Advertenties


Duurzaamheid 1,2 TCE

Gestart door haelewyn, 17 februari 2020, 09:01:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Mijn auto en motor stammen ergens uit midden 2016 en liggen in een Megane.
Er staan nu 30.000 km op de teller en er is mee gereden vanaf juli 2017. Hij heeft eerst nogal lang in stock gestaan (een jaar ongeveer).
Al bij al een leuke auto om mee te rijden.

Maar :   Renault gaat die motor niet zomaar afgevoerd hebben.
Volgens een garagist die ik ken zou dat zijn omdat er al heel veel motoren onder garantie zijn vervangen.

Maar, zegt dezelfde man, als jouw motor geen olie verbruikt is er niets aan de hand.

Heeft iemand er al enig zicht op hoe veel kilometers een 1,2 TCE (de mijne met 132 pk) aankan zonder problemen ?
Zijn het allemaal probleemmotoren ? Slechts enkele erbij ? De meeste motoren ?

Nu die dingen al wat langer in omloop zijn is het misschien het goede moment om hier even over na te kaarten.

mark

Tja.... Heb al met 20.000km kettingen vervangen van deze blokjes. Bij de 1 gaat het goed en is er met 120.000km nog niks aan de hand, en de ander niet.

Ook zijn om de +/- 60.000km de inlaat kleppen aan een reinigingsbeurt toe.

Hans 1982

Ik zit nu aan 65.000 km zonder problemen. Wel zijn rond de 40.000 de kleppen inderdaad gereinigd. Hij gebruikt niks geen olie dus ik vermoed dat hij nog wel een poos mee gaat. Mits je natuurlijk niet de motor mishandeld (vol gas koude motor enz). Ook stottert hij niet heel erg slechts een heel klein beetje.

haelewyn

Ik zie mijn verbruik wat stijgen maar het is winter natuurlijk.
En hoe langer ik met een auto rijd, hoe meer ik de neiging heb om het gas in te trappen.

Het motortoerental schommelt een klein beetje bij stilstand, neutraal toerental. Schijnt ook een symptoom te zijn voor de kleppen maar het is niet overtuigend slecht genoeg :-)

Tot nu toe geen merkbaar olieverbruik.
Een halve liter op 10.000 km misschien .. dat is zo goed als niets.

Jacques

Van duurzaamheid is natuurlijk weinig sprake, met zulke reparaties in het vooruitzicht. De oude meganes halen een paar ton met af en toe de distributieriem vervangen.

haelewyn

#5
https://newmobility.news/2019/05/27/renault-accused-of-inherent-failure-on-1-2-tce-engine/

Interessant artikel. Het lijkt of ze wel weten waar Abraham met zijn glazen potje naartoe gaat om mosterd te halen.

Er wordt ook specifiek gesproken over de EURO5 auto's en dat die problemen hebben. De mijne is een EURO6.

Waar het verschil zit ?   Weet iemand dat ?

Aan  de andere kant beschrijven ze het probleem tot 2018 terwijl mijn auto van de tweede helft van 2016 al een Euro 6 is..

Volgens dit artikel ben ik wel uit de brand :   >>>
https://www.connexionfrance.com/French-news/Renault-cars-have-severe-defect-says-consumer-group

haelewyn


mark29

Voiture en moteur, heel veel meer haalde ik er niet uit. Ik kan maar een beetje frans.
Voor de belgen, wat was de strekking van het verhaal?

haelewyn

#8
"""Renault-motoren zouden te veel olieverbruik hebben. Het gaat om het meest verkochte modellen van het merk... Renault weet het maar doet niets.. nochtans zijn ze al lang op de hoogte..
Renault wijt het fenomeen aan een incorrecte afstelling van de rekeneenheid voor de injectie.

Renault-motoren die tussen 2012 en 2016 in Spanje zijn geproduceerd, verbruiken te veel olie. Een fenomeen dat storingen zou veroorzaken die zelfs tot een plotselinge breuk kunnen leiden, al na 60.000 km. In Frankrijk worden bijna 400.000 voertuigen getroffen. Na kennis te hebben genomen van een interne nota van de fabrikant aan zijn netwerk, vraagt het Consumenprogramma 'que choisir' om deze afwijking te herstellen."""




Ik vraag me af vanaf welke week er dan goede motoren zijn geproduceerd in 2016... Hoe zie je van welke week mijn motor is ?
En of er van die dingen echt veel stuk gaan, bijgevolg of het beter is om op tijd verlies te nemen en een nieuwe auto te kopen indien de mijne geimpacteerd is.
Op iets meer dan 30.000 km heb ik op 10.000 km maar een halve liter olieverbruik. De olie ruikt wel altijd wat naar benzine. De garage zegt me : geen olieverbruik = een goede auto en geen probleem (voor dit model).

mark

Heb vorige week een scenic 3 met de 1.2 tce in de werkplaats gehad. Er moest voor de 3e x een nieuwe ketting op. Met nog geen 70.000km op de klok.  :shocked:

Denk dat je al lang blij mag zijn als het bij een beetje olieverbruik blijft.

haelewyn

#10
Een halve liter per 10.000 km is zo goed als niets of gelijk aan niets zeker ? Daar maak ik me geen zorgen in.

Eerder wat er kan gebeuren na 60 of 100.000 km.

Oorzaak van de problemen op de Scenic ? Enig idee ?   De ketting zelf of de spanners ? Of iets extern / anders / niet te bepalen ?

Volgens een Australische website australiancar.review werden de motoren gemaakt voor juli 2015 getroffen door het olieverlies.
http://australiancar.reviews/reviews.php#!content=recalls&make=Renault&model=Captur&gen=1159&pno=0

mark

Aan de ketting geleiders was niks te zien. De spanner is in dit geval denk ik de oorzaak. Want deze was nog niet maximaal uitgesteld, en uiteraard de ketting ook wat uitgerekt. En de vorige x (door collega's van een andere vestiging) is bij het vervangen de uitlaat nokkenas plunje flink beschadigd, maar wel gewoon terug geplaatst natuurlijk.  8)7 zoiets helpt natuurlijk ook niet mee. Dit x alles vervangen zelfs de nokkenas tandwielen. Hopen dat het nu beter gaat haha. Blij dat ik gewoon een riem op m'n tce180 heb. 8)

mark29

Ik heb ook veel klachten gezien met olieverbruik.
Daar was een herprogrammeer oplossing voor. Door een software fout zopen ze olie.

En halve liter op 10k is erg netjes.
Die gevallen waren wel heftiger.
De kettingen en spanners zijn echt waardeloos, haribo kwaliteit.

mark29

Mark wil je nog een cotech stick hebben? :D Ik gebruik hem toch niet meer, weet niet hoe lang het duurt voor ze mijn bevoegdheden plat leggen omdat ik weg ben bij renault.

mark

Is meestal max een maand, en dan werkt de stick ook niet meer.  :D
Maar heb op het werk 3 stickjes tot m'n beschikking. Dus stickjes zat haha

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev