Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

13-06-2023 Het subframe

Ik zit nog een beetje met het subframe. Deze hebben we niet los gehad en ik wil deze eigenlijk wel minimaal los hebben. Ik heb ook nog wat rubbers voor de stabilisatorstang en een nieuwe draagarm liggen, dus onder het noemer, nu is die kans er.  !-!

Dus voorzichtig met een wringijzer gekeken of de bouten los wouden. De 2 bouten aan de achterkant zijn zonder te veel moeite (kon ze uiteindelijk met een ratel los draaien) los gekomen.
De 2 bouten aan de voorkant werkten het eerste stukje goed mee, maar de bovenkant van de bout was zo verrot, dat het bij het laatste deel zelfs met de wringijzer moeizaam ging. Aan beide kanten hebben de kooimoeren het niet overleefd en moest ik met doppen aan beide kanten de boel los krijgen.
Dus voor de voorkant moet ik wat moois verzinnen (ik heb al wat in gedachten).



Met de subframebouten los ben ik wel wat meer gedreven. Enige waar ik rekening mee moet houden dat het stuurhuis erin blijft hangen gezien er nog wat slangen vast zitten. Met een beetje elektradraad ophangen lost dat op.

Vervolgens even de overige bouten checken of deze allemaal los zitten. 2 afdek platen van het subframe naar chassis en de 2 beugels bij de draagarmen naar het chassis. De 2 van de draagarmen heb ik laten zitten om als laatste te verwijderen. Zo kan ik met de krik aan de achterkant van de subframe en mijn hand aan de voorkant het subframe mooi opvangen.

Daarna de ABS stekkers voorzichtig los peuteren en de asstompen demonteren (de 2 bouten van de fusee kogel losschroeven).





Dan hoeft alleen nog het stuurhuis gedemonteerd te worden. Ondanks dat het maar 4 bouten zijn, was het ongelukkiger dan ik had gedacht. De 2 onderste (Dop 16) moesten benaderd worden vanuit het subframe. Gezien deze blijft zitten was het moeilijk om hier bij te komen, maar gelukt met wat verlengstukken improvisatie.

Krik eronder. Ik heb hem naast de reactiearm rubber geplaatst. De bouten 1 voor 1 verwijderd en de voorkant vasthouden het subframe ertussenuit maneuvreren. Echter leek het nog vast te zitten bij het stuurhuis.
De verbinding met het stuur iets losgeschroefd (dop 13 achter de rubberen hoes) en toen floepte de as er bijna uit. Hierdoor net genoeg ruimte om het subframe iets te laten zakken.

Subframe naar beneden en het stuurhuis as weer teruggedrukt en vast gezet. Mijn pa had het hierover en had hier geen zin in. Ik kan mij voorstellen dat als het stuur iets verdraaid dat je het opeens heel erg druk krijgt hiermee. Dus ik ga het niet ingewikkelder maken dan dat het is.









Nu alles wat nog aan het subframe vast zit los gemaakt.
De rubbers van de stabilisator stang ga ik vervangen. Deze zijn zo oud als dat de auto is. Ik wou eigenlijk ook de draagarmen vervangen, omdat deze wel heel erg lijken op die van de Mégane. Ik had er nog 1 reserve liggen, dus deze vergeleken met dia van de Clio. Bij het zoeken naar draagarmen via Autodoc, kreeg ik ook elke keer een andere te zien, dus het was een beetje vaag.



Er zit helaas een verschil in. De positie van de fusee kogel is anders. Indien ik de draagarm van de Mégane zou plaatsen, verwacht ik dat het wil 1 a 2 cm naar voren gezet wordt. Dit creëert meer caster, wat op zich niet slecht klinkt, maar ik denk wel dat je het kunt zien.

De originele OEM nummers voor de draagarmen zijn: 8200257956 en 8200257957. En deze draagarmen zijn niet meer te krijgen. Wat er aangeboden wordt is 150 euro per kant. Au. Dus nieuwe draagarmen gaat het hem niet worden. Ik heb ook geen pers, dus een revisie set begin ik ook niet aan.
Maar mijn advies voor de volgende eigenaar. De draagarmen zijn los, knap ze op en zet er Powerflex bussen in, zoals ik dit ook bij de Mégane heb gedaan. Gooi de draagarmen niet weg. Deze zijn geld waard.

Het subframe ziet er verder roestvrij en vet uit. Stabilisatorstang ziet er ook nog goed uit. Alles schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Het subframe is gegalvaniseerd, dus ik ga er niet met een staalborstel overheen. Wel een mega plus t.o.v. de Mégane.

Ook nog het moertje los gekregen van de dynamo. Beetje rare constructie maar voelt nog goed aan. Niet kabelschoentje scoren en dan is dat ook weer in orde.



Dan nog even kijken Asstompen wil ik nog even dusdanig schoonmaken, net zoals de schijven. Motor compartiment wil ik nog een beetje fatsoeneren, nu ik de kans krijg.
Ik ga de hittefolie deel even goed oplossen, alles even schoonmaken en enkele kleine roestplekken nalopen (laspunten waar overgangen in zitten).
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

17-06-2023 – Schoonmaaksessie

Vandaag de Dasty en borstels erbij gepakt. Subframe en alle toebehoren schoonmaken zodat het daarna weer in elkaar kan met nieuw vet. Alle bouten en moeren schoonmaken, omdat ze nogal roestig zijn.
Hiervoor kan ik mooi mijn nieuwe slijpmachine met borstel voor gebruiken.



Begonnen met de beugels van de stabilisatorstang. Straks een laagje verf erop en dan kunnen die weer een paar jaar mee.
Ook alle bouten van de draagarmen en stabilisatorstang schoon gemaakt. Daarna een laagje roestomvormer eromheen en straks goed in het vet. Dan gaan deze ook mooi wat jaren mee en kan indien alles ook weer makkelijk los.



Vervolgens het subframe. Gezien de gegalvaniseerde laag wou ik er niet overheen met staalborstels. Dus met mijn vieze oude afwasborstel, wat kwasten en plastic interieur tools gaan schrobben. Uiteraard met de benodigde bescherming gezien de agressiviteit van Dasty.




Na de benodigde tijd en zweet was het subframe grotendeels ontdaan van alle vettigheid. Misschien straks nog een keer met wasbenzine erover voordat deze terug onder de auto gaat. Ook wil ik er een laagje ML overheen spuiten. Alles wat het behoud positief beïnvloed.

Draagarmen ook schoon gemaakt. Niet moeders mooiste meer, maar ik ga hier niet meer tijd in stoppen dan dat nodig is.






De schijven voor ook even goed opgeschuurd. De Clio was vorige week ook voorzien van APK en de monteur die wist wat ik van plan zei, dat ik hier even aandacht aan moet geven.

Nu nog de asstompen een keer schoonmaken met een staalborstel en dan is dat allemaal klaar.

De motorcompartement ook even goed schoon gemaakt. Alle leidingen en stekkers afgeschermd en even goed met de borstel overal langs gegaan.
Met een borstel alle losse materiaal van de isolatie verwijderd, zodat de nieuwe hitteschild in ieder geval een kans krijgt om goed vast te plakken.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

20-06-2023 – 27-06-2023 Onderdelen schoonmaken, aanschaffen, maken en monteren

De eerste grote bestelling aan onderdelen is gedaan. De lijst en onderdelen 10x gecontroleerd en de bestelling eruit gedaan. Zal vast wel iets niet kloppen, maar ok.
Voor de grap nog even gezocht op nieuwe kooimoeren, maar wat er nog is met de prijzen die erbij horen, deed mij beslissen om zelf wat te maken.

Mijn gedachte om op een vierkantplaatje welke mooi past in de holte van het chassis voorzien van borgmoer, die erop lassen en dan hebben we een mooie nieuwe kooimoer.

Dit goed doen, kost helaas meer tijd dan dat het onderdeel waard is (t.o.v. old stock onderdelen kan ik er een werkdagje voor knutselen).

Het was een beetje spelen met het lasapparaat. De eerste poging knapte de moer los van de plaat. Dus weer terug, alles schoon maken en een nieuwe poging wagen met iets andere instellingen op het lasapparaat.





Opvolgende avonden heb ik even het 1 en ander doorgepakt.

Het subframe had een kleine beetje roest zichtbaar. Dit weggehaald en er een laag zinkspray overheen gespoten. Subframe nog een laatste poetsbeurt gegeven met wasbenzine en er een laag ML in en op gespoten.
Dit zorgt dat er in ieder geval een beschermlaag achter blijft.









Vervolgens de stabilisatorstang weer gemonteerd met nieuwe rubbers. Ik wou het eerst met mijn tooltje doen, maar gezien de ruimte was het vlot opgelost door met de waterpomptang de klem dicht te knijpen.
Altijd fijn als alles goed toegankelijk is.







En om te voorkomen dat het subframe me de hele tijd in de weg licht deze ook maar direct terug gemonteerd. Met een beetje prutsen zat deze er weer vlot onder. Achterste bouten voorzien van een lading kopervet. Bouten voor moeten nog.



En als kers op de taart de asstompen even zo goed als mogelijk schoon gemaakt met borstel en slijptol en deze in de Hammerite gezet.



De zelfgemaakte kooimoeren ook even goed in de verf gezet. Straks i.c.m. vet komt dat wel goed.

Vervolgens heb ik nieuwe hittefolie aangebracht op de isolatie. Eerst met een nagelborstel flink over het materiaal gegaan, om ervoor te zorgen dat alles wat dusdanig los zit eraf is.
Vervolgens het gebied even gemarkeerd met tape en het hele gebied ingespoten met spuitlijm van Bizon. Dit 10 tot 20 minuten laten drogen. Folie wat meer op maat te maakt. Snijden ging aanzienlijk beter als knippen had ik snel door. En de folie vervolgens aangebracht en met een harde roller gepoogd goed op alle plekken te krijgen. De folie rekt niet, dus enkele kleine vouwen aanbrengen was niet te voorkomen. Vervolgens nog een extra rand opgeplakt, wat het ook een nette afwerking geeft.

Met een zwarte spuitbus de isolatie materiaal weer een beetje kleur gegeven en zo ziet het er weer bijna als nieuw uit.



Bij het losmaken van de kabelboom kwamen we erachter dat er een 6 tal draden het interieur in gingen vanaf de ECU. Wij vermoeden dat dit van het alarm is. Ik heb het toen doorgeknipt met de intensie om er een stekkerverbinding van te maken. Zo gezegd, zo gedaan. Was helaas niet de meest compacte stekker, maar wel automotive en water dicht.
Vervolgens het zelfde gedaan bij het blok en ook een kabelschoen gesoldeerd aan de pluskabel van de dynamo.





Ook van het weekend alle bestelde onderdelen binnengekregen, incl. 2 nieuwe uiterste stabilisatorstang rubbers. Dus de draagarmen terug gemonteerd, de voorkant van het subframe gemonteerd en de stabilisatorstang gemonteerd aan de draagarmen.









Mijn streven is nog om de asstompen en de stuurstangkogels in orde te maken en dan het hele subframe, motor compartiment weer in orde.

Dan is het nog de motor zelf nalopen en de versnellingsbak.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

28-06-2023 Even een stukje Mégane tussendoor

Eerder deze week toch nog even de asstompen kunnen monteren met nieuwe stuurstangkogels. De kogels waren even lang als de oude, dus was een kwestie van de afwentelingen tellen en de nieuwe met de zelfde hoeveelheid omwentelingen er weer op zetten.
Dus dit is allemaal weer opgebouwd.  !-!



In de tussentijd begon het heel erg te jeuken om de Intrax set te monteren   Y . Elke keer dat ik de set zie liggen, dacht ik aan het idee om ze eronder te monteren. Echter de grootste stap is om de achteras te vervangen, maar dat hoeft natuurlijk nu niet eerst meer.

Wat tijd over na het avondeten en de set erbij gepakt. De huidige hoogtes van de auto nagemeten.
De set voorzien van een keramische coating laag (gezien het er toch ligt).

Vervolgens eerst maar de achter dempers vervangen. Niets bijzonders hier. De Instrax 1K2 dempers ingesteld zoals door Intrax is geadviseerd. De demping van de SRA set ook ingesteld.



Voor is vooral de vraag of de wielen niet tegen de veren aan wrijven. Indien dit het geval is, moeten er spacers onder. Ook zitten er camberinserts bij de bovenste demperbout. Dit geeft een enkele graad aan camber correcties.
Gezien alles los zit op de Megane, was de demper er met een minuut onderheen. De topmount op z'n plek gemonteerd. Past precies. En toen de demper aan de onderkant aan de onderste bout gemonteerd.
Optisch even kijken hoe de bovenste boutgat overkomt, om te zien welke camberinsert ik ga gebruiken.
Ze hebben er 3 setjes bij gedaan wat totaal 5 configuraties geeft (1 set is neutraal in het midden).
Set gemonteerd die er voor moet zorgen dat ik iets meer als positieve camber zou moet hebben. Uiteraard zal een uitleiding dit moeten uitsluiten.



Wiel erop en.... Wang van de band loopt vrij van de veer. Dus dat betekend de boel af maken.









Direct even de hoogte opgemeten. Deze kant kan nog wel 2cm zakken. Dan zit deze 1cm lager als de OEM dempers en is de hoogte gelijk aan de achterkant.



Markering gemaakt op de bovenste  rode tandwiel (stelwiel) en 4 omwentelingen naar beneden geplaatst (elke omwenteling is 1,5mm hoogte verschil).
Wiel er weer op en de auto laten zakken om te checken hoe de hoogte is. Goed. Dus het wiel er nog 1x af en alles vast zetten.
Intrax heeft een mooi beugeltje gemaakt voor de ABS en Remleiding, maar ik ga deze denk ik toch vervangen voor de originele (heb nog een mooie aangepast welke ik nog even een kleurtje moet geven).

Wiel erop en verder met de andere kant. 1,5 uurtje had ik alles vervangen (scheelt echt wanneer alles mee werkt).

Toen uiteraard een rondje rijden. En de eerste indruk.

Kwa comfort, zou ik zeggen dat deze gelijk of zelfs iets beter is als de OEM dempers.
De set geeft direct een lading vertrouwen in de auto. Moeilijk te omschrijven, maar bij wegrijden over slechtere wegdek, heb je meer grip. Het overhellen heb ik nog niet op de proef kunnen stellen, maar is grotendeels verdwenen. En de auto duikt minder bij het (harder) remmen.



Hij trekt nu wel een beetje, maar een goede afstelling zal dat moeten oplossen.

Na het ritje zag ik ook dat de veren voor een beetje gesetteld waren. 3 a 4cm extra gezakt, haha.
Dus dit nog even terug corrigeren. Mij een iets te agressieve stance.



Als de achteras ook vervangen is wil ik echt nog een keer Assen op om te zien wat voor effect dit geeft.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

12-07-2023 F4R onder handen nemen

Vandaag even de agenda zo aangepast zodat ik met mijn pa de motor van de Clio RS onder handen gaan nemen.

Punten op de lijst:

•   Carterpanpakking
•   Distributieriem
•   Krukaskeering versnellingsbakzijde
•   Nieuwe koppeling
•   Kijken wat we nog meer tegen komen

Hiervoor de benodigde onderdelen en gereedschap bij elkaar verzameld. Vooral het stukje voor distributie, waar ik nog 0 ervaring mee had, was mij erg vaag.



Toen stuurde mijn pa het onderstaande filmpje toe. Hier een man die haarfijn uitlegt hoe je de ditributie vervangt en waarom het een dingetje kan zijn.

Youtube Clio 172 / 182 CAMBELT TIMING! - Steff's Clio Turbo
youtu.be/b4so5rFPHSs

Eerst begonnen met de olie eraf halen. Gezien de leeftijd en kilometers gaat het weer op het blok. Ik vervang het van de Megane ook over het algemeen om de 2 jaar, puur omdat er zo weinig kilometers gemaakt worden. Zelfde voor de Clio. Indien die er in maart nog staat komt er weer nieuwe olie op.
Carterpan eronderheen en schoonmaken. Bij het los draaien van de bouten waren ook enkele bouten nat van olie, wat inderdaad een teken is dat het tijd is voor een nieuwe pakking. Zo te zien wat het ook nog de originele pakking van 2001.







Toen ik met de Carterpan bezig was heeft mijn pa de krukaskeering vervangen.
Mijn pa zit me vervolgens als een ware leermeester mij alles uit te leggen over hoe je het beste zaken kan aanpakken. Krukaskeering heeft mijn pa er met beleid en geleidelijk ingetikt met een doorslag en hamen. Maar dat je het normaal het beste kunt doen met een stempel.



Vervolgens hebben we de carterpan teruggeplaatst en olie weer op het blok gegooid.

Vliegwiel terug monteren en toen begonnen aan het distributiekant.
Kapjes weg halen van de nokkenas en de kappen aan de voorkan weg halen. Helaas blijkt de plastic kap wat de ditributie afdekt kapot te zijn. Waarschijnlijk met te veel frustratie kapot getrokken. Het was een soort van gefixt, maar ik ga deze niet meer (op deze manier) terug plaatsen. Ik ga zoeken of ik er 1 kan vinden en anders deze maar goed maken met componentenlijm.

Toen eerst kijken of de motor op tijd stond. Mijn pa concludeerde dat de monteur die de laatste keer de distributie heeft vervangen het niet heeft gedaan volgens de handleiding. Er zit namelijk een boutje aan de zijkant waar een stift doorheen moet om cilinder 1 op bovenste dode punt vast te zetten.



Mijn pa kon ook verhalen vertellen over dat het nog wel eens mis ging in het begin met deze blokken. Dit omdat de tandwielen los op de krukas en nokkenassen draaien als je deze los draait. Dat men alles netjes markeert, om er daarna achter te komen dat er geen zak meer van klopt. Dat was ook op dit blok te zien.

We hebben eerst de krukas een paar slagen gedraaid zodat we met het speciaal gereedschap op goed op de nokkenassen kunnen zetten. Dit ging goed, wat groen licht was om verder te gaan. Als dit niet goed was, zou het inhouden dat we buiten de krukasbout ook de bout en moer van de nokkenas moeten vervangen.



Dit scheelt weer een hoop werk. De krukas op BDP vast gezet en de nokkenas vast gezet. Krukasbout los en de spanner los. Rechter roller demonteren en de riem eraf.

De oude riem even naast de nieuwe riem gehouden om te zien of alles klopt. Ander roller en spanner gedemonteerd en direct de nieuwe rollers en spanner gemonteerd. Nog niets vast gezet.
Riem erop gelegd en bij de nokkenas begonnen. Deze zitten nog vast dus de riem er zo strak als mogelijk opgelegd en vervolgens naar beneden geleid en om de krukas tandwiel gelegd. Rollen aangedraaid en de spanner op spanning gezet zoals in de documentatie aangegeven staat (voor de tijd alle documentatie opgezocht in Dialogys en uitgeprint).





De oude krukasbout erin zodat we de motor kunnen draaien en kunnen zien of de motor op tijd stond.
En ik dacht dat de krukasbout bij de distributiekit zat, maar bleek voor de roller te zijn. Dus lokale dealer gebeld om er 1 te bestellen.

Motor 5 omwentelingen gegeven en alles stond nog op tijd. Spanner nog iets bijgesteld en de motor nog eens 5 omwentelingen gegeven. Allemaal in orde.

De krukas en nokkenassen weer vast gezet op BDP tot ik de krukasbout en poulie terugmonteer.

Bij het demonteren van spullen kwam ik op een gegeven moment ook een losse bout tegen in het blok. Deze lag een beetje verstopt. Ik kon mij niet heugen waar deze van was, dus deze lag heel lang apart met een vraagteken erop. Toen we de spanner van de multiriem aan het inspecteren en schoonmaken waren, zagen we dat het een bout was van de steun waar de spanner aan zat. Die was er dus helemaal uit. Waarschijnlijk omdat de steun nog op 2 andere plekken vast zat, is het gelukkig goed gegaan, maar niet geheel onbelangrijk.

Toen nog de nieuwe koppeling monteren. Hiervoor ook een universele centreer kit gekocht. Dit was het nog steeds niet helemaal, maar we hebben er vertrouwen in dat het straks wel lukt om de versnellingsbak terug te monteren.



Dit was met 4 handen en 2 paar ogen dan ook zo voor elkaar.

Ik had ook nog een uitlaatpakking gekocht. De kans om te kijken of we het uitlaatspruitstuk er netjes af krijgen. Dat maakt het terug plaatsen van het blok een stuk makkelijker. Die ging goed los, om er alleen achter te komen dat ik helaas de verkeerde pakking had. Dus dat moeten we nog even oplossen. Komt ook wel weer goed.

Dus krukasbout ophalen, kapje zoeken en een nieuwe uitlaatpakking bestellen.

Ondertussen is mijn kameraad ook begonnen met de versnellingsbak.
Alles ziet er verder goed uit en allen wat nodig is gaat vervangen worden.









Nog een paar kleine dingen en dan de versnellingsbak en dan kan de motor terug de auto in  !-! .
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

14-07-2023 Clio TCE stuur wisselen

De knipperlicht schakelaar van de Clio TCE deed een beetje raar (waarschijnlijk slecht contact ergens) en om die reden een nieuwe schakelaar meebesteld met de Clio RS bestelling.
Deze even vervangen en toen zat ik weer te kijken naar het stuur. Ik had een andere Phase 2 stuur gekocht, maar nog niet gewisseld omdat ik de airbag er niet uit kreeg.

Nu er weer even voor gezeten en het een nieuwe poging gegeven. Accupool eraf, gezien het een airbag is.

Maar ik kwam niet verder als de vorige keer.
Je moet een schroevendraaier links en rechts achter het stuur via een gat naar binnen brengen en tegen een metalen beugel aandrukken. Dit moet er voor zorgen dat de airbag los schiet. Dan iets omhoog en dan heb je de airbag in de handen. Links voelde ik hem elke keer ontgrendelen maar rechts niet.
Wat een gedoe.

Uiteindelijk zag ik dat ik de flap van de airbag aan de bovenkant nog behoorlijk aan de kant kon schuiven. Daardoor kon ik een schroevendraaier erachter plaatsen om hem vervolgens uit de vergrendeling te drukken. En zo had ik de airbag in de handen.



Toen de torx 45 bout losdraaien. Voordat die er helemaal uit is, het stuur van de as getrokken en het stuur gewisseld. Alle stekkers waren het zelfde, dus was zo geklaard. Airbag terug en testen of alles nog werkt en dat was gelukkig het geval. Voelt opeens wel heel raar. Zowel de schakelaar als het stuur zijn nieuwe en dat voel je als je af komt van goed ingesleten onderdelen.






1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

21-07-2023 Duur kapje fixen

Bij de demontage kwamen we er achter dat de plastic distributiecover kapot was. Gebroken in 3 stukken.
Ik dacht er wel makkelijk in op de kop te tikken, want de F4R motor is lang in productie geweest. Alleen is er een klein verschilletje. Na de Clio 172 was het gemeengoed om de waterpomp bij op de distributie te plaatsen. Daarmee is de cover ook aanzienlijk veranderd.

Dusss... Vervolgens het internet afgestruind en enkele plekken benaderd. Veban heeft meerdere slopers staan voor onderdelen, maar die waren met vakantie. Andere sloop had er 1, maar wou er na wat praten, 100 euro voor hebben. Voor een 22 jaar oude ongezien onderdeel.
Laat maar. Dan maken we hem zelf toch gewoon.

Mijn idee om een paar plastic plaatjes te fabriceren en deze in combinatie met componentenlijm deze als bruggen te gebruiken. Zo om er weer een stevig geheel van te maken.

Een stuk oud gereedschap gevonden welke als donor gebruikt is voor het plastic. De plaatjes in model gemaakt en uiteindelijk met 4 sessies met componentenlijm alles in elkaar gezet. Alle groffe kantjes weggeschuurd en er een laagje verf op gespoten voor de looks (met plastic primer, reguliere primer en zwarte verf).

Zo kan het kapje er weer enkele jaren tegenaan. Mocht Veban nog met een interessant aanbod komen, kan ik het nog overwegen.

Kameraad heeft vandaag ook de laatste handen gelegd op de versnellingsbak, dus deze kan ik ophalen en dan kijken of we het geheel aankomende week terughangen in de auto.
Ik heb ook de nieuwe onderdelen binnen, dus als het goed is moet dat goed komen.

De stukken:


Met de gefabriceerde plaatjes. Ik heb op verschillen de plekken wat gaatjes geboord voor de componentenlijm om doorheen te gaan.


In elkaar lijmen.


Al het grove materiaal weggehaald zodat er een redelijk gladde oppervlak is:


En een beetje verf voordat het op de motor gaat:


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

02-08-2023 – Motor weer herenigen met de Clio RS

Vandaag de planning om de motor terug te plaatsen in de Clio RS. De weergoden waren het er vandaag niet mee eens, maar het moest gebeuren, omdat ik de hulp van mijn pa nodig heb in dit stadium en dan afhankelijk ben van zijn agenda.
Vorige week bijna de hele week geklust bij mijn broertje en de rest van de dagen waren gevuld met verjaardagen. Druk, druk, druk.
Omdat de weersvooruitzichten er niet beter op worden in de komende dagen hopen op het beste en er gewoon voor gaan. Mijn pa kon later echter pas vanaf de middag en dat maakt me wel zenuwachtiger. Hopen dat het lukt.





In de ochtend zo veel mogelijk voorbereid. In de schuur de timing nog een laatste keer controleren, de krukaspoulie monteren en de versnellingsbak monteren aan de motor.

Ook gelegenheid genomen om enkele steuntjes en dingetjes schoon te maken en wat beter voor de dag laten komen.



Toen mijn pa binnen kwam direct aan de slag gegaan.
Krukaspoulie erop
Versnellingsbak monteren. Met de motor aan de kraan was het wat moeilijk, om de bak erop te krijgen, omdat de motor niet echt solide staat, hangt.
Uiteindelijk wel gelukt. Startmotor monteren en alle bouten vast zetten van de bak.



Alle onderdelen klaar leggen en verhuizen naar buiten.
Ik had de partytent opgezet voor de middag, denkende het ergste regen gehad te hebben, helaas zat ik daar flink naast.



Motor met bak naar de auto en de kraan naar buiten verhuizen. Motor optakelen en boven de motor hangen.
Vervolgens eerst de hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging monteren, voordat we de dynamo konden monteren. Multiriem erop en verder.

En toen begon het ook flink te regenen. Motor stukje bij beetje naar beneden.
En zelfs met de uitlaatspruitstuk er dit keer af was er nog weinig ruimte.
Toen alles ongeveer op de plek hing de motorsteun terug geplaatst, vervolgens de onderste baksteun en als laatste de bovenste baksteun. Ook in dit stadium was het nog steeds het geheel op de plek duwen en trekken.











De zon liet inmiddels weer van zich zien.

Toen de uitlaatspruitstuk terug plaatsen voordat we alles definitief vast draaien.
Even de 2 nieuwe boutjes met veertjes naar de cat monteren. Wat een gepruts. Met 2 man is het nog een behoorlijke onderneming om er bij te komen. Ondanks de prijs wel blij met de nieuwe boutjes.



En toen was het de motor compartiment weer fatsoeneren. Kabelboom weer op de plek. Alle leidingen weer op de plek en alle stekkers en beugels weer vast zetten. Een beetje puzzelen, maar het valt uiteindelijk wel allemaal op de plek.

Mijn pa was bezig met de assen terug plaatsen en ik was alles in de zekeringskast aan het herstellen.

De uren vlogen voorbij en het doel van mijn pa was om de motor een keer te laten lopen om zeker te weten dat alles in orde is.

Bakolie erop en de stuurbekrachtigingsolie erop.

We waren uiteindelijk zover. Accu erin en de sleutel erbij pakken en starten.

En voila. Auto start en draait stationair. Het stuur even heen en weer gedraaid om de olie van de stuurbekrachtiging erdoor te laten pompen en de auto weer uitgezet.

Missie geslaagd.  !-!
Weer een ervaring rijker.

En daarmee is dit stadium voltooid. Nu hopen dat het weer de komende dagen mee zit, zodat de auto verder afgebouwd kan worden.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

#143
04-08-2023 – Clio weer op z'n eigen voetjes zetten

Op de 3de heb ik in de avond eindelijk kunnen vervolgen met het afbouwen. Gezien het slechte weer de hele dag en niet wetende wat de rest van de dagen doet, de tijd genomen om verder te gaan met de Clio.

Zover gekomen dat ik de Radiator en koelmiddel erop gezet heb. De nieuwe condensor geinstalleerd samen met de alle airco leidingen (voorzien van nieuwe afdicht ringen).
Lucht massameter terug geplaatst en nog een stuk isolatie wat aan de bakzijde zit.

Toen was het helaas al te donker om verder te gaan.

















De volgende ochtend direct doorgegaan. Koplampen terug, luchtfilter terug en de accu er weer in plaatsen en vast zetten.
Toen was het alleen nog de bumper en binnenschermen.
De auto in de tussentijd laten lopen zodat ik de koelvloeistof kon aanvullen en dat het systeem zichzelf ontlucht.

Vervolgens de remmen rondom nagelopen. Schijven en blokken opgeschuurd en terug gemonteerd. Ik heb me ook laatst keramische vet gekocht voor de remmen. Het zou temperaturen aan moeten kunnen tot 1500 graden. Ik ben benieuwd voor de situatie dat ik de remmen overbelast.

Mijn pa heeft nog even een laatste controle gedaan en we hebben de draagarmen nog even onder belasting opnieuw aangedraaid. Wielen erop en de auto weer voorzichtig op zijn eigen voetjes gezet.













Proefritje gemaakt samen en beide even gereden, maar het ziet er allemaal goed uit. Stuur staat helaas wel scheef, dus maandag even de Clio laten uitlijnen.

Even een tijdje rijden en wanneer er verder geen bijzonderheden meer zijn wordt de Airco nog even gevuld.

Nog even aftanken net over de grens. Nummer 5 in de wachtrij. Voor € 1,94 (Euro 98) kun je wel even wachten  :D



Daarmee is dit projectje weer afgesloten.
Mijn vrouw is met enkele weken uitgerekend van ons tweede kind, dus daar zal de komende maanden alle aandacht naar gaan.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

02-09-2023 Wat dingetjes tussendoor en een geboorte  :)


Ik heb nog niet veel met de Clio RS gereden. Dit om wat kleine dingetjes. Met de APK werd mij duidelijk gemaakt dat 1 van de remklauwen iets aanliep. Net gangbaar genoeg om door de APK te komen, maar de garagehouder wees me erop om hier nog even na te kijken. Ik dacht eerst dat het kwam door de roest die op de schijf zat van het stilstaan. Uiteindelijk bleek de zuiger vast te zitten. Een setje nieuwe rubber ringen gekocht om dit op te lossen.
De zuiger was wel gangbaar, maar veerde niet meer terug. Uitgeharde binnenring.
Klauw gedemonteerd en schoon gemaakt. De zuiger eruit getrokken en schoon gemaakt.
Oppervlakten weer gangbaar gemaakt en de nieuwe ringen in de klauw. Zuiger vervolgens terug. Trucje welke mijn pa wou uitproberen om de rubber afdekring om de zuiger te krijgen. Zuiger op de rubber en vervolgen compressorluchter in de klauw blazen, waarna de rubber om de zuiger klapt. 1 remblok gebruikt om de zuiger een beetje te klemmen.
Allemaal gelukt en daarmee is de remklauw weer in orde.
Vervolgens ook nog de pakking vervangen van de carterontluchting.







Ondertussen was ik ook bijna vergeten dat de Mégane weg moest voor de APK. Gauw mijn vaste garage gebeld om een afspraak in te plannen. Aangegeven geen haast te hebben en ik kon hem daar brengen en dat deed hij het er een keer tussendoor. 
Ik heb helemaal geen tijd gehad om de auto na te lopen. Ik weet dat de garagehouder waar ik ze breng de auto's altijd goed nakijken.
Helaas enkele APK punten. Niets schokkends, maar 2 banden tikt aan.
De Vredenstein Sportrac 5 banden (worden niet meer gemaakt) worden vervangen voor Hankook Ventus v12 Evo 2 banden.
De Evo 2 banden zijn helaas de enige die nog geleverd worden in mijn bandenmaat 205/45R16. Evo 3 begint pas vanaf 17".
In de stal van Hankook de meest sportieve straatbanden volgens mij. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen. Ik loop van het aankomend jaar ga ik de andere 2 denk ik ook vervangen.

De garagehouder had ook een liter koelvloeistof op het systeem gegooid, want de pot was zichtbaar leeg. Vreemd. Hij vond het ook vreemd, want hij was het niet van mij gewent om zoiets vergeten te melden. Het was mij nog niet bekend, dus ik hou het voorlopig in de gaten.

Ondertussen zaten we nog steeds te wachten tot mijn vrouw zou bevallen. Het moment dat het begon was ze al 9 dagen overtijd  :neen: . Uiteindelijk is alles goed verlopen en is onze dochter Ellis te wereld gekomen op 24 augustus  :) . Grote broer Ivo moet duidelijk nog wennen aan de nieuwe gezinssituatie, maar komt goed  ;) . Nu ruim een week verder gaat alles goed. Ellis groeit goed, mijn vrouw is weer goed te been en toen Ivo naar de opvang was en Ellis sliep kon ik niet stil zitten.



Na goedkeuring van de vrouw even een paar uurtjes aandacht gegeven aan de Mégane en Clio. Vooral even schoonmaken, maar bij de Mégane nog even rond gegaan met een zaklamp om het koel systeem te betrappen op lekkage, maar niets gevonden.
 
Toen even snel gezocht naar een rammel onder de auto. Klinkt als hitteschild dat los zit. Bouten even nagevoeld en op 1 boutje na, welke een halve slag aangedraaid kon worden, niets opgemerkt. Met lopende auto nog een keer onder de auto gelegen en ik denk dat er iets in de midden demper zit te rammelen. Helaas nu verder niets aan te doen. Misschien een keer de midden demper ertussenuit en kijken of het eruit rammelt.
Andere demper wil ik eigenlijk nog niet aan, gezien ik hier een project van wil maken samen met een kameraad. Dan gaan we alles berekenen voor optimale flow en zelf bouwen en lassen.
Al wel een RVS midden demper gevonden voor 300 euro nieuw, dus het is er nog wel gelukkig.





Voor de rest de Velgen van binnen en buiten schoongemaakt en de wielkasten weer goed schoon gemaakt. De Intrax veren wil ik wel zo lang als mogelijk mooi houden.







Toen de Mégane en Clio RS gewassen om de boel af te ronden. Met beide auto's even een rondje gereden om de auto's in goede conditie te houden, want ik verwacht ook niet dat er de aankomende weken veel kilometers gemaakt gaan worden.

Ook de Clio TCE een keer snel gewassen. De keramische coating zit er nog steeds goed op nu na bijna 4 maanden. Ook stelde het wassen nog steeds niets voor. Ging allemaal goed zonder ontvetters en dergelijke.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

08-10-2023 kleine dingetjes van alles wat

Afgelopen week wat kleine dingen gedaan. Begon met de Mégane. Ik had eindelijk een ampere tang, om uit te proberen op de Mégane.
Ik heb nog steeds een probleem met de ventilatie systeem in de auto. Dat de draad erg warm wordt en de 20A zekering er op de hoogste stand best snel uit vliegt.

Ik wou met een ampere tang eens kijken hoeveel stroom er bij alle standen door de bedrading heen gaat. Van de UCH naar het kachelpaneel tot aan de kachelweerstand en aanjager.
Met de tang opgemerkt dat het verbruik gemiddeld zit op:



En deze waarden fluctueren een beetje, waardoor een piek naar 20A niet verbazingwekkend is. Ik heb nog een nieuwe kachelweerstand liggen en wil nog wat andere testen uitvoeren. 1 ding is zeker. Het is een zwakpunt bij deze Mégane's. Want de verbinding in de UCH was dus al eens verbrand en ook van de donor UCH welke ik heb liggen is deze connector een keer verbrand. Het feit dat de draad heel warm wordt, geeft mij ook geen fijn gevoel.

Daarnaast heb ik na een gestage tijd zoeken goede ruitenwissersproeiers gevonden. De oude waren verweerd en gebarsten. Een keer een Aliexpress setje gehad (spoten alle kanten op) en een setje welke erop leek, van een Dacia Logan, maar die spoot helemaal recht en niet omhoog, waardoor deze ook niet bruikbaar was.



Ook direct 2 nieuwe zijknipperlichten besteld van TYC en een nieuw geel kapje voor de ruitenwisservloeistofreservoir (leuk galgje woord). Van die kleine dingetjes.







Ondertussen alle auto's een keer van de plek gehad en even goed mee gereden. Schijven mooi schoon houden. Met de Clio RS ook nog weinig kilometers gemaakt, dus wel even fijn.

Ivo zo vaak mogelijk mee, want hij vind het geweldig om in de "vroom vroom" (Clio RS) en de "auto gemaakt" (Mégane) mee te rijden  :D .

Tijd terug ook een keer wat nagekeken in de Clio TCE, omdat ik nog een raar probleem heb met de aanhanger verlichting. Lang verhaal kort: Ik heb de verlichting voor de aanhanger afgetakt (gesoldeerd) van de achterlichten.
Alles werkt m.u.v. de knipperlicht naar links. Deze doet het een enkele keer met de aanhanger eraan en dan stopt de knipper links geheel (zowel gewoon als met alarmlichten). Rechts geen problemen.
Als ik de aanhanger loskoppel en de auto opnieuw start werkt alles weer. Geen servicelampjes of errors. Vreemd. Knipperlichten hebben ook maar 1 zekering voor links en rechts.
Uiteindelijk zover getroubleshoot dat als ik de knipperlicht voor of bij de achterlicht loskoppel / verwijder, dat het goed blijft gaan (ook alle connecties nagelopen, zonder iets op te merken).
Dus ik zou bijna denken dat de 3de lamp te veel is voor het circuit. Vreemd, maar ok. Geen idee of iemand dit kan bevestigen voor mij.

Maar dus ook van alles los gehad bij de zekeringkast en niet alles weer netjes aangesloten. In het donker kwam ik er dan ook achter van het weekend dat de dimmer en koplampverstelling niet werkte / aangesloten was. Dus dit ook nog even weer aangesloten.

Voor de rest ook zowel de tuin, oprit als schuur een beetje voorbereiden op het najaar. Gaan ook genoeg uren in zitten.
1 deze weken nog even een controle rond de Clio RS en als alles goed is, kan  de koelmiddel er weer op.
Dan gaat de Mégane weer geschorst worden en gaan we daar weer wat zaken van oppakken als de tijd daar is.
Punten welke ik dan wil aanvliegen:
Achteras vervangen en verlagen.
Kijken of de rammel uit de uitlaat kan verwijderen
Ventilatie systeem verder troubleshooten
Wat bedrading en zekeringen in orde maken (incl installatie dashcam)
En de servomotor aan de passagierskant vervangen

Als het financieel mee zit, ga ik ook kijken of er een spuiter in de buurt is die het dak opnieuw kan spuiten van de Mégane. Deze is nu officieel helemaal gaar. Ik durf er eigenlijk geen foto van te maken zo erg.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

30-12-2023 Tussendoor andere hobby's, omdat project auto's hebben nooit genoeg is :D

Laatste maanden de auto's amper aangeraakt. In verband met het weer en de gezinsuitbreiding.
De Mégane staat nu geschorst op de oprit.



Plan is om deze hoog te zetten van het voorjaar en dan gaan we de achteras wisselen. De Clio RS rij ik nu mee rond. Het is vooral touren met de auto als de situatie er naar is. De auto gedraagt zich goed. Van het voorjaar een nieuwe advertentie opzetten voor de verkoop.

Bij de Clio TCE enkele kleine dingetjes op de lijst welke ik ook moet aanpakken van het voorjaar. Voor de rest de auto's klaar gemaakt voor de winter:

•   Wielen wisselen op de Clio TCE
•   Ramen van binnen een keer goed schoon maken van alle auto's
•   Alle rubbers van de deuren en kleppen ingespoten met siliconen spray
•   Sleutel gaten en sloten ingespoten met WD40
•   Bandenspanningen nalopen
•   Ruitenwisservloeistof aftoppen
•   Lampen controle (incl. reservelampen)

Eigenlijk zo'n beetje mijn jaarlijkse ritueel. Ga ik sneller doorheen, dan de lijst doet denken.
Bij het wisselen van de wielen de ophanging van de Clio TCE nog een keer gecontroleerd, om zeker te zijn dat er niets los zit. Dit omdat de Stabilisatorstang rubber een heerlijk geluid maakt. Hiervoor al een mooie instructie video van gevonden en een leuk zaterdag project voor als het weer mooi weer is (Subframe moet hiervoor los).

Nu in verband met het druilerige weken, zat ik weer wat vaker achter mijn PC met mijn race setup (Logitech G920 op een wheelstand met een zelf gemaakte stoel).
Kameraad had recent een 'direct drive' systeem gekocht van Fanatec en ik wist dat als ik het een keer zou proberen, dat ik er ook 1 zou willen. De Logitech was veel waar voor het geld, maar vooral de dode zone bovenin het stuur (1 a 2 graden links en rechts draaien gebeurd er niets) erger ik mij dodelijk aan.

Ook recent Assetto Corsa Competizione aangeschaft en dan gaat het race gevoel wel weer leven.

Nadat ik een zolderopruiming hield (incl. de Logitech Stuur) had ik een behoorlijk budget ter beschikking om kapot te slaan op mijn eigen race sim upgrade.

Ondanks dat ik met de Ready to race bundle CSL bundle voor 400 euro klaar had kunnen zijn ging het in combinatie met Black Friday aanbiedingen een beetje mis.

Ik heb ook een upgrade naar een loadcell rempedaal gedaan, maar hierdoor voldeed mijn huidige rig niet meer (Wheelstand schoof de hele tijd weg van de stoel bij het remmen).

Dus toen weer even mijn las techniek geoefend. Dankzij een andere lashelm kon had ik veel beter beeld over het smeldbad en dat was terug te zien in mijn lassen. Een van mijn mooiste lassen tot nu toe.







Ergens nog een mooie monitorbeugel met laptop beugel opgehaald welke ik een goed doel heb gegeven.







En zo hobbie ik nog wat vandaan, tussendoor  :q .

Nu inmiddels lekker wat tijd erin zitten. Afkomende van de Logitech een verschil van dag en nacht. De loadcell voelt ook goed aan met vooral mijn rechter voet, maar met links moet ik er nog iets meer feeling voor krijgen, wat met elke sessie iets beter wordt.

Ik vermaak me er goed mee. Mijn streven is om beter te worden, maar ik ben bij de gemiddelde circuit nog seconden verwijderd van de jongens en meiden die dit hele dagen doen achter hun pc.
Elke keer weer verder komen in een race of je personal best tijden verbeteren doet het goed (en dan van je kameraad te horen krijgen dat hij jou beste tijd met 6 rondjes al verbeterd had  :neen: ).

Dus ik ga daar deze vakantie nog even van genieten en als het zonnetje er weer door komt zijn de auto's weer aan de beurt  !-! .

Voor nu alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en tot volgend jaar.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

03-02-2023 – Start van 2024 Cruise Controle Issue TCE opgelost

Nou de Clio RS is verkocht  !-! . 2 weken terug is iemand wezen kijken en hij heeft hem ook meegenomen. Ik hoop dat de volgende eigenaar er veel plezier mee heeft. Moest voor de tijd nog wel de koelmiddel van de airco erop laten zetten, gezien ik dit nog niet gedaan had. Onder het noemer dat ik hem wel verkoop met werkende airco.

Toevallig enkele weken ervoor zowel de TCE als de RS nog even grondig van binnen en buiten schoongemaakt, zodat de Clio er voor de verkoop ook netjes bij stond.







Vooral door de hoge luchtvochtigheid en vuurwerk was het wel nodig (De Mégane moet helaas nog). Wel leuk om te zien dat keramische coating er na het wassen nog steeds mooi op zit. Alleen had ik het idee dat het op de voorruit en plastic delen wel een beetje uitgewerkt / versleten is.



Maar is er weer ruimte terug op de oprit en kan ik mij weer volledig focussen over de Mégane.

Duss

Eerst even wat kleine dingen aan de Clio TCE fixen. Haha.  :D

Voor mijn gevoel een kleinigheid, maar het viel me een keer op toen mijn vrouw thuis kwam dat de knipperlicht mee begon te branden op de remlicht. Waarschijnlijk slecht contact / kortsluiting in de stekkerverbinding van het achterlicht.
Bij het los wippen word mijn aanname bevestigd met een verschroeide stekker (Massa connectie om precies te zijn). Even schoon gemaakt en voorzien van contact spray en dit heeft het helaas tijdelijk opgelost.



Dus voor de taak via onze vrienden van Aliexpress een vermogen aan stekkers besteld (net boven de 10 euro zodat het met expres verstuurd wordt) om zo de stekker te vervangen.

Toen heb ik me nog een keer gebogen over de documentatie betreft de cruise control. En dat was niet omdat mijn vrouw zei "nu alleen nog de cruise controle maken"  :q .

Ik heb het al een keer eerder beschreven. Ik bleef het vaag vinden, dat wanneer je bij ingeschakelde cruisecontrole, de knipperlicht inschakelt, dat de cruisecontrole uitvalt.

Nog een keer googelen kwam ik op een Toyota forum, waar het zelfde probleem gepresenteerd werd.
De eerste reactie was voor mij ook direct een eye opener. Alles viel op z'n plek en het is uiteindelijk is het vaak ook zo simpel.

Customer complaint: Rijdend op de cruise control, bij activatie van knipperlicht naar rechts schakelt cruise control uit. Geen storing. Cruise control kan daarna zonder problemen weer inschakelt worden.

Cause: Kortsluiting of slecht contact in het achterlicht, wat ervoor zorgt dat de remlicht mee brand / reageert op de knipperlicht en er dus voor zorgt dat de cruise controle wordt uitgeschakeld bij het inschakelen van de knipperlicht.

Van het weekend kreeg ik de nieuwe stekkers binnen en kon ik de proef op de som nemen.
Eerste de fitting van de nieuwe stekker vergeleken met de oude, om zeker te zijn dat het de zelfde is, voordat ik de oude stekker gesloopt heb (ik heb een poging gedaan deze netjes te depinnen, maar het knapte allemaal kapot).

De fitting van alleen de massa verwijderd en hier een nieuwe op gesoldeerd. Ik heb verder geen tang voor dit soort connectoren en mijn ervaring is dat solderen dan net zo goed werkt.
Alles weer in elkaar zetten en de pin in de achterlicht nog iets opgeschuurd (deze was ook behoorlijk zwart).
Na de stekker enkele keren erop geduwd te hebben, lijkt de lamp op het oog netjes te reageren.

Alles weer in elkaar en een goede proefrit gemaakt en de cruisecontrole werkt weer naar behoren. Succes. Mocht het nog weer mis gaan, moet er een andere achterlicht in, maar ik denk dat het zo wel goed is.
Dan nog keer de stoelverwarming van de passagierskant in orde maken en de krakende stabilisatorstang rubbers oplossen en dan is de auto weer top.






1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Ramon87

#148
21-04-2024 – 2 Coupes minder (helaas)

Laatste maanden is het wat rustig om 2 redenen. De 1ste is het weer. Man wat een regen  :neen: . Je kunt er niets op plannen als je het op de oprit moet gaan doen. De 2de reden is dat we in het proces zitten van het aankopen en verkopen van een huis. Eind februari zijn we wezen kijken bij een huis in de buurt en zo kwamen we van het 1 in het ander. Na het tekenen van de koop overeenkomst moesten we onze eigen huis nog te koop zetten  8)7 . De markt hadden we gelukkig mee en volgende week gaan we de koopovereenkomst tekenen van onze huidige huis. En na de zomer krijgen we dan de sleutel.

Nieuwe huis moet echt ons laatste huis worden. Mooi vrijstaand jaren 30 woning met een redelijke kavel. Hierop gaan we een mooie garage / schuur neer zetten in de aankomende jaren. Het huis zelf is 80% af, dus hier gaan we ons ook zeker mee vermaken.
Zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de auto hobby, maar straks hopelijk een mooie eigen werkplaats tot mijn beschikking, waar ik helemaal los kan gaan  !-! .

Ondertussen heb ik verder niets gedaan aan de Megane. Af en toe even een klein rondje rijden en daar is ook alles mee gezegd.
Gisteren wel gesleuteld aan 2 coupes welke bestemd waren voor de sloop (helaas).
Er werden 2 coupe's aangeboden in onderdelen en dit was voor mij de kans om eens wat specifieke onderdelen er vanaf te trekken. Omdat ruimte nog steeds een dingetje is, ging het mij vooral om kleinere plastic en elektronica zaken.

De verkoper had de motoren al verkocht, dus hier kon ik helaas geen aanspraak meer op doen. Ondanks dat heb ik nog veel bruikbare onderdelen eraf getrokken. En ook veel stekkers afgeknipt. Allemaal specifiek voor deze Megane's.

Het weer was helaas niet met ons, maar we zijn er doorgekomen. Uiteindelijk ook nog een redelijke voor en achterbumper meegenomen (nog geen idee waar ik deze moet laten).



Een greep uit de onderdelen: Kachel paneel, sleepring met knuppels (voor boordcomputer incl. Stekkers), Kenteken bak, grillijsten onder de koplampen, wisserarm(kapjes), daklijsten, 16v emblemen en nog veel meer.

Dingetjes waar alleen iemand als ik nog echt voor gaat. Ook nog gekeken naar plaatwerk, maar beide coupe's waren behoorlijk verrot. Alles wat metaal was, had wel ergens roest. Helaas.

Interieur was ook te ver heen, om nog zaken van te redden.

De verkoper wie meer met Clio's had, dacht er wel makkelijk van af te komen, maar de interesse viel tegen (m.u.v. de motoren). Maar ja, 2 of 3 van deze Megane Coupes welke er nog in NL rijden met een apk. En totaal (incl ph2) zullen er nog ergens rond de 200 coupe's zijn in NL. Bizar weinig. Jammer.





Kwam toevallig met mijn rondje laatst een andere ph1 coupe tegen. Dus een dikke meeting  :q .
Was een 1.6e. Zag er redelijk uit, maar was nog steeds bij de eerste eigenaar. Dat is wel gaaf.



Vandaag onderdelen nagekeken, schoongemaakt en opgeborgen. Ik hou mijn voorraad bij in een excel overzicht, dus deze moet ik nog bijwerken.

Ik moet nu nog wel een zak klipjes hebben voor de dakrails. Bij mijn coupe is er nu 1 kapot (ziet er niet uit) en met het idee dat ik mijn dak ook wil laten fixen, zullen ze er enkele keren af moeten. Dus weer even zoeken.

In ieder geval super blij met de onderdelen die ik heb bemachtigd. Hierdoor kan ik de Megane in ieder geval weer wat langer weg waardig houden. Deze 2 coupe's gaan naar mijn bezoek naar de sloop, waar ze zeer waarschijnlijk direct verwerkt gaan worden. Weer 2 Megane Coupe's minder helaas.

Als het wat rustiger is betreft het huis, wil ik weer aan de slag gaan met de Megane. Achteras wisselen, daklijst wisselen en dan de auto uitlijnen, afstellen en afwegen. Zin in.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev