Advertenties


Knipperlichtfrequentie na plaatsen LED verlichting

Gestart door Lucas Hermans, 23 november 2016, 14:17:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas Hermans

Hallo !-!

Tegenwoordig zijn LED's helemaal niet meer duur. Ik heb mijn achterlampen helemaal vervangen voor LED en was daar nog geen 2 tientjes voor kwijt.



Na het plaatsen stuitte ik wel tegen een probleem aan: de frequentie van de knipperlichten was dubbel zo hoog. Niet fijn natuurlijk.
Forumlid Marcel2.1 heeft me toen een aantal weerstandjes gegeven (waarvoor dank _o_) en die heb ik tussen de + kabels van beide knipperlichten gezet. Helaas werkte dit niet.
Toen werd ik door een kennis getipt over een andere soort weerstand gemaakt om storingen met LED's op te lossen. En dat werkte wel!
Omdat ik er op het web weinig over kon vinden, deze how-to.

De auto is een 2006 Mégane II Grand Tour (ph2).
Ik behandel hier de achterlampen.


Stap 1:
De weerstandjes. In principe zouden deze te koop moeten zijn bij elke winkel die LED's voor auto's verkopen. Online zijn ze natuurlijk ook te vinden.


Stap 2:
Haal de lampenunit eruit, haal de connector los en knip de + kabel van de knipperlampen door (in mijn auto waren dat links de oranje kabel en rechts de zandkleurige kabel. Meet het voor de zekerheid na!). Knip daarna ook de - kabel (zwart) door en strip alle kabels.


Stap 3:
Soldeer de weerstand tussen de + en - kabels.
Je kunt ook de meegeleverde blokjes gebruiken, maar een soldeerverbinding is beter en veiliger.

Links:


Rechts:


Schema:


Stap 4:
Als je beide kanten hebt gesoldeerd, tape je je verbinding af met geschikte tape. Sluit daarna de lampenunit weer aan en test alles. Je merkt meteen of de weerstanden hun werk goed doen.
Werkt het niet of gaan je lampen niet branden? Check dan of je soldeerverbindingen goed zijn (is alles goed aangesloten?). Heb je alles goed aangesloten maar doen de weerstandjes hun werk niet, dan zul je weerstanden met andere waardes moeten proberen.


Stap 5:
Als de knipperfrequentie weer goed is, plaats je de lampenunits weer terug. Ik heb nog een extra tie wrap om de kabels gedaan en nog een extra tapje om de soldeerverbindingen.
Daarna moet je het weerstandje vast- schroeven of plakken. Ik heb ze vastgeplakt met dubbelzijdige automotive tape (die bijv. ook voor stootstrips wordt gebruikt). Ga je deze weerstandjes bij je koplampen plaatsen, dan lijkt het me beter ze vast te schroeven. Voor bij de achterlampen is een goede dubbelzijdige tape prima.


Stap 6:
Plaats de kappen aan de binnenkant terug en klaar is kees!


Succes !-!

Marcel2.1

Goeie uitleg.  !-!
In plaats van tape kun je ook krimpkous gebruiken.
Als de knippperled langere tijd aan is word de weerstand dan niet warm?
Anders zou ik deze toch op iets van ijzer vastschroeven, zodat de warmte afgevoerd wordt.
Zou dit ff testen.

Gr marcel

Lucas Hermans

Klopt, maar ik had geen krimpkous meer thuis liggen 8)7
Een geschikte tape is ook nooit verkeerd.

Niets gemerkt kwa warmte. Heb 'm tijdens het testen laten lopen en heb niets gemerkt.
Als ik binnenkort weer apparatuur moet laden en de knippers een lange tijd aanstaan, zal ik het eventjes controleren!

Tedo

Mooie tutorial!  !-!

Zelf ben ik er maar nooit aan begonnen bij de knipperlichten voor en achter (wel opzij).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev