Advertenties


[Megane Coupe Phase 1][2.0 16v Supercharger][Dirk Kuipers]

Gestart door Dirk Kuipers, 25 augustus 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Nou, dit gaat 'm dan toch echt worden (iets heel anders, maar wel ontzettend hard!), hij is ook een stuk kleiner dan de vorige:
Een rotrex C30-94 charger.

Dit type compressor is meer te vergelijken met een turbo. Met de eaton chargers had je vrij snel druk maar hield het ook erg snel op in de hoge toeren.
Deze charger komt ietsje later, maar gaat heel geleidelijk omhoog met druk en gaat door in de hoge toeren.





En de rest van de set:

Olie tankje:



Slangen:



Koeler:



Olie:



Totaal:




Met deze poelie zal hij ongeveer 1,2 bar druk leveren. Dit kan deze charger ook aan.
Of het blok het ook aan kan merken we snel genoeg... :)



Dirk Kuipers

Goh, de foto's hebben het lang niet meer gedaan maar zijn nu eindelijke weer online.

Het project heeft een tijd stil gestaan..

De steun voor de SC is in de maak (al en beginnetje mee gemaakt) en de uitlaat is zo goed als af (voorlopig zonder eindstukken, hij moet het eerst maar eens doen).

Later volgen er weer foto's, ik ga volgende week eerst van een welverdiende vakantie genieten! :) Daarna hoop ik ook dit project weer rustig aan op te pakken.

Dirk Kuipers

Eindelijk weer eens bezig geweest. Niet heel erg lang, maar er is toch weer iets gedaan..

Ik heb een dikke RVS plaat waar een gat in is gemaakt van precies de dikte van de supercharger. Deze valt er nu erg mooi in:













Vervolgens de steun alvast iets bijslijpen:







Nu "alleen" de dynamo en de spanrol nog aan de steun maken en dan is deze klaar.

Dirk Kuipers

Phoe.. Ik krijg zelfs een waarschuwing dat ik een oud topic omhoog haal en of ik dat wel zeker weten doen wil...

Naja.. Zo staat het op dit moment ook met 't project..
Er waren een paar mensen met interesse (leuk om te horen) en ik denk.., laat ik het hier ook eens neerzetten.

Laatste jaar druk bezig geweest met een ander project (Een koi vijver. Bereikbaar via http://vijver.dirkkuipers.nl (pag 10)).

De steun is ietsje verder, de dynamo zit er inmiddels op:



En zo staat hij er nog steeds bij:





Eind van deze zomer hoop ik het project weer te hervatten (en af te maken).. Een einddatum weet ik verder niet, daar ben ik mee opgehouden.. :P

Dirk Kuipers

Update! :)

Zoals gepland gaan we de megane weer aanpakken. We zijn alweer even bezig geweest.
Zo is de steun voor de dynamo en supercharger af.
Wel willen we hem nog coaten, maar dat is in principe het werk niet..

Het inlaatspruitstuk zat in de weg, deze is nu lek! :)



Boutjes verzinken in de plaat, anders kan de riem er straks niet langs! Zo krap is het allemaal...



De spanner ertussen:



Dynamo erop en riem eens passen:





Steun verder afgemaakt zodat dynamo aan 2 kanten vast zit, en daarnaast steun verder afgewerkt:





En alles monteren:








Ook hebben we de oliekoeler voor de supercharger een plek gegeven. En ook de koeler voor de motorolie.
Deze komen voor de gaatjes in de bumper te hangen:

Oliekoeler voor supercharger:



Rechts de motorolie koeling:






De leidingen van de supercharger zijn olie circuit zijn al klaar en aangesloten.

Het olie kannetje voor dit systeem is buiten beeld geplaatst:



Oilcatchcan geplaatst:



Dirk Kuipers

Wou de stationairregeling ook niet kwijt van de megane, maar de clio heeft deze niet zo lijkt het.
Dus hebben we het als volgt gemaakt:





Zit aan de onderkant en zie je dus niet zitten..


Wat ook nog wel toevallig was.. Standaard zit er een warmtewisselaar voor het oliefilter..
Ik heb er voor gekozen deze niet meer te gebruiken..
Nu heb ik er wel een adapter zitten voor de meters en heb er nu ook nog 1 voor de oliekoel set.
De bout van de warmtewisselaar past precies door deze 2 adapters.. Erg gemakkelijk dus! :)



Dirk Kuipers

Verder met de oliekoeler:



De thermostaat:



en toen zat 't er al weer in:



De carterontluchting is inmiddels voor elkaar:



De auspuff afgemaakt:





Hier nogmaals het uitlaatspruitstuk, deze loopt gewoon van 4 naar een dikke 1:



En hier nogmaals het totaal op de grond, klaar om af te lassen:



Eerst nog even geen sierstukjes erop... Eerst eens kijken hoeveel lawaai er straks uit komt.. Zit nu 1 racedemper en een racekatalysator tussen. mocht dit niet voldoende zijn dan plaats ik er achter misschien nog 2..

Dirk Kuipers

Vandaag m'n fototoestel vergeten.. Heb wel wat foto's met de mobiel gemaakt:

Alles is inmiddels pas klaar. Het inlaattraject is ook klaar.





Hier is de inlaatbuis goed te zien, en ook de buis die in een bocht uit de compressor komt en naar beneden toe gaat:








Dirk Kuipers

De uitlaat is inmiddels afgelast:





Alle lassen behandeld met dit goedje:



Volgens mij redelijk zuur spul:



Na 2 uurtjes intrekken en afspoelen zagen de lasnaden er zo uit:



Met deze 2 foto's kun je het verschil wel redelijk goed zien, de blauwe gloed na het lassen is helemaal weggetrokken:

Voor:



Na:



Als het goed is gaat er nu niks meer roesten.


Ook het inlaatspruitstuk is dicht gebakken:






Alle floeistoffen inmiddels klaarstaan:




Helaas heb ik verkeerde (te korte) injectoren gekregen. Dus we kunnen vandaag nog niets testen.

Dirk Kuipers

"blaas blaas, stoffig!"

De injectoren binnen gekregen. Bleken helaas de verkeerde te zijn. Toch in overleg met FCG Engeneering (http://www.freddycane.com) besloten deze injectoren te houden (zijn beter af te stellen) en hier busjes voor te maken. Wel sleche foto's (van telefoon).







Vervolgens de steun gestraald en gecoated:

Stralen:


Ophangen:


Poeder spuiten:


In de oven!  :D






(vanaf nu foto's nieuwe telefoon, een stuk beter!)







Nu alles nog inelkaar zetten en eens kijken wat 'i doet!

Dirk Kuipers

Update:

Auto is klaar om afgesteld te worden..









Hier de beloofde filmpjes. Helaas slaat hij niet aan.
In het 2de filmpje hebben we de oude gasklep er nog op gezet om de computer het signaal te kunnen geven dat we gasgeven (en zo misschien aanslaat), de stekker past namelijk niet op de nieuwe gasklepsensor.





Dirk Kuipers

Helaas, even geen foto's of updates.

De auto staat sinds 31-12-11 bij de man die hem zou afstellen..
Vorige week heb ik nog contact gehad en toen kreeg ik te horen dat hij deze week afgesteld zou worden. Nadat ik niks gehoord heb en ik vandaag gemaild heb hoe het ermee staat blijkt dat hij tot eind april weg is.
Hoe ver ze met de auto zijn is mij (helaas) nog niet duidelijk geworden. Maar blij ben ik allerminst.

Wordt vervolgd......

Dirk Kuipers

Geen update. Maar ik krijg vaak vragen over de status van dit project.

Ik ben begin dit jaar vader geworden waardoor alles weer stil is komen te staan.
Ik ben de draad nu weer rustig aan het oppakken.

Ik ga de uitlaat iets aanpassen omdat deze teveel geluid maakt. Ik ga na de splitsing van 3 naar 2 inch. In die twee uiteinden ga ik nog een demper extra plaatsen. Ook heb ik siertukken in huis.

Hopelijk binnenkort een update van de uitlaat.
Ik ga proberen een filmpje te maken van het geluid voor en na.
De auto moet daarna nog steeds worden afgesteld.

Dirk Kuipers

Nog 300 views en dan zit dit topic op 100.000! :)

Dat is toch wel een nieuwsberichtje waard..
Ik zou bijna vergeten dat ik ook nog nieuws heb.

De uitlaat is aangepast en zit er nu onder.

Deze sierstukken zijn gebruikt:







Hier de oude uitlaat door geflext en de verloopstukjes er tussen gezet zodat de buis van 3 naar 2 inch kon. Dit op aanraden van de experts zodat de dempers die daarna komen beter hun werk kunnen doen. Aangezien er twee keer een 2 inch buis is, maakt het niet uit dat deze kleiner is geworden.



Het resultaat:







De auto is weer afgeleverd op het adres waar hij moet worden afgesteld.
We hebben hem van te voren nog wel even proberen te starten, maar helaas zonder succes.


Dirk Kuipers

Helaas vandaag weer een slecht bericht gekregen.

Twee bougies zijn gesmolten tijdens het afstellen.
Iets wat smelt wordt vloeibaar, dus dat is de kop in gelopen met alle schade van dien...

Maar even kijken wat we er nu nog mee kunnen.

Geen tijd en motivatie meer, dus einde project misschien wel.

Later meer.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev