Advertenties


Toerental valt/zakt terug bij gasgeven 1.5 dci megane 3

Gestart door arjaan81, 2 april 2022, 19:16:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjaan81

Hallo.
Als ik gas geef met mijn auto dan valt/zakt het toerental een beetje terug of blijft hangen. Vanaf de 4/5e versnelling. Meestal tussen de 2000-2500 toeren.Meestal vanaf 90-100 km/u. Het is een handbak.
De motor blijft wel gewoon normaal  lopen. Snelheid gaat wel vloeiend omhoog.
Als het toerental terug gaat hoor ik wel een zacht geluid bij de motor.
Heb geen foutcodes.
De auto gaat over 4 weken voor een beurt en apk.
Wie weet raad?
Gr Arjaan

A110

Lijkt op een versleten (slippende) koppelingsplaat.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

arjaan81

Dank voor je reactie.
Zal contact opnemen met de garage.
Wie weet een kosten indicatie voor een nieuwe koppeling?
Is het verstandig om de drukgroep en vliegwiel mee te vervangen?
Misschien ruil ik m wel in voor een megane 4...🥴


mark

#3
Bij een 1.5 diesel gaat het vliegwiel niet snel kapot.
Heb er nog nooit 1 vervangen omdat het echt nodig was.De koppeling wordt altijd als set vervangen, dus drukgroep en koppelingsplaat, en in dit geval ook het hydraulisch druklager.

Het is een klus van ongeveer 9 uurtjes.

arjaan81

Dank voor de reactie.
Ga deze week naar de garage.
Ga denk ik er geen nieuwe koppeling inzetten.
Even afwachten wat de garage zegt.




mark29

Flatrate tijden zal misschien 9 uurtjes zijn, maar ik had een collega, zijn record was, samen met een leerling erbij dat wel..... 3 kwartier, bak eraf op de grond.
Subframe haalden wij er nooit af, hij deed veel bakken, vond ie mooi, deed ik met hem samen eruit tillen dan.
Maar goed, dat is niet de meest nette manier van werken, dat was een wedstrijdje  :D

Monteren duurt altijd langer, netjes monteren, ontluchten koppeling etc.

Maar goed, dat vliegwiel, normaal gesproken hoeft die niet vaak inderdaad bij een 1.5 dci, niet echt klachten mee.
Wel heb ik regelmatig gezien, als de koppeling verbrand is, door lomp gebruik dus, en dan de koppeling weg valt.
Werd de koppeling gedemonteerd, de voering heet geworden, komt er dan als het zogenaamde vogelnestje eruit brokkelen, dat de vliegwiel heet was geworden, en blauw verkleurd.
Dat wilde nogal eens zo erg vervormen, dat de nieuwe koppeling dan niet eens meer pastte.

Dus ja vliegwiel werd wel eens vervangen, maar wel bij de extremere gevallen.

Je hoort een geluid, maar benoemt niet wat voor geluiden. Stel het is nagelen, kan jouw klacht van iets totaal anders zijn dan de koppeling, maar een slechte verstuiver.

arjaan81

Bedankt voor het meedenken heren.
Vanmiddag even weer gereden. Totaal
80 km snelweg.
Toerental zakt soms als ik vol gas( vollast) geef in zijn 5e versnelling. Soms in de 4e.
Bijgeluid hoor ik niet(meer).
Als ik de cruise gebruik en ik doe m met de + knop 20km omhoog dan klapt de cruise  er soms uit halverwege als de auto versnelt.

mark

Tsja.... Het kan natuurlijk een stuk sneller als in 9 uur.

Ook een mens heeft last van slijtage, dus wat iedereen doet moeten ze zelf weten. Ik ga in elk geval niks zwaars lopen beuren of in gekke houdingen werken. Moet het nog 40 jaar volhouden, als ik al niet eerder ben afgekeurd.

mark29

Ik kon na 18 jaar niet meer. Niet meer dagelijks zwaar en snel in ieder geval.
Je hebt zeker een punt.

mark

Zit inmiddels ook alweer 10 jaar in het vak.
Begin het al wel iets te merken haha.
Nu netjes kniepads in de werkbroek, helpt erg goed. En gekke houdingen doe ik sowieso zo min mogelijk.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev