Advertenties


Nieuwe Install waarschijnlijk

Gestart door Edgar, 1 februari 2005, 16:31:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Even jullie mening vagen...

Nu de reperatiekosten alsnog meevallen wil ik me wel verder gaan verdiepen in de ICE-install. Wat vinden jullie van deze set?

2 van deze jongens JBL P1220D II



2 van deze Versterkers om de bovenstaanden aan te sturen GTO601.1



En om de stroomvoorziening optimaal te houden



De hoedenplank speakers moeten het doen met mijn huidige JVC versterker waar ik helaas geen gegevens of foto's van kan vinden op het net...

De versterkers komen op de plek van de zitting van de achterbank en de condensator in het midden.
De Subs op de plek van de rugleuning. De achterzijde (lees de inkijk vanuit de kofferbak) zal worden afgedicht met plexiglas en MDF bekleed met Skai. In de daardoor ontstane ruimte zal een neon buis voor de nodige sfeerverlichting zorgen. Eveneens aan de binnenzijde van de auto zullen langs de versterkers en de condensator de nodige neon buisjes geplaatst worden.

De HU blijft gewoon de Sony CDX-M630.

Graag jullie reacties...

Groeten Edgar

wess

JBL staat er om bekent dat de subben enorm hard gaan. ik weet alleen niet de vermogens dus ik weet niet of je versterkers zwaar genoeg zijn...

ppveenstra

hoeveel farad is de condensator???

Voor de rest een erg netjes setje, en de plannen klinken er goed.. (en bekend  ;D)..
Je kan ook overwegen om Phase speakers of Kicker te gaan plaatsen  8)

Edgar

@ Wess,

Subs:
Power Handling, RMS: 400 Watts
Power Handling, Peak: 1600 Watts
Sensitivity: 95dB
Frequency Response (? 1.5dB): 20Hz - 500Hz
Impedance: Dual 2 ohm voice coils

Versterkers:
Power Output:
424 watts RMS x 1 channel at 4 ohms and ≤ 1% THD + N
580 watts RMS x 1 channel at 2 ohms, 14.4V supply and ≤ 1% THD + N 
Signal-to-Noise Ratio:
72dBA (reference 1 watt into 4 ohms)
Dynamic Power:
580 Watt at 4 ohms
Effective Damping Factor:
6.326 at 4 ohms
Frequency Response (?3dB):
10Hz - 302Hz
Maximum Input Signal:
5.3V
Maximum Sensitivity:
210mV
Output Regulation:
.21dB at 4 ohms

@ Popke, 1 Fahrad. En inderdaad moet je beked in de oren klinken dat achterbank verhaal, maar voor een showwaardige auto is dit al bijna standaard de achterbank eruit... ;D




rik

Geen composetje voorin? Zou deze set aansluiten op je huidige jvc versterker en de hoedenplankspeakers op je radio. Zo creeer je, naar mijn mening, een voller geluid.  ;) Maar tis maar een tip, iedereen doet het anders  :D :D

Edgar

Hoedenplankspeakers zijn 150W Rms ovals van Lanzar Vibe die zou ik zo tekortdoen met mijn HU alleen  ;)

Composetje voorin heb ik aan zitten denken maar daar ben ik nog niet over uit wat het precies gaat worden de rest (bovenstaande) is al vrijwel zeker maar wilde nog even jullie mening horen of er voor dat geld (ong. 1500) niet wat beters op de markt is...

Gr. Edgar

wess

#6
als je je subs echt serieus wil gaan gebruiken moet je toch denken aan zwaardere versterker.

bijvoorbeeld 1x monoblok van 1600 watts rms @ 2 ohms  en dan je 2subs doorlussen 

zoiets bijvoorbeeld:




Edgar

heb 2 versterkers ieder 580 watts RMS x 1 channel at 2 ohms.

Heb 2 subs met een max van 400 watts rms. Maw ik heb een "overschot" van 180 watts per verserker/sub.

Bij 1 versterker a 800 watts rms voor 2 subs kom ik denk ik uit op minder vermogen als 580 watt per sub..

Of denk ik nu helemaal verkeerd???

wess

sorry verkeerd geschreven. 1600watts

laat ik zeggen om een sub het lekkkerst te laten klinken heb je minimaal het dubblele vermogen nodig

Edgar

Dan ben ik een verserker nodig die meteen driekwart van mijn budget opslokt....

Wil er geen wedstrijden mee doen en denk dat in deze opzet de boel ook al errug hard gaat....

wess

ik zei ook niet dat het moet......

jij vroeg om een advies :D

Edgar

Stel je advies op prijs  :D

Maar in mijn huidige budget is geen ruimte voor zo een versterker, maar wie weet een versterkertje of 2 vervangen voor wat anders is niet zoveel werk  ;D

Eerst maar zo en dan het resultaat even afwachten...

Erix

Wat een vermogens ge### weer...

RMS vermogen wat opgegeven is voor JBL speakertje is de thermische belastbaarheid.
Daarnaast heb je ook nog een mechanische belastbaarheid die zeker zo belangrijk is.

Deze laatste hangt zeer sterk af van het ontwerp van je kist. Als je bijvoorbeeld een wat knullige bass-reflex kist hebt kan die speaker al om zeep geholpen worden met 10 Watt aan vermogen. In de voorgeschreven gesloten kist van 28 liter netto (geeft minste conus uitslag) knalt de conus van deze speaker bij zo'n 1200 Watt RMS uit zijn ophanging met de spoelen parallel aangesloten. Bij een veel lager vermogen loopt de speakerunit al beschadigingen op. Wanneer een enkele spoel gebruikt wordt zal dit nog eerder zijn doordat de lengte van het inductie veld een stuk korter is. Een amp van 800 Watt aan 2 ohm is dus meer dan voldoende.

Waarom staat er dan zo groot 1600 Watt op?! Vinden een hoop figuren ruig staan. Maar als er op een Megane 6.0 V12 plaatje staat wordt de eigenaar ineens uitgelachen.... heel vreemd is dat   ???
ZX-Audio · the finest audio products around

Edgar

Dus die 2 subs met die 2 Amps is een goede combinatie of niet Erix (de man met blijkbaar verstand van zaken  8))???

Erix

#14
Probleem zit beetje in de dubbele spoel van 2 ohm per spoel.

Als je beide spoelen parallel zet krijg je een Rt (totaal weerstand) van 1 Ohm. En dat wil je je versterker niet aandoen.

Zet je ze daarentegen in serie dan krijg je een Rt (totaal weerstand) van 4 Ohm. Dat wil je je versterker zeker wel aan doen maar biedt deze net iets te weinig reserve wil je je systeempje helemaal opendraaien om bijv aan dB drag mee te doen. Voor onderweg is dit zeker wel voldoende.

Of je het de prijs waard vindt voor dat kleine stukje extra vermogen moet je helemaal zelf bepalen. Onthoudt wel dat een verdrubbeling van je geleverde vermogen slechts 3dB aan geluidsdruk winst geeft. Ik ben geen showpikkie (niet beledigend bedoeld) op meetings dus zelf zou gewoon de versterker kopen waar je zelf mee kwam.

Ga je toch meer geld uitgeven dan dat setje... kijk dan eerder naar een goede DSP processor (evt met terugkoppeling). Daar heb je veel meer aan dan wat extra versterker vermogen wat je misschien 1x per jaar gebruikt.
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev