Advertenties


1,2 tce op LPG

Gestart door haelewyn, 4 februari 2018, 08:04:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Ik begin er maar even een apart topic over :
Heeft iemand ervaring met de 1,2 TCE op LPG ?
Welk verbruik blijkt haalbaar ? Geeft het andere problemen ? In hoever is dit een winstgevende keuze..  Ik kom op een theoretische terugverdientijd van 5 jaar bij ongeveer 10. a 12.000 km per jaar.
Een eerste installatie die ik bekeek heeft een apart kleppensmeersysteem met eigen olie daarvoor. Een tweede systeem injecteert extra benzine bij iedere tankbeurt om de kleppen te smeren en beschermen. Is zoiets voldoende ?

Ik heb geen idee of het in NL nog altijd populair is om op LPG te rijden. In België was het nooit enorm populair en is het gebruik ervan de afgelopen jaren gedaald.
Ik vraag me bv af wat de herverkoopwaarde van de auto zou zijn met LPG erin.
Ik verwacht geen verkoop bij hoge kilometerstand. Eerder na bv 6 jaar en rond (of minder) 80.000 km.

Wat mogen we verwachten (+/-) van deze motor inzake gebruiksschade bij het rijden op LPG.
In mijn leven heb ik nog maar één auto gehad op LPG. De oude Opel motor 2,0 in een Daewoo Espero gaf na 130.000 een lekke koppakking (koelwater in de brandstof).
Ondertussen had ik met die auto al zo veel miserie gehad dat ik hem voor 700 euro voor schroot (5 jaar oud) heb verkocht, incl. de LPG installatie die toen een upgrade nodig had om aan de wettelijke eisen te voldoen.

haelewyn

Een installateur vertelde me vandaag dat de LPG nog altijd indirect wordt ingespoten, dus minder vervuiling van de inlaatkleppen en inlaatcollector ?

Er wordt ook constant een beetje benzine ingespoten in deze installatie om voor smering te zorgen. Geen extra klepsmering noodzakelijk, zegt men daar..

Jacques

Een installateur vertelde me vandaag dat de LPG nog altijd indirect wordt ingespoten, dus minder vervuiling van de inlaatkleppen en inlaatcollector ? Volgens mij niet. LPG heeft geen reinigende of smerende werking. Tenzij je het als vloeistof injecteert, dan kan er kool van de kleppen afgaan tgv verdamping (denk maar aan cavitatie).

Er wordt ook constant een beetje benzine ingespoten in deze installatie om voor smering te zorgen. Geen extra klepsmering noodzakelijk, zegt men daar.. Dan moet de benzine wel in het inlaat kanaal worden ingespoten anders heeft het nog geen zin.
Heeft dit bedrijf al eerder in zo'n auto LPG ingebouwd? Anders ben jij weer het proefkonijn.

Felix

Bij VAG TSI motoren gebruiken ze de originele benzine injectoren voor het inspuiten van (vloeibaar??) LPG (is mij verteld door een inbouwboer). Ik weet hoe het bij Renault zit.

Ik zou als ik jou was gewoon de fabrikanten aanschrijven. Ik ben zelf erg te spreken over Prins. Maar je hebt ook nog Vialle, Vogels en vast nog een paar.
Er zijn ook talloze goede buitenlandse fabrikanten (zoals AC Stag uit Polen) maar die hebben geen G3 certificering :neen: Ook al hebben die wellicht een goede oplossing voor de direct ingespoten motoren. Wellicht dat je die ook nog eens kan aanschrijven.

haelewyn

#4
Citaat van: Jacques op  6 februari 2018, 14:30:33
Volgens mij niet. LPG heeft geen reinigende of smerende werking. Tenzij je het als vloeistof injecteert, dan kan er kool van de kleppen afgaan tgv verdamping (denk maar aan cavitatie).

Dan moet de benzine wel in het inlaat kanaal worden ingespoten anders heeft het nog geen zin.
Heeft dit bedrijf al eerder in zo'n auto LPG ingebouwd? Anders ben jij weer het proefkonijn.

Het LPG wordt niet als vloeistof ingespoten. Dat gebeurt alleen maar met duurdere installaties.. Ik zou nog de traditionele LPG hebben, geen LPi is het anders dacht ik (?).

Inspuiting : neen, .. Omgekeerd. De LPG wordt in het inlaatkanaal ingespoten heb ik begrepen. De benzine via de gewone injectoren dacht ik, dus directe injectie, voorbij de inlaatkleppen.

Het bedrijf zegt meerdere installaties in Renault met 1,2 TCE te hebben ingebouwd. Ze zijn één van de groteren in de sector en staan op technisch vlak erg goed aangeschreven. Voor velen zijn ze de referentie in de sector voor ons land.

De installatie die ze zouden plaatsen is er één van Prins. Ze zien ook de mogelijkheid tot het plaatsen van een Italiaanse installatie maar dat zijn de 2 merken die zij zien zitten voor deze auto. Er zijn volgens hen (in hun garage) geen andere merken beschikbaar.

haelewyn

Het wordt geen lpg.
Mijn zoektocht voor lpg op een direct ingespoten benzinemotor is ten einde.
De rekenmodule op websites van inbouwbedrijven geeft 50.000 km als terugverdientijd.
Op een wagen als de mijne raadden 2 installateurs een systeem aan dat ook benzine inspuit tijdens het rijden.
Rekening houdend met een beetje extra onderhoud, lpg en benzineverbruik zoals gemiddeld gemeten op spritmonitor (+ 9 liter lpg en + 1 liter benzine / 100 km) , de hogere kostprijs van de installatie, iets meer kosten aan technische controle, iets minder voor verkeersbelasting (kleiner dan 1200 cc), komt de terugverdientijd op 80 a 90.000 km.
Dat is voor mij langer dan 7 jaar..
Ik zie de winst er niet langer van in en blijf dan maar op dure benzine rijden.

knight-rider

Ik zou ook alleen maar voor lpg kiezen als ik meer dan 20.000 of zelfs 30.000 km per jaar zou doen.

BadEend

Als het goed is hebben direct ingespoten motoren geharde kleppen dus daar is de benzine niet voor nodig.
Neem aan dat het dan nodig is om de benzine injectoren niet stuk te laten gaan?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev