Advertenties


Speakers vervangen (en versterker aanvullen)

Gestart door macsel, 1 mei 2014, 19:25:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

macsel

Ik ben nu enkele weken in het bezit van de voor mij nieuwe Mégane Estate III (02/2010). Er zit de standaard Arkamys 3D met blue-tooth in. Het geluid ervan bevalt allerminst. Er treed snel vervorming op, er is weinig laag te bekennen in het klankbeeld. Daar moet dus wat aan gebeuren. Ik heb al aardig wat rond geneusd op dit forum. En vandaag ook mijn eerste eigen bericht. Ik heb al aardig wat informatie gevonden en dacht daarom, dat avontuur durf ik wel aan.
Ik ben ook een aardige DHZ'r, hoewel niet de meeste verstand van elektro techniek, toch een hifi versterker (voor thuis) in elkaar geklust, om maar iets te noemen. (Je kan me onder het zelfde pseudoniem als hier vinden op het zelfbouwaudio forum).
Weer even ter zake. Ik had bedacht te beginnen met een setje andere speakers. Ik heb de gele (kevlar) TS-Q131C van Pioneer. Speakers + Ringen besteld bij caraudio24.de (maandagavond) en vandaag geleverd gekregen.
Begonnen met de bijrijders kant. Kapje bij de spiegel losgehaald, kap van de handgreep gedemonteerd, zat goed vast. Maar met handig tooltje uit m'n fietsonderhoudmontagekoffer toch zonder schade los gekregen. Schroefjes opgezocht en losgehaald. Beetje wrikken en het deurpaneel was los. Stekkertje van de raambediening zat venijnig vast, maar ook allemaal gelukt.
Maar toen tot mijn schrik: de fabriekspeakers zijn vast geklonken (of zijn het ingenieuze doppen die je met speciaal tooltje los kunt krijgen)?




Zijn er hier mensen die hier een handige oplossing voor hebben?
-edit-
Als de speaker er eenmaal uit is, kun je bij het monteren van alleen de adapter ring natuurlijk met boutje en moertje gewoon bij... Had ik eerder kunnen bedenken. Voelt alleen vervelend om iets los te moeten boren...
Nu alleen nog even achter juiste maat kabelschoentjes aan. Het stekkertje dat in de Megane 3 zit is anders als waar de pioneer speaker op is voorzien...
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

In m'n titel heb ik tussen haakjes (en versterker aanvullen) staan. Als de speakers goed bevallen, maar het volume nog niet 'stevig' genoeg is, dan overweeg ik om de speakers met een 4 kanaals versterker aan te sturen. Het moet er dan een zijn met ook een zijn met een high-level ingang waar ik de speakeruitgangen van de ingebouwde head unit op kan aansluiten. De de uitgangen van de versterker weer terug richting headunit en via de bestaande bekabeling naar de speakers.
Weet iemand of er ruimte in of rond het dashboard kastje voldoende is om een versterker weg te werken. Had ook al bedacht dat het misschien onder een van de voorstoelen kan. Even zien waar ik stroom vandaan kan halen. In de middenconsole zit een 12V aansluiting, en las dat er achter de hendel van de motorkap ook een loze voedingskabel zou moeten liggen.
Ik zit te denken aan bijvoorbeeld een Pioneer GM-6500F

Tips en ideeën zijn welkom!  !-!
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

#2
Vanavond weer een stapje verder.
Ik heb de blindklinknagels uitgeboord. Was nog een aardig klusje, ook al was de speaker er op een gegeven moment uit. Er bleef een onderdeel van de nagel in de deur zitten, dus moest echt goed doorgeboord worden. Had vandaag M6 boutjes gescoord, mooie korte (hadden ze alleen in RVS) bij de bouwmarkt. Heb er ook nylon ringen bijgenomen en die er aan beide zijden tussen gezet.



Draadje verbonden met kleine kabelschoentjes. Originele stekertje eraf geknipt en daar kabelschoen doorverbinders opgezet.



Tweeters ging iets makkelijker, hoewel...
Stekkertje paste gewoon. Maar omdat het speakertje iets groter is wilde het niet lekker terug op z'n plek. Er zat binnenin een nokte/plaatje tegen te werken. Kon er ook voor geen meter bij, want de afdekkapjes komen niet in z'n geheel los, die blijven vast zitten. Verder helaas geen foto's van gemaakt, vergeet ik wel eens als ik bezig ben.
Zo zat het deurpaneel er ook al weer voordat ik een foto had gemaakt...  8)7 Demonteren voor een foto ging me te ver... sorry

Morgen de speaker in de deur van bestuurderskant, kijken of de ervaring dit spoediger doet verlopen...
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

De zoektocht naar een versterk is begonnen...
Ik zoek eigenlijk iets compacts. Ik heb geen zin om iets te monteren in de kofferbak wat ruimte inneemt. Daar misschien nog een sub in het reservewiel plaatsen.
Ik kwam deze tegen van  Focal een mooi compact versterkertje: Focal FD 4.350 4x 58Watt RMS @4Ohm.
Focal ken ik van de home-hifi, waar ik iets meer in thuis ben. En Klasse D techniek is efficiënt en wordt minder warm als klassa A/B versterkers.
Iemand hier ervaring mee?
Andere suggesties?

Hoe zit het met het stroomverbruik?
Lees in veel handleidingen dat je stroom direct bij de accu vandaan moet halen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Het is nogal vol onder motorkap en heb geen zin om onderdelen te gaan verwijderen. Zag hier dat er stroom bij de hendel van de motorkap zou kunnen zitten. Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?
Hoe dik is die kabel dan? Hoe zit het met zekeringen? Zijn die aansluitingen al gezekerd, (hoeveel A)?
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

mark

Die kabels zijn niet gebouwt voor het stroom verbruik van een versterker.  :neen:
En daar loopt al genoeg stroom doorheen, en dan zal die versterker er nog eens boven op komen.

Dus je zult toch een dikke kabel moeten trekken.  ;)

wickydude

Je zult inderdaad een eigen gezekerde voeding moeten trekken.
Hoe dik de kabel moet zijn en hoe zwaar de zekering hangt af van het vermogen.
Zowel voor warmteontwikkeling als voor beperken van de spanningsval over de lengte van de kabel.

Ik vond dit wel informatief: http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html
Staat ook een draaddiktecalculator op die site.

mark

#6
Ik had nog een goeie dikke kabel liggen.
Denk iets van 14mm2  8)7

Weet ik zeker dat ik goed zit met mijn 200 watt versterkertje.  o-)

Stefan

Ik blijf dit natuurlijk scherp volgen Y
Ben zelf ook nog eens voornemens om de standaard speaker meuk te gaan vervangen.

Meer foto's zou ik zo zeggen Y ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

macsel

#8
Zo, ook de laatste speaker (voorin) zit op z'n plek. Hieronder wat foto's.
Had ik de adapterring gemonteerd, maar zat het gleufje onder waardoor de draden kunnen niet aan de juiste kant eruit konden. Maar ik had m'n RVS boutje zo strak vastgedraaid, dat ik ze niet zomaar meer los kreeg. Heb er zelfs twee gebroken.  >:( Kwaliteit is ook niet meer wat het is geweest...



Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

#9
Na de laatste installatie al ruim 2 uur in de auto gezeten en de klankkwaliteit is al aardig toegenomen. Maar het is nog steeds hetzelfde versterkertje die de aansturing moet doen en je merkt dat het gewoon te kort komt. Conclusie: extra versterker is wel soort van noodzaak. Achterin waarschijnlijk ook nog zo'n set als dit plaatsen...

Dan de zoektocht naar een versterker, want die heb ik ook voortgezet. Ik zag dat Hertz een Eisa award had gewonnen met de HCP 5D. Nu heb ik geen 5 kanalen nodig, want 4 is voldoende, dus de HCP 4D staat nu op de short list. Iets groter dan de Focal (zie eerder post) met z'n 215x190x50; maar nog steeds erg compact; bovendien nog meer vermogen 4x75W RMS @4 Ohm.

Ook meteen wat foto's gemaakt rond de radio om te kijken hoe het daar zit met de ruimte:



PS. ik heb geen code hoeven invoeren... radio niet heel lang los gehad, maar toch...





Rond het dashboardkast zit nog aardig wat ruimte, dus ik denk dat ik dit versterkertje (Hertz) wel ergens kwijt ga raken.
Volgens de tabel in de handleiding van deze versterker zou een kabel van 10mm2 voldoende moeten zijn bij een lengte van 5m. Als het lukt in de buurt van het dashboardkastje dan zou 2 a 3m voldoende moeten zijn. Wil ik ooit nog een sub aansluiten is het wellicht verstandig om een 16mm2 of 20mm2 kabel te nemen en deze dan eventueel doortrekken naar achter. Ook voordeel van de Hertz versterker: TCA output; dus actief subje aansluiten (zoals deze) wordt dan een stuk makkelijker.
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

Stefan

Lekker bezig Y

Je hebt tot nu toe de voorste deurspeakers en de tweeters vervangen begrijp ik?
Of ook de achterste deurspeakers al?

Hoe is het geluid nu, aanzienlijk verbeterd al ?(zonder extra versterker en sub)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

macsel

#11
Alleen de voordeuren (mid-woofer) en de tweeters (dashboard) zijn nu vervangen.
Het is al iets beter, maar de magere versterker in de strd HU is een erg zwakke schakel in het geheel. (crap in = crap out).
Focus is nu dus eerst op een goede versterker.

Al een paar uurtjes op duitse en franse fora zitten zoeken naar cases waarbij de kabeldoorvoer duidelijk staat afgebeeld.
Tot nu toe twee duidelijke gevonden: eentje ging achter de wielkast langs, maar dat wordt nogal wat om te verwijderen. De ander ging via de (RV) portierkabeldoorvoer.
Ik hoop eigenlijk vanachter het dashboardkastje onder de motorkap te komen.
Andere optie is door de hoofdkabeldoorvoer (tussen zekeringkast en koppelingspedaal), maar dan moet in het motorcompartiment, accu, accuhouder en luchtunit worden verwijderd, om er 'een beetje'  bij te kunnen.
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

Vandaag ruim een uur alleen in de auto gezeten en weer even wat diverse muziek beluisterd. Kwaliteit van de Pioneer set is echt een forse verbetering. Dus wil je meer kwaliteit kun je volstaan met alleen de speakers. Prima. Maar draai het volume niet boven de 24, want dan gaat het 'plop, plop, plopper de plop' (en nee ik had niet kabouter plop op staan) :D Ik heb volumeaanpassing (naar snelheid) op 2 staan, dus dan ligt de grens van 24 al weer iets lager (22 a 23).
Ik heb de gok maar gewaagd en de Hertz HCP 4D besteld, samen met een aansluitset (20mm2) en een adapter voor de radiostekker. Die zet ik er dan tussen en kan ik vooraf rustig daar de kabelboom aan zetten. Dan gaat de speakeroutput naar de versterker en de output van de versterker terug naar de originele kabelboom en zo naar de speakers. Wil nog steeds kijken of ik de versterker rond het dashboard kastje kwijt kan raken.

Na lang zoeken heb ik twee opties gevonden, die me nog wel aanstaan.
Minst aantrekkelijke: door de hoofdkabeldoorvoer bij het koppelingspedaal.
Meest aantrekkelijke: onder het raam door, gevonden op een duits forum en keurig stap voor stap uitgelegd in een PDF
Hoef ik 'alleen maar' de ruitenwissers eraf te halen.

En daar meteen een vraag over. Er staat dat je de ruitenwissers is de bovenste positie moet zetten.
Is dat ruitenwissers aanzetten en op tijd de start/stop knop bedienen?
Waarom zouden ze niet gewoon in de 'beneden' positie kunnen blijven?

Iemand hier ideeën over?

[off topic]M'n Flickr account doet raar, hier had ik de foto's gezet. Ik zie ze zelf nog wel in dit draadje, maar krijg een fout als ik erop klik. Wel raar. Als ik inlog op m'n Flickr account is hij ook leeg, wacht ff met uploaden of Flickr zich nog hersteld. Dan volgen er weer meer foto's [/off topic]
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

Inmiddels twee halve dagen bezig geweest, maar de versterker is geïnstalleerd. Ik zal het proces even langslopen met wat foto's.
Ik wilde toch wel heel graag de versterker dicht bij de radio plaatsen en dus voorin de auto houden.
Alle foto's vind je in het album van m'n Flickr Account

Voedingskabel trekken/leggen:
Ik heb hier de instructies van de PDF gevolgd, alleen nu langs de rechter zijstijl (passagierskant).





De kabel gaat achter de claxon langs naar de rubberdop.  Dat was niet heel makkelijk, met m'n telefoon kon ik daar een goede foto van maken, maar hij is niet te zien, je kunt er niet langs kijken. Er loopt in de rechter zijstijl ook een slangetje dat in die dop uit komt. er zit een soort busje aan, om dat weer goed op z'n plek te krijgen heeft wel wat schrammetjes gekost. Jammer is dat je de dop vanbinnen uit niet bij kunt (tenzij je hele dashboard verwijderd...)
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

Dan naar binnen.
Ik heb het dashboardkastje er helemaal uitgehaald, het geeft wat werkruimte. Hiervoor verwijder je het kapje met de airbag knop (paar clips); daar zitten namelijk 2 schroeven na het kastje achter. Verder zit er nog een in het kastje en drie aan de boven-voorzijde.



De kabel komt binnen bij de voorstijl (trekveer of VD-draadje gebruiken), daar kun je hem meteen weer doorvoeren naar beneden. Gelukkig heb ik redelijk lange armen en kon ik met het portier open de kabel aan de buitenzijde (achter de claxon) doorvoeren en met m'n andere hand, onder het dashboard de kabel naar binnen trekken.

Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev