Advertenties


kachel ventilator doet het ineens niet meer

Gestart door StanSan, 3 januari 2021, 13:15:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StanSan

Mijn CC heeft climat control.

Heb aan de kant van de thermostaat even met een doek wat droog geveegd, want was behoorlijk vies en vettig daar die slangen..
Maar nu doet ineens mijn kachelventilator het niet meer.
Zit er in de buurt van die thermostaat een draadje of sensor ofzo die kan voorkomen dat die ventilator gaat draaien?
Als ik m op auto zet of defrost, dan zie ik dat het icoontje van de vent van laag naar hoog gaat, maar hij gaat niet blazen.
Zekering al gecontroleerd.
Natuurlijk gecheckt of er ergens een draadje losgetrokken is, maar ik kan niks vinden..
Toen ik de auto gisteravond neerzette deed de kachel het nog.
Iemand een idee?
Voorheen
Megane Cabrio 1 PhII 1.4 16V Bj 2000
Megane Cabrio 1 PhI 16E Bj 1997
nu
Renault Megane CC 1.6 16V Tech Line

Felix

Ik denk dan aan de kachelweerstand of de kachelmotor die kapot is.
De kachelweerstand is makkelijk te vervangen. De kachelmotor niet. Die heb ik trouwens nog splinternieuw liggen, mocht die kapot zijn dan kan je die ook van mij overnemen  :D

Wel gek dat het hij het niet doet na het schoonmaken. Voor zover ik weet zit daar niks wat daar mee te maken heeft.

StanSan

ja ik zat te denken zit er misschien een draadje naar de thermostaat ofzo, omdat die climate sowieso na het starten niet meteen die fan laat draaien.. pas als de auto een beetje warm wordt gaat de fan loeien.. zou nl wel heel toevallig zijn dat ie na het droogmaken het ineens niet meer doet he..
Voorheen
Megane Cabrio 1 PhII 1.4 16V Bj 2000
Megane Cabrio 1 PhI 16E Bj 1997
nu
Renault Megane CC 1.6 16V Tech Line

Felix

Bij de termostaat zit (dacht ik) wel de temperatuursensor voor de koelvloeistof. Misschien maakt die geen goed contact meer? Wat geeft je instrumentenpaneel voor temperatuur aan?

StanSan

temperatuur meter loopt gewoon op..
Al heb ik al een tijdje vermoeden dat die thermostaat altijd open staat.
Ik heb de auto nog niet zo lang dus heb geen referentie, maar de meter gaat tot het 2 streepje en wordt niet warmer (moet ie niet tot het midden dus voorbij het streepje) en als ik de auto starte en de meter was net uit linkerhoek gaf de kachel al een heel klein beetje warmte. (dus het grote circuit zou dan al meteen openstaan nog voordat de motor echt op temperatuur is). kun je dit bevestigen?
Voorheen
Megane Cabrio 1 PhII 1.4 16V Bj 2000
Megane Cabrio 1 PhI 16E Bj 1997
nu
Renault Megane CC 1.6 16V Tech Line

Felix

Je zou de auto eigenlijk even moeten uitlezen voor de absolute waarde in celcius ipv een metertje.
Dat kan bijvoorbeeld met torque (of met PyRen, zie mijn handleiding)

Volgens mij klopt dat 2e streepje wel aardig. Je kan aan de slangen wel voelen of het circuit naar de radiator open staat of niet. Lijkt mij een eenvoudige manier om te kijken of je termostaat werkt (?) Anders staat het internet vol met tips hoe je dat kan uitzoeken. (Even voor de duidelijkheid, ik ben geen monteur of wat dan ook :P)

StanSan

oke goed plan. dank je..
Ja ik dacht dat je een monteur was/bent :-)
Voorheen
Megane Cabrio 1 PhII 1.4 16V Bj 2000
Megane Cabrio 1 PhI 16E Bj 1997
nu
Renault Megane CC 1.6 16V Tech Line

StanSan

btw waar zit die kachelweerstand op een CC eigenlijk.. ik zie een hoop filmpjes over de scenic, of autos met stuur aan de andere kant...
Bij sommigen in het dashboard bij anderen de handschoenen kastje eruit...
Voorheen
Megane Cabrio 1 PhII 1.4 16V Bj 2000
Megane Cabrio 1 PhI 16E Bj 1997
nu
Renault Megane CC 1.6 16V Tech Line

Felix

#8
Die zit naast het gaspedaal.
Ik weet niet hoe je controleert of die nog werkt. Ik heb dat probleem nooit gehad met mijn (ex) Megane II. Je kan in ieder geval de stekker doormeten, kijken of hij wel stroom krijgt.

Dit is de pinbezetting

A138AHSTUURSIGNAAL + VENTILATEURMOTOR SNELHEID 1
B1SP3+ACCESSOIRES VIA ZEKERING > VERWARMING
A238AJSTUURSIGNAAL + VENTILATEURMOTOR SNELHEID 2
A338AKSTUURSIGNAAL + VENTILATEURMOTOR SNELHEID 3
A438ALSTUURSIGNAAL + VENTILATEURMOTOR SNELHEID 4
B5MAMELEKTRISCHE MASSA DWARSBALK DASHBOARD LINKS

Als de stekker gesmolten is dan kan je bij AliExpress een nieuwe stekker kopen.
https://nl.aliexpress.com/item/32955314685.html

StanSan

Vanmorgen een klap op de middenconsole gegeven aan de passagiers zijde bij de voeten...
Kachel doet t weer :-)

Als het weer wat warmer word buiten zal ik hem wel open maken.. voor nu ben ik blij dat t weer werkt.
Voorheen
Megane Cabrio 1 PhII 1.4 16V Bj 2000
Megane Cabrio 1 PhI 16E Bj 1997
nu
Renault Megane CC 1.6 16V Tech Line

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev