Advertenties


Grote beurt motor, tips?

Gestart door Lucas Hermans, 22 juni 2017, 09:38:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Had dit ook al eens in de RMC Appgroep gegooid, maar wil het hier ook nog eens posten.

Aangezien mijn distributieriem al lang vervangen had moeten worden wil ik dat op korte termijn laten doen.
Als de boel dan toch open ligt en de monteurs toch bezig zijn, wil ik de motor meteen een "grote beurt" laten geven.
De lieve heren in de app hadden me al verteld dat ik sowieso de randorganen van de riem en de waterpomp moet laten vervangen en eventueel de nokkenas versteller. Startmotor wil ook nog wel eens haperen dus die kan ik eventueel ook nog mee laten nemen.
Ook laat ik meteen de nieuwe luchtfilter monteren. 

Zijn er nog dingen die ik meteen mee kan laten nemen naast bovenstaande onderdelen? Wil er zeker nog een jaar of 5-6 mee rijden.
Gaat om een Mégane II phase II Grand Tour uit 2006, met 1.6 16v motor. Kenteken is 05-SL-FP.
Huidige KM stand op moment van schrijven is 265518. Op 10 juni aanstaande krijgt hij sowieso nieuwe olie en wordt de airco ververst.

Groetjes!

Tedo

De nokkenasversteller zou ik zeker meenemen bij een K4M. En uiteraard nieuwe olie, en misschien koelvloeistof? En zeker ook eens kijken wat er volgens het boekje vervangen moet worden?
En nog 6 jaar met een auto die al over de 2,5 ton heen zit? Knap!  _o_

mark

Heb al een paar megane's gezien met ruim 3,5 ton op de klok.
Zo'n k4m blok kan dat makkelijk hebben.  !-!

RobScénic

De K4M en F4R zijn gewoon topmotoren die (mits goed onderhouden) makkelijk over de 4 ton heen gereden worden. In het geval van de F4R zelfs op LPG....
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Fubar (Marcel)

Helemaal mee eens als 'ervaringsdeskundige' F4R+ LPG=  !-! _o_ Y
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

MadBull

Vergeet de remvloeistof zeer zeker niet  ;)
Kunnen ze even nakijken hoeveel water erbij zit en dan laten
vervangen en de boel uiteraard ontluchten  !-!

Lucas Hermans

#6
Het is wel het plan hier inderdaad nog jaren mee te rijden en shows te gaan draaien met de audio !-!

Dus:
Distributieriem + randorganen
Waterpomp
Nokkenas versteller
Startmotor (wil ik wel laten controleren)
Olie (wordt 10 juni vervangen maar maakt niet zo veel uit)
Koelvloeistof
Carbon luchtinlaat
- Nog iets?

Maakt me dan eigenlijk ook niet uit dat ik veel geld in één keer kwijt ben, een nieuwe auto is duurder :D

mark29

Renault heeft gewoon schemas waar je aan kan houden kwa onderhoud.
Maar goed, olie oliefilter, bougies, luchtfilter, pollenfilter.
Remvloeistof verversen, koelvloeistof verversen.
Distributieset, multieriemset, nokkenasdoppen, reinig meteen de gasklep als die dan toch los ligt voor de riem, daarna met de clip stationair inleren, dan loopt hij mooier stationair.
Eventueel waterpomp, en nokkenasversteller.
Reinigings flesje in de tank doet ook veel goed tegen vervuiling.
Airco reinigen is ook lekker fris tegen de schimmels die je inademt. Koelt de airco voldoende? Anders meteen vullen met 550 gram.

Verder natuurlijk een goede diagnose van de hele auto laten doen, monteur schrijft dan alles op wat er aan mankeert aan de auto, denk aan lampjes, gescheurde wissers, of kogels met speling vastzittende of versleten remmen. Enz enz.
Als de remmen wel goed zijn, alsnog los laten los halen en reinigen is ook altijd fijn, dat het goed gangbaar is, dan heb je minder remverschil is beter voor de wegligging, en slijtage maar ook minder remstof en bijgeluiden natuurlijk.

Zo even wat mij binnen schiet, als je hem laat nakijken zal je vast wel een mooi lijstje krijgen.

Lucas Hermans

Kijk aan, dankje Mark!

Airco koelt niet meer goed maar 10 juni krijg ik de olie ververst en de airco bijgevuld. Zal dan meteen de hele auto laten controleren en dan laat ik me een offerte maken voor 't hele lijstje en alles wat ze tegenkomen!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev