Advertenties


Megane II Dynamique Luxe van Felix

Gestart door Felix, 27 november 2014, 20:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felix

Het is eindelijk zover, ook ik rijd nu echt Renault.
Hiervoor heb ik lang in de Megane van mijn vader gereden totdat ik van mijn neef voor weinig een rode Nissan Sunny uit 1995 kon overnemen. Hier heb ik uiteraard het een en ander aan veranderd, maar hoe dan ook heeft hij toch plaats moeten maken voor een Megane.
Plotseling viel mij oog op deze auto, hij was scherp geprijsd vanwege een deuk in het zijscherm rechts. Verder zag de auto er aantrekkelijk uit, redelijke kilometerstand (154000), uit 2004, 1.6 op LPG, 17" Nervasport velgen, setje 15" winterbanden op staal, genoeg.
Na een proefrit en een aankoopkeuring heb ik de auto overgenomen en ben dus nu sinds een weekje eigenaar van de deze Megane :)
Dat vraagt om een foto.


Dit is de auto bij de eerste tankbeurt, nog geen uur nadat ik hem gekocht had. Hij ziet er dus nog vrij smerig uit.

De auto zit behoorlijk vol met opties, hier een lijstje.
Cabasse Auditorium Tronic 6cd, wisselaar aan de voorkant, versterker en radio in de kofferbak.
Carminat Informee 1 Navigatie. Leuk, maar 10 jaar na de introductie toch erg gedateerd systeem.
Elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Automatisch dimmende binnenspiegel.
ESP/ASR
Climate Control
17" Nervasport velgen
Trekhaak


Nu hij een week in mijn bezit is is er al het een en ander gebeurt.
Zo heb ik hem natuurlijk even schoongemaakt (echt grondig komt nog een keer). Ik heb diverse relieken van de vorige eigenaar verwijderd. Zo heeft er ooit een subwoofer in gezeten, de kabels hiervoor waren nog aanwezig. Ik zat er echter niet op te wachten. Bij het aanbrengen van een AUX kabel kwam ik er achter dat er nog een ISO stekker aan de kabelboom zit gesoldeerd, wellicht is dat ooit voor een carkit geweest.
Ook zijn er achteraf parkeersensoren ingebouwd. Ik ergerde mij hier al aan voordat ik hem überhaupt in zijn achteruit had gezet, deze gaan dus ook weg.

Andere (noodzakelijke) dingen zijn onder anderen de motorolie verversen, die zit er al iets te lang in. De remschijven voor zijn aan vervanging toe, dat gaat dus ook gebeuren. De gasveren van de achterklep zijn op, de klep valt behoorlijk hard dicht. Ook vervangen dus. V snaar piept. Bij een koude start valt de motor soms uit. Gisteravond heb ik het gaskleppenhuis gereinigd, hij start stukken beter, maar soms valt hij alsnog uit. Dat moet ik dus ook uitzoeken.

Dan de niet belangrijke, maar wel leuke dingen. In mijn Sunny gebruikte ik een radio met bluetooth en ingebouwde carkit. Die luxe mis ik toch wel op de Megane. Ik zette Spotify op en kon mijn telefoon gewoon in mijn zak houden. Alles ging via Bluetooth. Ik ben dus nog zoekende hoe ik zoiets op die Cabasse radio voor elkaar krijg, want echt makkelijk heeft Renault het niet voor mij gemaakt helaas.
De meerwaarde van de navigatie is ook nog niet heel duidelijk, (gratis) apps op mijn telefoon werken vele malen beter en voor het zien van informatie van de radio moet het scherm omhoog geklapt zijn. Misschien dat ik die navigatie wel eens uitbouw. Misschien vervang ik het geheel wel eens voor een chinees systeem met display en al, wie weet.

Goed zo zo ver even de eerste introductie. Als er wat interessants te melden is dan zullen jullie dat hier kunnen lezen  :)

Meerdere foto's volgen. Ik heb er tot nu toe nog geen tijd voor gehad. En als ik wel tijd heb is het alweer donker buiten  :P

Inmiddels een aardige to to lijst gemaakt, een aantal dingen zijn nodig, een aantal dingen zijn voor de leuk.

Nokkenasversteller vervangen
Motorolie vervangen
Ruitenwissers vervangen
Aux aansluiting inbouwen
Speakers vervangen
Multiriem vervangen
Remmen voor vervangen
Remolie verversen
Carkit inbouwen
Bougies vervangen
Parkeersensoren uitbouwen/verbouwen
Raammechanisme rechts repareren
Airco repareren/bijvullen
Haaienvin antenne Vel Satis of Espace monteren (helaas, past niet op mijn megane
Vochtprobleem fixen (Probleem was dat het afdakje bij de speakers ontbrak. Zo liep er een hoop water naar binnen. Ook de opvangbak onder de paravan zat verstopt. Even doorprikken en weg waren de vochtproblemen.)
Bobines vervangen


Felix


Hier nog een fototje. Gemaakt na het (laten) repareren van de schade rechtsachter.


Felix

#1
Deze gaat over het inbouwen van een Carkit.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat mijn Megane voorbereid is op het inbouwen van een Parrot Carkit. Bij de OBD poort zit namelijk nog een loze stekker die, na wat speurwerk, voor een carkit blijkt te zijn!



Al snel wist ik ook wat de pinbezetting is en wat voor kabel ik er op aan kan sluiten.
Op planetrenault.com vond ik mijn antwoord.













R251
1107DTELEPHONE RADIO CUT-OFF SIGNAL
2AP43PROTECED + AFTER IGNITION FUSE
3BCP3PROTECTED + BATTERY FEED CIRCUIT BREAKER INTERIOR LIGHT FUSE
4MANDASHBOARD RIGHT-HAND CROSS MEMBER ELECTRICAL EARTH
5107AMOBILE PHONE LOUDSPEAKER + SIGNAL
6107BMOBILE PHONE LOUDSPEAKER - SIGNAL
7107HHANDS FREE TELEPHONE MICROPHONE -
8107GHANDS FREE TELEPHONE MICROPHONE +

De kabel die ik nodig heb heeft nummer 7711419699 voor de Parrot CK3100 en de CK3200 LS.

Binnenkort dus meer.

Felix

#2
Klein updatetje, gelijk ook een post die gaat over de audio installatie.
Nadat ik vanmiddag de motorolie heb ververst besloot ik ook even een blik te werpen op de speakers.
Ik had al zo'n vermoeden dat er geen cabasse speakers in mijn Megane zouden zitten, dat vermoeden werd bevestigd toen ik het kapje van de speakers er af haalde en het volgende aantrof.

Edit: het zijn dus wel Cabasse speakers. Alleen is het stickertje er af gegaan omdat de vorige eigenaar het 'afdakje' boven de speaker had verwijderd. Hierdoor liep er dus behoorlijk veel water het kaartenvak in, en het stickertje heeft daardoor losgelaten. Voorlopig geen nieuwe speakers dus.


Een beunwerkje met kroonsteentje. Een soldering brak meteen af, de andere zit nog vast.

Deze speakers hebben wel veel grotere magneten tov de normale speakers, er staat alleen nergens Cabasse vermeldt. Kan iemand bevestigen of dit Cabasse speakers zijn?
Ga ik originele Renault speaker kabeltjes monteren en gebruik bijvoorbeeld een setje Pioneer TS-Q131C, of pak ik speakers van een ander merk en soldeer de kabeltjes fatsoenlijk.

Wordt vervolgd!

Felix

#3
Vandaag zijn er vier nieuwe Valeo bobines binnen gekomen. Deze heb ik besteld omdat een van mijn bobines stervende was en omdat ik inmiddels drie verschillende typen rond reed. Ik vond het dus tijd voor vier verse bobines.

Ik heb ze gemonteerd en heb vervolgens een proefritje gemaakt. Hij rijdt weer net even wat feller dan voorheen. Morgen kijken of het moeilijk starten ook is verholpen.




Gemonteerd

De motor liep niet lekker stationair. Bij het uitlezen kwam ook de melding dat hij een gemiste ontsteking had op cilinder 2. Daardoor werd ik op het verkeerde been gezet omdat ik van die cilinder juist de bobine recentelijk had vervangen. Ik zocht het probleem dus ergens anders, tot op een gegeven moment de melding niet meer voor kwam en het slecht lopen des te erger werd. Toen toch maar besloten de bobines te vervangen.

Felix

Even het topic bijwerken, er zijn immers een aantal zaken gebeurt.

Ik heb een oil catch can ingebouwd. Meestal wordt dat toegepast bij auto's met veel vermogen, toch heb ik het ingebouwd. Toen ik eerder het spruitstuk los had bleek er een flinke lading olie in te zitten. Ik was wel benieuwd hoeveel olie er nou via de carterventilatie naar het spruitstuk zou komen. Daarom heb ik het ingebouwd.



Enige tijd later bleek er een flinke barst in het linkerachterlicht te zitten. Voor mij reden genoeg voor een upgrade naar Ph2 achterlichten.



Toen de vakantie was aangebroken was het tijd om de nokkenasversteller, distributieriem, waterpomp en rollen te vervangen. Het was een spannende klus, maar het is mij gelukt!





Zoals vele Megane II eigenaren had ik ook last van een verstopte airco afvoer. Het stond op de planning dit te fixen maar toen een spuitbus met bandenreparatiemiddel was leeggelopen in mijn auto besloot ik het rigoreus aan te pakken. Ik heb op de sloop bekleding en schuimrubber uit een sloopauto gehaald en dat in mijn Megane geplaatst. Uiteraard ook de afvoer van de airco aangepakt. Deze is ontstopt en afgesneden om volgende verstoppingen te voorkomen.







Begin dit jaar had ik van tilpieter zijn Phase 1 Xenon koplampen en kabelboom overgenomen. Deze heb ik samen met koplampsproeiers van marktplaats gemonteerd.
Enige probleem is nog dat de hoogteverstelling via het wieltje onder het stuur niet werkt, en de sproeiers werken niet. Misschien is het motortje kapot.



Toekomstige update's zijn waarschijnlijk een Twingo RS inlaatspruitstuk monteren (ben benieuwd of je verschil merkt). Eventueel chippen als ik er geld is. En mijn Eibach verlagingsveren monteren (maar eerst moet ik even kijken of dat wel verstandig is met een zware lpg tank achterin (69 liter). Hij ligt achter al erg laat namelijk. Ik denk dat de veren op zijn).


Felix

Dit weekend een flinke stap gezet met een projectje van me, een Clio III radio en display inbouwen in de Megane.
Het voordeel hiervan is, is dat er een carkit in ingebouwd zit en dat ik mijn telefoon via bluetooth kan verbinden om muziek af te spelen.

Het werkt, maar nog niet 100%. Er zijn nog een paar zaken die nog niet werken. De tijd kan ik niet instellen, bij de Clio krijgt de radio die informatie van het instrumentenpaneel, bij de Megane is dat blijkbaar andersom. De verlichting van de Radio werkt niet. Het scherm dimt niet mee met de rest van de interieurverlichting.



De Carminat met Cabasse is er uit en in de plaats zit nu deze Clio Radio. Ik had de CAN Bus draden van het display verbonden met de CAN bus van de auto. Slecht idee, auto ging erg lijp doen (ruitenwisser heen en weer, koplampen op en neer). Snel maar weer ongedaan gemaakt.

Nu komende tijd even kijken of het bevalt en uitzoeken hoe ik bovenstaande zaken werkend krijg. Daarna een een besluit nemen of ik het zou houd. Ook moet ik de USB en aux aansluiting nog ergens wegwerken. Die heb ik nu niet aangesloten.
(Voor diegenen die het zich afvragen; Carminat TomTom werkt helaas niet. Die heeft blijkbaar een aansluiting op de CAN bus met het daarbij behorende 'bericht' nodig, en de CAN bus van de Megane heeft dat berichtje niet.)

Felix

Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder, hoog tijd voor een update dus.

In die paar jaar is er heel wat veranderd aan de Megane. Even een opsomming:

Geen foto:

Stabilisatorstang van een Grand Scenic ingebouwd
Nieuwe draagarmen gemonteerd
Nieuwe schokdempers (voor en achter) en veerpootlagers gemonteerd
Xenon setje gemonteerd

Koppeling vervangen



Remmerij achter vervangen voor remmen van een Megane Grand Tour


Nieuw stuurtje en airbag en Techline teller gemonteerd



Radio van een Clio III ingebouwd


Phase 2 neus gemonteerd


Nieuwe radiateur gemonteerd


En dit weekend een kleine opfrisbeurt gegeven


Ik vergeet ongetwijfeld nog iets.
Nog wel een paar dingen die aandacht nodig hebben.

Het rechter raam gaat niet meer open
Beetje parkeerschade rechtsachter
Een polijstbeurt zou 'm erg goed doen ivm alle krasjes en beschadigingen.
Megane RS spoiler monteren (moet ik nog spuiten)
Trillend stuur bij 100km/u, wielen zijn wel goed gebalanceerd.

Felix

Vandaag heb ik een leuk opgrade ingebouwd in mijn Megane, namelijk dagrijlampen die zijn geintegreerd in de mistlampen.


Het begon met het maken van een schematje. De werking is vrij simpel, vanaf de accu tap ik 12V af welke met een relais wordt geschakeld door de geschakelde plus. Het tweede relais onderbreekt deze weer als je de koplampen aan zet.



Op basis van het schema een kabelboompje gemaakt.



Het totaalplaatje inclusief mistlampen. Deze mistlampen zijn echter niet de mistlampen die ik uiteindelijk heb ingebouwd. Deze zijn afkomstig van een Mitsubishi Outlander, die hebben een peertje voor de dagrijlampen.



Hier tap ik de constande plus en en signaal voor de stadsverlichting af om de relais te schakelen.



En het resultaat. Ik ben er tevreden mee. Ook de mistlampen lijken een goed beeld te geven. De lampen zijn helaas niet af te stellen, gelukkig is het goed zo.

Felix

Naast de dagrijlampen is er nog meer gebeurt in de afgelopen maanden, een ding daarvan is het inbouwen van een extra motorsteun van een Megane met F4R motor.
De kappen bij de distributieriem zijn bij de K4M (1.6) en F4R (2.0) uitwisselbaar. De F4R heeft hierop een bevestiging voor een extra motorsteun die bij de K4M niet aanwezig is.









Op de sloop vond ik zo'n kap.


Vervolgens de kap bij mijn K4M verwijderd (even de motor ondersteunen met een krik)



Et voila.
Ik moest nog even wachten op een nieuwe motorsteun, dus in eerste instantie even geprobeerd met een 2e hands steun van de sloop. Die zat er immers bij toen ik de kap kocht.
Zeker met de nieuwe steun merk je dat de koppeling wat directer aangrijpt. Qua vibraties merk ik niet zoveel verschil.



Felix

Weer een project afgerond, dit keer is het een extra warmelement. Handig voor in de winter!

In koudere klimaten is de Megane (soms) uitgerust met een extra verwarmingselement om snel warme lucht in de auto te hebben als het vriest.
Oftewel, minder koukleumen in de winter! Dat lijkt mij wel wat.



Bij veel diesel Megane's is deze optie standaard aanwezig. Ik rijd een 1.6 met totaal geen voorbereiding hiervoor, een mooi projectje dus :P




Als eerste moest ik op zoek naar een Megane op de sloop die deze optie had, daaruit heb ik het element en de kabelboom geplukt.



Van de radiator heb ik helaas geen foto gemaakt. Maar zo ziet zo'n ding er dus uit.



Voor het leggen van de bedrading moet je twee draden trekken naar de zekeringen die ergens naast de accu zitten verstopt (nummer 777 op het schema).
Er moeten twee draadjes in een van de stekker voor de UCH (645) worden gestoken en als laatste moet de geschakelde plus ergens worden afgetapt. Dat is code AP34, een gele draad. Die is in elke kabelboom wel te vinden in de auto. De relais monteer je aan de kachelventilator. Daar zitten clipjes op waar de relais precies op passen.



Eenmaal ingebouwd ziet het er zo uit. Hiervoor moest ik wel eerst een gat boren en zagen in het kachelhuis. Normaal gesproken zit dit gat dicht met plastic. Het is heel makkelijk om dit gat open te maken met een zaagje.

Als laatste moet de boel nog geconfigureerd worden met Clip. Hier kan ik indien gewenst wel een beschrijving van maken. Laat maar weten.

Het resultaat is dat ik na een minuut al lekker warmte lucht uit de kachel heb stromen. Ik hoef niet meer te wachten tot de motor warm is. Vooral op wintersport heb ik erg genoten van deze functie!

Felix

Mijn Megane rijdt alweer bijna 15 jaar rond op deze aardbol, en met 278000 km merk je dat er wat dingen verslijten in het interieur.
Het stuur heb ik al eens vervangen voor een nieuwe, maar de pookknop nog niet.
Op aliexpress vond ik de volgende pookknop, die heb ik besteld.




Het pakketje was vrij snel binnen, dus meteen maar even ingebouwd. Het is een werkje van niks. Je hebt een tiewrap en een kniptang nodig.



Hier is de oude te zien naast de nieuwe. Het nepleer van de oude is helemaal glad geworden. De nieuwe heeft dat (nog) niet.

Als je het geheel binnenstebuiten keert, dan kan je een tiewrap losknippen de oude knop er uit halen. De nieuwe knop stop je er voor in de plaats, en dan alleen nog maar de nieuwe tiewrap aantrekken.





En dit is het resultaat.

Felix

#11
Gisteren heb ik met behulp van PyRen de instellingen voor de stuurbekrachtiging gewijzigd van Constant naar Autoadaptief.
Het verschil is subtiel, maar wel te merken. Op lage snelheden merk je verschil, maar ik kan niet helemaal zeggen of het nou echt lichter is of niet. Op hoge snelheden merk je het verschil het meest. De auto lijkt iets gevoeliger met stuurbewegingen.
Komende tijd eens kijken of het bevalt.

De instellingen wijzigen heb ik als volgt gedaan. Zie de handleiding voor PyRen voor meer informatie

Het startscherm van PyRen ziet er bij mij zo uit. Ik kies in dit geval voor ECU 7. Maar eerst typ ik cmd om de extra commando's zichtbaar te maken.
     Addr    Family Index Name                                     Type
1  - 7A(7E0) 1      10536 INSPUITING                               STD_A
2  - 01(740) 2      10372 ABS                                      STD_A
3  - 51(743) 3      10545 DASHBOARD                                STD_A
4  - 26(745) 4      10345 HUIS HULPORG. INT.                       FAILFLAG
5  - 2C(752) 5      10695 AIRBAG, GORDELSPANNERS                   STD_B
6  - 29(744) 8      10020 AIRCO                                    STD_A
7  - 04(742) 18     10174 STUUR BEKRACHTIGING                      STD_A
8  - 27(74D) 20     10466 VOE                                      STD_A
9  - Rescan errors
Q  - <Exit>
Choose ECU :cmd
Choose ECU :7


Bij de instellingen van de ECU kies ik vervolgens voor 7 (Extended  command set)
ECU : 10174  DAV_DAEX84_0002_06_A

1  - DE : Device errors
2  - ID : Identifications
3  - SY : System state
4  - SP : System parameters
5  - LC : System configuration
6  - RZ : Resets
7  - ECM : Extended command set
8  - DDT : DDT screens
Q  - <Up>
Choose :7


Bij de commando's kies ik voor 2, CF091 Type Correctie Trekken
ECU : 10174  DAV_DAEX84_0002_06_A
Screen : ECM
1  - CF088 [Command] KALIBRATIE REKENEENHEID
2  - CF091 [Command] TYPE CORRECTIE TREKKEN
3  - CF092 [Command] CORRECTIEPROGRAMMA TREKKEN
4  - CF094 [Command] VASTSCHROEVEN
5  - RZ001 [Command] STORINGSGEHEUGEN
6  - SC001 [Command] KALIBRATIE REKENEENHEID
7  - VP001 [Command] V.I.N. SCHRIJVEN
8  - VP003 [Command] PARAMETRAGE PRIVE 1
9  - VP004 [Command] INLEZEN SENSOR STUURHOEK
10 - VP005 [Command] REPARATIEDATUM SCHRIJVEN
Q  - <Up>
Choose :2


Bij het veranderen van de instelling kan je hieronder kiezen uit Constant of Autoadaptief. Door eerst 'yes' te typen en vervolgens het nummer van de optie (2) voer je de wijziging uit. Ook is te zien dat de huidige instelling op 'CONSTANT' staat.
In dit geval geeft hij als antwoord 'WRONGRESPONSE'. Dat komt omdat ik de teksten heb gekopieerd uit de demo modus van PyRen. Die kan je gewoon gebruiken zonder dat er een auto verbonden is. Zo kan je het programma uitproberen en alle instellingen bekijken zonder verder iets om zeep te helpen.
ECU : 10174  DAV_DAEX84_0002_06_A
Screen : ECM -> C091 [Command]

#############################  Command parameters  #############################

Prerequisite : ELEKTROKLEP BRANDSTOFOPBRENGST

name         : C091
codeMR       : CF091
label        : TYPE CORRECTIE TREKKEN
type         : CF
scenario     :
inputlist    +
              : (00   ) CONSTANT
              : (01   ) AUTOADAPTIEF
serviceID    +
              : (17   ) 3B04 <Params>

##########################  Current values  ##########################

LC008  TYPE CORRECTIE TREKKEN                                         CONSTANT

######################################################################

Are you ready to execute the command? <yes/no>:yes

#########################  Make your choice  #########################

1 - (00) CONSTANT
2 - (01) AUTOADAPTIEF
Q - Exit from command execution
Choose :2

##### Your choice is (01) AUTOADAPTIEF ################################


#############################  Execution  #############################

cmd:3B0401                           rsp: WRONGRESPONSE

###############################  Done  ###############################

Press ENTER to exit