Advertenties


Moet de airco niet aan bij ontwasemen van de voorruit?

Gestart door Cocoon, 31 oktober 2018, 12:54:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Neem aan dat eea softwarematig aan te passen is.
Reed net nog een blokje met de Megane Cc 2008 van de vrouw ( ik mag altijd naar het tankstation op en neer  8)7 ).
Ontwasem aan en de blower gaat op max op de voorruit en AC komt bij. Werkt uiteraard wunderbar.
Dit moet toch ook mogelijk zijn met nieuwere modellen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

haelewyn

Op de mijne heb ik al gemerkt dat de ene keer de airco mee op gaat als ik 'auto' kies en de andere keer niet.
Het systeem redeneert...
Als ik maximaal ontwasemen kies gaat de airco hier wel mee aan. Ik rij op 'Perso' en geen ECO gekozen voor motorrespons, ook geen Sport. De andere middelste stand dus, normal of neutral of...
Heb het deze week nog gemerkt omdat ik vergeten was om de airco weer uit te zetten en ik had het daarna al gemerkt aan een hoger verbruik.

Hannibal_

Nu had ik al geconcludeerd dat de airco uit blijft, maar in neutral geprobeerd.
Daar heb ik voor de thermische instelling 2 keuzes, eco of neutral.

Zal ook andere modi eens proberen.

To many modes 😎
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4

haelewyn

Als je wil dat hij aan gaat zou ik altijd van de ECO's wegblijven. Die moet je dan niet eens proberen.

In Auto mode (automatische regeling van verwarming etc) heb ik het geprobeerd op een wisselvallige dag.
Bij warme temperaturen en inschakelen van AUTO zet hij de airco automatisch aan om te koelen.
Bij iets frissere temperaturen ging de airco niet aan want dan moest er een beetje verwarmd worden.

Gezien er dus toch enige intelligentie aanwezig is.. is er hoop zeker he ?

Hannibal_

Lol, ja, ik mag hopen dat ie in auto mode op een bloedhete dag inderdaad de airco aan doet ;)

Net gekeken, maar geen andere opties hiervoor bij de andere modi.
Auto lijkt ook niet anders om te gaan met het aanzetten van de airco.

Waarschijnlijk is tie inderdaad gewoon waanzinnig slim en houd misschien voor het ontwasemen ook rekening met de luchtvochtigheid? ;)
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4

haelewyn

Geen idee maar bij een vorige auto (Toyota) was die ene knop van de airco altijd iets dat ik zelf moest doen. Anders zou hij op 'auto' gewoon heel sterk gaan blazen bij warm weer.

Ik zal nog eens testen met die andere dingen en evtl terug rapporteren.   :?

Cocoon

Ben benieuwd.

Ik begrijp het in ieder geval niet.
Al mijn vorige auto's met climate control zorgden bij het ontwasemen dat de airco inschakelde.
Meteen ook de reden dat het nu extra opvalt dat het niet gebeurt: duurt echt veel langer voordat je ruit schoon is.

knight-rider

Ik heb de afgelopen dagen ook een beetje zitten testen en de airco gaat idd niet aan, maar toch onwasemt hij bij mij heel snel.
Afhankelijk van hoe erg het is tussen de 5 en de 15 seconden. Mijn Citroën deed niet beter met airco.

cortrans

Vandaag inderdaad (zoals belooft) de test op meerdere mogelijkheden getest, maar nergens ging bij mij de airco (automatisch) mee werken.......
Mogelijk dat er inderdaad de luchtvochtigheid getest wordt......... Nu was mijn raam eigenlijk gewoon droog en schoon......
(verkocht) Mégane iV Hatchback dCi 110 Bose, 8.7 inch R-link II, Easy Life Pack, kleur: Rouge Flammé. Staat nu op zwarte alu velgen van Dezent TD Dark met Kleber Krisalp met 205/55/16' winterbanden

www.beroepschauffeurs.com (HET forum voor de beroepschauffeur)

A110

Ik heb ook zitten testen. Maar hij gaat niet aan bij mij.

Vanavond nog meegemaakt. Heel vochtig toen ik naar huis reed. Binnenkant behoorlijk beslagen dus ik druk op de knop "helder zicht" (volgens de handleiding :)) maar de airco ging niet aan. Het ontwasemen duurt hierdoor toch veel langer. Moet nu handmatig de airco aanzetten. Vind het een raar iets.

Afgelopen weekend een weekendje weggeweest. Een fijne rit gehad van 2,5 uur. Kachelsysteem heel de rit op automatische gezet maar heb geen enkele keer de airco aan zien gaan, auto zat toch vol met 4 volwassenen.

Verder heb ik nu al 2x meegemaakt dat mijn touchscreen niet reageert op mijn vingers, er gebeurt helemaal niks. Heel vervelend omdat je dus ook niet bij je kachelbediening kan komen terwijl je die dan net nodig hebt als je 's ochtends instapt want ja de airco gaat niet automatische aan. Heb het op kunnen lossen door een soft reset maar ik denk dat dit niet elke keer de bedoeling is. Kan ook niet zeggen dat de temperatuur erg laag was.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

Ik ga hier nog eens verder proberen.. Het zijn nogal vochtige dagen tegenwoordig.
Ik laat nog weten of de airco hier automatisch aangaat. Tot die tijd moeten we denken dat hij misschien al aanstond of dat ik het vergeten ben dat ik hem manueel heb aangezet. Het zou kunnen.. mijn herinnering stamt niet uit een periode waarin ik doelbewust deze zaak aan het testen was.

Nog even wachten voor een goede reiniging van de voorruit aan de binnenkant  :grin:
Dat is nog één van de dingen die het meeste uitmaakt aan lang aangedampte ramen houden. In combinatie met de airco..  daar ben ik het wel mee eens.

En de reactie op 'automatisch' koelen of verwarmen is een andere zaak dan snel ontwasemen.

A110

Citaat van: haelewyn op  8 november 2018, 20:00:38
En de reactie op 'automatisch' koelen of verwarmen is een andere zaak dan snel ontwasemen.

Ik bedoelde hiermee dat bij mijn Megane III en de automatische stand de airco meer aan stond dan uit. Bij de Megane IV staat de airco dus meer uit dan aan in de automatische stand. Maar dit vind ik minder belangrijk, maar het viel mij gewoon op. Het snel ontwasemen vind ik belangrijker.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

#27
Ja ;..ik bedoelde met 'reactie' ook niet die van iemand hier op het forum ... Maar hoe de auto reageert op een commando  ;)
In dit geval de reactie van de auto op 'ontwasemen' als commando ... Of 'automatisch temperatuur regelen'..   Twee verschillende knoppen op het dashboard.
Niet bedoeld op jou of iets wat jij zei hoor.    :grin:

haelewyn

Ik had al eens gezegd dat bij mij de airco was blijven aanstaan nadat ik de ontwaseming had gebruikt in de auto. En nu weet ik waarom.

Als ik de ontwaseming aan zet gaat het eerste lichtje aan van ontwaseming en het laatste lichtje in de rij : achterruitontdooiing. De airco gaat dan niet mee aan.

Als ik nu eerst de achterruitontdooiing uit zet en daarna de knop van de ontwaseming gaat op dat moment de airco AAN.
Raar ... maar ik heb het twee keer geprobeerd en beide keren 'prijs'.

Nikk

Alles is mogelijk. Het is maar net hoe de software is geschreven. Het mooie is dat het ook te herschrijven is.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev