L38_0000_05_A
Screen : ECM
1  - AC009 [Command] CONTROLELAMPJES DASHBOARD
2  - AC010 [Command] VERLICHTING
3  - AC042 [Command] INITIALISATIE REKENEENHEID
4  - AC044 [Command] ADAC-DISPLAY
5  - AC045 [Command] MATRIXDISPLAY
6  - AC048 [Command] NAALDEN DASHBOARD HOGE GAMMA
7  - AC049 [Command] NAALDEN DASHBOARD BASIS
8  - AC050 [Command] ZOEMER DASHBOARD HOGE GAMMA
9  - AC051 [Command] ZOEMER DASHBOARD BASIS
10 - CF019 [Command] TYPE DISPLAY BOORDCOMPUTER
11 - CF125 [Command] TAALVERSIE
12 - CF136 [Command] DRUKEENHEID BANDEN
13 - CF140 [Command] AFSTANDSUNIT
14 - CF143 [Command] MEETEENHEID VERBRUIK
15 - CF149 [Command] TYPE VERSNELLINGSBAK
16 - CF150 [Command] SNELHEIDSREG/-BEGRENZER
17 - CF160 [Command] SNELHEIDSVERKLIKKER
18 - CF199 [Command] INITIALISATIE REKENEENHEID
19 - RZ001 [Command] STORINGSGEHEUGEN
20 - SC001 [Command] FREQUENTIE OLIEVERVERSEN
N  - <next page>
Choose : 16


Selecteer 16, CF150, SNELHEIDSREG/-BEGRENZER en vul yes in bij het volgende scherm, selecteer daarna 2 (MET).

ECU : 10782  TDB_L38_0000_05_A
Screen : ECM -> C150 [Command]

#############################  Command parameters  #############################

Prerequisite : Contact aan en stilstaande motor. Automatische transmissie, zet op P of N. Elektrisch, koppel oplaadkabel los. Als het commando is beëindigd, gaat u terug naar het scherm STORINGEN voordat u het contact uitschakelt.

name         : C150
codeMR       : CF150
label        : SNELHEIDSREG/-BEGRENZER
type         : CF
scenario     :
inputlist    +
              : (00   ) ZONDER
              : (10   ) MET
serviceID    +
              : (118  ) 2E0108 <Params>
              : (119  ) 1103
              : (120  ) 10C0

##########################  Current values  ##########################

LC061  SNELHEIDSREG/-BEGRENZER                                         ZONDER

######################################################################

Are you ready to execute the command? <yes/no>:yes

#########################  Make your choice  #########################

1 - (00) ZONDER
2 - (10) MET
Q - Exit from command execution
Choose :2

##### Your choice is (10) MET #########################################


#############################  Execution  #############################

cmd:2E010810                         rsp:
cmd:1103                             rsp:
cmd:10C0                             rsp:

###############################  Done  ###############################

Press ENTER to exit


Controleer of alles werkt en je bent klaar :)

Felix

PyRen ondersteunt ook zogenaamde DDT functies. Veel van de lezers zullen dit waarschijnlijk al kennen van DDT4All.
PyRen heeft echter een paar voordelen ten opzichten van DDT4All. Je kan namelijk de ECU configuratie opslaan en later herstellen. Dit kan van pas komen als je terug wil naar de oorspronkelijke instellingen als je bijvoorbeeld iets verkeerds hebt gedaan of wanneer je niet meer weet wat de juiste instelling is.
Het is daarom belangrijk om bij het scannen naar ecu's het vinkje bij Dump aan te zetten. Het scannen en het openen van een ecu duurt dan wel wat langer, dat komt omdat het programma intussen de dump opslaat in de map C:/Pyren/pyren/dumps.



Een ander voordeel is dat PyRen in staat is bepaalde commando's in het DDT menu te vertalen naar de ingestelde taal. Bij sommige ecu's zijn de commando's bijvoorbeeld allemaal in het Frans, dan is het wel zo handig als je de Nederlandse vertaling weet. Standaard vertaalt PyRen deze commando's, je kan de vertaling uitzetten in het menu Settings > Tranlate.

Dump terugzetten
Mocht je een situatie hebben waarbij je de originele configuratie van een ecu terug wil zetten, dan kan je de Rollback functie gebruiken in het menu Dumps > Rollback. Je krijgt dan onderstaand scherm te zien. Om een wijziging in de instellingen door te voeren (dus ook een rollback uitvoeren) moet je eerst de Expert Mode aanzetten in het menu Settings > Expert Mode


Kies de juiste dump en klik op Load, vervolgens verschijnt er een venster om de commando's te bevestigen.

De instellingen uit de dump zijn nu teruggezet. Het zou kunnen zijn dat je de ecu eerst even moet herstarten. Dat verschilt per ecu.

Felix

#8
Activeren Android Auto op R-Link 1 systemen.
R-Link 1 systemen waren vanaf 2013 leverbaar in diverse Renaults waaronder de Megane III. In eerste instantie had het systeem geen ondersteuning voor Android Auto, met de 11.343 versie van R-Link kwam daar verandering in. Deze update kwam gratis van Renault en was met een USB stick te installeren. Jammer genoeg staat Android Auto standaard uitgeschakeld. Hier dus een korte handleiding waarin staat hoe je het kan activeren. Deze stappen zijn al vele malen beschreven op andere fora, maar het kan in mijn ogen geen kwaad om nog wat duidelijkheid te scheppen.



Via het DDT menu in PyRen (Of DDT4All) selecteer je de juiste ecu. Dat is in dit geval waarschijnlijk MFD v5.4. Ga via het menu 1 - Configuration > 13 - ECU configuration - ADAS,HVAC,TCU,Telematics,EV,Engiine,Vehicle & ECU naar het blok ECU configurations en zet 'Android Auto feature' op '1:Present'
MFD v5.4 > 1 - Configuration > 13 - ECU configuration - ADAS,HVAC,TCU,Telematics,EV,Engiine,Vehicle & ECU


ParameterOude waardeNieuwe waarde
SPVR for IPhone0:Not present0:Not present
Android Auto feature0:Not present1:Present
Mirrorlink feature0:Not present0:Not present
MW activation1:Yes1:Yes
LW activation1:Yes1:Yes
SPVR for other Phones0:Not present0:Not present


Zet Expert Mode aan via het menu Settings > Expert mode

Klik daarna op 'Write ECU config'

Hierna moet je het systeem herstarten. Dat kan door 5 keer achter elkaar op de Home knop te drukken.

Start/Stopsysteem uitschakelen
Sommige mensen vinden het een start/stopsysteem prettig, anderen weer niet. Voor die mensen is het mogelijk het systeem uit te schakelen met PyRen/DDT4All.
Selecteer de juiste ecu, dat is waarschijnlijk USM_2010_SW7 of een die daar op lijkt. Ga via het menu naar Read & Write > Read/Write StopAndStart en verander de volgende parameters naar onderstaande waarde.
USM_2010_SW7 > Read & Write > Read/Write StopAndStart




ParameterOude waardeNieuwe waarde
C_B_STOPSTARTInhibit1:StopStart inhibited0:StopStart not inhibited
C_B_StopStartStateDisplayRequest0:StopStartStateDisplayRequest alert inhibited1:StopStartStateDisplayRequest alert not inhibited

3x knipperen van richtingaanwijzer
Deze functie werkt alleen bij latere bouwjaren van de Megane III

BCM95_SW25_V1.1 > Flasher > Flasher - Configuration



ParameterOude waardeNieuwe waarde
TPULSE_CF0:false1:true

Alarm wanneer de auto vanuit binnenuit wordt geopend terwijl deze vergrendeld is.

BCM95_SW25_V1.1 > Perimetric Alarm > Perimetric Alarm - Configuration



ParameterOude waardeNieuwe waarde
PERIMETRIC_ALARM_CF0:without1:with

TPMS Sensoren uitschakelen

BCM95_SW25_V1.1 > TPMS > TPMS - Configuration



ParameterOude waardeNieuwe waarde
PRESSENCE_SSPP0:with1:without
CLUSTER_L38_B32_X95RSGT_V5.0 > GENERAL CONFIG > GENERAL CONFIG - SCREEN 1



ParameterOude waardeNieuwe waarde
TPMS_ECU Present General Configuration10:With TPMS Without Reset (<2014)0:Without TPMS

Weergave van de tijd en temperatuur in het instrumentenpaneel van een GT(line) of RS
(Meestal mogelijk vanaf bouwjaar 2014)

CLUSTER_L38_B32_X95RSGT_V5.0 > GENERAL CONFIG > GENERAL CONFIG - SCREEN 2




ParameterOude waardeNieuwe waarde
Clock Display General Configuration0:No display (default value)32:24 H Displayed Format
External Display General Configuration0:No displayed External Temp. (default value)16:Displayed External Temp.
Deze post wordt langzaam aangevuld met voorbeelden. Heb je zelf een suggestie, PM me maar en ik zet het er tussen.

Felix

#9
In/uitschakelen van tractiecontrole in het R-Link menu
Bij oudere Renaults was er een fysieke knop aanwezig waarmee de tractiecontrole uitgeschakeld kon worden (tot 50km/u). Bij modernere Renaults is deze knop niet meer aanwezig maar zit weggestopt in het R-Link menu.
Toch staat deze keuzemogelijkheid lang niet altijd aan maar is met DDT wel aan te zetten.
Via het DDT menu in PyRen (Of DDT4All) selecteer je de juiste ecu in het DDT menu van de radio . Dat is in dit geval waarschijnlijk RadNav_2.X-v2.5. Ga via het menu Configuration > ECU configuration - Part II naar het blok SETTINGS en zet 'Extented grip' op '1:Present'

RadNav_2.X-v2.5 > Configuration > ECU configuration - Part II > SETTINGS
Parameter Oude waarde Nieuwe waarde
Extended grip 0:Not present 1:Not present

Daarna moet dezelfde functie nog aangezet worden bij de ABS
Ga via het PyRen menu naar ABS en selecteer het DDT menu. Kies hier voor ESC_15_40_UDS_V1.12.
Ga in het menu naar Parametrage > 11 - ECU Configuration en zet hier 'ExtGrip function' op 'Activated'


ESC_15_40_UDS_V1.12 > Parametrage  > 11 - ECU Configuration
Parameter Oude waarde Nieuwe waarde
ExtGrip function act./deact. 0:Deactivated 1:Activated

Nu moet je het systeem herstarten. Dat kan door de Aan/Uit schakelaar van de radio lang in te drukken. Druk net zolang totdat het systeem herstart.
Vervolgens kan je met het icoontje voor rijassistentie in het menu komen zoals hieronder staat afgebeeld.

Je kan nu wisselen van Auto naar Expert. Het systeem schakelt automatisch weer terug naar Auto boven een bepaalde rijsnelheid.

Start/Stopsysteem uitschakelen


USM_CMF1_Sailing_B4 > BatteryGauge > BatteryGauge - Configuration
Parameter Oude waarde Nieuwe waarde
E_B_STOPSTARTInhibit 1 0

Bochtverlichting inschakelen

USM_CMF1_Sailing_B4 > Lights > Lights - Configuration
Parameter Oude waarde Nieuwe waarde
E_B_Cornering_Inhibition 0 1


Activeren Android Auto en Apple Carplay op R-Link 2 systemen

De eerste versies van R-Link 2 verschillen qua hardware met de latere versies waardoor Apple Carplay alleen mogelijk is bij de latere versies.


RadNav_2.X-v2.5 >Configuration > RadNav configuration 2.0- Part I > AUTOMATIC CONFIGURATION
Parameter Oude waarde Nieuwe waarde
CarPlay de-activated authorized
AAP de-activated authorized


Uitschakelen automatische handrem

In de winter wil de handrem nog wel eens vastvriezen. Het is mogelijk deze functie uit te zetten.

APB_15-40_V53 > 1 - Configuration > 11 - Configuration > APB_ConfigurationMode.ColdCountryMode
Parameter Oude waarde Nieuwe waarde
APB_ConfigurationMode.ColdCountryMode 0:Not Cold Country (Normal) 1:Cold Country


Deze post wordt langzaam aangevuld met voorbeelden. Heb je zelf een suggestie, PM me maar en ik zet het er tussen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev