Advertenties


Trilling in auto / stuur bij remmen, nog steeds met nieuwe remschijven

Gestart door rf1002, 10 mei 2016, 15:52:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rf1002

Hallo,

Sinds enkele maanden trilt mijn Megane II 2003 bij het remmen. Voorremschijven / blokken zitten er ongeveer 15.000km onder. Heb ook ongeveer 1000km geleden achterremschijven / blokken incl. wiellagers en ABS ring vervangen in de hoop dat ik het probleem zou oplossen. Het is echter nog niet opgelost. Trilling is het ergste als ik:
- van 80+ km/h zachtjes afrem naar 0. Op een gegeven moment voel ik de hele auto bewegen (pedalen bewegen zelf niet).
- van 50 km/h krachtiger afrem naar 30km/h voor een rotonde, zelfs bijrijder voelt de auto bewegen (pedalen bewegen zelf niet).

Het is me opgevallen sinds ik remvloeistof heb laten vervangen bij een garage. Kan me slecht / niet voostellen dat er een link is.

Ik wil hem deze week op de brug zetten om te kijken wat er fout is. Hebben jullie tips waar ik naar kan kijken?
Ikzelf dacht aan speling wiellagers voor homokineet... Nog meer?

Bedankt!

Felix

Zijn je naven en binnenzijde van het wiel wel schoon?
Ff met de staalborstel er langs doet vaak wonderen :)

Wat ook kan is dat je wielen opnieuw gebalanceerd moeten worden.

Alessio

Men moeder haar wagen had net hetzelfde probleem megane 2 cc phase 1 en had ook net nieuwe schijven en blokken.
Stuur trilde wel enorm als je afremde,was wel vooral op de autostrade sterk en zacht afremmend.

Is toen binnen gegaan bij de garage en blijkbaar was er een motorsteun kapot,deze vervangen en probleem was weg.

Didi

zou zo maar een fusee-kogel kunnen zijn, of een stuurkogel.

mark29


rf1002

Bedankt voor de reacties. Heb ik weer wat voor mijn lijstje om te checken..

Felix volgens mij is het geen onbalans. Het stuur ik perfect stabiel, het probleem doet zich pas voor bij remmen..

mark29 waarom vermoed je de rechtse aandrijfas?

mark29

De rechtse is de langste.
Vaak als er speling op een as zit, is de langste de boosdoener.
Maar meestal schudden met flink optrekken. Dus niet precies dezelfde klacht, maar houd het in het achterhoofd.

rf1002

mark29 duidelijk verhaal, ik trek eigenlijk nooit flink op maar ga het eens proberen om te zien wat er gebeurt.. Waarschijnlijk kan ik hem morgen op de brug zetten. Ben benieuwd!

rf1002

Vandaag op de brug gehad.

Resultaat: combinatie van voorremmen (###kwaliteit kennelijk, zitten er net op en nu al licht gekromd) en kapotte stuurkogels aan beide kanten.

Ook ontdekt dat de ashoes van de homokineet rechter aandrijfas kapot is, gelukkig wel nog te vervangen en net voor de APK ontdekt.

Vandaag nieuwe stuurkogels en ashoes/vet besteld dus eind deze week klussen. Kijken of vervanging van de stuurkogels uithaalt. Remschijven laat ik er voorlopig op..

(sleepring is ook kapot, al met al een goed weekje  !-!)

Koenraad

Heb een trilling op mijn stuur als ik afdraai aan een rondpunt om daarna terug te draaien ,bvvan rechts afdraaien en daarna links afdraaien zodat we terug op een rechte baan komen trilt mijn rechtervoorwiel is al uitgelijnd geweest en alleswas perfect in orde .Weet iemand wat dit voor probleem kan zijn

mark29

In 3 topics dezelfde vraag stellen maakt het niet overzichtelijk.
Met uitlijnen worden de standen van de wielen bekeken, niet meer, niet minder.
Vergelijk het met dat ze aan de stand van je voeten kijken of je o benen of x benen hebt. Of je erna hinkelt of huppelt word niet gezien.

Dus zorg dat de wielen gebalanceerd worden, dan kunnen ze zien of er een slag in zit.
Laat eens kijken of er ergens speling op zit, een aandrijfas waarvan de homokineet slecht is bijvoorbeeld, of een veerpootlager die erg kapot is, komt veel voor bij megane 2.
Vaak stuur links rechts gooien hoorde je dan bonk geluid, mij viel op dat 9 van de 10 klanten dit nooit liet vervangen, want ze waren het toch al gewend??? dus vonden ze het zonde van het geld. Ik heb wel eens afgebroken veerpootlagers gezien omdat de lagers eruit kwamen, daar word niemand vrolijk van. En het geeft gekke klachten.

Al met al, kan vanalles zijn, laat er eens goed naar kijken, en niet een knul bij de euromaster die alleen even snel sporing afsteld om jou een uitlijnrapport te kunnen geven, maar verder geen idee heeft.

Koenraad

Er is wel een spooreindstang rechts vooraan vervangen.Met het sruur van links naar rechts te slaan heb ik de bonk nog niet gehoord

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev