Advertenties


How-To: vervangen stuurkolomschakelaar Megane II

Gestart door Umpire (Robin), 14 september 2015, 21:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Umpire (Robin)

Een veel voorkomend probleem bij de Megane II is een kapotte sleepring. Dit begint met een schurend geluid wanneer het stuur gedraaid wordt en resulteerd in een brandend airbag lampje en een niet werkende claxon en cruise control.

In onze Megane was dit ook het geval en dus zat er nog maar één ding op: de volledige stuurkolom vervangen. Ik heb tijdens het vervangen een aantal foto's gemaakt. Die tover ik hier om in een how-to zodat iedereen dit redelijk simpele klusje gewoon thuis voor de deur kan doen!

Benodigdheden:
Torx 20
Torx 25
Torx 50 (45 kan ook maar minder wenselijk)
Dop of sleutel 10

Waarschuwingen

  • Zorg er ten alle tijden voor dat de wielen en het stuur rechtuit staan. dit voorkomt dat de nieuwe kolom verkeerd wordt gemonteerd en bij de eerste volledige draai weer stukgaat!
  • Het kan zijn dat de radiocode opnieuw moet worden ingevoerd. Zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt!
Zorg er ten alle tijden voor dat de wielen en het stuur rechtuit staan. dit voorkomt dat de nieuwe kolom verkeerd wordt gemonteerd en bij de eerste volledige draai weer stukgaat!


Allereerst het pakketje openmaken en vervolgens komt dit eruit: Let wel op dat je de juiste kolom besteld (Cruise control etc.)


Vervolgens de accu even loshalen in verband met de veiligheid, je wilt geen stuur airbag die in je gezicht openklapt..
Dan is het tijd om deze drie schroefjes los te maken, hiermee haal je de kap weg die achter het stuur zit.




Vervolgens steek je een imbussleutel of een andere passend iets door dit gat in het stuur. Hiermee druk je een veer in waardoor je de airbagunit aan de voorkant met een klein klapje omhoog kunt schuiven.


Alle stekkers die naar de airbagunit lopen moeten losgehaalt worden. Dit doe je door de gele plateautjes omhoog te schuiven. hierna kan de stekker losgetrokken worden.
Haal nu de stekkers in het stuur zelf los en verwijder de stuurbout


Als het stuur eraf is kun je aan de bovenkant van de oude kolom een torx losdraaien, vervolgens kun je met wat wrikken de volledige kolom naar voren trekken.



Voor het terugbouwen dezelfde manier, van achter naar voren. Dus:


  • Kolom terug vastklikken en schroef aan bovenkant vastschroeven.
  • Stuur terugplaatsen, stuurbout vast (liefst met wat loc-tite) en stekkers vastmaken
  • Airbagstekkers terugplaatsen en unit vanaf boven in de houder schuiven
  • Kappen terugplaatsen en schroeven van de onderste kap vastschroeven
  • Accupool terug en je stuurkolom doet het!
Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

Stefan

Mooi en duidelijk weergegeven.
Netjes gedaan.  Complimenten !-! !-!
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Willem

Goede en duidelijke How-to, zo zien we het graag.  !-!

Tedo

Mooie how-to! Y _o_

Deze is me dus bespaard gebleven van de Megane II kwaaltjes. Maar wie weet heb ik het nog nodig voor de sedan (als die stukgaat in de tijd dat we die nog hebben).

Top!

mark

tip: laat bij het los trekken van het stuur de torx 50 bout er een paar slagen in zitten.
Dit voorkomt dat je het stuur tegen je snuffert kijgt, als het stuur ineens los komt.  :P  ;)

zapp

Handige beschrijving. Mijn compliment.
Wat kost zo'n grap nou aan onderdelen?

Tedo


mark29

Nette how to!
Maar, ik lees de titel, stuurkolom vervangen.
Ga ik lezen gaat het over de draaibare doorvoer, dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Dus ik zou even de titel aanpassen.

Umpire (Robin)

Citaat van: mark op 14 september 2015, 22:50:58
tip: laat bij het los trekken van het stuur de torx 50 bout er een paar slagen in zitten.
Dit voorkomt dat je het stuur tegen je snuffert kijgt, als het stuur ineens los komt.  :P  ;)

Stuur zat al redelijk los bij mij, maar goeie tip!

Citaat van: mark29 op 15 september 2015, 07:20:26
Nette how to!
Maar, ik lees de titel, stuurkolom vervangen.
Ga ik lezen gaat het over de draaibare doorvoer, dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Dus ik zou even de titel aanpassen.
Heet stuurkolomschakelaar volgens veel onderdelensites. Aangepast!
Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

mark29

ow ja hier een werkplaats draaibare doorvoer. wisseling van namen houd je toch.

Umpire (Robin)

Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

mark

Tja, ik heb 2,5 jaar geleden ook een faq gemaakt. Voor mistlampen aansluiten.
Die staat er ook nogsteeds niet tussen.  :D

rened

Misschien beetje reactie, na anderhalf jaar..
Maar ik had er dus ook last van... Airbag storing, cruise control werkte niet meer... sleepring defect.

Ik heb de flatcable dus zelf vervangen nadat ik er hier ergens over gelezen had:
http://r.ebay.com/LpeK9M is de kabel, 7 cm inkorten, en vervangen in de stuurschakelaar.
Op youtube staan genoeg (russische) filmpjes hoe je hem precies uit elkaar haalt
De kabel in de stuurschaelaar is 53cm, maar op die maat zijn ze twee keer zo duur, omdat ze dan weten waar het voor is.

Ben je voor 6.5 euro klaar!

En het werkt weer, ook niet onbelangrijk.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev