Advertenties


[1.5dci] Hoe slangetjes verschildruk sensor roetfilter vervangen?

Gestart door Cuprani, 17 september 2015, 20:52:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cuprani

Mijn Megane staat in storing.
Met mijn telefoon en bluetooth obd dongle kon ik uitlezen dat ik foutcode P1453 er in heb staan. 

Het kunnen naar mijn idee 3 dingen zijn.
- Slangetjes van het roetfilter naar de sensor toe die lek zijn.
- Sensor zelf die stuk is.
- Roetfilter wat verzadigd is

Volgens Renault zijn het dan in 99% van de gevallen de slangetjes van de verschildruk sensor.
Ik heb de slangetjes al besteld. De sensor zit achterop de motor net rechts van de turbo.

Hoe krijg je die slangetjes los?? De sensor zit met 1 boutje vast en kom je van bovenaf wel bij. Maar die slangklemmen kom je echt slecht bij.
Weet iemand of daar een bepaald truucje voor is?

mark29

paravan aan de kant halen.
verder niet bang zijn voor een paar schrammen aan je handen.
heel moeilijk is het niet.

die slangen worden poreus door de hitte. komt vaker voor.

Cuprani

#2
Voor een paar schrammen ben ik niet bang. Meestal douw ik wel door.
Heb meer het idee dat het schutboard zelf in de weg zit, en onder de parafan zit richting het schutboard nog een metalen rand.
Misschien zie ik iets over het hoofd.. Van het weekend dan toch de parafan even demonteren.


mark29

Inderdaad schutbord zit in de weg.
Geloof me, paravan aan de kant geeft je net een paar cm meer die je nodig hebt.
Die slangen kun je met een ruk met klemmetjes en al eraf trekken.

Cuprani

Citaat van: mark29 op 17 september 2015, 21:52:03

verder niet bang zijn voor een paar schrammen aan je handen.


Bedoelde je zoiets?



Hier de boosdoener..



De truuc was inderdaad het demonteren van de paravan.
Bij het er af trekken van de slangetjes brak die slang. Ben toen wel half uur bezig geweest om het restant er af te krijgen. Totaal toch wel 2 uur bezig geweest, maar dat komt ook omdat het de eerste keer was. Als ik het nog een keer zou moeten doen en er zou geen slangetje breken dan ben ik geen uur bezig.
Beetje belachelijk dat Renault VKV Rdam Zuid hier 3 uur arbeid voor wilde rekenen. Nu toch makkelijk ruim 200 euro bespaard..  :)

matthew

Staat iets meer dan een uur voor dus 3 uur is wel erg 8)7  .

Slangetje breekt altijd wel weer af met demonteren als je eraan trekt of je gebruikt gelijk op de goede plek een ijzerhaakje.

mark29

Ja een minder fijn klusje. Ik heb ook steeds mijn handen kapot.
3 uur is belachelijk, uurtje a anderhalf uur is zat. inclusief foutcodes wissen, proefrit, wassen stofzuigen.

Cuprani

Dan ben ik blij dat ik het zelf heb gedaan.  :)

Storing blijft nu weg ook, dus gelukkig niet nog de sensor zelf stuk.

johnwoo

Ik heb hetzelfde probleem, storing druksensor blijft steeds terugkomen, zelfs nadat de sensor is vervangen (filter flowt prima, geen verstopping). Het ene slangetje dat zichtbaar is van bovenaf (parafaan niet verwijderd) ziet er op het oog nog goed uit.

@Cuprani: kun je bevestigen dat het probleem inderdaad permanent weg is gebleven na vervanging? Bij eerdere resets en na vervanging sensor is het probleem bij mij ook enkele dagen tot anderhalve week weggebleven, maar uiteindelijk toch steeds teruggekomen... De slangetjes zijn mijn laatste hoop :shocked:

Als iemand een foto (of screenshot werkplaatshandboek) heeft van de exacte locatie van beide slangetjes, graag! De onderdeelnummers heb ik al van de foto overgeschreven ;)

Cuprani

Beetje late reactie, maar dit is een zeer bekend probleem bij deze auto. Zullen dus 99% zeker de stangetjes zijn.

johnwoo

#10
Het was al opgelost, maar bleek toch niet aan de slangetjes te liggen...

Ik had de garage aan de hand van de onderdeelnummers alvast die twee slangetjes laten bestellen (ik had gezien dat jij ook een 2012'er 1.5dCi had, net als ik; de mijne is van november), maar kennelijk is er tijdens het modeljaar een wijziging geweest, want mijn auto heeft helemaal geen twee slangetjes! In plaats van het drukverschil te meten voor en na het roetfilter, meet de mijne enkel voor het filter, en heeft dus ook maar 1 slangetje, welke in prima staat verkeerde. Een verstopping wordt niet gedetecteerd door een drukverschil, maar simpelweg doordat de druk voor het filter een voorgeprogrammeerde waarde overschrijdt.

De reden dat die sensor een hogere druk mat zonder dat het filter verstopt was, kwam door een andere issue in de uitlaat: na enig zoekwerk bleek een of andere klep niet goed gangbaar meer te zijn (ik heb niet gehoord welke, maar ik gok zomaar dat het EGR kan zijn geweest), en dat zorgde ervoor dat de druk soms net de grenswaarde overschreed. Opvallend genoeg steeds bij overrun (als je van het gas ging of het gas in dezelfde stand hield - niet accelereerde in elk geval) en na ongeveer dezelfde bedrijfstijd (ca. 10 minuten na koudstart). "Toevallig" precies omstandigheden waarbij EGR in werking zou moeten treden (vandaar mijn gok dat het de EGR klep was die soms vast bleef zitten).

Anyway, als iemand nog eens zoals ik via Google op dit topic uitkomt door dezelfde symptomen, en ook geen twee slangetjes kan vinden, dan is het nu duidelijk in welke richting te zoeken !-!

Plaatje als afsluiter...

mark

Er zit achter het roetfilter nog een klep in de uitlaat.
Deze willen nog wel eens vast gaan zitten. En dan krijg je van dit soort storingen.  ;)

martijn246

Ik heb hetzelfde probleem en heb de slangetjes reeds besteld. 1 Heb ik kunnen vinden en vervangen. Deze zat aan de linkerkant van de EGR klep aan een druksensor. Dit was een rood/oranje slang en heb hem vervangen, maar kan iemand mij misschien vertellen waar ik het 2e slangetje kan vinden want ben achter de hele motor langs gegaan met een spiegel, maar geen resultaat.


martijn246

Ik heb naast de EGR klep wel een sensor gevonden waar, zoals boven in deze topic afgebeeld, een rode slang aanzat. Deze heb ik vervangen maar dese sensor bevatte maar 1 aansluiting en geen 2 zoals je veel ziet op internet

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev