Advertenties


TCE 180 tuning

Gestart door TimH, 1 december 2020, 21:38:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimH

Hallo,

Ik heb nu 2 maandjes mijn Megane Coupe GT op de oprit staan, echter ben ik wel al erg nieuwsgierig aan het kijken naar tuningsmogelijkheden. Heeft een van jullie ervaring hiermee en in hoeverre verandert dat de rijervaring van de auto?

mark29


TimH

#2
F4rt uit mijn hoofd

mark29

Met chippen valt daar zowiezo winst uit te halen.
Maar als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik dan eerst verdiepen in wat er verder aan `hardware`mogelijk is, dus mogelijk andere grotere intercooler, andere turbo etc, alles aanpakken en dan op een vermogensbank laten chippen, dan heb je het beste resultaat.

Heb je een handbak of een automaat? Die automaten zijn wat beperkter aan een maximum koppel die ze kunnen hebben namelijk.
Mocht je een andere turbo monteren, is motor eruit takelen en dan de boel monteren wel het makkelijkste, en dan zou ik ook meteen de koppeling meepakken, als de boel er toch uit ligt.
Controleer het vliegwiel op zwarte brandplekken en er van uitgaande dat dit een dubbelmassa vliegwiel is, even kijken hoeveel speling erop zit, uit mijn hoofd mocht ie 2 a 3 tanden kunnen schuiven, daar is overigens wel documentatie over wat de toleranties zijn.

Felix

De Megane 3 GT is sowieso altijd F4Rt met PK4 handbak :)

Qua tuning kan je het zo gek maken wat je zelf wil. Met alleen een remap kom je volgens mij zo'n beetje uit op 220pk en wat newtonmetertjes extra. Arthur Dekker kan je daar alles over vertellen, die kent de F4Rt en bijbehorende ECU (EMS3110) van achter naar voren.

Hardwarematige tuning is natuurlijk ook mogelijk. Ik zie wel eens mensen die er een Megane 3 RS turbo (hybride turbo?) op schroeven. Dat klinkt wel als een mooie mod. Of een grotere intercooler, andere uitlaat etc. echt veel bijdragen weet ik niet.

mark29

Kijk eens bijvoorbeeld voor wagner intercoolers.
En de turbo kan je ook zelf samen stellen en laten aanpassen door een specialist, die hem uitfreest en de billet vervangt, dat schoepenwiel. Een compleet andere kopen kan ook natuurlijk.
Ik zou zeggen google eens wat, kijk wat op youtube, en kijk op meerdere forums. Dit forum heeft ook een zoekfunctie, al moet ik eerlijk zeggen dat er hier niet veel echt serieus gebouwd word aan autos, dus motoren etc.

mark29

Ow altijd handbak, kan goed haha, ik heb er zat in gereden en aan gewerkt.
Maar feitjes in welke uitvoering etc dat wist ik dan weer nooit want dat boeide me helemaaaal niet.
Als ik cursus had en er waren weer nieuwe automaatbakken kregen we altijd de tabellen erbij met alle gegevens en viel mij altijd op dat dat die automaatbakken niet veel extra reserve hadden.

Ja nadeel van grotere turbo is onder dat spreekwoordelijke turbogat.
Daarom zie je nu steeds meer het twinturbo principe, een kleine en een grote, dat is vele malen mooier en veel beter koppelverloop.
Op de nieuwe model trafic heb je nu ook de twinturbo al een aantal jaar zitten, rijd erg fijn.
Maar probeer het maar eens te maken als hobbyist, als het er standaard niet op zat. Vaak als mensen al dit soort vragen komen stellen, ga ik er niet vanuit dat ze dit soort dingen zullen gaan bouwen.

mark29

Felix heb je een afbeelding van de hybride turbo? Ik zie er verschillende, maar het is niet zoals de twinturbo maar elektronisch aangestuurd wat ik tegen komen.
Beetje moderne variant van de vgt turbo dan, dus met variabele geometrie krijg ik het idee.

Felix

Kan wel kloppen wat je zegt Mark, ik weet er niet het fijne van (vandaar het vraagteken ;)).

Het zal sowieso niet elektrisch zijn ook geen twin turbo. Wat dan het verschil is tussen hybride en variabele geometrie weet ik eigenlijk niet. Ik zou de vraag even voorleggen bij een expert :)

Stefan

Mijn Meg III 2.0Tce ws toenderijd gechipt.
220pk en 380nm koppel.

Lekker hoor, ging goed :)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Tedo

Citaat van: Felix op  2 december 2020, 15:53:01
De Megane 3 GT is sowieso altijd F4Rt met PK4 handbak :)

Dat was mijn eerste reactie ook, maar het kan natuurlijk ook nog een (geïmporteerde) 2.0 DCi GT zijn. 😉

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev