Advertenties


Moet de airco niet aan bij ontwasemen van de voorruit?

Gestart door Cocoon, 31 oktober 2018, 12:54:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knight-rider

Raar dat ik dat hier nu juist lees, maar heb de laatste dagen ook de indruk dat de verwarming het niet zo goed doet.
Vorige winter had ik dat probleem niet, want toen warmde hij altijd heel goed op  :?

mark29

Nu is het wel erg koud buiten he. Dus voor de boel behaagelijk is.... duurt dat ook even.

Nikk

Bij de Megane I begint de lucht 3 straten na vertrek al warm te worden. Weet niet hoe ze het doen maar is top! Met de airco bijgeschakeld trekt de voorruit als een speer droog. Airco bijzetten helpt ook nu het kouder is heel goed. Het is natuurlijk ook Air-CONDITIONING.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Eigenlijk is temperatuur regelen met airco bijzaak, luchtvochtigheid regelen is eigenlijk de hoofdoel van een airco.
Waaronder dus het ontwasemen is airco daar perfect voor. Nog steeds veel mensen, voornamelijk oudere mensen die altijd de airco uit hebben staan in de auto, want dat is voor de zomer  l- l- En vervolgens maar wachten in de winter tot alle vocht van de ramen is. 
Je kunt het ze uitleggen, maar eenmaal eigenwijs en zo geleerd is niet snel afgeleerd.

haelewyn

Hier : zuinig willen rijden , dus airco af in de winter en in de zomer als ik hem niet nodig heb. MAAR : om de ruiten te ontwasemen natuurlijk aan ! (Zo oud en gek ben ik dan ook weer niet).
Of dat ding werkt bij vriestemperaturen en dan nog altijd goed ontvochtigt weet ik totaal niet.
Als het water echt van de ramen loopt binnenin duurt het lang eer je dat weg krijgt met airco, maar zonder airco (veronderstel ik toch) nog langer.
Je ruiten eens reinigen met een of ander goed product aan het begin van de winter voorkomt ook voor een groot stuk het aandampen.

In huis werkt de airco niet als we beneden 0 graden of zo gaan. Dan doet de condensor niets anders dan constant bevriezen en ontdooien. Maar daar is het doel dan : plaatselijk snel verwarmen.

Nog geen tijd gehad om tijdens mijn rit van 50 km die ik vaak maak eens de temperatuurinstelling te verhogen naar bv 24... Of gewoon MAX.
Als het daarmee opgelost is, is er eigenlijk geen probleem. Dan draaien we gewoon wat bij om warm genoeg te hebben.
Ergens denk ik dat het moet te maken hebben met dat principe van warme lucht die stijgt .. en de sensor zit misschien 'lekker hoog' en uit de weg van al de rest. Ze zullen dat ding wel niet tegen het tussenschot onder het dashboard gezet hebben, dicht bij buizen van verwarming of naast de binnenradiator zeker ?    o-)
Ik vermoed dat jij nog zo geen sensor hebt moeten zoeken, Mark, want dan had je het al gezegd.

mark29

Ik had ook niet verwacht dat je zoooo oud en gek was. Want die mensen weten vaak de weg naar een forum ook niet meer te maken  ;)

Nee durf zo niet in een keer te zeggen waar dat die gemeten word.
Bij oudere autos met climate controle vaak met de microturbine. Zit een temperatuursensor bij de binnenspiegel, megane 2 bijvoorbeeld. Die dingen brommen vaak door de stof.
Nee dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

A110

Heb navraag gedaan bij onze huisdealer, waar ik nog gewerkt hebt en zo mijn contacten nog hebt.

Er zou een software update aanwezig moeten zijn voor het kachelsysteem.
Nu heb ik zelf een garagebedrijf zoals jullie weten en wij hebben dit jaar geïnvesteerd in pass thru (hiemee kunnen wij inloggen bij een fabrikant en zodoende updates uitvoeren als ze beschikbaar zijn. Dat is niet alleen mogelijk bij een dealer. Maar universele bedrijven kunnen dit ook uitvoeren. Wij kunnen dit van de merken Renault en de PSA groep).
Dus ik gisteren mijn auto aangesloten en er was inderdaad een software update voor mijn kachel/airco aanwezig. Heb gelijk mijn middenscherm geüpdatet  ivm bevriezen hiervan, was ook een actis oplossing van.
En ik kon ook nog nieuwe software in de motor ecu laden dus die is ook weer bijgewerkt met de nieuwste software.

Maar even terug te komen op het kachelsysteem. Bij ontwasemen gaat bij mij nog steeds niet de airco aan. Heb wel het idee dat de binnentemperatuur eerder begint met opwarmen en ook warmer aanvoelt bij bijvoorbeeld 22 graden. Ik zet hem nog wel als ik instap op max warmte. Dan reageert hij sneller, kachelkleppen staan dan volledig open voor de warme lucht. En daarna stel ik de temperatuur terug.
Voor nu vind ik dat prima. Ga nog wel kijken of ik misschien geen lekkage hebt van mijn aircosysteem waardoor de druk te laag is en misschien daarom de airco niet aanslaat.

Met de update van het scherm tegen het bevriezen, wat ik nu 5x heb gehad, heb ik het idee dat het scherm nu veel sneller en beter op het swipen en drukken reageert.

Motor klinkt ook rustiger na de update (1.6 DCi)
Dit even offtopic gemeld te hebben.

Dus iedereen met dezelde klachten hophop en laten updaten die boel.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

CiteerMet de update van het scherm tegen het bevriezen, wat ik nu 5x heb gehad, heb ik het idee dat het scherm nu veel sneller en beter op het swipen en drukken reageert.

Dat is denk ik de firmware-update?
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22544.msg381700;topicseen#new

Andere updates zet ik hier op het lijstje voor de onderhoudsbeurt eind januari.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

@adinsx, er is verder niks veranderd in mijn software versie. Die is nog steeds 2.2.19.300
Maargoed het scherm werkt weer prima.

Ben er ook achter gekomen waarom mijn kachel zolang koud blijft. Mijn Megane is dus niet voorzien van een elektrische kachelweerstand en gloeispiralen in het koelsysteem. Ik heb het "simpele" kachelsysteem.
Zie wel de plek waar de weerstand in moet maar dat is dicht bij mijn kachelunit en er is ook geen loze stekker.
Helaas kan ik dat niet inbouwen. Ga toch eens serieus kijken naar een standkachel. Dit is geen doen die kou elke ochtend.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

Welk type of afwerkingsniveau heb jij A110 ?

Intens ? Bose ?
Geen idee dat die met een elektrische weerstand konden gemaakt zijn. Dat is weer iets meer modern dan ik gewoon ben.

Even op zoek hoe zoiets eruit ziet...  en hier eens kijken ook.
Ik ben nieuwsgierig...

A110

@haelewyn: Ik zal als ik tijd heb nog even mijn in de update's verdiepen, dat laat ik nog even weten per PB.

Op uw vraag welk afwerkingsniveau ik heb kan ik als antwoord geven dat ik een Bose hebt.

Ik het verleden was ik gewend dat elke diesel een soort extra bijverwarmingssysteem heeft om sneller warme lucht te produceren omdat een diesel nu eenmaal niet snel op temperatuur komt. Vandaar die elektrische weerstand.
Heb een plaatje bijgevoegd van een kachelhuis van de Meg IV. Zoals je ziet is nummer 1 het kachelhuis en als je naar rechts kijkt bij de onderdeelnummers zie je bij nummer 1 2 type's staan met als enige onderscheid de thermische eis.
Nummer 17 is de elektrische kachelweerstand die er dus bij mij niet inzit. Deze kan je vanaf de passagierskant zien zitten.
Ik was dus eigenlijk in de veronderstelling dat dit systeem dus bij elke diesel aangebracht was maar dat is dus niet het geval.
Hoe het bij een benzine zit weet ik niet dan heb ik uw VIN nummer nodig dan kan ik uitzoeken of deze extra verwarming aanwezig is.



Hopelijk heb ik u weer wat wijzer gemaakt.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

cortrans

Hoi Jeroen.
Ook bij mijn Bose diesel zit hij inderdaad niet. Jammer 8)7
(verkocht) Mégane iV Hatchback dCi 110 Bose, 8.7 inch R-link II, Easy Life Pack, kleur: Rouge Flammé. Staat nu op zwarte alu velgen van Dezent TD Dark met Kleber Krisalp met 205/55/16' winterbanden

www.beroepschauffeurs.com (HET forum voor de beroepschauffeur)

haelewyn

#57
Dan zal er op mijn Intens benzine 1,2 TCE ook wel geen zitten. Maar het wordt hier wel voldoende snel warm momenteel. Vooral met de zetelverwarming op volle kracht.

cortrans

En die stoelverwarming heeft mijn Bose dan weer niet... 8)7
(verkocht) Mégane iV Hatchback dCi 110 Bose, 8.7 inch R-link II, Easy Life Pack, kleur: Rouge Flammé. Staat nu op zwarte alu velgen van Dezent TD Dark met Kleber Krisalp met 205/55/16' winterbanden

www.beroepschauffeurs.com (HET forum voor de beroepschauffeur)

haelewyn

Had mijn Intens ook niet. Die heb ik er later laten in plaatsen. After market van een goed Duits merk.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev