Advertenties


Renault Mégane 1.2 Energy TCe 115 ECO

Gestart door dicks56, 17 februari 2019, 10:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dicks56

hallo,

ik heb morgen een proefrit in een Renault Mégane 1.2 Energy TCe 115 ECO van 2014, maar heb geen ervaringen met dit type motor ed. is dit een goede auto of zijn er ook punten bij waarvan je zegt, koop dit type niet.

groeten,
dick.


Felix

@Jacques, dat topic gaat over de Megane IV. Die was er nog niet in 2014 ;)
Voor zover ik weet heeft de Megane III die problemen niet.

dicks56

hoop echt dat jullie me een goed advies kunnen geven of ik deze auto wel of niet moet kopen.

mark29

Het model auto, niets mis mee.
Het type motor, wat verwacht je ervan? Volgas door duitsland knallen naar italie? Zodra je de snelweg oprijd baal je dan.
Of wil je rustig rond tuffelen, kinderen weg brengen en wat boodschappen kunnen doen met de auto?
Het motortje is verassend fijn en vlot toch nog voor het aantal cc inhoud, dat zeker, maar power houd het niet over.
Deze motoren liggen erg veel in de capture, waar ik mij erger dat er niet mee te poken valt, is heel de 55 plus generatie er heel erg over te spreken.
Dus dit is zo persoonlijk, ga rijden en ervaren, meer kan ik niet zeggen.

De bouwkwaliteit, de thermostaathuizen lekken vaak koelvloeistof, ja goed 1 keer in de paar jaar vervangen is te overzien.
En de leerlingen bij ons kunnen de kettingen al vervangen bij deze motor, kijk zelf maar hoe je dat interpreteert  :D

mark29

Owja wilde ik nog even toevoegen, de bouwkwaliteit van de nieuwere benzine motoren is wat minder geworden sinds de motoren met de kettingen.
Wil je een goede benzine motor, koop dan een 1600 16 klepper, de k4m motor. Of de 2 liter met de f4r motor, of de geblazen 2 liter turbo.
De 1,4 tce staan ook veelal met problemen, en ja goede gevallen zijn er natuurlijk ook....... Al zijn veel rijders hier verblind door de renault liefde en geven ze niet gauw alle ellende toe.

Ik denk dat de enige echte bedrijfszekere motor in de megane 3 is geweest, is de 1.5 dci, die heeft zich zelf echt overtroffen. De begin jaren van dit type motor, 2003 waren drama, maar vanaf ongeveer 2008 is dit echt een goede motor geworden.
Wat mij opvalt is dat de megane 3 diesel zo gigantisch veel aangeboden word, de markt is overspoelt, is inmiddels ook in de top 5 auto`s voor de export gekomen. Omdat ie domweg zo belachelijk populair was in de lease.
Wat wil ik nu zeggen, het is vaak goedkoper nu om een diesel van dit type te kopen dan een benzine. Het beetje extra motorrijtuigen belasting streep je weg aan het inkoop voordeel. En daarna het lage verbruik, en de bedrijfszekerheid.
En daarbij de 1,5 dci rijd nog erg vlot ook nog, ja mist iets wat koppel vind ik persoonlijk, maar goed de miljoenen gebruikers zijn er dan weer wel tevreden mee, is zo persoonlijk.

mark29

Sorry voor het lange verhaal, ik heb alleen geen roze bril op, bij het zien van een renault, maar vind het wel een leuk en uitdagend merk om aan te sleutelen namelijk.

dicks56

Bedankt voor je info Mark, je brengt me aan het twijfelen :) :)

mark29

Ja naar de mond praten heb je niets aan, je moet feiten naast elkaar kunnen afstrepen.
Hoeveel verwacht je per jaar aan kilometers te rijden? Waarvoor word de auto gebruikt, hoe is het gebruik? Meer snelweg of alles in de stad.
Komt er een keer aanhanger of een caravan achter etc.

Ik weet niet wat die auto moet kosten en hoeveel die gelopen heeft, maar wat ik toe nu toe heb gezien en gehoord. Is dat iedereen een diesel koopt, ongeacht de hoeveel kilometers die ze rijden, omdat het in verhouding gewoon goedkoper is, en eigenlijk veel fijner, koppelrijker rijden is.

dicks56

als ik er 20 k mee haal is het veel, 2 x per jaar een keer naar Texel, is voor mijn 320 km heen rijden en voor de rest van het jaar bijna constant op binnenwegen waar een snelheid tussen de 80 en 100 km geld. geen aanhangers of caravans.

dicks56

de auto moet € 10.500,- kosten en er staat 78.000 km op

A110

Ikzelf heb ook voor een Megane IV diesel gekozen. Mede omdat ik de diesel gewoon lekkerder vind rijden dan de huidige benzine motoren. Deze worden op dit moment zover dichtgeknepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen dat ze erg veel onderhoud nodig hebben. Denk aan diversen storingen door interne vervuiling. En ik vind ze erg zenuwachtig rijden.
En het vermogen/koppel vind ik terleurstellend bij al die downsize motoren. Maar dat is persoonlijk. Ik houd van die ouderwetse 2.0L benzinemotoren, maarja die zijn er niet meer.

Ik rijd ongeveer 12.000 km per jaar en ik heb gewoon een vergelijk gemaakt tussen de benzine variant en diesel variant, je kan op google wel rekenvoorbeelden vinden. Daarbij kwam dat bij mijn het omslagpunt rond de 13.000 km per jaar ligt. Ik zit er iets onder. Maar dat was voor mijn geen probleem om een diesel te kopen. Ja de wegenbelasting is duurder maar het verbruik compenseert dat wel weer.
Het is alleen erg onzeker wat de politiek met de dieselauto's gaat doen. Maar tot die tijd kan je momenteel erg goedkoop aan een leuke dieselauto komen.

Ga gewoon eens met beide varianten een proefrit maken.
Over de betrouwbaarheid van de Meg III hoef je niet bang te zijn, die is gewoon goed (in mijn ogen zelfs de beste Renault van de afgelopen jaren).

Succes met de keuze.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Hier ben ik volledig mee eens.
Een diesel heb je voor 7 a 8k met zelde bouwjaar.

mark

vind de diesels altijd wel lekker rijden.
Dan nog ff laten tunen (custom map uiteraard) en je hebt een heerlijke auto. !-!

mark29


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev