Advertenties


ruitensproeier bijstellen

Gestart door haelewyn, 17 februari 2018, 22:38:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Dit wordt een heel dom onderwerp, vrees ik.
Moet bij een Megane IV de ruitensproeier bijgesteld worden met 'speciaal gereedschap' ? Dat vertelde mijn dealer me en ik vind wel ergens een soort naald met een bochtje erin op internet.

Het ziet eruit alsof het met een Philips schroevendraaier wel lukt (zo ziet het gleufje eruit alleszins) maar al mijn pogingen ten spijt schijnt die simpele taak hier toch niet te lukken. Niets geforceerd en dat ben ik ook niet van plan. Bij mijn eerdere auto's lukte dat wel met een naaldje of dergelijke.. maar hier zie ik geen gaatje.

Zouden we dergelijke naaldjes niet eens kunnen gaan verkopen in clubverband ? Moet toch handig zijn om dat zelf te kunnen doen.
Heeft iemand nog een tip om het bv met een stopnaald te doen ? Beter afblijven ? Is het zoiets als bij sommige modellen van BMW waar geen oliepeilstok meer te vinden is ?

Abdelitto

Waarom dan? sproeit ie te laag? ik vind eigenlijk bij mij ook dat hij niet goed sproeit, ligt aan dit model natuurlijk. Had hiervoor een Opel gereden en vaak VW als leenauto en als ik sproei doet ie dat heel mooi fijn en verspreid. Maar bij deze Megane is het inderdaad anders.

knight-rider

Mijn Megane GT is afgelopen week op onderhoud geweest en had gevraagd om ook even naar de ruitensproeiers te kijken omdat ik er zelf geen beweging in kreeg.
Toen ik de auto ging halen vertelden ze mij dat die op de Megane GT blijkbaar niet te verstellen zouden zijn :?
Dit model verneveld het water over de ruit ipv zo een recht waterstraaltje.

Als ik stil sta met de auto dan sproeien ze hoog genoeg, tot op zo'n 3/4de van de voorruit, de wissers doen dan de rest.
Maar als ik aan het rijden ben dan komen ze amper op 1/4de van de voorruit en bij hogere snelheid zelfs amper op de ruit.

haelewyn

De mijne sproeit te laag nu.
Toen ik de auto kreeg sproeide hij te hoog. Niet op de ruit maar wel voor de helft op de binnenkant van de motorkap.
Nu sproeit hij op de ruitenwissers of net erboven in verzonken toestand.  De ruitenwissers nemen geen water meer mee eens ze in gang zijn. Ik vrees al een beetje dat de ideale positie niet te vinden gaat zijn alhoewel het zoals bij knight rider voor mij al een verbetering zou zijn.

Niet verstelbare ruitensproeiers. .. ik kan me dat zo moeilijk voorstellen als een niet-verwisselbaar wiel. Of een ontbrekende oliepeilstok zonder de mogelijkheid om olie te peilen.. Ik begin oud te worden.

larsdijkstra

Mijn IV sproeit goed, ook onderweg. Moet gewoon af te stellen zijn bij dealer, ga nou niet zelf lopen klooien en je allerlei dingen afvragen.
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

Jeroen2016

De eerste serie had een sproeier die niet was te verstellen. Er is medio vorig jaar een modificatie geweest. Een nieuwe type die wel is te verstellen. Ziet er trouwens wel "after market" uit. Deze heb ik er nu ook op echter is het nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Bij mijn vorige Megane III was het stukken beter. Waarom iets veranderen wat goed werkt zou je zeggen....

knight-rider

Ik heb al eens ergens (weet het merk en model niet meer) een auto gezien die de sproeier op de wisserarm zelf had, dat lijkt me ook wel een goede optie.
Maar het is nu zo, ik ga er niet moeilijk over doen, tot nu toe heb ik er ook nog niet echt last mee gehad.

Abdelitto

Citaat van: knight-rider op 18 februari 2018, 21:32:36
Ik heb al eens ergens (weet het merk en model niet meer) een auto gezien die de sproeier op de wisserarm zelf had, dat lijkt me ook wel een goede optie.
Maar het is nu zo, ik ga er niet moeilijk over doen, tot nu toe heb ik er ook nog niet echt last mee gehad.

Bedoel je niet Mercedes? Mijn vader had een Vito, dat was mooi verdeeld omdat het op de arm bladen zaten gemonteerd. Werd mooi gesproeid en hoefde niet hard gaan sproeien, ook bij hoge snelheid.

mark29


A110

Even dit topic omhoog plaatsen.

Was benieuwd of iemand hier al iets meegedaan heeft?
Erger mij ook kapot aan mijn sproeiers. Onder het rijden maar op de helft van de ruit en daardoor neemt ie niet de bovenkant mee waardoor er daar strepen ontstaan. En ik ben 1.93 lang en kijk dus altijd door de bovenste helft.

Die van mijn zijn dus niet af te stellen. Was benieuwd of er al iemand is die wel af te stellen besteld heeft.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

#10
Zet jij op de jouwe een catchcan ? Het is off topic , maar kom... Heel eventjes maar.

Ruitensproeiers : hier nu ook onder aan de ruit. Maar het maakt wel genoeg nevel om een beetje op de bovenste helft te strooien. Echter niet bij hoge snelheid.. Ik sproei zo veel mogelijk bij lage snelheid nu.
Ontwerpfoutje naar mijn gevoel... Ik wil er niet meer laten aan verstellen of het sproeiwater komt misschien weer op de onderkant van de motorkap terecht. 

Abdelitto

met een dun naaldje kan je het wel afstellen. Bij mij tenminste wel alleen sproeit niet fijn, dat niet. Het is of te hoog of te laag, elke kop heeft 3 sproeiers, dus 2 van 3, 6 totaal en die kan je elk afstellen.

knight-rider

Ik heb mij d'r al bij neergelegd dat ze niet af te stellen zijn.
Gewoon sproeien wanneer ik stil sta of aan heel lage snelheid rij, want anders heeft het toch geen enkel nut.

Ik heb trouwens maar 2 sproeiers per sproeikop.

adinsx

Vanmorgen ook aan geïrriteerd dat ze op snelheid inderdaad net 1/4 van de ruit halen. Met wat mazzel vegen de ruitenwissers het dan nog een beetje omhoog... Dus ook hier, bij stilstand sproeien, maar als ik het zo lees zouden ze op mijn GT (1-12-2017 gebouwd, 2-3-2018 geleverd) wel verstelbaar moeten zijn? Zal er eens naar kijken vanmiddag.

M.b.t. sproeien in de ruitenwisserarm, Mercedes noemt het Magic Vision Control en introduceerde het op de SL in 2012/2013 ergens:




Werkte bijzonder prettig, maar de kosten van zo'n systeem (incl. dus gaatjes in het rubber) vallen op een SL minder op dan op een Mégane.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

haelewyn

Als ik het me goed herinner was dat bij de oude Espace een systeem met een paar slangetjes gewoon vastgemaakt aan de arm.
Heel simpel. Het zag er eigenlijk niet uit.. maar het werkte wel.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev