Advertenties


Variofocus voorruit, een optie of......

Gestart door pagi, 17 oktober 2017, 20:19:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pagi

Hoi,

Ik heb de Megane 4 Bose Dci SW nu een kleine 3 weken en ben inmiddels 4100km verder, auto bevalt goed en de muziek is super.
Nu ik een beetje gewend ben aan de auto ga je toch wel wat ontdekken aan de auto, bv bij radio uit een mechanisch (motor) geluid wat het interieur binnen komt en met het oplopen van het toerental luider word. Het is net of er een isolatie lek zit in het dashboard maar hier kan ik prima mee leven, radio staat altijd aan.

Ook viel het me op dat wanneer ik tegen de onderkant van de voorruit ( een strook van +/- 4 cm over de gehele breedte ) kijk het zicht word vervormd, net als bij een bril met onder in het glas een leesgedeelte. Nu vroeg ik me af of dit hier meer opgevallen is of dat mijn voorruit aan de onderkant gebogen is en wellicht niet goed geplaatst ?
Het lijkt nu net een Variofocus leesbril  8)

Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Verstuurd vanaf mijn Motorola Micro T-A-C Classic

mark29

Ik zit nu in een megane 4 gt line. Zie niks anders aan de voorruit onderaan eigenlijk.

haelewyn

Voor dat geluid dat je hoort wil ik even een gokje wagen.. Het kan best wat anders zijn want ik hoor het hier niet natuurlijk.
Maar, wist je dat er een optie op de auto is die je motor sportiever doet klinken ? Met andere woorden : de auto voegt zelf een sportief geluid toe (via de luidsprekers zelfs) en dat varieert natuurlijk met het toerental.

Om dat te controleren : kijk even op het dashboard rechts onder in welke modus je staat. Sport ?
Druk op die knop met het 'bloemetje' op, beneden op de console en boven de handrembediening.

Kijk even op dit fimpje hoe je verder gaat :
https://www.youtube.com/watch?v=2YtORVZia3A&list=PLCZAINsWHBJwa5yCQptpHyVYuPXc7J3Nk&index=11

Ga naar R-Sound en zet die uit in de modus waarin je je auto bestuurt of in alle modi.
Als het is waar ik op gok zal het geluid nu weg zijn.

pagi

Ik heb de "Multi Sence" ingesteld op persoonlijk waarbij ik niet de sportmodus heb geselecteerd maar comfort. Het mechanische geluid is juist goed hoorbaar als de radio uit staat. Ik weet niet of dan "Multi Sence" nog actief is. Met de radio aan hoor je het niet omdat het dan overstemd word.

Ik wacht nog even de reacties hier af mbt de voorruit, ik krijg nu een beetje het idee dat de voorruit misschien niet goed geplaatst is.
Uiteraard kan een bezoekje aan de garage natuurlijk ook maar dat combineer ik dan maar even met onderhoud.

Ben benieuwd naar overige reacties  !-!
Verstuurd vanaf mijn Motorola Micro T-A-C Classic

noiseyMP7

Een beetje mechanisch geluid blijf je altijd horen, wil je dat niet dan zul je de hele auto moeten strippen en isoleren of een Rolls Royce/Bentley kopen, die zijn stil van binnen.

Een beetje vertekend beeld onderaan de ruit zit voor zover ik weet in iedere auto(in ieder geval in de modernere auto's). De ruit is namelijk gebogen, waardoor het licht anders gebroken wordt wat het beeld vertekend. Zolang er geen scheuren in de ruit zitten en de ruit waterdicht is is het normaal en moet je niet zeuren.

Ik weet niet waarom de Mégane 4 eigenaren zoveel zeuren, misschien omdat ze anders niks te posten krijgen op dit forum. Ieder dingetje wat "niet normaal" lijkt of in andere auto's anders gedaan word zou gelijk een probleem moeten zijn.

Z

Ik dacht dat vrouwen konden zeuren, maar vergeleken megane 4 eigenaren stellen ze niks voor  :D

haelewyn

#6
Ik zie geen gezeur hierboven. Wel een paar die vinden dat alleen besproken mag worden wat zij zelf interessant vinden.
Raar op dit forum is dat sommigen alles wat verder gaat dan 'de auto start niet meer' gezeur vinden. Post misschien in ieder onderwerp dat je niet ligt : 'ik vind dit gezeur'.. Het zou mooi worden.
Is dat eigen aan dit merk en zijn klanten ? Als hij start en de wielen draaien heb je geen reden om je iets af te vragen ?

Voor mij is een auto de duurste uitgave die ik de laatste 20 jaar heb gedaan en ik weet graag ten gronde wat elk onderdeel doet, waarom wel of niet, en wat de uitzonderingen op de regel zijn. Als je enkel algemene info wil lezen kan een samenvatting van de handleiding in 5 bladzijden volstaan.

Jacob

Dat vervormen onderaan de voorruit was mij inderdaad ook opgevallen, maar zoals al aangegeven hierboven "dat hoort gewoon bij de karakteristiek vanwege de kromming van de voorruit". Het aantal keren dat ik er "last" van heb gehad (/ meer dat het oog erop viel) onderweg is op 1 hand te tellen.

Waarom Megane 4 eigenaren "zeuren"? Het is een nieuwe auto waar nog de nodige kinderziektes in (kunnen) zitten en er zitten zoveel opties / instelmogelijkheden in dat alle hulp hierbij welkom is (dat is tenslotte ook een deel van de reden waarom een forum bestaat). Direct na het uitkomen van de Megane 2 en 3 was het vast precies hetzelfde. Daarnaast ook wat Haelewyn aangeeft : wij hebben het hier niet over een 2e hands megane 1 van een paar duizend euro, maar over auto's van rond de 30.000... daar mag je dan ook wel iets van verwachten lijkt mij. 

noiseyMP7

Het feit dat er een klein beetje motorgeluid de auto in komt is heel normaal. Met uitzondering van de Rolls Royce's en Bentley's heb ik nog nooit een standaard auto gezien die van binnen stil was(elektrische auto's niet meegerekend uiteraard). Het wordt pas een probleem als het boven je muziek uit gaat komen, of ineens van de een op de andere dag vele malen harder is dan normaal. Ook is het een dCI, een diesel dus, welke per definitie meer geluid geven als een benzinemotor. Het gaat hier om een Megane 4 Bose met een cataloguswaarde van ongeveer 26000 euro. Natuurlijk is dat geen megane 1 van 2000 euro tweedehands(zoals die van mij) dus verwacht je er meer van, dat begrijp ik ook wel. Waar ik niet raar op kijk van een los hangend kapje, of een stuk tapijt wat ineens los komt, zal een megane 4 eigenaar hier pissig over worden(mij uitlaat wrod omhoog gehouden door tie wraps, denk niet dat je zoiets ziet/wil zien bij een megane 4). Dat snap ik ook wel. Maar dat betekend niet dat je vragen moet gaan stellen over de meest normale zaken in een auto.

Die voorruit zal echt wel goed geplaatst zijn, de kans dat deze scheef zit of verkeerd geplaatst is bij een NIEUWE auto nihil. Even naar andere auto's kijken en je ziet al dat dit een heel normaal fenomeen is. Dus ook hier snap ik niet waarom er een topic over gemaakt zou moeten worden.

Er staan heel veel topics op het megane 4 subforum waar vrij algemene dingen van een auto voorbij komen, waarbij de megane 4 eigenaar vraagt of dit normaal is. Even kijken naar andere auto's(gewoon even over de gemiddelde parkeerplaats lopen en je ogen open doen) en vaak heb je daar het antwoord al.

Dat is hetzelfde als een topic aanmaken "mijn band is plat, moet ik hem nu op pompen of kan ik verder rijden?".

Dus ja, ik vind veel vragen op dit sub forum "gezeur". Niet omdat het een vraag is die niet mag, maar omdat het vaak een vraag is waar je met een beetje logisch nadenken al een antwoord op kan formuleren.


Even een voorbeeld: mijn ouders kochten in 2011 hun eerste chevrolet spark bi-fuel. Na een week of twee viel het op dat het derde remlicht in de binnenspiegel zichtbaar was, en het zicht op hellingen blokkeerde. Is dit dan een probleem? Misschien wel. Is er er iets kapot of niet zoals het hoort? Zeker niet. Eind 2013 kochten ze de tweede spark, de spark waarmee ik mijn eerste kilometers heb gemaakt met mijn rijbewijs. Dat derde remlicht zat toch wel af en toe in de weg. Oplossing? gewoon je stoel wat omlaag zetten en je stuur omlaag zetten, dan kijk je er onderdoor. Heb ik hier een forum voor nodig gehad? Nee, even logisch nadenken was de oplossing.

Dat je er een topic over opent snap ik, maar doe dit dan na logisch nadenken, en het liefst met de oplossing die hier uit is gekomen. Of op z'n minst na een week nadenken over wat het probleem zou kunnen zijn en er dan nog niet uit komen.

Z

Niks aan toe te toevoegen Pascal. Een forum is om vragen te stellen , maar gebruik eerst zelf je hersenen is voor dat je een topic opent  !-!

$l@k!

Mijn vrouw heeft de "vervorming" van de ruit ook opgemerkt (als chauffeur) en werd er zelfs draaierig van. (Ze heeft nogal snel last van wagenziekte etc... dus dat hielp ook niet.)
Ik merkte het niet onmiddelijk op maar ben ook 15cm langer.

Nu ze haar stoel omhoog heeft gezet heeft ze er geen last meer van en geniet ze van de wagen.

Lucas Hermans

Ik wil nu niet de vervelende politieagent spelen, maar Zullen we het weer on-topic houden? :police:

Als je wil discussiëren over welke auto hoe, wat, waar en hoe doe je dat maar lekker tijdens een meet ;)

pagi

#12
Bedankt voor de meningen, zeer waardevol.
Verstuurd vanaf mijn Motorola Micro T-A-C Classic

pagi

Vandaag met de auto naar de garage geweest met een uitgevallen LED koplamp, was een stekker los geraakt en gelijk even het mechanische geluid laten luisteren. Het mechanische geluid kwam voort uit iets met aangrijpen koppeling icm vliegwiel. Was een kleine ingreep en kon na 1,5 uur weer verder. Nu met radio uit geen afwijkend geluid meer. De vervorming in voorruit hoort idd in de voorruit, heb tijdens het wachten even gekeken bij de showroom Meganes en die hadden dit ook.
Verstuurd vanaf mijn Motorola Micro T-A-C Classic

Jeroen2016

@ noisye
je stelt dat verkeerde montage ruit bij een nieuwe auto nihil is. Vergeet dit maar rustig. De achterruit in mijn Megane Estate is ook slecht gemonteerd. Foto's zijn door de dealer opgestuurd naar de fabriek echter nog geen reactie. Ik denk trouwens ook niet als er een positief bericht komt ik de ruit / klep opnieuw laat monteren. Alles moet los en kans op beschadiging is groot volgens de dealer . En nog iets anders nagenoeg alle Meganes IV hadden het eerste jaar een zeer slechte overgang tussen voorportier naar voorscherm.  Die van mij aan 1 kant de andere kant is goed . Zoals boven al aangegeven hebben we het wel over een auto van een kleine 30000 euro dan mag je ook wat verwachten toch en zeker anno 2017. En ik ben blij met ALLE reacties op dit forum. Zodoende ben ik er wel achter gekomen dat er een aantal modificaties waren anders had ik nog steeds met een aantal vervelende kinderziektes gezeten waarvan ik ZEKER NIET door de dealer of importeur op de hoogte zou zijn gebracht. We hebben het dan natuurlijk over het geluid van de hogedrukleiding en niet verstelbare ruitensproeers en zeer recent een update voor het stotteren dat zoals het nu lijkt ook is opgelost maar hier kan ik na het weekend meer over zeggen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev