Advertenties


Pechvogel van het jaar 2005

Gestart door willemhs, 2 november 2005, 20:41:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willemhs

Dit ga je niet geloven.
Vorige week vrijdag koop ik een andere auto, een coupe 2.0l 8v uit '98 op lpg G3. Een mooie auto van binnen en van buiten. Ik koop de auto bij een handelaar, zonder garantie dus. Er is een onderhoudsboekje aanwezig waarin te zien is dat de laatste grote beurt bij 120.000km is uitgevoerd. Destijds is de distributieriem, oliefilter en luchtfilter, olie en koelvloeistof vervangen. De auto heeft inmiddels 177.000km op de teller, de auto is dus een niet meer bij de dealer in onderhoud geweest.
Ik rijd de auto naar huis, afgelopen weekend meer aan gepoetst dan in gereden. Maandagochtend rijd ik naar mijn werk. Terwijl ik rijd met constante snelheid (80km/u) geeft de auto een harde knal, en slaat af. Ik stuur de auto de berm in, en kom tot stilstand. Jezus, een backfire, dacht ik. Ik kijk onder de kap, maar zie geen losgesprongen slangen, geen gescheurde slang aan het luchtfilter oid. Ik probeer de auto te starten, maar hij slaat niet aan. 'hij lijkt wel erg gemakkelijk rond te gaan' dacht ik nog. S'avonds de auto naar huis gesleept, en begonnen met sleutelen. Eerst de compressie gemeten op de cilinders. Kuhut, 3 cilinders bouwen  nauwelijks compressie op. Een uurtje later was ik er achter, de distibutieriem was geknapt!

Meer pech kun je volgends mij niet hebben. De distributieriem was vervangen (het was geen orriginele riem meer die erop lag). Het lijkt me geloofwaardig dat de riem bij 120.000km vervangen is zoals in het onderhoudsboekje stond (waarom zou je hem eerder vervangen). Dus de distributieriem is binnen 60.000 km geknapt.
Ik denk verder niet dat dit te voorzien was, geloof ook niet dat de handelaar waar ik hem kocht me 'genaaid' heeft. Dit had de vorige eigenaar ook kunnen overkomen als hij nog 60km meer had gereden met zijn auto. 

Inmiddels heb ik de cilinderkop eraf, en duidelijk is te zien dat ??n van de zuigers tegen een klep heeft geslagen. De klep staat scheef, en de zuiger is bovenop wat beschadigd (afdruk van de zuiger is te zien), de zuiger is gelukkig niet gebarsten. Wel is het stelplaatje van de klep (onder de kleppendeksel) doormidden geslagen (zoiets moet toch hard gaan).

Dit gaat me weer geld kosten, volledige revisie van de cilinderkop (ook maar meteen geharde klepzetels ivm lpg), nieuwe koppakking, kopbouten, distributieriem, spanrol, geleidenrol, motorsteun (rubber is ook gescheurd, niet hierdoor denk ik). En dat terwijl ik nog geen 60 km met deze auto gereden heb. Mag ik me nu de pechvogel van het jaar noemen?

Stefan

pfoeoeoeoe,

best verhaal,
jij bent zeker pechvogel van het jaar ja...
iig succes met het vervolg :D
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

EbOoZ


Timo Zuiderduin

Das behoorlijk veel pech ja!!! Jezus, dat is echt K#T, rij je weg met je nieuwe auto'tje, ben je dolgelukkig, gaat ie tijdens zijn eerste ritje al naar de kl#te.

maar als je de wagen bij een Bovag aangesloten Garage hebt gekocht zit er toch wel een soort garantie op(mits anders vermeld door de Garage).
dit is ook wel de reden dat ik altijd Garantie eis op een "nieuwe" wagen.
Bij mijn auto moest ik hiervoor extra betalen maar ik heb dat geld er dubbel en dwars uitgehaald!!


Benjamin Renon

Damn zeg, wat een f'ed verhaal zeg... Zal je maar gebeuren.
De ene grote uitgave na de andere dus.

Succes met alles!  :D
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Decepticon#1

Ik heb de distributieriem er ook af gehad bij een 2.0 8V...schade 1400 euro... Ik wens je veel succes!

Greetz,

Peter

ForeverYoung

dit heb ik met m'n R19 gehad (140 op de teller, geen knal gehoord overigens, wel veel schade  8))

reden dat het hier staat is omdat in die 19 de F3P motor lag, met 83kw/113 pk, en dit is de voorloper van de F3R die bij de Pechvogel van het Jaar 2005  :) kapot is gegaan.

Dat geintje kostte mij destijds ? 675, dan moet ik zeggen dat ze mij ongelooflijk gematst hebben, meestal kost 't het dubbele ongeveer. Reden in mijn geval was dat de vorige eigenaar, of zijn garage, de noodzaak van het vervangen van de spanrol tegelijk met het vervangen van de distributieriem niet zo inzagen  :o

Ik heb zo het idee dat als je zelf kunt meten welke cilinders geen compressie meer hebben, dat je ook wel zelf redelijk goedkoop het motortje weer aan het lopen krijgt  :D

willemhs

Bij mij dezelfde oorzaak, spanrol is redelijk, geleiderol is slecht. Waarschijnlijk heeft deze een keer gehapert. Het ###lige aan alles is dat ik de riem en de rollen zoizo wou gaan vervangen, uit voorzorg. Heb ik bij mijn 1.6e (die overigends te koop staat) ook gedaan, ookal was het nog niet nodig. 
675 euro is idd goedkoop, denk niet dat ik t voor dat geld gemaakt krijg.
Waar heb jij hem laten repareren? En weet iemand een goed (en niet te duur) revisiebedrijf waar ik mn cilinderkop heen kan brengen?

Remco_B

Idd erg veel pech en duur geintje. Maar 60 duizend km en dan dit, is wel snel ja voor een riem maar kan gebeuren.

EbOoZ

Ik denk dat hij bedoeld dat als willemhs zelf kan meten enzo, hij ook voldoende kennis heeft om de kosten te drukken door zelf ook een aantal dingen te doen.

Tis maar een gokje...

henk

is er niet met de km teller geknoeid dan?
177.000 is niet echt veel voor een auto van 7 jaar oud op gas.
hoop wel voor je dat de kosten meevallen zeg, succes.

willemhs

Heb een revisie bedrijfje bij mij in de buurt gevonden waar ik een ruilkop kan krijgen. Ik kan daar dus langs gaan met mijn cilinderkop, en met bijbetaling een volledig gereviseerde krijgen. Binnenkort eens langs gaan, als de kop helemaal kaal is.

De km teller... Tja, er waaren geen aanwijzingen dat de auto teruggedraaid zou zijn. Maar zeker weten doe ik het niet. Hoe zou ik daar achter kunnen komen? 177.000km in 7 jaar is 25.000km per jaar, nog wel aannemelijk naar mijn idee.

marc.

ik ben  2e eigenaar van een 2.0 8V ook uit '98. in 2001 gekocht met 100.000 km. nu net 220.000 km, dus gem. 28.000 km per jaar.  :D. verdamper al vernieuwd???

ForeverYoung

Citaat van: Danny. op  3 november 2005, 08:21:25
Ik denk dat hij bedoeld dat als willemhs zelf kan meten enzo, hij ook voldoende kennis heeft om de kosten te drukken door zelf ook een aantal dingen te doen.

Tis maar een gokje...

idd!

ik heb er de ballen verstand van en dus destijds alles moeten laten doen.
dit was bij een universele garage in Coevorden, waar ik die auto ook gekocht had.
ze hebben mij gematst omdat ik die auto bij hun heb gekocht en niet veel geld heb, dat revisiebedrijf waren vrienden van hun en die hebben dus de werkplaatsuren niet berekend, alleen materiaalkosten enzo.

nieuw riempje (oude was nog goed, maar nieuwe is veiliger idee) heb ik zelf gehaald voor ? 40 ofzo, de garage wilde hier 140 pleuro voor zien :laugh:

Stefan

177000 km in 7 jaar is niks raars met een gasauto.
Bij minder km per jaar kan gas al voordeliger zijn ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev