Advertenties


Lucas's Grand Tour

Gestart door Lucas Hermans, 14 juli 2016, 14:49:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Hé Hallo! Bij deze het topic over mijn Renault Mégane Grand Tour 1.6 uit 2006, gekocht in april 2016.

Mijn vorige auto (Nissan Sunny uit '91) was een soort van knutselproject om te kijken of ik het ook een beetje kon, met een mooi gestylde wagen en een héél mooi audiosysteem (Pioneer Radio, HiFonics Zeus Speakers (16,5cm composet voor, 6"x9" in het midden), Pioneer subs, HiFonics Brutus subwoofer versterker, 2x Raveland versterkers) als resultaat. Bij het audiosysteem draait het me om de kwaliteit van het geluid, en niet het lostrillen van de auto o-)
Ik wil van mijn Renault ook weer zoiets maken, alleen beter, mooier en praktischer!

Bij deze de vorderingen:

April 2016:
- Frame voor een aftermarket radio gekocht.
- De Pioneer DEH8700DAB (uit mijn vorige auto) gemonteerd.
- De USB + AUX interface (uit mijn vorige auto) in het kastje onder de radio gemonteerd. Kwestie van even erdoor boren en het interfaceje valt niet zo op :grin:
- Emblemen aan de achterkant verwijderd en het logo matzwart gespoten.







Mei 2016:
- De "alien head" schakelpook uit mijn oude auto gemonteerd, ligt héérlijk in de hand!
- De voorbumper eraf gehaald om het Renault logo en de grille mat-zwart te spuiten.
- De strip tussen de deuren matzwart gespoten.







Juni 2016:
- 3 van de 4 deuren (niet veel tijd gehad) geïsoleerd met dempingsmatten (en meteen de deuren vanbinnen gepoetst en ontvet, anders blijven de matten niet goed zitten.
- De pasklare Pioneer composet (TS-Q131C) erin gemonteerd.







Juli 2016:
- De laatste deur geïsoleerd.
- De Renault logo's op de velgen mat-zwart gespoten.
- Stickers geplakt 8)
- Een Pioneer GM-D1004 versterker laten monteren. Werkt gewoon op de stroom van de radio en geeft een max. van 400w. Hij ligt in de ruimte achter de radio dus er is ook niets van te zien, ideaal! (heb er ook geen foto's van, excuus! wel een foto van de doos samen met de doos van de speakers, leukleuk :) )
- Ik heb meteen de remote en signaalkabel voor de subwoofer versterker naar de achterbak gelegd (Geen foto's van).









Dit staat er nog op de planning voor dit jaar:
- Scheidingsfilters voor voorin:
De tweeters en de mid-woofers voorin de auto worden meteen ná de versterker gesplitst (dit is fabrieks-af), dus er zit geen scheidingsfilter. Ik vind het toch fijn om m'n geluid wat meer af te kunnen stellen, dus ik ga de HiFonics scheidingsfilters uit mijn oude Nissan in het dashboardkasje monteren.


- Mijn oude HiFonics tweeters opbouwen:
Ik vind de Pioneer tweeters die er nu in zitten niet zo fijn.. Sowieso omdat het geluid via het raam naar je toegaat.
Mijn oude HiFonics tweeters klinken een stuk 'zachter' (soft dome tweeters) en kunnen makkelijk opgebouwd worden zodat het geluid de auto in wijst/blaast.
Ik ga met dunne, uitgezaagde MDF plankjes de huidige plaats van de tweeters opvullen. De nieuwe tweeters kunnen er dan zo ingezet worden met 2 schroeven en een gat voor de bekabeling. De bekabeling maak ik dan ook iets langer of leg ik helemaal nieuw vanaf de scheidingsfilters. Het dashboard gaat er dan sowieso eventjes uit en werk ik af met zwarte carbon folie, zodat je niet meer ziet dat er MDF plaatjes in zitten (de plaatjes zwart spuiten en de rest van het dashboard origineel laten vindt ik ook stom uitzien..)

- De hele achterbak verbouwen:
Ik haal het reservewiel weg en ga er een frame bouwen voor de versterker (HiFonics Brutus BRX3000D), condensator (HiFonics HFC2000), de verdeelblokken en de schakelaars. Daarboven komt een nieuwe vloer te liggen met een plexiglas plaat (zodat je de versterker ziet liggen) en er komt een lichtgevende ventilator in om alles lucht te geven. Er komt ook mooi blauw neon licht onder de vloer te liggen. De subkist komt op de nieuwe vloer te liggen. Ik leg een aan/uit schakelaar tussen de remotekabel, voordat deze naar de versterker en de condensator gaat. Als ik veel spullen moet slepen en er is even geen plaats voor de subwoofers, kan ik het hele systeem achter uitzetten en de kist weghalen. Makkelijk hé!
Zo ziet het schema uit:


- De voorlampen en mistlampen polijsten.

- Een nieuwe accu leggen.

- Een nieuwe hoes voor de schakelpook.

- Een nieuwe luchtinlaat (K&N?).

- De stukken grijs plastic om de mistlampen en de luchtinlaat ertussen wrappen met carbon folie (voorbumper).

- De side-strips op de deuren en de grijze vlakken op de voor- en achterbumper mat-zwart spuiten.

- Óp de achterbumper laat ik een aluminium plaat monteren door een bevriend metaalwerker zodat ik de achterbumper niet steeds beschadig met spullen slepen.

- Grote delen van het dashboard en interieur spuiten in mat-zwart en metallic zilver.

- Er komen 2 neonlampen onder het dashboard en 2 neonlampen onder de voorstoelen (vandaar de 2 + kabels die vanuit de achterbak naar voren lopen)

- Het zwarte plastic rondom de spiegels mat-zwart spuiten zoals de strip tussen de deuren.

- Alles wat me zó even invalt >:D


Ik ga jullie op de hoogte houden!

Groetjes, Lucas

Lucas Hermans

Oh, en voor diegene die geïnteresseerd zijn in hoe mijn vorige wagen uitzag: Bij deze! ( als dat mag o-) )












Lucas Hermans

Vandaag samen met ons pap hard gewerkt en de nieuwe vloer gelegd!

Het idee was om in de ruimte van het reservewiel de versterker, condensator, kabelsplitsers enz. enz. te leggen en een totaal nieuwe vloer voor erboven, met op e.o.a. manier een "kijkgat" en ruimte voor een ventilator.

Bij deze:









De onderste vloer bestaat uit één stuk hout plus eronder 3 plankjes (vastgekit en geschroefd) om het recht en stevig te zetten. De bovenste vloer bestaat uit 2 delen en kan ik ook zo wegpakken. Ons pap en ik hebben het zó gemaakt dat het stevig ligt, niet verschuift en dat zelfs een tiener erop kan gaan springen zonder dat het allemaal breekt!
Er moet nog een plexiglas plaat komen voor in het gat wat er nu nog zit en al het nu nog zichtbare hout wordt zwart geschilderd of ik ga er rubbers op plakken.

Binnenkort wordt alles erin gebouwd, dus wordt vervolgd! :grin:

Lucas Hermans

En we zijn weer bezig geweest! Ik heb van een overgebleven stuk MDF van 8mm dikte een frame voor de scheidingsfilters gebouwd, die in het dashboard kastje moesten komen. Ik heb uiteindelijk 3 lagen gebruikt voor de stevigheid. Achterin het kastje heb ik een groot gat geboord voor de bekabeling die erin en d'r uit moet! Om het hele ding vast te zetten heb ik onder en boven Velcro (klittenband) gebruikt.
Mooi resultaat vind ik zelf :grin:





Komende week ga ik een poging doen het dashboard uit elkaar te halen, onderdelen spuiten, de HiFonics tweeters opbouwen, dashboard bekleden met carbon folie en de scheidingsfilters aansluiten. Wordt vervolgd !-!

Lucas Hermans

#4
Lekker weer en vakantie betekent hard werken aan de Renault!

Ik ben bezig het hele dash te demonteren en ben veel van de onderdelen aan het overspuiten.
Het stuk waar de radio in zit en het stuk erboven waar de luchtroosters in zitten worden metallic zilver (iets donkerder dan de auto zelf).
Een aantal andere panelen en de luchtroosters worden matzwart!

Ik heb alleen nog een probleem met het weghalen van het dash.. Help..(click voor topic)

Foto's van het bijna gedemonteerde dashboard:




Als alles weer terug erin zit, nieuwe foto's!

Lucas Hermans

Zo, we zijn weer terug van een aantal dagen in de studio en vakantie in Blankenberge (België).
Hier 2 vakantieshots, morgen ga ik foto's maken met wat er in de tussentijd al verandert is! !-!



Lucas Hermans

Grote update!

Voordat ik in de studio zat en op vakantie ben gegaan, heb ik nog hard gewerkt aan de Grand Tour!
Dit is er allemaal gebeurt:

- Nieuwe speakerkabels door het dashboardkastje getrokken en aangesloten aan de scheidingsfilters.
- Nieuwe speakerkabel vanaf de tweeters getrokken en aan de scheidingsfilters aangesloten.
- De speakerkabel vanaf de scheidingsfilters aan de originele bedrading van de mid-woofers in de deuren aangesloten.
- Het grijze vlak op de voorbumper zwart gespoten (eerst geschuurd, toen de grondlak, toen matzwart).
- Het dash gewrapped met carbon folie.
- Vele onderdelen matzwart gespoten. Het Midden is metallic zilver geworden.
- Ik heb voor de tweeters 2 blokjes hout gezaagd, deze gewrapped in carbon folie en aan de onderkant klittenband geplakt. Waar de originele tweeters zaten heb ik ook klittenband geplakt. Hierdoor zitten de tweeters vast met klittenband en kan ik ze heel makkelijk opnieuw richten of eraf halen, mocht het nodig zijn.
- Nieuw Varta accu
- Ik heb de zekeringhouder voor de versterker aan de kap van de motor gemaakt. Geschroefd en gelijmd.
- Ik heb de stroomkabel voor de versterker naar achteren getrokken via de rubber boven het koppelingspedaal.
- Ik heb de controller voor de versterker onderaan het dash willen maken. Alleen heb ik deze iets te laag geplaatst waardoor het kapje niet meer op z'n plaats wil, dus ik moet 2 nieuwe gaatjes boren, het controllertje wat hoger zetten en dan kan dat kapje netjes terug!
- Ik heb de kabel voor de controller naar achteren getrokken.
- Er ligt van achteren naar voor een speaker/stroomkabel die ik voor verlichting onder het dashboard ga gebruiken.
- Ik heb de koplampen willen polijsten met Turtle Wax headlight lens restorer, alleen was dit niet zo'n succes en de rechter koplamp ziet er nu zelfs nog slechter uit! Ik heb de linker dan ook met rust gelaten..

Tijd voor foto's!
















En de slechte koplamp:


Wat er nog op de planning staat:
- Deze week krijg ik zijwindschermen binnen!
- Ik moet nog een paar kleine plekjes rondom het dashboard afwerken.
- De HiFonics BRX3000 versterker, HiFonics condensator, subwoofer, verdeelblok, bekabeling enz. enz. wordt binnenkort ingebouwd.
- De vloer in de achterbak wordt binnenkort afgewerkt (plexiglas plaat erin en afgeschilderd).
- Ik wil op den duur de deurpanelen, de armleuning in het midden, de achterbank en de voorstoelen vervangen voor donkere/leren exemplaren.
- Ik wil er nieuwe koplampen inzetten. De huidige (zeker de rechter..) zien er niet meer helder uit.
- Onder het dashboard en onder de vloer in de achterbak komen lampjes (LED en/of Neon).
- De grijze vlakken op de achterbumper matzwart maken, zoals de voorbumper.
- Op de achterbumper komt nog een aluminium plaat ter bescherming.
- De verlichting in het plafond en in de deuren vervangen voor LED.
- Alles wat me zo even niet invalt Y

Ook heb ik nog een set originele 16" Renault velgen liggen. Die wil ik begin 2017 schadevrij maken, donker blauw metallic spuiten en er banden op laten leggen. Als dat is gebeurt, doe ik hetzelfde met mijn huidige velgen, alleen laat ik daar winterbanden op leggen.
Misschien spuit ik dan her en der nog een klein onderdeel op de auto zelf in dezelfde kleur blauw, zodat het meer één geheel wordt!
De velgen:


En nog een plaatje van de wagen zelf, omdat ik er zo blij mee ben:


Dat was het weer voor vandaag! ;) --


Lucas Hermans

Kleine update!

Windschermen via het forum hier gekocht en meteen gemonteerd, hartstikke fijn Y

Gisteren heb ik de ventilator en een led-stripje onder de vloer gemaakt. Ik gebruik een oude ISO stekker om alles aan elkaar te koppelen, voor het geval ik de vloer eruit wil halen en dat ik dan niet met vaste bekabeling zit.




Lucas Hermans

#8
Nouja, eventjes een minder leuke update:

Ik ging gisteravond richting mijn vriendin aangezien we vandaag naar Brussel zouden gaan, maar toen ik bij haar op de parkeerplaats wilde parkeren, begon de Mégane abnormaal hard te trillen en het "luchtverontreiniging" lampje op het dashboard begon te knipperen. Heb de auto laten staan, zijn met een geleende Fiat naar Brussel gereden en de Grand Tour is vanmorgen ook meteen opgehaald door de Renault dealer waar 'ie vandaan komt.

Ik ben het internet afgegaan en kwam een aantal gevallen tegen met hetzelfde probleem waarbij een/meerdere van de bobines kapot bleek te zijn..

Morgenvroeg weten we meer!



Edit: Inderdaad een kapotte bobine.. Gelukkig had de garage had het snel opgelost en ben ik gisteren dan ook 'eventjes' uit geweest in Den Haag en Scheveningen, dus meteen een nette 500km erbij geschreven en dat ging probleemloos!

Volgende week wordt alles in de achterbak ingebouwd, dus dan weer een update! !-!

Lucas Hermans

Kleine update!

Ik heb de kentekenplaathouder aan de achterkant aangepakt. Er bleek wat roest en veel zooi achter te zitten.
De roest heb ik weggehaald (dank, Noverox!) en ik heb de hele rand aan de achterkant van de plaat afgeplakt met dubbelzijdige tape die ik nog had van het plakken de stootstrips van m'n oude Nissan. Dus nu komt er iig. geen water en rotzooi meer tussen de plaat en de carrosserie Y

De plaat is nu dezelfde kleur als de wagen en er staat geen tekst meer op, wat het algeheel strakker maakt !-!

Het resultaat:



Lucas Hermans

En weer een update!

- De HiFonics versterker, HiFonics condensator en Pioneer subs (met Audio System kistje) in de auto geschroefd!
- Ik heb onder de vloer nog een extra "poot" ter ondersteuning gezet. Die poot was van een oud IKEA bureau, maar (na 'm korter te hebben gezaagd) heeft 'ie nu een nieuwe functie :grin:





Daarna heb ik:
- De stootstrips matzwart gespoten.
- Het "1.6 16V" plaatje en de beschermingsroosters van de subwooferkist metallic blauw gespoten, samen met de slagplaat en het halsplaatje van één van mijn instrumenten. Ik heb na de grondlak eerst alles goud gespoten als onderlaag. Geen idee of het nu effect heeft gehad, maar je weet maar nooit !-!








Op de planning staat nog:
- Het aansluiten van alle bekabeling van de sub.
- De IKEA "poot" en de winkelhaken waarmee de sub vastzit matzwart spuiten.
- Ik heb voor het hele interieur "Ice Blue" ledjes besteld in plaats van het gele licht wat nu in het plafond, de deuren, het dashboardkastje en de achterbak zit >:D
- De plexiglas plaat voor in het gat in de vloer in de achterbak komt deze week binnen!
- Ik ga nog een beschermrooster boven de ventilator in de bak zetten.
- Omdat ik toch altijd maar met max. 2 personen in de auto zit, ga ik de speakers in de achterdeuren loskoppelen en de Pioneer GM-D1004 versterker bruggen zodat voorin 2x 90w krijgt. Dit betekent dat ik een aantal kabels opnieuw moet solderen.
- Alles wat me nu niet invalt !-!

Lucas Hermans

En we zijn weer hard aan het werken (geweest)!

Voor nú, één foto. Binnenkort meer ;)


Lucas Hermans

UPDATE! Y

- Alles in de achterbak is aangesloten (amp, condensator, ledjes, ventilator enz. enz.)
- Ik heb de Pioneer versterker voor de frontspeakers in het vakje in de vloer aan de bijrijderskant geïnstalleerd. Hier komt binnenkort plexiglas over en LED strips in.
- De verlichting in de deuren en het plafond is vervangen door LED. (lang leve Ebay 8))
- Ik heb het HiFonics Bass remote controllertje tóch in het dashboardkastje gezet.







Lucas Hermans

#13
UPDATE !-!

In de tussentijd heb ik:
- De hele achterkant vervangen voor LED.
- Het Renault logo op de achterkant opnieuw bespoten.
- LED verlichting bij de versterker in de vloer gelegd, LED's in de subkist geplaatst en het lampje in het dashboardkastje vervangen voor LED >:D
- Beide plexiglas platen met doorzichtige beschermingsfolie beplakt en hier weer Renault en Pioneer stickers op geplakt.
- De Ice-blue interieurverlichting vervangen door helemaal blauwe verlichting
- De zekeringhouder voor de subwoofer begon uit elkaar te vallen, dus heb ik er een nieuwe, heule degelijke Signat zekeringhouder in gezet.













Wat er nog op de planning staat voor de komende tijd:
- Sharkfin antenne installeren.
- Nieuwe pookhoes installeren.
- Het dashboardkastje wil ik gaan vervangen voor een zwart exemplaar.
- Ik ga de 12v aansluiting vervangen door een dual USB adapter.
- De mistlampen voor worden binnenkort vervangen voor 10000k LED's.
- Het dimlicht laat ik binnenkort ombouwen naar Xenon 10000k.
- Alle lampjes in het interieur (tellerplaat, klokdisplay, climate control, start/stop, knoppen voor de ramen enz. enz. enz.) worden vervangen.

In het voorjaar (als het weer wat warmer is) ga ik de stootstrips, de dakrails en de achterbumper in carrosseriekleur spuiten. Dan komen er ook "Renault Sport" motortype plaatjes op de zijkant en ga ik de 16" 5-spaak Renault velgen die hier nog liggen opknappen, banden op leggen en monteren!
Mocht er nog een leuk setje zwarte stoelen/bank/deurpanelen op mijn pad komen, zijn die natuurlijk zeer welkom! Ook een RS voorbumper zou zeer welkom zijn!


Lucas Hermans

Kleine update !-!

- Speakerroosters aangepast door ze te bekleden en er Pioneer roosters in te kitten. Ik ga ze binnenkort monteren door ze met 2 of 3 schroefjes extra vast te zetten.
- Renault Sport ventieldopjes! Y





Voor deze maand staat op de planning:
- Het dasboardkastje ga ik met hetzelfde stof bekleden als met de speakerroosters. Er komt ook blauw LED licht in, in plaats van het witte huidige licht.
- Als die sharkfin eens binnenkomt, monteer ik die meteen!
- Nieuwe achter/rem LED's plaatsen die wat feller zullen zijn dan de huidige.
- Nieuwe stadsverlichting plaatsen (6000K Xenon look LED's).
- Nieuwe schakelpookhoes monteren.
- Dual USB oplader monteren op de plaats van de 12v sigarettenaansluiting.

Ik had nog via Ebay een setje H11 10000k Xenon look LED mistlampen besteld en gemonteerd, maar die deden het helaas niet, geen idee waarom.. Dus nu zit er weer hallogeen in.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev