Advertenties


Water bij / langs pedalen en dus natte voeten

Gestart door i2paq, 22 september 2023, 09:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i2paq

Van de één op andere dag lekt onze Mégane aan de bestuurderskant bij de pedalen.

Het loopt in een straaltje naar binnen en dat geeft dus natte voeten voor mijn vrouw  ;(

Omdat het nu constant regent is "even" kijken wat er speelt lastig.

Volgende week vrijdag iig. naar de garage om het te laten onderzoeken.

Iemand wellicht een voorschoot of een idee van de oorzaak?

Zelf dacht ik aan de lekkende "bak" waar ook de ruitenwissers etc. zitten.

Edit: net even gekeken want het is even droog. Door kleine blaadjes van de berken zaten alle gaatjes voor de afvoer van het water dicht.
Het gaat hier om het plastic gedeelte bij / onder de ruitenwissers.
Alles helemaal schoongemaakt.

Zowel links als rechts bij de voorstoelen is het zeiknat. Ook de bakjes die in de vloer zitten stonden helemaal vol water.  :cry:
Deze beiden leeggemaakt. Nu maar 5 vochtvreters halen en hopen dat dit het is / was.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

Felix

Oei, je bent niet de eerste met dit probleem. Wel interessant dat het lekte bij de pedalen en niet bij de passagierskant. Meestal is het daar.

Ik had een vergelijkbaar probleem bij mijn Megane 2. Daar was de afvoer van de airco verstopt. Gevolg: flinke schimmel in de bekleding en isolatiemateriaal.
Ik heb daarom op de sloop een Megane gevonden die droog was en heb alles overgezet in de mijne. Dat was ook een mooi moment om de vloermat goed te reinigen. (Ja het halve interieur moet er dan uit).

Wat ik er mee wil zeggen is, zorg dat het allemaal goed droog is, want anders krijg je vervelende luchtjes die je niet zomaar weg krijgt :(

mark29

#2
Bij de megane 2 is het probleem meestal dat die aircoafvoer dicht zit, de rubberen thule onder het kachelhuis.

Bij de megane 3 en scenic 3 is het de afvoer in de paravan.
Enige en juiste manier is om de wisserarmen te verwijderen, plastic te verwijderen, dan heel de bak schoon te maken en de afvoeren open te maken, Dus  niet alleen bovenop de paravan! Belangrijk is ook gewoon om het hele jaar door de auto een beetje schoon te houden van bladeren etc en die paravan schoon te houden, dit is niet meer een kwestie van niet goed bijhouden imo.

Dat water loopt via de kachelmotor naar binnen, en valt zo bij de voeten bij de passagier en bestuurder op de mat. Voor de dit gaat voelen en zien, ben je een paar emmers water verder, echt serieus, een paar emmers water in je interieur.
Dat ga je niet oplossen met een vochtvreter.

We hadden klanten die zeiden van ja, dan zet ik de kachel wel warmer, maar op termijn, al dat vocht tast de bedrading aan, de mat gaat schimmelen, de auto ruikt muf, waar je aan went, dus niet meer door hebt.
Ondertussen is het gewoon erg ongezond. Straks komende winter, ga je hoe dubbelzinnig, nat, door alle vocht in de auto, gaat om de haverklap de ramen beslaan.

Dus juiste oplossing is het probleem verhelpen, paravan openen, en reinigen zoals hierboven.
En het interieur eruit gooien, middenconsole, stoelen, bank, bekleding, schuimrubber, isolatiematten etc.
Water eruit zuigen, kachels erin zetten, deuren op kieren, en dan een paar dagen laten drogen.
Vloerkleed goed stofzuigen en met hogedruk op een wasplaats is die dan perfect schoon te spuiten en dan weer stofzuigen met een water zuiger.
Eenmaal alles schoon, dit is het juiste moment om te cleanen, alles dichtbouwen, heb je een frisse auto alsof die uit de showroom komt.

Ik heb er tientallen zo gedaan toen ik nog werkzaam was als monteur, ik dacht dat de dealer er iets van een 600 euro voor vroeg, het is gewoon een arbeids intensief klusje waar de nodige uren in gaat zitten.

i2paq

Bedankt mark29,

Zojuist gekeken en inderdaad, enorm veel water onder de vloerbedekking!

Dat wordt een leuke klusje voor ze volgende week vrijdag.

Kunnen we nog wel veilig met die auto rijden?
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

i2paq

ANWB gebeld, Gold membership  :9~

Die komen kijken en slepen hem dan, waarschijnlijk, af naar Renault Heerhugowaard.
Daar hebben ze de komende week / weken tussendoor hopelijk tijd hem te fixen.

Nu nog vervangend vervoer regelen.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

i2paq

ANWB geweest, we kunnen er mee rijden zeggen ze.

Afspraak gemaakt bij de garage, krijgen een huurauto maar ik spreek ook mijn All-risk aan.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

mark29

Ik zou zoiets zelf doen, scheelt veel geld, alleen paar dagen mooi weer nodig.
Tenzij het je niets gaat kosten.

i2paq

Citaat van: mark29 op 22 september 2023, 22:38:33Ik zou zoiets zelf doen, scheelt veel geld, alleen paar dagen mooi weer nodig.
Tenzij het je niets gaat kosten.

Mijn autoverzekering lijkt het te dekken, ben eigenwijs maar nog steeds Allrisk verzekerd. Moet wel naar een aangesloten garage. Diverse gebeld maar die hebben geen tijd of geen plek.
Ik gok eerder dat ze er geen zin in hebben.

Maandag maar weer verder bellen, anders gaat hij naar Renault, die hebben er dan tussendoor wel tijd voor.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

MokanRaz

#8
Ik had het zelfde probleem. Controleer je parafaan. Waarschjnlijk volgelopen met water ivm dichtslibben van afvoeren link en rechts.

i2paq

Auto staat inmiddels een kleine week bij een schade bedrijf.

De meesten wilde er niet aan "geen ruimte" was de smoes.

Deze begreep de situatie en heeft de wagen aangenomen. Maandag eens bellen voor de status.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

mark29

Het kost ook een hoop ruimte, die auto staat een midweek binnen, en de bekleding, matten, stoelen etc krijg je erbij naast de auto. Het geeft wel een puinhoop en kost een hoop ruimte.
De losse delen, voornamelijk het plastic werk, deed ik altijd in de kofferbak leggen, en op het dak deed ik altijd plastic hoezen leggen, en dan daar matten overheen, om krassen te voorkomen, en dan daarop nog wat onderdelen, zoals die ventilatiekanaal buizen etc, toch gauw 2 vierkante meter opslagruimte weer.

i2paq

Gisteren gebeld, auto is deze week klaar om afgehaald te worden.

Ik verwacht donderdag.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

i2paq

#12
Ik wil even een PLUIM geven aan Van Mossel Schade in Alkmaar.

Nadat meerdere (schade)-bedrijven mij de deksel op de neus gaven begrepen zij wel het belang van een snelle actie.

De auto heeft er ongeveer 2 weken gestaan en is werkelijk "nieuw" van binnen.

Alles schoon en droog gemaakt + het tapijt gereinigd.

Geen vieze geuren oid.

Morgen maar even wat gebakjes brengen naar de dames en heren want mijn dank is enorm.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

mark29

Heerlijk he, hoe schoon je een auto op deze manier kan krijgen.
Zijn leuke klusjes met voldoening als je het goed grondig aanpakt.

MarcN

Mooi dat het uiteindelijk opgelost is! Meteen een besef momentje voor mij om de afvoeren in mijn paravan binnenkort eens te controleren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev