Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

02-01-2023 – Vakantie – Derde detail sessie

De beste wensen allemaal voor 2023 !-! .

Vandaag zou ik eerste instantie alleen de auto even wassen om alle vuurwerkresten van de auto te halen.
Uiteindelijk werd het droog en bleef het droog. Zo ben ik bij de wasboxen in de buurt uitgebreid te werk gegaan.

Wat heb ik allemaal gedaan:
•   Auto uiteraard eerst goed gewassen. Niets nieuws hier
•   Auto droog maken. Hiervoor gebruik ik nog altijd de Aquablade en een Vinalon zeem
•   Plastic trim voorzien van een gel van Chemical Guys tyre gel
•   Toen de auto voorzien van cyramic wax van stipt. Ik weet niet helemaal wat ik hier van moet verwachten, maar ik heb het liggen en ach, het moet een keer gebruikt worden. Zien hoelang het effect blijft. Dit opgespoten en met een zachte doek uitgewreven. Ook de velgen gedaan.
•   Toen de ramen aan de buitenkant voorzien van RainX. Aangebracht met een papieren doek en uit gepoetst met een andere zachte doek (ik gebruik een doek niet voor verschillende middelen, dus heb altijd een arsenaal aan zachte detail doeken en huishouddoeken klaar liggen).
•   Toen de ramen aan de binnenkant schoon gemaakt met stipt glasclean. Al zou in mijn boekje een simpele ruitenreiniger voldoen, gezien de prijzen van dit soort producten.
•   Hoogglans delen van het interieur ook met glasclean afgenomen en de rest met een interieur reiniger afgenomen (alle plastic delen vooral).
•   Leren delen van de stoel vervolgens nog ingevet met leather balm van Autoglym (te leen van een kameraad en het ruikt goed).
•   Als laatste de banden even ingesprayd met een tyre shine van de Action (blijft een paar dagen zitten en zeker bij vieze banden geeft het een egaal zwarte voorkomen.

Zo kun je je goed vermaken op de wasplaats  :D .









Eenmaal thuis was het weerbericht nog steeds dat het droog bleef. Dus om de detail sessie af te sluiten ben ik aan de slag gegaan met de dak rails.

Zoals eerder gemeld heb ik even zitten zoeken naar hoe je deze mooi kun krijgen. Op een detail forum (weet zo niet meer welke) las ik dat ze goed te polijsten zijn. Ga ze vooral niet schuren, want op het aluminium zit een harde coating die het mooi houd. De gedachte om het te schuren, kwam namelijk in mij op.

Hier ben ik met de polijst middelen van Monello te werk gegaan zoals ik ook op de rest van de auto gedaan heb.
Alleen dit keer met een hand pad en niet machinaal.
3 stadia polijsten en afwerken met wax. Alle plastic delen heb ik goed afgeplakt om te voorkomen dat polijst resten erop komen (krijg je er daarna moeilijk af namelijk)

Vooral de eerste grove compound van Monello moet je geduld hebben. Gewoon doorgaan tot je geen vlekken meer ziet. Daarna is het polijsten zo klaar eigenlijk. Al met al nog wel goed voor 1 a 1,5 uur werk. Maar het resultaat is het zeker waard. Dus voor wie met dergelijke lijsten zit. Het is op te lossen en het is weer mooi te krijgen. Ik dacht als alternatief voor de Monello middelen het te doen met Commandant 5 en turtlewax. Daar zou het denk ik ook wel goed mee voor de dag komen.

Sidenote: Ik heb de Megane voor nu even geschorst. Zo wil ik straks bij gelegenheid de draad voor de boordcomputer in orde maken. Ook wil ik de ventilatorhuis demonteren. De circulatieklep is kapot en ik heb het gevoel (gezien de zekering er bij de hoogste stand 2x is geklapt) dat de ventilatormotor niet heel fijn meer is.
Daarnaast heb ik de Clio RS voor nu weer even uit de schorsing gehaald om er even weer mee te rijden. Stilstaan is niet het beste voor zo'n auto.

Hier enkele foto's van het proces:











Iets later op de middag heeft het nog iets geregend. Hier het resultaat van de Stipt Ceramic was spray (en RainX op de ramen):




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

06-01-2022 – Elektra dagje in de Clio Tce

Ok. Het is eigenlijk een project pagina voor mijn Mégane Coupe  l- . Het is ook een Mégane forum. Dit stuk is behoorlijk specifiek voor de Clio 4, dus als je er niets mee hebt moet je maar doorscrollen. Misschien zit er wel iets tussen waar je zelf wat mee kunt.

In de vorige Clio heb ik een dashcam geïnstalleerd gehad. Gezien de ervaringen in het verleden en de kilometers die mijn vrouw maakt in de Clio, wou ik ook hier weer een dashcam installeren. Dit keer echter een upgrade gekocht t.o.v. de oude. De oude 70mai (van Xiaomi) gaat in de Mégane (handig als je die toch nog hebt) en in de Clio komt de 70mai pro met extra achter camera.



In mijn zoektochten naar informatie over hoe de Clio in elkaar zat, kon ik maar weinig vinden, dus zal een wat gedetailleerde beschrijving maken van hoe ik dingen aangetroffen heb en aangepakt heb.

Te beginnen met de camera achter.

Dit was mijn grootste uitdaging, want de camera moet op de achterklep. De kabel moet naar het dak toe. En de kabel moet vervolgens naar de voorkant van de auto waar de hoofdunit van de installatie zit aan de voorruit.

Bij de achterklep: De rubber weggehaald. Vervolgens kun je met een schroevendraaier de 2 hemelbekleding klipjes los halen. Nog een dop welke ik al trekkend en ronddraaiend los heb gekregen met een plastic trim removal tool.
Volgens kon ik de hemel zo dusdanig naar beneden trekken, dat ik bij de doorvoerbuis naar de achterklep kon (linker). Vervolgens de 5 doppen in de achterklep verwijderd (al was de dop het dichtste bij de doorvoerbuis voldoende) en de doorvoerbuis los gehaald uit het dak en achterklep. Vanaf de hemel de kabel (welke een kleine losse connector had) vast getaped aan een pin welke ik door de doorvoerbuis gedrukt heb (met beleid), waarna ik de kabel erdoorheen getrokken heb.



Vervolgens de kabel via de hemel langs de deuren naar de voorkant getrokken. Met een stevige elektra draad de kabel overal langsheen gemaneuvreerd. Veel geduld is een must en ik heb wat panelen los gehaald.

Het viel me uit eindelijk heel erg mee hoe de interieur panelen in de Clio vast zaten. Veelal met metalen klipjes. Veel beter als de plastic klipjes die ik o.a. op de Mégane gewent was.





Vervolgens heb ik voor bij de zekeringskast alle plaatwerk weg gehaald. Dit was ook een beetje vaag en rustig rondkijkend heb ik het volgende gedaan. De linkerkant van het dashboard is een losse paneel waar je interieur lepels achter kunt krijgen en kunt los wippen (ging behoorlijk zwaar, maar kan zijn dat het nog nooit los is geweest). Vervolgens 3 torx 20 schroeven verwijderd van de paneel waar de klep van de zekeringskast in zit en waar de schakelaar van de koplampverstelling op zit. Vervolgens kun je deze ook schuin naar beneden trekken (zit vast met 2 klipjes). En dan zit deze onder het stuurkolom vast geklikt welke los komt door dit deel schuin te houden.

Stap 1:


Stap 2:


Stap 3:


Vervolgens kun je de zekeringskast los wippen en zo kon ik overal royaal bij.

Ook de trim aan de onderkant van de deur verwijderd en de bestuurdersstoel verwijderd (gezien ik ook met de stoelverwarming aan de slag wou).

Eerst gekeken waar ik de stroom zou aftappen en vervolgens kijken hoe ik de afzekering in orde wou maken.

Ik heb vervolgens een constant 12+ gekozen welke achter een 40A zekering zit en een geschakelde draad gekozen welke aan een 30A zit van de ruitenwissermotors. Deze draden worden vervolgens met gepaste zekeringen allemaal afgezekerd. 5A voor het dashcam systeem en ik begin met 10A voor de stoelverwarming (in de Clio RS wordt er 20A zekering standaard gebruikt).
Accupool los en aan de slag.

Eerst de zekering houders voorbereid. Deze heb ik op de zelfde manier gemaakt als bij de Mégane. Hierdoor komen ze zichtbaar in de zekeringskast. Gezien het er 4 zijn is het niet de meest elegante oplossing, maar het werkt wel.



De zekeringshouders vervolgens in de auto gesoldeerd aan de eerder benoemde draden en toen de voedingskabel van de dashcam op de plek gelegd naar de zekeringskast.



Vervolgens de draden van de dashcam adapter gesoldeerd aan de zekering houders en een Massa draad vast gesoldeerd met een oog aan het einde welke naast een andere massa kabel gemonteerd zit.



Dashcam en camera achter aangesloten en de accupool weer aangesloten. En de dashcam even doorgetast. Deze werkt naar behoren.
Toen de raam en achterklep ontvet om de camera's op hun plek te plakken. Bij de camera achter was ik benieuwd of die alles zou zien op de door mij uitgekozen plek. Deze eerst met tap een beetje vast geplakt om zo te kijken of deze goed naar buiten keek.



Vervolgens wou ik de kabel van de camera achter ook meer uit het zicht hebben. Ik dacht om een gat te boren naast de camera waar de connector doorheen kan en dan met een rubbertje af te sluiten. Zo gezegd, zo gedaan. Alsof het zo hoort.







De rest van de doppen en trim terug achter en daarmee is de dashcam geïnstalleerd.


Dan de stoelverwarming

De phase 2 interieur die ik gekocht en geïnstalleerd had, was voorzien van stoelverwarming voor. Super mooi, maar de kabelboom die in onze auto zat had hier geen voorbereiding voor.
Volgens mij zit de hele aansturing van de stoelverwarming onder de stoel en het verschil in de bedrading waren dat er 3 draden ontbraken. Een rode, gele en zwarte. Zou het zo makkelijk kunnen zijn?

Ik heb gezocht naar documentatie over stoelverwarmingen, maar kwam er niet uit. Helaas. Maar mijn aanname. Rood voor constant 12V, geel voor geschakeld 12V en zwart voor massa.
Ik heb de 3 draden verwijderd uit de connectoren welke bij de phase 2 stoelen zaten (deze waren afgeknipt). En deze draden op de goede plekken in de bestaande connector geplaatst. De connector was goed uit elkaar te halen.







Vervolgens lange draden welke ik gekocht had eraan gesoldeerd en de draden via de kabelboom naar de zekeringskast geleid. De draden aan de andere 2 zekeringshouders gesoldeerd.

Toen eerst de boel opgeruimd en de bodem nog eens goed langs gegaan met de stofzuiger. De trim deels terug geplaatst en de stoel weer geïnstalleerd.





Stekker aangesloten, 10A zekeringen in de houders en de stoelverwarming ingeschakeld. De icoon van de schakelaar licht oranje op en naar een minuutje voelt de stoel een stukje warmer aan. Dus het werkt. Jeej. Nou alleen de andere kant nog.



Na enkele minuten de auto te hebben gedraaid. Geen zekeringen die geknapt zijn en geen meldingen op het instrumenten paneel ben ik overtuigd dat het in orde is en bouw ik de rest af en ruim ik alles op.

Vervolgens een testritje gemaakt en de stoelverwarming voelt aangenaam aan. Dashcam doet zijn werk ook goed.

En zo zit er weer een dag op. Dus nu moet de stoelverwarming aan de passagierskant nog een keer (ik heb al een idee over hoe ik de bedrading ga leggen) en dan nog verder met het detailen van de buitenkant met de keramische coating als finishing touch.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#122
20-02-2023 – Weer aan de bak met de Mégane


Ik heb wat dagen tot mijn beschikking en deze dagen wil ik optimaal gebruiken voor de Mégane.
Het weekend begon goed met een accu die helemaal leeg was. Volgens mij ook tegen dood aan. Accu is van januari 2016, dus als deze het begeven heeft, heeft deze zeker geen schuld.
Na wat reanimatie pogingen met een accu lader en druppellader starte de auto weer naar ruim 24 uur.
Ik had hem aan de druppellader hangen, maar deze is de verbinding waarschijnlijk een keer kwijt geraakt en niet hersteld. Misschien is de druppellader ook niet meer je van het (is van 2009).

Eerste punt op mijn lijst was het testen van de ECU / UCH welke al ruim 2 jaar op zolder lag.
Ik had ter voorbereiding de hoes (welke om de UCH zit) een week eerder ontdaan van alle plakkerige bende. Deze hoes moet er weer omheen om te voorkomen dat de vocht welke naar binnen kan dringen via de circulatie gat op de UCH druppelt.

Dus als de UCH er ondereen moet dan kan ik net zo goed de andere set nu testen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Accu pool eraf.
ECU en UCH uit de auto
Zekeringen nalopen van de UCH's
Batterij wisselen van de donor sleutel (infrarood module) welke bij de set zat.
Ik heb via de Renault dealer aan de hand van het chassisnummer de bijbehorende noodcode bemachtigd en deze moest natuurlijk ook getest worden.


Donor ECU en UCH in de auto en de accupool erop.
Via de Sleutel is de auto te vergrendelen en ontgrendelen. Startblokkering ging er ook af.
En de auto start zonder problemen. Dus een werkend set.
Echter 2 puntjes welke niet (correct) werken:
Dimlicht doet het niet (stadslicht, grootlicht, mistlicht functioneren wel)
Wanneer ik de auto vergrendel en ontgrendel, knipperen de knipperlichten niet mee (knipperlichten en alarmlichten werken wel).

Gezien de bestaande set ook apart werkt, moet ik dit uitzoeken.
-   Wanneer ik de auto op het contact zet, worden de dimlichten direct ingeschakeld (zonder schakelaar).
-   Wanneer ik de autoslot handmatig ontgrendel en de deur open, gaan de knipperlichten en dimlichten knipperen tot ik de startblokkering eraf haal (met infrarood sleutel of noodcode).

Misschien dat iemand dit herkend en mij kan voorzien van meer info. Ik moet hiervoor nog in de boeken duiken.

Maar in ieder geval positief dat ik een set heb wat werkt. Het betreft toch de hersens van de auto.

Punt 2  :q

Vervolgens tweede punt op mijn agenda. De circulatieklep motor en aanjager motor eruit halen zodat ik deze kan vervangen voor nieuwe. Moest nog wel besteld worden.

Dit was nog een aardige klus. Uiteraard eerst begonnen met zoveel mogelijk zaken bij het schutbord weg te halen. Stekkers lostrekken en uiteindelijk liep ik vast, want het was een gigantische kast en zat nog op verschillende plekken vast en geen idee hoe ik dit eruit moest krijgen.

Toen was ik heel blij met de werkplaats documentatie. Het duurde niet lang, toen ik zag wat ik eerst niet zag.
Een deel van het schudbord (waar de injectieregelaar en de remvloeistofreserviour tegen aan zit), kan namelijk verwijderd worden. En dan met wat proberen en wriemelen kreeg ik het eerste deel van de lucht behuizing ertussen heen.





Vervolgens keek ik rechts op de aanjager en circulatieklepmotor. Dat eruit halen was vervolgens zo gedaan.





De zachte beschermschuim om de kabelboom verpulverde in mijn handen. Alles was plakkerig. En ook de circulatieklep was net zo vies en plakkerig als de UCH.



Toen ben ik de rest van de middag alles gaan schoonmaken. De vrije ruimte achter het schutbord eens goed schoon gemaakt. Alle plakkerigheid weggehaald en de hele luchtdoos van binnen en buiten schoon gemaakt.
De Circulatieklep welke van metaal was, goed nat gemaakt met stickerverwijderaar en met een mesje alles eraf gekregen.





Als afsluiter de UCH met hoes teruggeplaatst (geprutst). Zekering uit de verwarming en de auto even laten lopen.

In motor van de circulatieklep motor was er een tandwiel helemaal ontdaan van tanden en de aanjager vervang ik deels preventief. Ik heb het idee dat deze zwaar loopt, omdat de zekering nu 2x geknapt is als ik hem in stand 4 laat staan.
In beide gevallen bleken de onderdelen ook anders te zijn als dat ik eerder dacht.
Wel beide van Valeo, wat ik wel kan waarderen, gezien het de originele oem onderdelen zijn.
Alleen de stekker van de aanjager is anders. Stekker is nieuwer, dus ga hiervoor nog even naar de sloop toe en dat pas ik wel aan op de kabelboom.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#123
22-02-2023 Auto strippen voor 1 kabeltje

Tussendoor heb ik de foam randen van de luchtdoos vervangen voor nieuwe randen. Ik heb hiervoor deur tochtstrips gebruikt welke ik nog had liggen. Ze zijn max 5mm. De hoogte van de oude strips waren op z'n hoogste 8mm, dus ik moet even aankijken of het op alle plekken de boel afdicht.





Gezien ik nu alles toch los heb liggen, wil ik doorpakken en de BC kabel in orde maken. Gezien de schudbord leeg is ga ik ook een plus kabel voor de claxon (2 luchthoorns) herleiden, zodat deze volledig uit het zicht is (dit is nu een oranje kabel welke over het schudbord loopt, wat te zien is op meerdere foto's).

Om het mij makkelijk te maken, wou ik de zijscherm verwijderen. Ik dacht dit even simpel te doen, door de bumper en koplamp te laten zitten, maar na een beetje trekken, hier vanaf gezien.
Dus, bumper eraf, koplamp eruit en toen kon ik de zijscherm er goed af krijgen. Binnenschermen had ik al verwijderd.



Vervolgens de andere kant ook maar los gemaakt, gezien deze nog nooit los is geweest. En ik wist dat er een beetje roest achter zat. Lijkt me nu een kleine moeite om mee te pakken.

Moest nog wel even zien hoe ik de ruitenwisserreservoir eronder los kreeg (1 boutje aan de voorkant van de reservoir en dan naar voren trekken en dan valt die eronder uit).
Vervolgens kon ik ook aan de passagierskant de zijscherm verwijderen.



Geen roest te zien op het chassis, maar wel een beetje aan de scherm zelf.
Dus dit ga ik ook direct aanpakken. Alles even schoonmaken en het roest even aanpakken.



En zo eindigt de dag met een nieuwe regenbui bij de aanblik welke ik inmiddels goed ken  :q


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

23-02-2023 – Nu het kabeltje vervangen

Het weer begon niet denderend. Eerst maar begonnen met het roest verwijderen van de zijscherm aan de passagierskant.





Direct voorzien van een laagje Hammerite en binnen laten drogen. Vanmiddag de tweede laag erop en dan kan die tegen het einde van de dag weer op de auto.
De zijscherm van de bestuurderskant ook even voorzien van een nieuw laagje Hammerite.

Tot de middag was het nog niet droog, dus begonnen aan een nieuwe sideproject, waar ik later nog wel een korte update over ga doen.

Na de middag was het eindelijk droog en begonnen met de bedrading. Eerst het dashboard kaal gemaakt zodat ik de bekabeling goed kan bereiken.
De roze kabel grof op de z'n plek gelegd vanaf het zijscherm.
Een paar kleine gaatjes geboord in een trekbandje waar de kabel doorheen kon, zodat ik hem door de doorvoerrubber naar binnen kon geleiden. Vervolgens maakte de trekbandje het ook een stuk makkelijker om de roze kabel langs de bestaande kabelboom te leggen tot bij de tellers.
Ik zeg makkelijker, maar het was nog steeds prutsen door het dashboard.







Vervolgens de stekkers van de zekeringskast onder de motorkap, los gemaakt en terug getrokken. Hierdoor kan ik de kabels (nu ook de oranje nieuwe kabel voor de claxon op z'n plek gelegd) makkelijker in de bestaande kabelboom inbinden en stoffen tape.





Ziet er heel goed uit.

De ingewikkelde kabelboom terug op z'n plek gelegd en toen de soldeerspullen erbij gepakt.
Eerst de zekering voor de claxon voorbereid en er een stekker aan gesoldeerd aan 1 kant. Vervolgens bij de auto de zekering aan de oranje kabel gesoldeerd.
Stekkertje aan de roze kabel gesoldeerd en daarmee is dit deel gereed.

Vervolgens in de auto de stekker eraan gesoldeerd en toen eerst alle dashboard delen terug gemonteerd. Daarmee hoop ik een hele tijd klaar te zijn met het dashboard.

Nog even een stekker aan de andere zijde van de claxon kabel solderen en daarmee is het soldeerwerk klaar.

Ik wou nog even kijken of de tochtstrip op de aanjager behuizing de circulatie gat goed afdicht. Dus deze terug gemonteerd en vanaf de zijkant lijkt deze keurig aan te sluiten. Dus dit is ook in orde. Ik laat de behuizing voor nu ook zitten, mocht er (te veel) vocht nu onder het schutbord belanden.






Vervolgens de chassisdeel aan de passagierszijde goed schoon gemaakt. Geen roest te bekennen. Heel mooi.
ML aangebracht op het plaatwerk en ook de binnenkant van de scherm voorzien van een beetje ML. Dit kan mooi drogen nu en is een mooi extra bescherm laagje.



Vervolgens alles losjes weer opgebouwd. Bumper zit nu met 1 bout vast en de binnenschermen zitten er ook nog niet in.
Dus auto moet nog afgebouwd worden. Ik ben toch nog in afwachting van onderdelen, dus dat komt binnenkort nog even.





Ivo wou papa nog even helpen aan het einde:


De volgende dag was het nog droog in de ochtend en heb ik eerst de auto afgebouwd voor zover. Bumper goed vast gezet en de binnenschermen weer terug plaatsen.



Ik heb nog niet de kans gehad om te testen of de kabel ook werkt, maar ga er bijna blind van uit dat het in orde is. Zo niet, dan plannen we weer een dagje in  :q .

Na 10:00 uur begon het ook met regenen en ben ik de rest van de dag verder gegaan met mijn sideproject.

Ik heb wat staal voordelig kunnen kopen en daarmee heb ik mijn eigen opspan tafel in elkaar gelast. Goed voor 1,5 dag werk, maar ik ben er blij mee. Is nog niet af, maar de indruk is duidelijk. Er komt nog wat versteviging in en ik ga er ook nog stelvoeten op plaatsen om hem goed vast te zetten op de klinker ondergrond.





Het formaat is zo dat ik deze precies naast mijn huidige werkbank kan zetten en zo de oppervlakte weer wat kan vergroten.


Het weer voor morgen ziet er niet heel mooi uit, dus even kijken of er nog wat werk verschoven gaat worden.
Voor nu erg blij dat het boordcomputer verhaal afgesloten is.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

04-03-2023 – Nieuwe onderdeeltjes binnen

Van de week een hele lading aan onderdelen binnen gekregen. Onder andere een nieuwe aanjager motor en circulatieklep motor voor de Mégane. Enige puntje was dat de stekker van de nieuwe motor anders (nieuwer) was als van de motor welke erin zat.

Hier het verschil.



De stekker die ik nodig had, herkende ik van de Clio 2, dus een beetje zoeken en een voordelige op de kop getikt via Marktplaats. Ik kon ook geen moment vinden om naar de sloop te gaan om er naar op zoek te gaan.



Ook is de kabel van de Circulatieklep net anders als de oude situatie. Stekker en kabel kloppen verder, alleen zit er bij de oude een extra connector tussen. Geen probleem.

Oude kabelboom uit elkaar gehaald en de powerkabel voor de aanjager en voor de circulatieklepmotor gescheiden. Schoon gemaakt, nieuwe connector op gesoldeerd en de kabel ingewikkeld zodat het netjes voor de dag komt. Nu terug in de auto en testen en als alles werkt alles weer terug bouwen.



Hopen dat ik hier snel tijd voor heb.

Ook een stuk tegengekomen in de werkplaatsdocumentatie over storingen zoeken in de verbruiksmeter. Het meeste had ik al gevonden, alleen was er 1 scherm die ik nog niet kon plaatsen. Dit was aangegeven als 5    5 of S    S. Dit blijkt nu de versie te zijn van de verbruiksmeter. Niets meer.

Ook heb ik in aanloop voor groot onderhoud wat zaken voor de Clio TCE gekocht. Waaronder nieuwe bougies en penbobines. De Bougies direct vervangen, om te kijken of het "hikken" daarmee opgelost is en dat ik daarmee de penbobines weer retour kan sturen.

Na ruim een week rijden nog geen problemen ervaren. Het tegendeel, dat zowel ik als mijn vrouw het gevoel hebben dat auto iets makkelijker wegrijd. De oude bougies hadden ook wel enige tekenen van slijtage. Niet overduidelijk kapot, maar toch.
Even een tijdje aankijken en hopen dat een korte hik wat wel eens opviel, daarmee verdwenen is. Ergens een vergelijkbaar probleem gelezen met iemand die wees naar de bougies of penbobines. Auto geeft verder ook geen zichtbare melding van de hik, dus bougies kan aannemelijk zijn.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

13-03-2023 Ventilatiehuis terug de auto in

Gezien de weersomstandigheden, heb ik na het werk even mijn kans gepakt om de ventilatiebehuizing terug te bouwen in de Mégane. Dan kan de plastic wat ik over de paravaan heb gelegd ook weggehaald worden.
Eerst de aanjagerbehuizing terug gebouwd. Kachelweerstand aangesloten en een test gedaan om te zien of alles werkt voordat de rest van de behuizing terug gaat.



Echt was de accu weer helemaal leeg. Dus de accu / druppellader is niets meer. Om gedoe voor te zijn, maar direct een nieuwe accu en druppellader besteld (beteft de druppellader even wat onderzoek gedaan).

Acculader erop en ik had genoeg vermogen om de aanjager en circulatieklep te testen en beiden werken, voor zover te testen was, goed.

Vervolgens zitten prutsen om de rest van de ventilatiebehuizing terug te plaatsen. En daarmee bedoel ik ook echt prutsen. En alles weer opgeruimd, gezien het al weer donker was.





Nu nog het schudbord scherm terug. Ik wil de beugel van de remvloeistof reserviour nog even spuiten en dan zit alles weer in elkaar. Dan gaan we hem weer uit de schorsing halen en even lekker mee rijden.

Wordt vervolgt
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

18-03-2023 Alles in elkaar en 2 kapotte accu's verder

In de overige uurtjes heb ik 2 brackets welke aan het verwijderbare deel van het schudbord bevestigd zitten ontdaan van roest en opnieuw in de lak gezet. Het ontvetten ging niet helemaal goed, waardoor de lak er niet heel mooi op zit. Gezien het allemaal uit het zicht is, vind ik het wel goed.







Zaterdags het schutbord nog even licht gepolijst en terug gemonteerd. Alles vervolgens terug geplaatst, zodat ik de auto even kan laten lopen met een nieuw bestelde accu. Zelfde Bosch S4 002 besteld, gezien deze jaren goed meegegaan is en in de Clio RS zit de zelfde accu. Ook direct een goede druppellader gekocht die goed aangeprezen word voor gebruik bij auto accu's, gezien ik vermoed dat mijn oude Optimate 4 (eigenlijk voor motoren) niet zo fijn meer is.









De Clio RS vervolgens geschorst en de Mégane uit de schorsing gehaald. Even een klein stukje door de wijk rijden en alles werkt naar behoren. De boordcomputer werkt (nog steeds) en de circulatieklep en aanjager werken ook naar behoren.

Vervolgens de Clio RS en de Mégane allebei gewassen zodat ik ze in ieder geval kan voorzien van hoezen aan het einde van de dag.
Omdat ik nog wat tijd over had even een proefje gedaan door de motorkap en dak snel te polijsten met de grove compound welke ik voor de Clio TCE gebruikt heb. Machinaal. De motorkap is er goed van opgeknapt. Het dak leeft weer iets op, ondanks dat de lak echt kapot is.
Om het goed te doen, zou ik eigenlijk ook de auto eerst even moeten kleien. Dus ik heb alweer zin in een goede detail sessie met de Mégane.

Voor en na:






Interieur nog even uitgezogen en schoon gemaakt en toen was het welletjes voor de dag.
Ik wou de Mégane strak achter de Clio zetten, draai de sleutel om en niets....
Ok, misschien had ik even een goede sessie moeten rijden met de auto. De nieuwe druppellader eraan gehangen met het idee om op zondag even lekker te touren.



De volgende dag wist ik het even niet meer. De auto wou nog steeds niet starten. De druppellader gaf aan dat de accu er klaar voor zou moeten zijn, maar er zit geen gang in. De massa punten nagekeken, maar ik snapte er niets van. Volgens de Multimeter zat er 14V in de accu, wat in theorie meer als genoeg moet zijn, sterker nog is eigenlijk te hoog.
Na wat twijfelen en omdat ik geen start kabels heb of accu booster ervoor gekozen om de accu van de Clio RS in de Mégane te plaatsen.

Meting nieuwe Accu Megane (met nu duidelijk afwijkende multimeter)

Meting Clio RS accu (met nu duidelijk afwijkende multimeter)


Bij het verwijderen van de accu, viel het me direct op dat deze bijna heet aanvoelde, geen goed teken. De multimeter op de Clio RS accu gezet en deze gaf 17V aan. Mijn pa schrok van deze bevinding en gezien de Clio RS accu verder geen problemen heeft, zal zeer waarschijnlijk mijn Multimeter niet meer zo fijn zijn.
Maar ok, 3V verschil zou wel kunnen betekenen dat de nieuwe accu defect is. Helaas de oude accu al gerecycled. Clio RS accu erin en de auto start direct. Geen problemen.

Dus toen eerst maar eens wat kilometers erop zetten. Met de multimeter, acculader en druppellader achterin de auto even naar mijn ouders gereden om daar even de zaken met mijn pa na te lopen.
Zijn multimeter heeft inderdaad netje 12,9V aan. Dus dat is 1 punt.



De nieuwe accu is zeer waarschijnlijk defect, dus deze direct voor garantie aanmelden.
Onderweg was helaas weer mijn 15A zekering van de verwarming geknapt. Weer wanneer de aanjager in de hoogste stand staat. Dus dan is nu toch misschien de thermostaat weerstand of de bedrading ernaartoe niet lekker. Ook hier hebben we al een keer een aanpassing aan gemaakt, dus dit moet ik ook nog maar eens nader troubleshooten.
De draad wordt ook erg warm als de aanjager op stand 4 staat. Dus er gaat veel vermogen overheen.

Ander punt wat mijn pa aankaartte was dat oranje draad voor de claxon die ik weggewerkt had. Ik heb toen ook de afzekering van de accu verplaatst naar de zekeringskast onder de motorkap.
Niet zo handig zegt mijn pa, omdat als er tussen de accu en de zekering kortsluiting ontstaat door een beschadiging in de kabel, smelt me alles weg, met alle gevolgen van dien. Dus dit ga ik weer aanpassen / herstellen.

Voor de rest was het weer fijn om in de Mégane te rijden. Nog steeds ben ik zo blij met deze auto.
Eenmaal weer thuis de auto netje onder de hoes weggezet en garantie procedure voor de accu gestart.
Toen ik thuis kwam voelde de accu nog steeds warm aan. Uit voorzorg de accu in een plastic zak buiten neergezet met een bak eroverheen. Ik heb geen zin een rare problemen.

Op dinsdag de nieuwe accu binnen gekregen. De batterij wisselen van mijn multimeter was blijkbaar de oplossing van het afwijken van de spanning, dus ik hoef nog niet direct een andere multimeter te hebben.



Op 2 april met de Mégane naar Kampen voor de openingsmeeting van 2023.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

02-04-2023 – Openingsmeeting in Kampen

Mijn vader kwam enkele weken terug met het idee om naar de openingsmeeting te gaan in Kampen.
Verschillende Renault clubs die er aanwezig zijn met een divers scala aan Renaults.
Ik had de Mégane gelukkig nog mooi schoon en voordat we vertrokken de auto nog even nagelopen met een doekje.
Eenmaal daar werd ik gedirigeerd naar een plek vol in de schaduw. Dat gaat hem niet worden. Dus ik heb hem iets verderop geparkeerd. Naast een mooie Clio 4 RS. Momenten dat ik me realiseer hoe klein de coupé is.

We hebben er een rondje gelopen. Alle Renaults waren wel aanwezig. Zelfs een Renault 14 welke bij mijn vader herinneringen opriep. Ik ben blij dat ik niet met de Clio RS ben gegaan, want deze werden goed vertegenwoordigd. Kwamen nog enkele bekenden tegen.
Eenmaal terug bij de auto nog even wat gegeten en gedronken, om daarna weer te vertrekken.
Er kwam nog een duo bij de auto staan die de auto wel kon waarderen voor wat het was. Hij dacht ook dat het nog wel eens de zeldzaamste auto kon zijn op de meeting.

Daarna weer op huis aan.











1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

08-04-2023 Clio TCE klaar maken voor het voorjaar.

We zijn thuis weer aan het verbouwen geblazen. We zijn de zolder aan het omtoveren tot 2 separate kamers met een vlierzolder erboven. We hebben een dakkapel aan de voorkant en 2 grote dakramen aan de achterkant van het huis. Dat creëert een balzaal van een zolder welke ook nog eens geaccentueerd wordt door de hoge nok van bijna 4 meter.
De reden dat we deze verbouwing nu doen is, omdat we in de zomer gezinsuitbreiding verwachten  :) . Dan hopen we een kleine meid te verwelkomen in ons gezinnetje. Echter met 2 thuiswerkplekken, auto en motor magazijn en alle kinderspullen en de rest, is ruimte een dingetje aan het worden. Door dit te verbouwen hebben we er mooie opbergruimte erbij.

Dit zorgt ervoor dat tijd voor andere dingen nu even schaars is. De Clio TCE heb ik echter in de ochtend even goed gewassen en uitgezogen. De eerste keer dit jaar dat ik er even goed voor gezeten heb.
Toen de auto gewassen was, direct de chromen trim onder de ramen aangebracht. Een set besteld wat vanuit Turkeye geleverd werd.

Instructies waren een beetje vaag, maar uiteindelijk gelukt.

1.   Zorgen dat de rubberen lijsten schoon zijn
2.   Rubberen lijsten ontvetten
3.   Nog een keer afnemen met een schone doek
4.   Trim aanbrengen en als test alles met schilderstape op de plek houden
5.   Dan met de meegeleverde primer een trim deel verwijderen, de primer er een keer over aanbrengen en de tape van de dubbelzijdige tape verwijderen en de trim vastplakken
6.   Goed aandrukken en de eerste 24 uur niet te hard rijden, al zat het echt goed vast







Upgrades. Vervolgens op zondag avond wat tijd over en de 17 inch velgen van de schap gehaald. Deze schoon gemaakt en voorzien van de keramische coating welke ik voor de auto heb. De auto moet nu nog gebeuren, maar de velgen zijn in ieder geval voorzien.





Deze moeten ook 12 uur uitharden en de volgende ochtend (vanochtend) de wielen gewisseld op de Clio TCE.
Ook direct de achterremmen gecontroleerd. Voor mij verjaardag een dop 36mm gekregen speciaal hiervoor.





Alles even schoongemaakt, maar de remmen zien er verder fantastisch uit. Dus dat weet ik ook weer.




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

12-05-2023 Tussendoor

Afgelopen weken heb ik zelf niet veel gedaan aan de auto's. Wel is het een en ander gebeurd.

Ten eerste heb ik op 24-04 de order geplaatst bij Intrax  !-! . Nog wel een keer daar geweest om alle details door te nemen. En dat ging ver. Van comfort, hoever ik het wil verlagen, welke banden, hoe brede banden. Straat vs circuit. Camber settings enz. enz.
Waar we op uit zijn gekomen: Voor komen er Intrax SRA coilovers met solid topmount en onderaan een camber insert zodat ik nog een camber correctie kan aanbrengen. Ik wou geen camberplaten en het hergebruiken van de bestaande topmounts zou denk ik net zo duur zijn, wanneer deze ook nog opgeknapt moesten worden.

Achter komen er een slag betere dempers. De Intrax 1K2 dempers. Hier de reden dat de Coupé licht is achter. De betere dempers, kunnen de veerweg net iets beter onder controle houden.
Helaas was er geen budget meer over om de dempers te laten coaten met hun zogenaamde Titan black coating. Een soort van verchroom proces wat nog harder is (zoals ik het interpreteerde).

Ik heb het uiteindelijk zo goedkoop als mogelijk gehouden om het (voor mijn gevoel) enigszins in verhouding te houden met de waarde van de Mégane. Uiteraard lukt dat niet, maar dit stond echt wel op mijn grote wishlist.

Nog enkele weken en dan kan ik de set ophalen. Nog geen idee wanneer ik de set ga installeren.
Ik moet de coilovers voor wel een keer test fitten, want ik weet ook nog niet of ik spacers nodig ga hebben. En zo ja hoe breed. Inmiddels ook door verschillende overtuigd dat, wanneer je goede kwaliteit spacers gebruikt met de correcte bouten, dat dit geen problemen gaat geven. Het zou de Mégane wel een iets beter voorkomen geven denk ik (is ook hier al een keer geopperd).

De Clio TCE is enkele dagen bij Mark geweest voor giga onderhoud. Het vervangen van de gehele ketting distributie. En ondanks dat mij meerdere keren verteld is dat de auto er nog niet aan toe is, ben ik blij dat ik het gedaan heb.


 
En dit nog geen eens, omdat Mark mij een filmpje stuurde waarin te zijn was dat de ketting al tegen zijn einde was.



@Mark: Super bedankt voor de tijd en moeite  !-! .
En afgelopen week is de auto ook weg geweest voor een verse APK.

Dus nu heb ik al een redelijk beeld van het technische staat van de Clio TCE. Ik heb me ook een simpel excel blad gemaakt met een overzicht van het (aankomend) onderhoud.



En dan is er de technische staat van de Clio RS. Deze staat alweer enkele maanden geschorst. Ik heb hem op de meeste kanalen uit de verkoop gehaald, want ik merkte op dat de versnellingbak aan het slijten is / versleten is. Nu enkele keren gehad dat onder toeren het schakelen naar de 4de versnelling niet lekker gaat. En als je erop let, voel je het ook wel soms bij lagere touren. Nou lees je wel vaker wat over versnellingsbak revisies van deze auto's (zeker rond deze kilometerstanden).

Toen was de vraag wat ermee te doen. Kameraad reviseert deze bakken, dus via die weg wilt hij mij graag helpen. Je wordt er echter wel moedeloos van, als je ziet hoeveel werk het is om de bak uit de auto te krijgen.

Mijn pa heeft er wel vertrouwen in, dus we gaan er een nieuwe oprit project van maken deze zomer (voordat ons 2de kind geboren word).
Motor eruit met versnellingsbak en dan ook direct de koppeling / keerringen / distributie meepakken (distributie zit er nu bijna 3 jaar op). En dan uiteraard even rond kijken wat er nog meer tussendoor gedaan kan worden.
Het moet niet te wild worden.

Dan zal ik ook nog wel even met de auto doorrijden (misschien straks ook nog even handig met 2 kinderen).
Uiteraard voor de goede prijs / belangstelling zal die via het forum beschikbaar blijven.

Dit zal dan ook eerst gebeuren voordat ik met de veren aan de slag ga op de Mégane

Ondertussen gaat het meeste tijd nog naar de verbouwing van onze zolder. Deze is dan ook al ver gevorderd en ik hoop het 98% klaar te krijgen deze maand.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#131
13-05-2023 Partytent is geen carport

In de vakantie ook de partytent opgezet met de intentie om de Clio TCE verder te polijsten en te voorzien van de ceramische coating. Hier is het echter niet van gekomen, maar waar wat er wel gebeurd is, is dat het veel regende. De tent stond boven de Mégane. En afgelopen zondag zat ik te denken om hem weg te halen.
Niet gedaan en een fikse regenbui later die dag zorgde wel voor dat ik hem moest weg halen.
De tent was op de Mégane in elkaar gezakt, door het gewicht van het water wat er niet af kon.

De tent voorzichtig verwijderd die avond en uit elkaar gehaald, zodat we deze weg konden leggen. Inklappen ging niet meer. De Mégane kwam er met enkele nare krassen niet ongeschonden vanaf. Maar even een nood polijst sessie ingelast om te zien of ik de krassen weg kreeg.
En met succes. Ik heb het zelfde proces toegepast als wat ik een tijd terug deed et de Clio TCE. Eigenlijk alleen de bovenste helft gedaan, ivm de tijd.
Ook de Clio RS gewassen en zo konden beide auto's weer onder hun hoesje.









1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#132
29-05-2023 – Verbouwing zit erop nu verder met de auto's

2de pinksterdag was onze kleine een dagje bij opa en oma, zodat wij lekker een dagje voor onszelf hadden.
Ik had de dag van te voren de Clio TCE al even goed gewassen en onder de hoes gezet van de Mégane zodat ik deze vandaag betreft detailen helemaal kon afronden (exterieur).



Begonnen met het polijsten van het dak en de front van de auto (enige wat nog niet machinaal gedaan was).
Kleien – polijsten grof – polijsten middel
Daarna de hele auto nog een keer met de handpad gedaan met fijne wax polish.





Toen wou ik ook maar direct de ceramische coating aanbrengen. Ik wou dit eerst na het spotrepair doen, maar heb nog geen idee wanneer ik hier tijd voor heb. En de coating is, helaas, beperkt houdbaar na openen (2 maanden terug de velgen namelijk voorzien van de coating).



Dus zodoende de hele auto ontvet met wasbenzine en erop los gegaan met de coating. Het ruikt en voelt een beetje als het aanbrengen van RainX. Iets wat ik al jaren gebruik voor de ramen. Het zal misschien ook deels overeenkomende eigenschappen hebben, maar hoop wel dat dit z'n belofte waar gaat maken.
2 jaar zou het er op moeten blijven zitten en een bescherming moeten geven tegen vervuiling, krasjes en UV straling.



En vooral het laatste doet het voor mij. Ook bij het polijsten van het dak is het betreurend om te zien hoe erg de lak verkleurd is. Op het dak (als je er recht bovenop zit) zie je zelfs 2 wittere vlekken ontstaan.
Dus we gaan het zien. Ik verwacht geen wonderen, maar het zou leuk zijn om te zien dat het er over een half jaar of zelfs een jaar nog mooi op zit (en dat je dan nog steeds een mooie hydrofobisch effect hebt op de auto).

Dag erna ook met de plantenspuit over de auto heen gegaan om het effect te bewonderen





Hier een link naar de Youtube Short  :q :

Youtube Short - Hydrophobic Action
youtube.com/shorts/rIobApiR-UA

Paar zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Alle verhalen die je leest over het aanbrengen zeggen het dat je het in een gesloten goed geventileerde ruimte moet doen. Niet op je oprit met behoorlijk wat zon.
De coating moet ook minimaal 12 uur curen zoals het gezegd word (uitharden). Nou heb ik de auto verder niet nodig gehad, maar deze stond wel gewoon buiten met stof en pollen in de lucht. Aan het einde van de dag was er ook al stof te zien op de auto. Geen idee of dit een bepaald effect gaat hebben op de coating.
De coating kan ook op plastic en rubber toepast worden en hiervan krijgt het ook een mooi donkere kleur van, maar ben benieuwd hoe lang dat effect blijft. Ik gebruik normaal hiervoor Chemical Guys tire gel voor (dit blijft vaak enkele weken er mooi op zitten).
En de coating blijft het langste zitten wanneer je de auto ook wast met Ph neutrale producten. Ik moest het even nakijken en de shampoo en velgenreiniger (al zou ik dit nu zo weinig als mogelijk gebruiken) is Ph neutraal, maar ook de vraag hier of het allemaal wel goed is voor de coating.

Nadat ik klaar was met de Clio had ik nog ongv. Een half flesje over van de coating. Dus als het goed blijft wil ik het nog een keer op de Mégane toepassen.
Blijkbaar is het beste om de vloeistof na openen donker en koel te bewaren. Dus ik heb het in de verpakking in de koelkast gezet. Wanneer de vloeistof troebel word is het niet goed meer en moet je het ook zeker niet meer toepassen.

Dus zover de Clio TCE. Spotrepair komt nog wel een keer. Stoelverwarming en zekeringen wil ik ook nog een keer mee verder, maar dat komt nog wel. Voor nu is de auto netjes en goed beschermd.

Dan de Clio RS. Hier ben ik voorbereidingen aan te treffen. Om alle opties open te houden de Clio even opgekrikt en het subframe en alles eromheen verdronken in kruipolie. Dan kan dit er goed in trekken.
Volgende week gaat de Clio eerst weg voor een nieuwe APK en om de airco vloeistof eraf te halen.





Dan kan de Clio zo hoog al mogelijk gezet worden en kan ik beginnen met demontage. Mijn pa komt hierbij ook helpen. Kameraad die mij kan helpen met de versnellingsbak al vast op de hoogte gesteld en voorzien van info. Hij had er al rekening mee gehouden gelukkig in zijn planning.

Als de motor eruit is, kan ik even een lijst gaan maken van onderdelen en punten die ik wil gaan aanpakken.
Een complete motor verwijderen is nieuw voor mij, dus ik vind het aan de ene kant nog een beetje spannend, maar aan de andere kant kijk ik ernaar uit.
Het is wel een mooie oefening voor wanneer we het zelfde gaan doen met de Mégane.

Wordt snel vervolgd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

09-06-2023 – Drukke dag

De dag vrij genomen om wat meer tijd te nemen, want vandaag en morgen 2 middagen gereserveerd om de motor met versnellingsbak uit de Clio te hijsen.
Echter kreeg ik een leuk telefoontje. Namelijk dat mijn coilover set klaar ligt bij Intrax.

Dus eerst in de ochtend naar Intrax gereden. Daar alles nog een keer doorgenomen zodat ik ermee uit de voeten kan.
Ze zien er heel goed uit. Ik ben benieuwd hoe deze straks rijden. Ik heb echter nog geen idee wanneer ik ermee aan de slag kan. Een keer testfitten om te zien of de wielen tegen de veren aankomen en zo niet zou ik ze op de huidige hoogte kunnen afstellen. Maar het heeft helaas niet de hoogte prio op het moment.
:9~  :9~  :9~



Hoogte prio is namelijk om de versnellingsbak problemen op te lossen bij de Clio RS.



De eerste middag de missie om zoveel mogelijk ruimte te maken in het motor compartiment.

De nieuwe partytent had ik de dag ervoor al geplaatst. Met 30 graden in het verschiet heb ik geen zin om in de zon te moeten werken.
Begonnen met het omhoog zetten van de Clio. Staat denk iets hoger als dat de Mégane destijds stond. Assteunen voor heb ik op balken gezet die van het schutbord gedeelte naar achteren lopen en de assteunen achter onder de achteras.





Dit verliep goed. Achterin de Clio zoveel mogelijk ruimte gemaakt voor alle onderdelen die vrij zouden komen. Bakjes verzameld voor schroefjes en boutjes.
Voor wanneer het toeliet heb ik zoveel mogelijk boutjes en moertjes teruggeplaatst, gezien de hoeveelheid.

In het kort beschreven heb ik eigenlijk alles aan de voorkant weggehaald, waarvan ik wist dat het los zat of redelijk makkelijk te verwijderen is. Voorbumper, koplampen, dwarsbalk, luchtfilter, accu, condensor met leidingen en de radiator met wat leidingen.





Ik was ook redelijk op tijd klaar en toen alles nog even schoongemaakt in het zicht. Ook de wielkasten ontdaan van zoveel mogelijk zand. Al is het alleen al dat we de volgende dag alles iets schoner toegankelijk hebben.



Nog een keer rond gegaan met de kruipolie en toen vond ik het wel goed.
En zo staat er weer een Renault op de oprit. Uit elkaar.  :D



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

10-06-2023 – Hijsen maar

De volgende dag was mijn vader erbij en zijn we direct fanatiek er tegenaan gegaan.
Ik ben van start gegaan met nog meer spullen verwijderen uit de motordeel en mijn vader ging direct aan de slag met de bouten van de spruitstuk naar de cat. 2 boutjes met veertjes. Uiteraard rood verroest. Als dol zijn, kom je er heel moeilijk bij met een dremel.
Toen ik de ECU eruit had, inlaatspruitstuk, luchtflow sensor.
Toen kon ik over het blok hangend een ratel op de bout zetten bij het spruitstuk en mijn pa kon de ratel erop zetten onder de auto. En toen geduldig, voorzichtig ronddraaien. En het is zo na (wat als een eeuwigheid duurde) enkele minuten beide bouten los. Zo verroest, dat ik ze niet opnieuw durf te gebruiken.



Toen waren de assen aan de beurt links en rechts. Aan de bestuurderskant was het redelijk makkelijk. Ratel met veel verlengstukken en dan 3 boutjes bij de homokineet losschroeven.
De hoes was helaas kapot, dus deze zet ik op de lijst om te bestellen.

Andere kant zat vast met een extra hulplager. Mijn vader had de bracket ambitieus losgeschroefd om er achter te komen, dat deze zich er niet af liet glijden. Dus weer terug gezet en de lager zelf los gemaakt zodat deze uit de bracket schuift.

En zo nog wat andere kleine dingetjes toen we aankwamen bij het blok. We waren bezig met de stuurbekrachtigingsleidingen te verwijderen en komen erachter om bij de hogedruk leiding te komen, moet de dynamo eigenlijk aan de kant.
Toen keken we naar de dynamo. Om die helemaal weg te halen moeten we eerst de pluskabel van de dynamo verwijderen. De moer zit er behoorlijk op en om te voorkomen dat er dingen kapot gaan uiteindelijk de kabelschoen kapot gebroken om de moer er later af te slijpen.
Maar om de dynamo er helemaal af te halen moet de multiriem eraf. En dan kom je erachter waarom monteurs altijd uitkijken (of zich verkijken) om zo'n klus aan te gaan. We hadden geen ratel / sleutel die we op de spanner konden krijgen, terwijl het blok op de plek zit.

Dus de kraan erbij gehaald en de motor eerst opgehangen. Het was wel even puzzelen om te zien hoe deze het beste eraan kon. Met de evenaar en een spanband hing die stabiel. Motorsteunen aan alle kanten losschroeven.
Motor voorzichtig iets omhoog en laten kantelen. Net genoeg zodat we bij de multiriem konden. Uiteraard even een foto om te zien hoe de riem zit.
Riem eraf, dynamo eraf en de hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging los. Kabelboom hebben we vanaf de zekeringskast op het blok gelegd (lijkt ons minder gedoe dan de hele kabelboom weer op de originele plaats te krijgen).
En daarmee was het blok rondom los en vrij.





En toen hijsen. Voorzichtig elke keer iets omhoog en iets naar voren. Dan krijg je opeens dat beeld van hoe uit verhouding dit blok is voor dit chassis. Met millimeters speling hebben we uiteindelijk het blok met versnellingsbak uit de auto gehesen.









Toen nog de versnellingsbak eraf en het motorblok op een dolly plaatsen (de kraan kan met de motor eraan helaas niet de schuur ingeschoven worden).
Eerst de startmotor losgeschroefd (3 bouten waarvan er 1 op de verkeerde plaats gemonteerd kan worden als je niet uitkijkt). Bak aan de onderkant ontdaan van bouten en moeren en toen nog enkele bouten bovenop.

En daar was de bak. Deze gaat direct met mijn pa mee, zodat deze overhandigd kan worden aan mijn kameraad.





Koppeling en vliegwiel verwijderd. Koppeling zit tegen vervanging aan. Dus dat komt goed uit. Vliegwiel ziet er verder nog goed uit. Mijn vader twijfelde of het de originele koppeling was.
We hebben het motorblok even grondig ontdaan van wat vet en olie vlekken. En hoe staat het erbij ?





Voor een blok van inmiddels 22 jaar oud heel goed. De stuurbekrachtigingssensor lekte behoorlijk en in combinatie met de oliefilter en dat zag het er erger uit als dat het is. Lekke krukaskeerring en een beetje zwetende kleppendeksel.
Keerring en sensor worden vervangen en dan verwacht ik dat het nog jaren goed zal gaan. Koppeling hebben we uiteraard ook direct op de lijst gezet.



Bok zo op een dolly gezet me een hoop balken dat deze mooi stabiel staat en alles opgeruimd. Missie geslaagd en nu verder. Nog even samen een lijst doorgenomen van de onderdelen die we moeten inslaan en wat andere onderdelen waar we twijfels over hebben. Ik twijfel nu zelf nog een beetje over de distributieriem. Als ik deze vervang doe ik het vooral voor een ander zodat het op papier netjes staat. De riem zit er nu 3 jaar op en heeft nog geen 10.000 kilometer meegemaakt. En de riem ziet er ook gewoon als nieuw uit. Wat denken jullie.
Condensor ga ik denk ik ook op de lijst zetten. Deze ziet er erg krokant uit en is nog de originele uit 2001.



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev