Advertenties


stotteren 1.2 tce 130pk bij constant rijden

Gestart door Edwin, 7 december 2016, 15:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koningca

pfff.... dacht dat ik de enige was!... sinds 22 12-2017 een nieuwe megane estate met dezelfde motor en dus blijkt dezelfde klachten... Is toch eigenlijk schandalig hoe een groot automerk omgaat met dit soort klachten!!!! heb de auto al een keer terug gebracht in de garage en daar kreeg ik te horen dat er nog eenzelffde auto staat die exact dezelfde klachten heeft. daarnaast heb ik ook veel last vaan windgeruis aan de bestuurderskant. Ook hier heeft de garage naar gekeken en ze hebben wat zaken gesteld. Niet echt veel verbetering helaas. ook kreeg ik al binnen een week de melding dat er een update stond voor mijn navigatie / Rlink. deze keurig geïnstalleerd. het resultaat: kon nu niet meer het adres inspreken!!! (niet echt schokkend alleen:( een nieuwe auto van bijna 30K)

I.o.m. de garage afgesproken dat ik nog even zou aankijken hoe e.e.a. gaat et het stotteren en windgeruis! zit er toch maar weer aan te denken om eens langs te gaan en te vragen of zijn het forum wel eens lezen over klachten!!!! zal dit topic blijven volgen ....
gr kees

Jeroen2016

Welkom Kees.
Je hebt voor de aankoop niet op deze site of andere gekeken begrijp ik. Heb je de 130 of 100 pk versie ? (koop of lease)
Ik kan je nu al vertellen dat er niets aan gegaan wordt (stotteren). Ik heb laatst een update gehad maar het is er nog steeds met name als het wat kouder is. Mijn advies aan alle potentiele kopers; wacht met aanschaf. Er komen binnenkort nieuwe motoren (nu al beschikbaar in de Scenic). Geen garantie natuurlijk of deze beter zijn maar het proberen waard. Als Renault het nog niet heeft opgelost met de nieuwe versie voor mij in dat geval geen Renault meer, hoe mooi de auto's ook zijn.

adinsx

Tuning helpt om het stotteren er (grotendeels) uit te krijgen, maar vervelend is het wel inderdaad. Ik lever morgen mijn III Estate 1.2 TCe130 in bij de dealer. Was een van de eerste met dit motorblok in NL (zomer 2013). Het schokken was er altijd wel, maar heb me er nooit zo aan gestoord. Wel stond vast dat ik de IV Estate niet met de TCe130 zou nemen. Gelukkig bleek het leasebudget groot genoeg om meteen maar de GT205 te nemen én aan te kleden. Maar had dat niet gemogen, dan had ik geen keus gehad en voor een ander merk moeten gaan. En dat doe ik liever niet met een pa die bij een dealer werkt, waar ik kind aan huis ben en altijd al Renault rij.

Renault maakt trouwens wel snel werk van het uitfaseren van de 1.2 TCe om de 1.3 TCe er voor in de plaats te schuiven. Scénics met bestelde 1.2 TCe (collega heeft eind oktober een Grand Scénic TCe130 besteld) worden vaak later toch nog omgezet naar de 1.3 TCe140. Wel even 12 weken extra levertijd voor collega's, maar schijnbaar wil Renault snel afscheid nemen van de 1200 cc. Ik verwacht over een maandje, bij de Autosalon van Genève, wel het bericht dat de 1.3 ook in de Mégane reeks leverbaar is.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

haelewyn

Heeft de 100 pk het minder of niet, dat schokken ?
Wat zijn de redenen van verandering naar de nieuwe motor ?   Er wordt weinig over gecommuniceerd...
Overzetten van nieuwe klanten kan evtl ook te maken hebben met de productieplanning van de oude motor, de prijszetting, edm. Het zou natuurlijk ook een technisch probleem kunnen zijn waar wij niet noodzakelijk het fijne van weten.
Waarom niet opnieuw een 130 pk voor adinsx ? Je leek er hier toch redelijk tevreden over ?

Jeroen2016

Ik heb de 100 TCe. Exact dezelfde problemen als de 130.

adinsx

Citaat van: haelewyn op  2 februari 2018, 16:29:03
Waarom niet opnieuw een 130 pk voor adinsx ? Je leek er hier toch redelijk tevreden over ?


Oh zeker, de motor is soepel en voldoende voor dagelijks gebruik. Ik had voor deze Mégane echter verschillende RS modellen en de overgang van 260 pk (gekietelde II RS R26) naar 130 viel best even tegen.
De ambitie om meer te hebben was er dus altijd. Dat stotteren was bij mij niet het grootste probleem. Vooral de kettingsspanner gaf de geest en dat resulteerde in een nieuw blok bij 81.000 km. Vanaf 30.000 km ergens begon de motor ook wat olie te verbruiken. Niet schokkend, 1 L op 8000 km o.i.d. Maar vanuit Renault FR werd aangedrongen op het hele blok vervangen.
Nu zijn we op 135.800 km en sinds de zomer ratelt de ketting alweer. Het blijft een beetje een zwak punt, of hij kan niet zo goed tegen een wat sportief rijgedrag. Niettemin, ik zou niet nog eens de TCe130 nemen. Ook overigens omdat de GTline geen sportief onderstel meer heeft zoals bij de III. Alleen de GT heeft het sportonderstel.

Al met al dus blij dat de GT205 erdoor is. Meer vermogen, vierwielsturing, EDC, sportonderstel, etc. etc. Ik heb zo'n zin in morgen ;)

Klopt overigens ook m.b.t. de productieplanning, maar een motor die nog niet vijf jaar op de markt is al langzaam afscheid van nemen is kostentechnisch niet de beste keuze. Al zie je overal weer de trend bij autofabrikanten dat ze niet nog verder downsizen, maar toch wat meer cc's pakken. VAG voegt de 1.5 TSI toe ipv 1.4 TSI, Renault en Daimler de 1.3 TCe ipv 1.2 TCe.


Bij m'n pa op het werk hebben ze inmiddels ook wat klanten (Kadjer en Mégane) met klachten over het stotteren. Na tuning via (ik meen) Digicar, is het stotteren minder aanwezig.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

hemi24

Off-topic: de reden dat VW van 1.4 naar 1.5 gaat heeft o.a. te maken met het laten verdwijnen van de 1.8 en daarmee een gat dichten richting de 2.0...
Tegelijkertijd vervangt de 1.0 een 1.2, wat juist weer tegen de bewering ingaat dat fabrikanten zouden terugkomen van downsizing!

haelewyn

#352
Ik hoor hier al sinds dag 1 een rateltje.
De garage heeft al met de auto gereden en niets opgemerkt.
Ik zou zelf betwijfelen dat het de ketting is die ik hoor. Eerder een bijgeluid vooral hoorbaar bij koud rijden, onregelmatig tov toerental maar wel alleen bij aandrijving, niet stationair.
Het stoort me niet zo erg, behalve dat ik niet weet wat het is.

Misschien is een garantieverzekering buiten renault om wel een goed idee. Wel moeilijk te vinden hier.

Is de 1.3 een compleet nieuwe motor of eerder een evolutie van de oude 1,2..
Wat kan er al fout zijn aan het ontwerp dat niet in een latere productie kan gewijzigd worden ? Kan het zo erg zijn ..?
Misschien is bij een echt probleem de huidige 1,2 wel te vervangen door de 1,3. Al zegt mijn gevoel van niet. Elektronica,  inspuiting, .... zullen wel verschillen. Misschien inruilen op een diesel...

mark29

Veel klachten met ratel blijken vaak ook gewoon het geratel van de hogedrukpomp te zijn, die klinkt ook altijd rauw.
Waar overigens niets aan te doen is, maar soms merken klanten dat geluid wel op.

haelewyn

Ik had zoiets hier gelezen maar kan me daar geen geluid bij voorstellen. Ik denk dat het dat is. Ketting vanaf dag 1 lijkt me onwaarschijnlijk, theoretisch.

Koningca

He jeroen2016...

De 130 PK en koop!....
Echt jammer hoor maar ik moet er wel erbij zeggen dat de garage waar ik hem gekocht heb en al jaren klant ben VKV Renault in Culemborg me echt wel wil helpen maar ik proef een beetje dat ook zij verder niets kunnen. Zullen er mee moeten leren leven en is weer een dure les voor de volgende keer!. Ach misschien komen de hoge heren bij renault nederland nog een keer zover dat ze er over na gaan denken maar ben der bang van. Zoals zo vaak: centen zijn binnen en verder gaan met die banaan zal ook bij renault het motto zijn.!
Laten we hopen dat de toekomstige koppers iets grondiger te werk gaan dan ik dit gedaan heb en eerst goed dit forum door te nemen.... Zal renault kopers gaan kosten!!!
Nogmaals dank!!

devries1981

Ook ik mag me helaas scharen bij deze club van eigenaren van een 1.2 Tce 130 pk welke stottert bij constant rijden.
Ik heb mijn auto nieuw gekocht en al snel viel het stotteren mij op. En hoe langer ik er nu in rijd, hoe meer het begint te storen. Ik voel het bij iedere autorit en het lijkt na 7 weken zelfs erger te zijn geworden. Ik heb het probleem inmiddels voorgelegd bij de dealer. Ook hier werd gezegd dat men niets kon betekenen voor mij en dat het een producteigenschap is. Vanwege de hoge eisen m.b.t. uitstoot. Ik heb aangegeven het hier niet mee eens te zijn en verwacht binnenkort nog een antwoord van de dealer.

Van de week is mij iets opgevallen en ik vraag me af of anderen dit ook ervaren en of dit normaal hoort te zijn of samenhangt met het stotter probleem.
Wanneer ik rijdt in de sportstand van Multisense of een andere stand maar met hetzelfde cockpit-display, zijn rechts van de km teller 2 metertjes te zien waarbij hp en N.m. staat. Wat het precies laat zien weet ik niet maar het volgende viel mij op. Terwijl ik op cruise control 134 km/u reed voelde ik een lichte hampering tijdens het rijden. Net of had ik sterke tegenwind met windvlagen. Het waaide echter niet. Tevens zag ik hierbij dat deze 2 metertjes erg onrustig waren. Schommelden erg onregelmatig op en neer. Het toerental bleef wel constant (terwijl deze bij lage constant snelheden tijdens het stotteren wel schommelt).

Weet iemand of het schommelen van deze 2 metertjes wel normaal is of dat het ook wordt veroorzaakt door het stotteren? Anders zou dat denk ik betekenen dat de motor zelfs op cruise control best op zijn donder krijgt omdat hij onregelmatig werkt. En lijkt me dit een snellere slijtage van de motor tot gevolg te kunnen hebben.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.

hemi24

hp = horsepower, oftewel het geleverde vermogen in pk's;
N.m. = newtonmeter, oftewel het geleverde moment of koppel.

Bij constante snelheid op een vlakke weg, zou dit aardig constant moeten zijn én blijven...
Probleem is dat deze waardes waarschijnlijk berekend worden aan de hand van parameters als (o.a.) stand van het gaspedaal, snelheid, inspuitvolume, inlaatdruk, etc. Als een van deze waardes fluctueerd door watvoor reden dan ook, gaan de metertjes domweg mee.

matthew

Het stotteren is te verhelpen bij de 1.2 motoren.

http://www.venturatuning.nl/chiptuning-renault-megane-4-1.2-tce-130-pk-ventura-tuning.html

Bij deze zaak koop je een aparte ecu die tussen originele stekkers van een aantal sensoren  geplaatst wordt.
Dus geen knippen en plakken En weer makkelijk origineel te maken.

Zelf al mogen ervaren in de praktijk, en volgens hun is dit bij diverse renault s gedaan in opdracht van dealers.
Het werkt, stotteren is weg.


Edwin

Matthew, wil je zoveel mogelijk mensen stimuleren die hun auto hebben laten chippen, hun ervaring tav het stotteren met ons te delen. Dat kan ook in het "tuning" gedeelte.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev