Advertenties


koppeling, vliegwiel en multiriem

Gestart door Mg1982, 2 oktober 2021, 17:01:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mg1982

goedemiddag,

mijn estate 1.2tce (115) uit 2013 heeft nu 220.000km gelopen.
steeds vaker hoor ik bij het optrekken als mijn koppeling nog niet helemaal op is een soort licht gierend geluid.
ik vermoed dat me drukgroep/koppeling op zijn eind loopt.
dit geluid was eerst alleen als ik onze caravan vooruit moest trekken maar nu ook zonder aanhanger.

als ik mijn koppeling en drukgroep ga vernieuwen ook meteen de massavliegwiel meenemen? of kan ik deze makkelijk testen of deze nog xx dkm meekan?

wat is de interval van de multiriem?

tot slot wat is een schappelijke prijs voor het vervangen van de koppeling?
kan je bij de 1.2 makelijk erbij of de standaard: steekassen verwijderen, versnellingsbak los enz dus een hele dag werk voor een garage?

larsdijkstra

Wil je t zelf gaan doen of zoek je iemand die het goed kan voor een schappelijke prijs?
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

mark

De halve auto moet uit elkaar, om bij de koppeling te komen.
Het is een klus van 9 uur ongeveer. Ik heb nog geen vliegwielen gezien van een 1.2 die aan vervanging toe waren, er komen ook niet veel krachten op als je het vergelijkt met de 300Nm koppel van een tce180. Die vliegwielen zijn met 2 ton meestal kapot.





Dit is dan m'n eigen tce180, maar het proces is natuurlijk het zelfde.

Ik raad aan om voor de hele operatie een compressie test uit te laten voeren.
Er zijn namelijk heel veel 1.2 motoren die de 150.000km al niet halen.
Heb ze ook al een paar x bij 50.000km vervangen.

Dus je doet er verstandig aan om eerst de staat van het motorblok te laten checken.

mark29

En meteen de inlaatkleppen reinigen.

Vliegwiel als dat zo dubbelmassa is, kan je hem heen en weer bewegen en kijken hoeveel tanden hij speling heeft, hij mag wat hebben.
Maar om nou straks halverwege een koppeling verslijt termijn zal ik het maar noemen weer de boel los te halen is ook niet handig.
Ja vliegwiel is duur, klopt.

Owja en de ketting hoeveel keer is die al vervangen?

Mg1982

@mark: bedoel je de ketting of de multiriem?

Auto heeft tot de 180.000 dealer onderhoud gehad( ex lease)
De afgelopen 40d alleen olie en filters

mark

De multiriem is 150.000km of 6 jaar.

De ketting is aan de beurt als deze tegen het deksel aan rammelt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev