Advertenties


Bevroren motor- het euvel en de reparatie

Gestart door mark, 8 februari 2018, 17:56:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meg3

Zo te zien heeft dit het nieuws bereikt:

https://www.ad.nl/auto/renault-diesel-weigert-massaal-te-starten-door-winterweer~a4c21502/

Het artikel sluit af met dat je je diesel binnen moet zetten met dit koude weer; dat ik daar niet op kwam  8)7

mark29

Om te voorkomen dat het flinke hoeveelheid water wat er niet in hoort niet bevriest bedoel je?
:D

mark

heb er 1 binnen gehad die er vorig jaar ook al stond.
Hier was de modificatie met het roostertje vorig jaar al uitgevoerd. helpt dus niet echt.  :D

de captur en de clio krijgen nieuwe software, de megane en talisman niet.
deze krijgen alleen een roostertje voor de intercooler.

mark29

En wat zeg je tegen de klant: tot volgend jaar meneer! En een fijne dag nog he!

R.J. Mulder

Ik heb er nog geen last van gehad, zou het wat uitmaken omdat ik lange afstanden rij?

Cliopatra



Beste allemaal,

Ben actief op Clioclub maar hopelijk is het niet erg als ik hier even kom kijken daar ik toch een beetje zorgen maak. :?

Ben sinds 3/4 jaar in het bezit van een Clio 1.5 dci bj 2014  90pk  en tot nu nog geen problemen gehad.

Rij zelf 4 tot soms 5 dagen in de week een afstand heen 100 en 100 terug. 200km. Ik dacht ook dat lange ritten mij de ellende zullen besparen wat betreft "vorstproblemen"...
Ben een arbeider en heb geen leasegebakje.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5780560,printview,page=1 

Hier is een collega die ook veel rijdt (160km/per dag) en toch is gestrand met zijn Clio...

Als ik het dus goed begrijp is er nog niet een echte permanente oplossing?!

@Mark, je had het over een andere startmotor. Moet er dan een zwaarder type in? En ben benieuwd wat een software-update kan bijdragen/ter voorkoming aan bevroren water in een slang.
Of de inlaat een fijn rooster ervoor.


Kortom: kan ik nu preventief iets doen of wachten tot ik aan de beurt ben  Y

Ik heb helaas geen garage en dus slaapt de auto buiten...

Hoop dat er mensen zijn die advies hebben.

--
Beterschap















appie

@MARK
Jij werkt bij de dealer en zegt dat er een nieuwe software update komt , maar mijn clio krijgt onderhoud bij de lokale garage (Bosch car service)  . Krijgen deze garages bericht over de update of moet ik zelf ( of de garage) hier rf achteraan.

gjcvro

Is het überhaupt niet een slechte zaak dat er vocht in de cilinders komt?
Betekend dit als de auto lange tijd stilstaat de boel ook kan vastroesten?

mark29

Is gewoon zelfde startmotor. Omdat de oude doorbrand als mensen willen blijven proberen te starten.
En de zuigers niet op en neer kunnen door het water.
Ja dat water gaat gewoon mee met de olie en aangezogen lucht.

Die softwareupdate word meestal vrijwel niet toe gelicht dus de monteur weer meestal niet wat gewijzigd word.
Ja tuurlijk moet je zelf naar de dealer. De dealers gaan echt niet bij elke update elke lokale garage, beuners, hobbyisten etc inlichten.

mark29

We hebben trouwens alleen hele jonge autos gezien met deze klachten. Hoogstens een paar jaar oud.

Meg3

Begrijp ik goed dat de clio van mijn vader (1.5 dci 90 pk uit 2015) risico loopt en mijn megane ecu uit 2012 geen last zou moeten hebben?

Cliopatra


Dat dacht ik eerst dus ook, dat het de nieuwere motoren waren met name 1.5 dci 110 pk.

Als je mijn bericht boven de link gebruikt zie je dat een collega ook dit had met een Clio uit 2013  :neen:






Cliopatra



Omdat dit dus al een tijdje speelt is het jammer dat een groot merk als Renault geen oplossing heeft.
Een aanpassing of modificatie.
Elk merk heeft wel eens een probleem aan de hand van een ontwerpfout, maar meestal volgt er een modificatie of in het extreme een terugroepactie.

@Mark bedankt voor de tip, mocht i niet starten in zn 5 zetten en duwen. Zit de motor vast niet doorstarten daar de startmotor doorbrand.

Hoop niet dat ik nummer 140 ben in de wachtrij 😁😁😁

✋🏾✋🏾

mark

#28
De megane, talisman, kadjar en espace krijgen geen nieuwe software. Dat is alleen een kwestie van ontdooien, vocht er uithalen en rooster plaatsen.  Alleen de auto's zonder die module met de zekering krijgen nieuwe software.

Ons magazijn heeft gelijk toen we het eerste geval binnenkregen 40 van die modules besteld. Dus daar ligt het niet aan. De roosters daar in tegen laten wel op zich wachten.....

marcopaul

#29
Ik ben benieuwd of alle Megane IV dieselrijders inmiddels de modificatie hebben laten uitvoeren.
Sinds enkele weken heb ik een Megane IV uit 2017.
Omdat ik benieuwd was of deze al de aanpassing had gehad in het verleden heb ik mijn Renault dealer gevraagd om op kenteken dit na te gaan.
Hij kon me vertellen dat dit niet was gedaan. Was een prio 'blauw' ( wat niet echt de hoogste prio is begreep ik van hem ). Bij de volgende beurt nemen ze dit mee.
In elk geval zei de monteur die ik aan de lijn had dat het rijgedrag het condensprobleem meer kon oplossen dat de modificatie ( plastic kap? ).
Advies was dan ook om gewoon ouderwets te rijden, dus wat hoger in de toeren. Dat moderne ECO2 rijden ( 70 rijden in de 4 etc. ) schijnt de veroorzaker te zijn.
Wellicht kunnen de monteurs op dit forum dit beamen ?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev